איש-אחד כתב:בבל העיר אכן אינה צפונית לא"י אלא מזרחית, אבל מכיון שהדרך לבבל תמיד היתה דרך הצפון ולא דרך המדבר במזרח, מתאים להתייחס לבבל כאל צפונית ולא כמזרחית.
סכינא חריפא כתב:הגמרא בגיטין דף ו' א' אומרת והא בבל לצפונה דא"י קיימא דכתיב ויאמר ה' אלי מצפון תפתח הרעה ותנן ר"מ אומר עכו כא"י לגיטין וצ"ע שהרי גלות בבל היתה רק ממלכות יהודה, ובשטחי מלכות ישראל ישבו השומרונים.
והנה דוקא יהודה יושבת לדרומה של ארץ בבל ולא כל ארץ ישראל כולה, וא"כ בבל היא למזרחה של אר"י ולא לצפונה?
זאת ועוד שלא מובן כלל מה ההוכחה שהרי נבוכדנצר כבש את סוריה וכל הממלכה של אשור לפני חורבן הבית שכבש את ירושלים, וא"כ זה כוונת הפסוק מצפון תפתח הרעה?
רבה הוו שדיין ליה לבני מזרח ומערב אזל אביי שדנהו צפון ודרום על רבה תרצנהו אמר מאן האי דקמצער לי אנא כר׳ עקיבא סבירא לי דאמר בכל מקום אסור:
רש"י: הוו שדיין ליה לבני - לבנים שישב עליהן לפנות היו מתוקנים וזקופות על צדיהן ראשן א׳ למזרח והשני למערב לבנה אחת לצפון ולבנה אחת לדרום, והוא יושב על האחת ונפנה בינתים, נמצא הוא נפנה צפון ודרום ולא היה רוצה לפנות בבבל מזרח ומערב לפי שבבל במזרחה של ישראל עומדת, שלא יהא פרועו לא מלפניו ולא מלאחריו לצד ארץ ישראל:
הסברה מתקבלת על הדעת, אבל אחר שכיוון התפילה מסורא (מקומו של רב אשי, בקרבת העיר נג'ף של זמננו) כלפי ירושלים הוא בדיוק למערב (בסטיה של 1-3 מעלות כלפי דרום, תלוי בשיטות השונות בחישוב הכיוון), קשה לקבל שזו כוונת רבי חנינא בב"ב שם, אחר שלא נראה שאזהרת הגמ' דורשת דיוק עד כדי כך.אוצר החכמה כתב:בכל מקרה הכיוון יותר מערבה מאשר דרומה. ואפשר ליישב שני יישובים לכאורה. או שוודאי שהתפללו מערבה כמו שהגמרא קוראת תמיד לא"י מערבא רק אמר לו שיתפללו גם לדרום ולא ממש למערב. או דרך אחרת הפוכה שאפשר להוציא מכאן שהעיקר הוא לכוון לרוח כללית ואם נוטה לשתי הרוחות יכול גם לאחת מהם ואפילו לפחות נוטה. וזה חידוש.
ברזילי כתב:הסברה מתקבלת על הדעת, אבל אחר שכיוון התפילה מסורא (מקומו של רב אשי, בקרבת העיר נג'ף של זמננו) כלפי ירושלים הוא בדיוק למערב (בסטיה של 1-3 מעלות כלפי דרום, תלוי בשיטות השונות בחישוב הכיוון), קשה לקבל שזו כוונת רבי חנינא בב"ב שם, אחר שלא נראה שאזהרת הגמ' דורשת דיוק עד כדי כך.אוצר החכמה כתב:בכל מקרה הכיוון יותר מערבה מאשר דרומה. ואפשר ליישב שני יישובים לכאורה. או שוודאי שהתפללו מערבה כמו שהגמרא קוראת תמיד לא"י מערבא רק אמר לו שיתפללו גם לדרום ולא ממש למערב. או דרך אחרת הפוכה שאפשר להוציא מכאן שהעיקר הוא לכוון לרוח כללית ואם נוטה לשתי הרוחות יכול גם לאחת מהם ואפילו לפחות נוטה. וזה חידוש.
גם זו לטובה כתב:סכינא חריפא כתב:הגמרא בגיטין דף ו' א' אומרת והא בבל לצפונה דא"י קיימא דכתיב ויאמר ה' אלי מצפון תפתח הרעה ותנן ר"מ אומר עכו כא"י לגיטין וצ"ע שהרי גלות בבל היתה רק ממלכות יהודה, ובשטחי מלכות ישראל ישבו השומרונים.
והנה דוקא יהודה יושבת לדרומה של ארץ בבל ולא כל ארץ ישראל כולה, וא"כ בבל היא למזרחה של אר"י ולא לצפונה?
זאת ועוד שלא מובן כלל מה ההוכחה שהרי נבוכדנצר כבש את סוריה וכל הממלכה של אשור לפני חורבן הבית שכבש את ירושלים, וא"כ זה כוונת הפסוק מצפון תפתח הרעה?
שמעתי בשם אחר מרבני הדלי"ם שאמר שאין הכא נמי חז"ל טעו [דבזמנם לא היו מפות מסודרות]
עזריאל ברגר כתב:שמעתי פעם, שמסלול הנסיעה הרגיל מבבל לארץ ישראל - עבר דרך סוריה וסביבתה, כדי לא ללכת זמן ארוך דרך המדבר.
מעיין כתב:לכאורה בשתי מדינות צפוניית ששתיהן על אותו קו מקוי הרוחב כל אחת יאמר על חברתה שהוא צפוניית יותר דהרי כיוון המזרח והמערב הוא קו היוצא ממקומו ופוגע בקו המשוה.
ובזה נתקשיתי על דברת התוס' גיטין בקוין היוצאין מארץ ישראל לדעות דארץ ישראל הולך עד סוף המערב
יאיר1 כתב:עזריאל ברגר כתב:שמעתי פעם, שמסלול הנסיעה הרגיל מבבל לארץ ישראל - עבר דרך סוריה וסביבתה, כדי לא ללכת זמן ארוך דרך המדבר.
זה אמור לענות על מה ששאלתי?
תודה
יאיר1 כתב:מעיין כתב:לכאורה בשתי מדינות צפוניית ששתיהן על אותו קו מקוי הרוחב כל אחת יאמר על חברתה שהוא צפוניית יותר דהרי כיוון המזרח והמערב הוא קו היוצא ממקומו ופוגע בקו המשוה.
ובזה נתקשיתי על דברת התוס' גיטין בקוין היוצאין מארץ ישראל לדעות דארץ ישראל הולך עד סוף המערב
לא ראיתי את התוס' המדובר.
ולא הבנתי דברי מר.
מדינות השכונות על אותו קו רוחב, למשל ישראל וירדן, כל אחת אומרת על השניה שהיא יותר צפונית, כי מה?
רבי יהודה אומר כל שכנגד ארץ ישראל כו' - שאל רבינו פטר לר"ת דבזמן הזה היה להתחייב לר' יהודה במעשר שאנו במערבה של ארץ ישראל והשיב דלא קיימא לן כרבי יהודה...
יאיר1 כתב:עזריאל ברגר כתב:שמעתי פעם, שמסלול הנסיעה הרגיל מבבל לארץ ישראל - עבר דרך סוריה וסביבתה, כדי לא ללכת זמן ארוך דרך המדבר.
זה אמור לענות על מה ששאלתי?
סכינא חריפא כתב:לכאורה המהלך שהדרך היתה הולכת לבבל דרך צפון נסתרת לכאורה מהמדרש שנבוכדנצר הוביל את שבויי יהודה דרך הערבים שזה כנראה בעבר הירדן ולא צפונית לאר"י
מלח הארץ כתב:יש על גמ' זו הסבר נאה מאד של הרב פינקוס ז"ל אודות מה ששואלים למה הוצרכה הגמ' להביא פסוק לדבר שבמציאות, וידוע מאד תירוץ ההבל האהוב מאד על השוטים שהפסוק עדיף על המציאות.
ואמר על זה הרב פינקוס שלא קשה מידי שהרי במציאות אינו כן שבבל היא למזרח כשאלת פותח האשכול, ורק למדנו מהפסוק דמ"מ שייך לומר דקאי לצפון מחמת שהדרך הלכה לכיוון צפון כמו שהזכירו כאן
בשעה שנפטר משה רבינו לגן עדן אמר לו ליהושע שאל ממני כל ספיקות שיש לך. אמר לו [יהושע למשה]: רבי, כלום הנחתיך שעה אחת והלכתי למקום אחר? לא כך כתבת בי ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל?
גם זו לטובה כתב:שמעתי בשם אחר מרבני הדלי"ם שאמר שאין הכא נמי חז"ל טעו [דבזמנם לא היו מפות מסודרות]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 363 אורחים