מעניין שעדיין לא דיברו מזה פה וכנראה שלא נתפרסם כ"כ בארץ הקודש [אא"כ לא חיפשתי מספיק].
[לכאו' לא כולם 'ישמחו' למה שנפסק שם ע"י הגרח"ק שליט"א - בפשיטות כמובן - שהחזון איש היה מרא דארעא דישראל].
והנני לשאול: אמנם החזון איש ז"ל כשהתחיל ללמוד על דרך החזון איש הוא כבר סיים ש"ס וכו' עם הראשונים [ויצוין למה שהגרח"ק מסר משמו שצריך לסיים ש"ס לפני הבר-מצוה ואח"כ להתחיל ללמוד], אך האם לימודו בגדלותו היה מתוך התעלמות מד' הראשונים כולל רש"י ותוס'? היינו שלמד כמו 'ראשון'? האם בדורות אלה יש מי שיכול ללמוד סוגיא בגמ' בלי להסתכל בשום 'ראשון'?
והאם ידוע דרכו של הגר"א ז"ל בזה?
אומרים שהצפנת פענח ז"ל לא 'למד' ראשונים אך גם הוא לקח לעצמו רב הלא הוא הרמב"ם ז"ל [וגם ידע דברי הראשונים ושו"ע וכו' כמו שרואים בספריו].
מובא שם כמדומה שדרכם של הש"ך* והגר"א [והשאג"א?] והחזו"א ז"ל היה להכריע מסברא בין הראשונים [ובסגנון החזו"א: "אנחנו תלמידים מהראשונים שאנו מבינים אותם"] וכן לחלוק עליהם, האם יש מקומות שהבית יוסף ג"כ מכריע מסברא בין הראשונים? וכן מי עוד מרבותינו היה דרכו להכריע ולחלוק?
*יצוין לסוגיא דשיעובדא דאורייתא שם נחלק הש"ך על הרמב"ן ז"ל ובחידושים וביאורים שילהי ב"ב מבאר דעת הש"ך בטענות משכנעות מאוד לכאו' נגד הרמב"ן, ולכאו' יש כאלה לרוב בביאור הגר"א ולא למדתי עדיין.
אני מתנצל על ששאלתי הרבה שאלות בב"א ואני מקווה שלא יפריע להציבור [ויכולים להתעלים מדבריי...].