תרח כתב:באמת צ"ע דברי הגר"ג נדל, אז מה אם זה מוסרי? וכי א"א להגדיר זאת במעשה ספציפי?
מה עם לא תתורו? זה לא משהו מוסרי?
תרח כתב:האם הוא מחדש משהו בניגוד לח"ח?
כי אם כן, הוא בבעיה קשה.
ההוא מקושר דאתא לקמיה דרבי ואמר רבי אין זמן בזה א"ל ר' שמעון ב"ר לרבי שמא בין קשריו מובלע פלייה וחזייה הדר חזא ביה רבי בבישות א"ל לאו אנא כתבתיה ר' יהודה חייטא כתביה א"ל כלך מלשון הרע הזה זימנין הוה יתיב קמיה וקא פסיק סידרא בספר תהלים אמר רבי כמה מיושר כתב זה אמר ליה לאו אנא כתבתיה יהודה חייטא כתביה א"ל כלך מלשון הרע הזה בשלמא התם איכא לשון הרע אלא הכא מאי לשון הרע איכא משום דרב דימי דתני רב דימי אחוה דרב ספרא לעולם אל יספר אדם בטובתו של חבירו שמתוך טובתו בא לידי רעתו
חשבונות רבים כתב:איך ג' הכללים האלו מתיישבים עם הגמרא המפורסמת בב"ב קס"ד?ההוא מקושר דאתא לקמיה דרבי ואמר רבי אין זמן בזה א"ל ר' שמעון ב"ר לרבי שמא בין קשריו מובלע פלייה וחזייה הדר חזא ביה רבי בבישות א"ל לאו אנא כתבתיה ר' יהודה חייטא כתביה א"ל כלך מלשון הרע הזה זימנין הוה יתיב קמיה וקא פסיק סידרא בספר תהלים אמר רבי כמה מיושר כתב זה אמר ליה לאו אנא כתבתיה יהודה חייטא כתביה א"ל כלך מלשון הרע הזה בשלמא התם איכא לשון הרע אלא הכא מאי לשון הרע איכא משום דרב דימי דתני רב דימי אחוה דרב ספרא לעולם אל יספר אדם בטובתו של חבירו שמתוך טובתו בא לידי רעתו
אמסטרדם כתב:מענין לענין: ראיתי פעם [אולי כאן] בשם הגר"ג נדל ז"ל שאמר [לפי דרכו..] שלא שייך לקבוע הלכות בלשון הרע כיון שהוא ענין מוסרי. הידוע למישהו?
אלף אלפים כתב: ושמעתי פעם בשם הגר"ג נדל זצ"ל שהיה חלוק על מעשי מרן הח"ח בספרו, שכן לדעתו איסורי לה"ר ורכילות הם מהלכות דעות ומידות וא"א לתת בהם כללים מוחלטים ככל עסקי התורה
להעמיד שנגרם לו נזק הוא דוחק, ולומר שר"ש ברבי התכוון לגנותו נ"ל שזה ממש הוצאת שם רע אפילו לפי הכללים שלך (וודאי שזה לא שייך בסיפור השני).שטייגעניסט כתב:חשבונות רבים כתב:איך ג' הכללים האלו מתיישבים עם הגמרא המפורסמת בב"ב קס"ד?ההוא מקושר דאתא לקמיה דרבי ואמר רבי אין זמן בזה א"ל ר' שמעון ב"ר לרבי שמא בין קשריו מובלע פלייה וחזייה הדר חזא ביה רבי בבישות א"ל לאו אנא כתבתיה ר' יהודה חייטא כתביה א"ל כלך מלשון הרע הזה זימנין הוה יתיב קמיה וקא פסיק סידרא בספר תהלים אמר רבי כמה מיושר כתב זה אמר ליה לאו אנא כתבתיה יהודה חייטא כתביה א"ל כלך מלשון הרע הזה בשלמא התם איכא לשון הרע אלא הכא מאי לשון הרע איכא משום דרב דימי דתני רב דימי אחוה דרב ספרא לעולם אל יספר אדם בטובתו של חבירו שמתוך טובתו בא לידי רעתו
שמא היה נגרם לו נזק לפרנסתו, ושמא התכוון לגנותו.
חשבונות רבים כתב:להעמיד שנגרם לו נזק הוא דוחק, ולומר שר"ש ברבי התכוון לגנותו נ"ל שזה ממש הוצאת שם רע אפילו לפי הכללים שלך (וודאי שזה לא שייך בסיפור השני).
וּרְאֵה עוֹד אֶת גֹּדֶל אִסּוּר לָשׁוֹן הָרָע, שֶׁאֲפִלּוּ אֵינוֹ מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הַשִֹּנְאָה וְלֹא נִתְכַּוֵּן בְּהַסִּפּוּר לְגַנּוֹתוֹ, רַק אֲמָרוֹ דֶּרֶךְ שְׂחוֹק וְדֶרֶךְ קַלּוּת רֹאשׁ, אַף עַל פִּי כֵן כֵּיוָן שֶׁעַל פִּי אֱמֶת דִּבְרֵי גְּנַאי הוּא, אָסוּר מִן הַתּוֹרָה:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 380 אורחים