מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חמר גמל
הודעות: 18
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 3:03 pm

מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

הודעהעל ידי חמר גמל » ש' יולי 05, 2014 9:27 pm

כי פעם זה היה מבושל ואפילו שיש חלקים לא מבושלים השאלה מה העיקר וגם אולי נאכל על ידי הדחק לפני ההכנה. נפקא מינה לעניין שבת ולעניין בישולי עכו"ם

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' יולי 05, 2014 11:09 pm

במנה חמה של פירה וכדו' יש גם בעיה של לישה.

ארי
הודעות: 128
הצטרף: ה' מרץ 27, 2014 5:57 pm

Re: מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

הודעהעל ידי ארי » א' יולי 06, 2014 3:36 pm

חמר גמל כתב:כי פעם זה היה מבושל ואפילו שיש חלקים לא מבושלים השאלה מה העיקר וגם אולי נאכל על ידי הדחק לפני ההכנה. נפקא מינה לעניין שבת ולעניין בישולי עכו"ם

לגבי שבת - ברור שאין הולכים אחר הרוב בנידון זה, ואם חלקו אינו מבושל וכעת מבשלו הרי הוא עובר על איסור תורה של בישול ואפי' אם הוא נאכל חי (כגון פירות)חייב מישום בישול , ואפילו לגבי הרוב - יש איסור בישול דפסק השו"ע (שי"ח ס"ד) דאם הוא נתבשל כמאב"ד יש בו מישום בישול, כך שבשבת וודאי אסור לבשל בזה.
לגבי בישול עכו"ם - אם נאכל חי אכן אין בו מישום עכו"ם (שו"ע יו"ד קי"ג א'), ואם הרוב נתבשל כמאב"ד ע"י ישראל מותר לאכלו (שם ס"ח) ואם נתבשל מאב"ד ע"י א"י אסור.

אליעזר א
הודעות: 78
הצטרף: א' יולי 03, 2011 1:44 am

Re: מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

הודעהעל ידי אליעזר א » א' יולי 06, 2014 7:23 pm

מהיכ"ת שמנה חמה אינה מבושלת לגמרי, מדוע מסתפק פותח האשכול אם נחשב רק כמאכל בן דורסאי.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

הודעהעל ידי חשבונות רבים » א' יולי 06, 2014 7:59 pm

ארי כתב:לגבי שבת - ברור שאין הולכים אחר הרוב בנידון זה, ואם חלקו אינו מבושל וכעת מבשלו הרי הוא עובר על איסור תורה של בישול ואפי' אם הוא נאכל חי (כגון פירות)חייב מישום בישול , ואפילו לגבי הרוב - יש איסור בישול דפסק השו"ע (שי"ח ס"ד) דאם הוא נתבשל כמאב"ד יש בו מישום בישול, כך שבשבת וודאי אסור לבשל בזה.
יש נפק"מ לענין שבת בבישל בדיעבד דאם הוא מבושל כמאב"ד אינו נאסר משום מעשה שבת ובאופן שחלק מהמרכיבים מבושלים וחלק אינם מבושלים צריך לברר אם המרכיבים שנתבשלו יש בהם בנו"ט.
גם יל"ע בזה באותם המרכיבים שכן נתבשלו אם שייך בכה"ג בישול אחר בישול מאחר שכעת אינו ראוי לאכילה בלי בישול.

ארי כתב:לגבי בישול עכו"ם - אם נאכל חי אכן אין בו מישום עכו"ם (שו"ע יו"ד קי"ג א'), ואם הרוב נתבשל כמאב"ד ע"י ישראל מותר לאכלו (שם ס"ח) ואם נתבשל מאב"ד ע"י א"י אסור.
גם כאן אינו תלוי ברוב אלא בנו"ט.
ולכאורה יש מקום להתיר כאן מצד שאינו עולה על שלחן מלכים אך יל"ע בזה כי שם המאכל שהוא פירה או קוסקוס כן עולה על שלחן מלכים ורק בצורה כזו של מנה חמה אינו עולה עש"מ.

ארי
הודעות: 128
הצטרף: ה' מרץ 27, 2014 5:57 pm

Re: מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

הודעהעל ידי ארי » א' יולי 06, 2014 8:19 pm

חשבונות רבים כתב:גם כאן אינו תלוי ברוב אלא בנו"ט.

הפוסקים ביו"ד סי' קי"ג כן מתייחסים לעיקר וטפל ובבפשטות הרוב היא העיקר.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » א' יולי 06, 2014 8:20 pm

בס"ד
יש הרבה ע"ז באוצר, ליקטתי בלי כוונה.
מדריך הכשרות העדה החרדית.JPG
מדריך הכשרות העדה החרדית.JPG (14.9 KiB) נצפה 3460 פעמים

שמירת שכ א 122.JPG
שמירת שכ א 122.JPG (35.35 KiB) נצפה 3460 פעמים

ארחות שבת א 270.JPG
ארחות שבת א 270.JPG (37.97 KiB) נצפה 3460 פעמים

אור תורה תשסב 15.JPG
אור תורה תשסב 15.JPG (45.25 KiB) נצפה 3460 פעמים

שם סיכום.JPG
שם סיכום.JPG (93.99 KiB) נצפה 3459 פעמים

שם 2.JPG
שם 2.JPG (90.63 KiB) נצפה 3459 פעמים

ועיי"ש עמוד 124
ועמוד 253
אשר חנן.JPG
אשר חנן.JPG (29.05 KiB) נצפה 3459 פעמים

אשר חנן.PDF
(735.61 KiB) הורד 349 פעמים

ברית הלוי.JPG
ברית הלוי.JPG (25.3 KiB) נצפה 3459 פעמים

ברית הלוי.PDF
(1.16 MiB) הורד 379 פעמים

דברי בניהו.JPG
דברי בניהו.JPG (39.84 KiB) נצפה 3459 פעמים

דברי בניהו.PDF
(622.36 KiB) הורד 322 פעמים

הרחב דעת בישול 120.JPG
הרחב דעת בישול 120.JPG (46.83 KiB) נצפה 3459 פעמים

איל משולש לישה עמוד 169
ועמוד 209

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

הודעהעל ידי חשבונות רבים » א' יולי 06, 2014 9:11 pm

ארי כתב:
חשבונות רבים כתב:גם כאן אינו תלוי ברוב אלא בנו"ט.

הפוסקים ביו"ד סי' קי"ג כן מתייחסים לעיקר וטפל ובבפשטות הרוב היא העיקר.
שם מיירי בעירב דבר שנאכל כמות שהוא חי עם דבר שאין נאכל כמות שהוא חי. פשוט לכת"ר שהדין שווה לנידון של עירב דברים מבושלים כמאב"ד עם דברים שלא נתבשלו?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 389 אורחים