המתקיף כתב:לא ברור מה הנטייה להחמיר באיסורי שבת ולהקל בפיקוח נפש. השו"ע פסק שמותר לחלל שבת במצב של שמא יבעת התינוק. מצד הדין "ספק נפשות דוחה שבת", "ואסור להתמהמה בחילול שבת". מה העניין להחמיר?
גם זו לטובה כתב:ולענ"ד אין להתיר בזה כלל.
תוכן כתב:לא היו ילדים שפחדו מהחשך עד לימי צוק איתן? וכי שמענו בכל ההיסטוריה שמותר להדליק נר בשבת לילד שמפחד מהחשיכה?
המתקיף כתב:תוכן כתב:לא היו ילדים שפחדו מהחשך עד לימי צוק איתן? וכי שמענו בכל ההיסטוריה שמותר להדליק נר בשבת לילד שמפחד מהחשיכה?
לא הבנתי מה עניין היסטוריה לכאן. אם יש ספק סביר שהחשיכה תגרום בעתה לילד, מותר בשופי לעשות לו מלאכה, כפי שכל האנשים נוסעים עם נשותיהם היולדות לבית החולים בשבת כדי שלא תטרף דעתן, וכי לא היו יולדות שילדו בגפן?
לייבעדיג יענקל כתב:הגרש"ק גראס שליט"א כתב (במוריה או אולי בקובץ של הישר והטוב) להתיר להחזיר בטריה למכשיר שמיעה של ילד חרש, כיון שבלא המכשיר הוא מרגיש מנותק מכל העולם ומפוחד כמו אותו ילד שננעל בחדר. (ובעל פה אמר לי שכתב כך ע"פ עדות אישית של אב לילד חרש.)
תוכן כתב:לא היו ילדים שפחדו מהחשך עד לימי צוק איתן? וכי שמענו בכל ההיסטוריה שמותר להדליק נר בשבת לילד שמפחד מהחשיכה?
אפרקסתא דעניא כתב:חז"ל התירו בתינוק אפילו שיכול להרגיעו באמגוזא וכד'. הא ראית שגדשו סאה בחשש בעתה.
גם זו לטובה כתב:ולענ"ד אין להתיר בזה כלל.
אוהב אוצר כתב:חושך ואזעקות וטילים ובומים למיניהם, לא דומים לחושך רגיל של כל לילה.
שוב, כנראה האנשים שכאן לא בטווח הטילים וילדיהם לא התנסו בכגון דא.
עכ"פ לדינא כך דהיכי שיש דמיון לאחד שע"י זה יהא גדר סכ"נ הוא בעצמו יוכל לחלל ולא אחרים. וכעת לפי המהומה אשר בכל רגע ורגע נתחדש והיום יתחדש פה ג"כ כזה יוכל כל אחד בעצמו שיהא בגדר זה ומצי עביד דינא לנפשו. אבל להתיר זה בגדר פסק אי אפשר, בגדר הלכה ואין מורין כן.
איש רגיל כתב:והנה כתב הרמ"א (סימן רעו א) דאם הדליק הגוי נר לצורך קטן, מותר לכל ישראל להשתמש לאורו, דהוא כחולה שאין בו סכנה. אך אין להוכיח מזה שפחד של קטן מחושך אינו מתיר אלא אמירה לעכו"ם. דאפשר לומר דמותר גם מלאכה דאורייתא, אלא שאז אסור לבריא ליהנות ממנו, כמבשל לחולה בשבת דחישינן שמא ירבה בשבילו. אך כשהדליק הגוי מותר לבריאים ליהנות ממנו.
איש רגיל כתב:וכאמור, דבריהם הם נגד דברי הלקט יושר בשם התרומת הדשן שאף מלאכה דאורייתא מותר כדי למנוע פחד הקטנים מהחושך.
איש רגיל כתב:אך לענ"ד עדיין אין ראיה מהרמ"א שרק אמירה לעכו"ם הותרה למנוע פחד מקטן.
תוכן כתב:בלקט יושר כתוב לפני ברכו, היינו אחרי צאת השבת אבל לפני הבדלה. לא כתוב שם שמלאכה דאורייתא מותר.
מה שנכון נכון כתב:תוכן כתב:בלקט יושר כתוב לפני ברכו, היינו אחרי צאת השבת אבל לפני הבדלה. לא כתוב שם שמלאכה דאורייתא מותר.
איך אפשר לומר כך? הוא כותב במפורש שמותר לא רק באותו זמן אלא אפילו לחלל שבת גמור, ומביא מלשבר הדלת.
אלא שבעקרון לא ברור עד כמה ניתן לסמוך ע"ד הלקט"י במקום שאין לו חבר מהפוסקים. [לאו דוקא לענין נד"ד].
סי"ג. כל הזריז לחלל שבת ה"ז משובח אפילו אם מתקן עמו דבר אחר וכו' ובמג"א מגמ' יומא פ"ד ע"ב ננעל הדלת בפני התינוק שובר הדלת ומוציאו אעפ"י שמפצל אותו כמין עצים שראוים למלאכה שמא יבעת התינוק וימות ע"כ.
וברש"י יומא שם ננעלת דלת, והתינוק נבעת ע"כ, משמע לכאורה דדוקא שעובדא היא שהתינוק נבעת, אבל שמא יבעת וימות לא חיישינן, אבל לשון הרמב"ם משמע דבכל אופן חיישינן שמא יבעת, ולהלכה פשוט דנחוש לדעת הרמב"ם ומג"א שהעתיקו, - מ"מ קצת ספק אם זה דוקא בתינוקות כלשון הגמ' שהם קטני קטנים או אפילו קטנים מבוגרים כגדולים, והי' מקום לחלק בזה דכה"ג בעינן נבעתים ממש כרש"י לא שמא יבעתו כיון שעכשיו אינם נבעתים [שו"ר במו"ק להגאון יעב"ץ דהיינו תינוקות כבני שש, מלבד אם יש לחוש שיבעת ויפחד אפי' גדולים מזה וזה כדברינו] ולמדנו מהלכה זאת כי הבעתה גדולה ספק פקו"נ הוא ופשיטא דזה גם בגדולים, ומצינו כמה עובדות בחז"ל כי התרגשות פתאומי גרם למיתה, א"כ נהי דמציאות זה שננעל דלת לפניו לא שייך בגדולים דאינם נבעתים מזה, אבל פשיטא דנבעת ממש במציאות אחר אפילו גדול ורואים הסימנים לכך דמצוה לחלל שבת עליו.
מה שנכון נכון כתב:תוכן כתב:בלקט יושר כתוב לפני ברכו, היינו אחרי צאת השבת אבל לפני הבדלה. לא כתוב שם שמלאכה דאורייתא מותר.
איך אפשר לומר כך? הוא כותב במפורש שמותר לא רק באותו זמן אלא אפילו לחלל שבת גמור, ומביא מלשבר הדלת.
אלא שבעקרון לא ברור עד כמה ניתן לסמוך ע"ד הלקט"י במקום שאין לו חבר מהפוסקים. [לאו דוקא לענין נד"ד].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים