חמר גמל כתב:כי פעם זה היה מבושל ואפילו שיש חלקים לא מבושלים השאלה מה העיקר וגם אולי נאכל על ידי הדחק לפני ההכנה. נפקא מינה לעניין שבת ולעניין בישולי עכו"ם
יש נפק"מ לענין שבת בבישל בדיעבד דאם הוא מבושל כמאב"ד אינו נאסר משום מעשה שבת ובאופן שחלק מהמרכיבים מבושלים וחלק אינם מבושלים צריך לברר אם המרכיבים שנתבשלו יש בהם בנו"ט.ארי כתב:לגבי שבת - ברור שאין הולכים אחר הרוב בנידון זה, ואם חלקו אינו מבושל וכעת מבשלו הרי הוא עובר על איסור תורה של בישול ואפי' אם הוא נאכל חי (כגון פירות)חייב מישום בישול , ואפילו לגבי הרוב - יש איסור בישול דפסק השו"ע (שי"ח ס"ד) דאם הוא נתבשל כמאב"ד יש בו מישום בישול, כך שבשבת וודאי אסור לבשל בזה.
גם כאן אינו תלוי ברוב אלא בנו"ט.ארי כתב:לגבי בישול עכו"ם - אם נאכל חי אכן אין בו מישום עכו"ם (שו"ע יו"ד קי"ג א'), ואם הרוב נתבשל כמאב"ד ע"י ישראל מותר לאכלו (שם ס"ח) ואם נתבשל מאב"ד ע"י א"י אסור.
חשבונות רבים כתב:גם כאן אינו תלוי ברוב אלא בנו"ט.
שם מיירי בעירב דבר שנאכל כמות שהוא חי עם דבר שאין נאכל כמות שהוא חי. פשוט לכת"ר שהדין שווה לנידון של עירב דברים מבושלים כמאב"ד עם דברים שלא נתבשלו?ארי כתב:חשבונות רבים כתב:גם כאן אינו תלוי ברוב אלא בנו"ט.
הפוסקים ביו"ד סי' קי"ג כן מתייחסים לעיקר וטפל ובבפשטות הרוב היא העיקר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 389 אורחים