הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' יוני 15, 2014 2:23 am
שבתי עתה ואראה את הרעש הגדול, ולא הבנתי כלל על מה יש לדון או להתווכח. חסידי אשכנז דיברו על נושאים מסויימים בשפה מסויימת. מקובלי ספרד (שראו קצת מדברי קודמיהם) דיברו על נידונים אחרים בשפה אחרת, והאריה"ק הגיד חדשות בשפה משלו. איך שייך לקרוא לזה מחלוקת?
חבל שהכותבים לא עיינו קודם בקונטרס ספר הזכרונות של רצה"כ זי"ע (שציינתי אליו למעלה). כדאי מאוד לראות את דבריו אע"פ שהם ארוכים הרבה (יותר ממה שהעתקתי כאן), וזל"ק (במצוה ג):
"ודאי טוביה לדזכי ומכיר יחודו יתברך על דרך האמת לאמיתו, וההכרה באמיתות שאין עוד מלבדו שהיא הצפייה במרכבה כבר נתבאר שאי אפשר אלא למי שזכה למדריגת הצפייה ברוח הקודש כרואה בעיניו אם מעצמו אם דרך המסירה מרבו לא דרך שמיעה לבד, וזה אי אפשר לשומו חיוב על כל אחד כלל כי גם השומע מפי מקובל אמיתי לא ידע כלום אלא אם יזכה לראיה וידיעה שלימה על ידי הקבלה דרך מסירה שזכרנו. וכל הכוונות המוזכרות אצל חכמי האמת בעניני התפילה והמצוות, הוא שיהיו כל מעשיו ותפילותיו מכוונים עם דרך היחוד האמיתי הזה. וזהו מה שמובא בזוהר תדיר להפליג זה, כי היא העבודה שאין למעלה הימנו כשכל מעשהו ליחד יחודין על דרך היחוד האמיתי. וזהו כלל כל הענין הכוונות במדות וספירות, ליחד בזה מעשהו ופעולתו בענין מיוחד או תפילתו על דבר מיוחד שזה נראה כדבר נפרד, ובאמת הוא מיוחד הכל באחדות גמור שבאמת אין עוד מלבדו כלל, ואולם עם כל זה יש מקום למעשה מצוה ולתפילה.
ואמיתות יחוד זה אינו מושג אלא למי שזוכה לטיול בפרדס וצפייה במרכבה, וכולי האי ואולי שלא יטעה כאלישע אחר הנזכר למעלה, ואי אפשר שיבינו כלל מי שאינו משיג זה בדרך ראיה. ולכן נמצא בזוהר כמה פעמים זכאה איהו מאן וכו', שאי אפשר לאומרו דרך חיוב שאינו ביד האדם רק אשרי הזוכה לכך. כי השגה זו הוא השפעה הנשפעת מלמעלה לנביאים דרך נבואה, ולחכמים ברוח הקודש, וכל אחד כפי כח חכמתו והשגתו ומדת נפשו הוא צופה ורואה.
ומשה רבינו ע"ה במראה הראשון באש שבסנה ובמראה השני בהעברת כל טובו על פניו הראו לו גם כן אמיתות יחודו יתברך על דרך ראיית המרכבה, אלא שלא ראה מרכבה וחיות ואופנים וכו' כדרך שראה יחזקאל, רק במראות אחרות כפי הראוי לו. ואליהו ראה מראה רוח ורעש ואש וקול דממה דקה. ועל ישעיה אמרו ז"ל (חגיגה י"ג ע"ב) דראה כל מה שראה יחזקאל אלא שזה דומה לבן כרך וכו'. נראה שהיו דרך ראיית והשגת היחוד שלהם שוה.
ובספר הזוה"ק ורעיא מהימנא ותיקונים ואידרא רבא וזוטרא וספרא דצניעותא, המתבונן ימצא בהם כמה מראות שונות לא ראי זה כראי זה, ושניין דא מן דא לגמרי שלא באותן הסיפורים והענינים כלל, והם מראות והשגות שונות לחכמים שונים, ומהם גם לרבי שמעון בן יוחאי עצמו בחילוף הזמנים. וכן בספר הבהיר לרבי נחוניא בן הקנה, ובספר התמונה המיוחס לרבי ישמעאל כהן גדול, ימצאו בהם מראות אחרות ידברו מהם בסגנון אחר לגמרי.
וכן סגנון קבלת הגאונים מה שנמצא מובא בפרדס ושאר ספרי קודש, ונדפס קצת ליקוטים מהם בספר קטן ליקוטי קבלה מגאונים (דפוס ווארשא), יראה הרואה שאינו על דרך הקבלה האמורה בספר הזוהר וחבריו הנזכרים כלל, אבל הוא כפי המראה שראה אחד מהגאונים ראש לחכמי קבלתם אשר ממנו נמשכה קבלת הגאונים. וכמדומה כי קבלת רבי חמאי גאון בספר העיון וספר היחוד כפי הלשונות שהועתקו ממנו בספר פרדס רמונים וזולתו, היא גם כן על דרך אחר קצת מקבלת שאר הגאונים ממה שנתגלה אליו על פי דרכו.
וספר ברית מנוחה שחיברו גם כן חכם קדמון, והעיד עליו האר"י ז"ל שהוא ספר קדוש כמו שכתב בריש ספר נגיד ומצוה, הוא מגיד חדשות מה שלא נמצא בשום ספרי קודש, והוא מראה מחודשת נתגלית לאותו חכם.
ויש בדפוס ספר מעין החכמה מיוחס למשה רבינו ע"ה, והובאו דבריו בפרדס ובפלח הרימון ובהקדמת ספר עמק המלך ועוד זולתם, נראה שהוא מקובל בידי קדמונים לספר קדוש. וכמדומה בעיני שחובר בימי אחרוני הגאונים או סמוך להם מאחד קדוש שהשיג ברוח קדשו דרך המראה שנתגלית למשה רבינו ע"ה בנבואתו, כי חכם עדיף מנביא ויכול להשיג בחכמתו על פי רוח הקודש מה דאיתאמרא הלכה למשה מסיני כמו שאמרו בפרק קמא דבבא בתרא (י"ב.), ועיין ברמב"ן לשם מובא בעין יעקב שם. ותחילת הלשון שבספר ההוא כתוב גם כן בספר העיון לרבי חמאי גאון בקצתו שבדפוס בספר ליקוטי קבלה הנזכר שם בספר הקנה גדול (דף ל"ו ע"א). ובמדרש שמעון הצדיק המובא בפירוש ה"ר משה בוטריל לספר יצירה (פרק ב' משנה ג') יש שם עוד קצת לשון מספר הנזכר עיין שם. ובפרדס (שער ראשון) ראיתי דרבי חמאי גאון בספר העיון מביא ברייתא דשמעון הצדיק. ונראה דספר העיון זה היה לפני מחבר מעין החכמה ובדרכו דרך קצת, ואף על פי שיש בו הרבה דברים נוספים גם כן מה שנתחדש לו בצפייתו בענינים הללו, כי צופי המרכבה ברוח הקודש הוא בדרך חכמה והשגת השכל אלא שהוא למעלה מהשגת שכל אנושי רק מה שנשפע בשכלו מלמעלה ברוח הקודש, ועיין רמב"ן בבא בתרא שם, וכפי דרך התעסקות שכלו בענין ההשגה בנעלמות הללו על הדרך ההוא יתגלה לו כשיזכה בדרך הצפייה.
וספר רזיאל המיוחס לאדם הראשון חיברו בעל הרוקח, וכמו שכתב בהקדמת הספר שהוא היה חתום בו ושקיבל מעשה מרכבה מרבי יהודה החסיד שקיבל מאביו כו'. ומלשון שקיבל וכו', מבואר שהוא המחבר, לא כמו שחשב בעל ההקדמה שהוא המעתיק. והרואה בפנים הספר בעניני המוסר שורש חסידות ויראת ה' וכו', ימצא דברים ככתבן וכלשונן בספר הרוקח. וכן ניכר מלשונו בכמה מקומות שהוא חיברו. ומה שנתייחס שם איזה דברים לאדם הראשון ולנח, היינו שהוא או רבותיו שמסרו לו חכמה השיגו ברוח קדשם דברים שנתגלו לאדם הראשון ולנח. והרואה בתוכו יראה שדרך קבלתו משונה מקבלת הגאונים ושאר ספרים שזכרנו, והוא ענין מראה אחרת נתגלית לראש המדברים על דרך ההוא, וכל ההולכים בעקבותיו צפו גם כן במרכבה על פי דרכו המושג להם. ובספר מצרף לחכמה מזכיר סודות התפילה כתב יד לבעל הרוקח, ומזכיר שם שלשלת קבלתו עד הגאונים. ואין ספק בעיני דדרכי כוונותיו בתפילה משונים בלשונם מסגנון לשון הכוונות שזכרו הנמשכים אחר קבלת הרמב"ן, כי השגתו במעשי מרכבה שעל פיה עשה כוונות התפילה על דרך היחוד היה בסגנון אחר.
וקבלת הרמב"ן ורבותיו ותלמידיו, כמדומני שהיא גם כן מראה מחודשת משונה מכל סגנון המראות שזכרנו. ויסודה בנוי על ספר הבהיר לרבי נחוניא בן הקנה, שהיה גלוי לפניהם, ומביאו רמב"ן תדיר. ועל פי דרכו התבוננו הם במרכבה והשיגו מה שהשיגו, על ידי התגלות אליהו להם כפי עדות הרקנטי ושאר קדמונים, וגילה להם חדשות בסגנון השגתם.
והבאים אחריו הרב יוסף גיקטלייא בעל שערי אורה ושאר ספרים, והראב"ד המפרש ספר יצירה, והרב אביגדור קרא בספר הקנה גדול וקטן, דרכו גם כן בדרכו עם עירוב קצת מדרך הגאונים בקבלתן גם כן. ואף על פי שכמדומה בעיני שהם זכו גם כן לצפייה מיוחדת כפי הנראה מתוך ספריהם, מכל מקום מעט חדשות דרך מראה וצפייה מחודשת ימצא בם.
ובעל ספר הקנה אף על פי שמביא תדיר ממה שגילו לו מלאכי עליון, הרבה דברים מהם כתובים ומפורשים כלשונו ממש בספרים הקודמים לו. וכבר נתרעם קצת עליו בזה בפרדס (שער י"ב פרק ב').
אבל באמת הקריאה מן הכתוב בספר דרך סיפור אינו נחשב לידיעה כלל בדברים הנעלמים הללו, והוא בהיותו מעיין באותן הדברים בספרים ומעמיק במחשבתו בענינים שם, נגלו אליו מלאכי האלקים והראו לו הדברים דרך צפייה, וכתבן על שמם להודיע שנגלו לו דרך צפייה ולא כתבן כמעתיק בעלמא:
ואחריהם בא האר"י ז"ל, שראה כל המראות הנזכרים, והוסיף משלו ענינים הרבה ומראות מחודשות נתגלו אליו. וכל המראות הללו הכל הולך אל מקום אחד לברר ענין היחוד האמיתי וכולם אמת וצדק.
והרמ"ק ז"ל התאמץ לבאר כל דברי הזוהר ושאר ספרי קודש לחז"ל ולגאונים, הכל על דרך קבלת הרמב"ן שהיתה מסורה בידו ובידי כל חכמי הקבלה מבני ספרד שלפניו. ואחריו האר"י ז"ל ותלמידיו פירשו הכל על פי דרכו. ואף על פי שכולם מראות שונות, מכל מקום כל מראה יכולה להתפרש על דרך סגנון לשון מראה אחרת, ומתוך מראה זו עצמה יראה גם כן מראה אחרת, כמו שנתפרשו כל המראות שלהם במראה המרכבה שראה יחזקאל, ומרכבת יחזקאל גם כן נראית מתוך המראה שראה משה רבינו ע"ה וכתבה בתורה, כמו שאמרו בפרק קמא דתענית (ט'.) ליכא מידי בנביאים וכתובים דלא רמיזי באורייתא. כי כוונת כל המראות ענין אחד להשיג דרך היחוד שאין עוד מלבדו לאמיתו.
וכל כוונות התפילה ושאר מצוות שבארו הבאים אחר הרמב"ן על פי דרך קבלתו, והאר"י ז"ל והבאים אחריו בארו על פי דרכו בענין אחר, הכל הוא על ענין היחוד האמיתי. והזוכה להשיג זה אין נפקא מינה בדרך התבוננותו והשגתו, כיון שבין כך ובין כך המכוון אחד להשגת יחודו יתברך בזה, וכל אחד משיג לפי דרך הראוי לו".