סורגים כתב:על פניו נראה שהמכות במצרים היו כל כולו מעשה נסים, מדוע א"כ הכניס בהם הקב"ה אלמנטים של דרך הטבע, כמו הבאת הארבה ברוח קדים, וכמו מה שציווה את משרע"ה לזרוק השמימה פיח הכבשן במכת שחין, ומן האפר החם שיתפזר בכל ארץ מצרים יקבלו אבעבועות ועוד הרבה כהנה.
אשמח להחכים בעניין, ואם מישהו עמד על כך.
אברכון כתב:בתורה תמימה על מכת חושך כתב וז"ל:
ב) ומבואר במדרשים שהחושך היה כעובי דינר, וכלל הענין מופלא מאד, דמה שייך להתפיס שיעור ממשות בחושך, וגם צ"ע דלפי פירש"י שהיה כל משך המעל"ע כולו לילה ולא היה יום כלל א"כ נשתנו סדרי בראשית, וזה קשה מאד שהרי הקב"ה הבטיח לנח ולבניו ויום ולילה לא ישבותו. ולולא מסתפינא להמציא דבר חדש מאד ה"א דענין החושך היה לא באויר רק בעיני האנשים, והיינו שהיה מתוח תבלול על אישון העין, ואמרו חכמים שאותו התבלול היה נמוש ביד וגם היה כעובי דינר, וניחא הכל:
וידוע שהרבה יצאו נגד ספר זה בעקבות פי' זה.
אברכון כתב:בתורה תמימה על מכת חושך כתב וז"ל:
ב) ומבואר במדרשים שהחושך היה כעובי דינר, וכלל הענין מופלא מאד, דמה שייך להתפיס שיעור ממשות בחושך, וגם צ"ע דלפי פירש"י שהיה כל משך המעל"ע כולו לילה ולא היה יום כלל א"כ נשתנו סדרי בראשית, וזה קשה מאד שהרי הקב"ה הבטיח לנח ולבניו ויום ולילה לא ישבותו. ולולא מסתפינא להמציא דבר חדש מאד ה"א דענין החושך היה לא באויר רק בעיני האנשים, והיינו שהיה מתוח תבלול על אישון העין, ואמרו חכמים שאותו התבלול היה נמוש ביד וגם היה כעובי דינר, וניחא הכל:
וידוע שהרבה יצאו נגד ספר זה בעקבות פי' זה.
רחמים כתב:אברכון כתב:בתורה תמימה על מכת חושך כתב וז"ל:
ב) ומבואר במדרשים שהחושך היה כעובי דינר, וכלל הענין מופלא מאד, דמה שייך להתפיס שיעור ממשות בחושך, וגם צ"ע דלפי פירש"י שהיה כל משך המעל"ע כולו לילה ולא היה יום כלל א"כ נשתנו סדרי בראשית, וזה קשה מאד שהרי הקב"ה הבטיח לנח ולבניו ויום ולילה לא ישבותו. ולולא מסתפינא להמציא דבר חדש מאד ה"א דענין החושך היה לא באויר רק בעיני האנשים, והיינו שהיה מתוח תבלול על אישון העין, ואמרו חכמים שאותו התבלול היה נמוש ביד וגם היה כעובי דינר, וניחא הכל:
וידוע שהרבה יצאו נגד ספר זה בעקבות פי' זה.
על מה שהקשה מיום ולילה לא ישבותו י''ל בפשטות שהוא כמו במבול שעל כל העולם אינו מביא אבל על מדינה אחת כן וכן פה על כל העולם יום ולילה לא ישבותו אבל במקום אחד כן ישבותו.
מי יצא ואיפה על ספר זה? תוכל להביא מראי מקומות מדוייקים? תודה.
אברכון כתב:אני מצאתי בחב"ד שיצאו נגדו הרבה נגד ספרו מקור ברוך ד' חלקים , הם גם מביאים מאמר שלו על לימוד תורה לנשים . על מכת חושך לא מצאתי עדיין בברור.
אברכון כתב:רחמים כתב:אברכון כתב:בתורה תמימה על מכת חושך כתב וז"ל:
ב) ומבואר במדרשים שהחושך היה כעובי דינר, וכלל הענין מופלא מאד, דמה שייך להתפיס שיעור ממשות בחושך, וגם צ"ע דלפי פירש"י שהיה כל משך המעל"ע כולו לילה ולא היה יום כלל א"כ נשתנו סדרי בראשית, וזה קשה מאד שהרי הקב"ה הבטיח לנח ולבניו ויום ולילה לא ישבותו. ולולא מסתפינא להמציא דבר חדש מאד ה"א דענין החושך היה לא באויר רק בעיני האנשים, והיינו שהיה מתוח תבלול על אישון העין, ואמרו חכמים שאותו התבלול היה נמוש ביד וגם היה כעובי דינר, וניחא הכל:
וידוע שהרבה יצאו נגד ספר זה בעקבות פי' זה.
על מה שהקשה מיום ולילה לא ישבותו י''ל בפשטות שהוא כמו במבול שעל כל העולם אינו מביא אבל על מדינה אחת כן וכן פה על כל העולם יום ולילה לא ישבותו אבל במקום אחד כן ישבותו.
מי יצא ואיפה על ספר זה? תוכל להביא מראי מקומות מדוייקים? תודה.
אני מצאתי בחב"ד שיצאו נגדו הרבה נגד ספרו מקור ברוך ד' חלקים , הם גם מביאים מאמר שלו על לימוד תורה לנשים . על מכת חושך לא מצאתי עדיין בברור.
אוצר החכמה כתב:המתבונן בדברי הכתב והקבלה רואה כי יש הבדל בין הפירושים, ולענ"ד הבדל גדול, בין נס ופלא לבדיחה. (מה שלא מונע את האפשרות שלקח משם..)
למאי_נמ? כתב:לגבי התורה תמימה (מעבר למאמרים שנזכרו) ראה גם
- תגובת הרב איתם הנקין למאמר של הרב יהושע מונדשיין
- פרה אדומה במרה <האשכול מסתעל לעיסוק בספר תורה תמימה>
- תורה תמימה
- ואף הדיון על התפארת ישראל הסתעף לעיסוק בתורה תמימה
איש גלילי כתב:ברד - אבנים נופלות עם אש מן השמים זה מאורע די ידוע
איש גלילי כתב:בפשטות, חוץ ממכת דם (וקריעת ים סוף) - כל המכות הם מכות טבעיות לגמרי, המופת היה רק בסיטואציה.
צפרדע - הכי יש שנוי טבע בכך שיוצאים צפרדעים מן היאור (הסיטואציה אכן מוזרה מאד שיצאו המון כזה גדול בבת אחת בדיוק בזמן שאמר משה).
כנים, ערוב, דבר ושחין - פשוט כמו לגבי צפרדע.
בין הזמנים כתב:איש גלילי כתב:בפשטות, חוץ ממכת דם (וקריעת ים סוף) - כל המכות הם מכות טבעיות לגמרי, המופת היה רק בסיטואציה.
צפרדע - הכי יש שנוי טבע בכך שיוצאים צפרדעים מן היאור (הסיטואציה אכן מוזרה מאד שיצאו המון כזה גדול בבת אחת בדיוק בזמן שאמר משה).
כנים, ערוב, דבר ושחין - פשוט כמו לגבי צפרדע.
עד לאחרונה חשבתי שמכת כינים היתה כולה מעל לטבע שנהפך עפר לכינים, אך למעשה בסוגיא בשבת ריש שמונה שרצים משמע להדיא דכינים יצירתם מעפר [ע''פ כמה שיטות ראשונים ביניהם הרמב''ם].
(יט) מכל בשר וגו' - ידוע כי החיות רבות מאד, ומהן גדולות מאד כפילים וכראמים וזולתם, והרמש הרומש על הארץ רב מאד. גם מעוף השמים מינים רבים אין להם מספר, וכמו שאמרו רבותינו (חולין סג ב) מאה ועשרים מיני עופות טמאים יש במזרח וכלם מין איה הם, ולעופות טהורים אין מספר. והנה יצטרך להביא מכלם שיולידו כמותם. וכאשר תאסוף לכלם מאכל אשר יאכל לשנה תמימה, לא תכיל אותם התיבה הזאת, ולא עשר כיוצא בה. אבל הוא נס, החזיק מועט את המרובה:
ואם תאמר יעשנה קטנה ויסמך על הנס הזה. ראה השם יתברך לעשותה גדולה כדי שיראו אותה בני דורו ויתמהו בה ויספרו עליה וידברו בענין המבול וכנוס הבהמה והחיה והעוף לתוכה, אולי יעשו תשובה. ועוד עשו אותה גדולה, למעט בנס, כי כן הדרך בכל הניסים שבתורה או בנביאים לעשות מה שביד אדם לעשות, והשאר יהיה בידי שמים. ואל תתפתה לאמר (ראה ראב"ע להלן פסוק טז) כי היו שלש מאות אמות באמות איש נח, והיה גדול, שאם כן היו גם האנשים גדולים, גם החיה והעופות בדורות ההם גדולים עד שלקה העולם במבול. ועוד כי האמות אמות התורה הנה:
רחמים כתב:איש גלילי כתב:ברד - אבנים נופלות עם אש מן השמים זה מאורע די ידוע
יש לך תמונות ... ;-)
אוצר החכמה כתב:ובאותה הזדמנות גם תביא תמונות של מליוני צפרדעים יוצאות מן היאור וממלאות את כל ארץ מצרים.
(כד) וַיְהִ֣י בָרָ֔ד וְאֵ֕שׁ מִתְלַקַּ֖חַת בְּת֣וֹךְ הַבָּרָ֑ד כָּבֵ֣ד מְאֹ֔ד אֲ֠שֶׁר לֹֽא־הָיָ֤ה כָמֹ֙הוּ֙ בְּכָל־אֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם מֵאָ֖ז הָיְתָ֥ה לְגֽוֹי:
רחמים כתב:שמות פרק ט(כד) וַיְהִ֣י בָרָ֔ד וְאֵ֕שׁ מִתְלַקַּ֖חַת בְּת֣וֹךְ הַבָּרָ֑ד כָּבֵ֣ד מְאֹ֔ד אֲ֠שֶׁר לֹֽא־הָיָ֤ה כָמֹ֙הוּ֙ בְּכָל־אֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם מֵאָ֖ז הָיְתָ֥ה לְגֽוֹי:
איש גלילי כתב:כך בדיוק נראה מטר מטאורים.
רחמים כתב:איש גלילי כתב:כך בדיוק נראה מטר מטאורים.
זה רק נראה דומה, אבל למעשה האש מכלה את המטאור ולכן כמעט שום מטאור לא פוגע בארץ, לעומת זאת במכת ברד היה נס בתוך נס שאש לא שרפה את המים והמים לא כיבו את האש.
ולעצם הגישה שהצעת לחלק בין סוגי הניסים, נס הוא שינוי מהטבע, אז מה זה משנה אם הנס פועל בניגוד לחוק פיזיקלי או לחוק אחר בטבע? מה שלימדונו חז"ל בחילוק בין ניסים זה רק בין נס גלוי כמו ניסי מצרים ומעמד הר סיני לבין ניסי מגילה וחנוכה שהם ניסים נסתרים.
איש גלילי כתב:רחמים כתב:שמות פרק ט(כד) וַיְהִ֣י בָרָ֔ד וְאֵ֕שׁ מִתְלַקַּ֖חַת בְּת֣וֹךְ הַבָּרָ֑ד כָּבֵ֣ד מְאֹ֔ד אֲ֠שֶׁר לֹֽא־הָיָ֤ה כָמֹ֙הוּ֙ בְּכָל־אֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם מֵאָ֖ז הָיְתָ֥ה לְגֽוֹי:
כך בדיוק נראה מטר מטאורים.
בכל מקרה, לא הבנתי לאן אתה חותר, אתה רוצה לומר שגם מכת ברד היתה שינוי מנהגו של עולם בעצם הדבר? ניחא.
עדיין נשארו רוב המכות על האופן שכתבתי.
איש גלילי כתב: אני בסה"כ מנסה להבין את הפסוק כמשמעו.
איש גלילי כתב:ובנוסף, פעם בא אדם אחד לבעש"ט כדי לשאול אותו על כך שהשתכנע שקריעת ים סוף היה בדרך הטבע (ע"י שפל וגאות, עיין ראב"ע בפרשת בשלח שהפריך זאת מכל וכל). וכשהרגיש הבעש"ט במחשבתו שהוא רוצה לבא אליו עם השאלה, כנס את יושבי עירו ודרש לפניהם דרשה, ודבר על שאלות שאינם שאלות שאנשים נופלים בהם, ובתוך הדברים הזכיר כבדרך אגב את השאלה הזאת. ואמר: אם קריעת ים סוף היתה בצורה זו, הרי זה נס הרבה יותר גדול, שמששת ימי בראשית העמיד ה' את הבריאה באופן שיבקע הים כשיעברו ישראל, וישוב לאיתנו כשיעברו מצרים. והרי זה חידוש הרבה יותר גדול מאשר נאמר שהוצרך כביכול לשנות מנהגו של עולם (עיין בספר בעש"ט פרשת בשלח, כי הוא לא פתוח לפני כעת ויכול להיות שלא דיקתי בפרטים).
איש גלילי כתב:צפרדע - הכי יש שנוי טבע בכך שיוצאים צפרדעים מן היאור (הסיטואציה אכן מוזרה מאד שיצאו המון כזה גדול בבת אחת בדיוק בזמן שאמר משה).
ותעל הצפרדע ותכס את ארץ מצרים, אמר רבי אלעזר: צפרדע אחת היתה, השריצה ומלאה כל ארץ מצרים. כתנאי, רבי עקיבא אומר: צפרדע אחת היתה, ומלאה כל ארץ מצרים. אמר לו רבי אלעזר בן עזריה: עקיבא, מה לך אצל הגדה? כלה מדברותיך ולך אצל נגעים ואהלות, צפרדע אחת היתה, שרקה להם והם באו.
צפרדע אחת היתה והיו מכין אותה והיא מתזת נחילים נחילים זהו מדרשו
לעומקו של דבר כתב:ויען לו אינך צריך להאמין לי, אלא עיין בעצמך באיזה ספר שלו (לא תורה תמימה, משהו אאל"ט עם 'יעקב') שם ושם, שכותב שעיקר עניין היתר עיסקא הוא מפני שהחליטו שעניין רבית אינו מתאים לזמננו מפני שעיקר עיסוקנו במסחר ולא בעבודת הארץ כבזמנם.
.
עשרה נסים נעשו לאבותינו במצרים ועשר מכות הביא הקב"ה על המצרים.
לייטנר כתב:http://www.shaalvim.co.il/torah/maayan-article.asp?id=560
ונאמר למשחית: די!
אבא יודן כתב:לעומקו של דבר כתב:ויען לו אינך צריך להאמין לי, אלא עיין בעצמך באיזה ספר שלו (לא תורה תמימה, משהו אאל"ט עם 'יעקב') שם ושם, שכותב שעיקר עניין היתר עיסקא הוא מפני שהחליטו שעניין רבית אינו מתאים לזמננו מפני שעיקר עיסוקנו במסחר ולא בעבודת הארץ כבזמנם.
.
הוא הוציא בוך על מסחר, מסתמא שם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 194 אורחים