מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גזילה שזקפה במלוה אם משמטת - הפירוש המיוחס להראב"ד על הספרי

הלכות שמיטת קרקע ושמיטת כספים. מאמרים לעיון והורדה.
אביאסף
הודעות: 387
הצטרף: ה' אוגוסט 16, 2012 4:25 am

גזילה שזקפה במלוה אם משמטת - הפירוש המיוחס להראב"ד על הספרי

הודעהעל ידי אביאסף » א' יוני 29, 2014 4:44 am

איתא בספרי פ' ראה (פיסקא קיב): שמוט כל בעל משה ידו, יכול אף בגזילה ופקדון ת"ל משה ידו. יכול שכר שכיר והקפת החנות והחמור ת"ל אשר ישה ברעהו. אם סופינו לרבות את כולם מה ת"ל משה ידו, מה משה ידו בזקיפה אף כולם בזקיפה.
ובפירוש המיוחס להראב"ד כתב וז"ל: יכול אף בגזילה ובפקדון כגון אם גזל את חברו או הפקיד אצלו ועבר עליו שמיטה יהא פטור מלהחזיר. תלמוד לומר משה ידו היינו הלואה דווקא. אם כן שכר שכיר וכל הני דאינן הלואה לא יהו נשמטין אפילו זקפן. תלמוד לומר אשר ישה משמע אף כולן זקופין, וגזלה ופקדון אפילו בזקופין לא דבאיסורא אתי לידיה, דפקדון מיירי דשלח בו יד ואח"כ הודה וזקפן עליו במלוה. עכ"ל.

הנה מבואר בדבריו דגזילה אינה משמטת אפי' זקפה במלוה משום דבאיסורא אתי לידיה, אבל בדרך אמונה (פ"ט משמו"י הי"א בביאוה"ל סד"ה הקפת) כתב שהאחרונים נקטו דגם בגזל מהני זקיפה במלוה שישמט ע"ש. היש יודע מי הם האחרונים שדיברו בזה?

[ובעיקר סברת המיוחס להראב"ד יל"ע מה מהני האי טעמא דבאיסורא אתי לידיה דאם כוונתו דכיון דחיילא עליה מצוות השבה לא מהני שמיטה להפקיעה לכאו' קשה מאי שנא מדברי הרמב"ן ב"מ כ"ו ב' בנטל אבדה ע"מ לגוזלה דאף דבאיסורא אתיא לידיה יכול לקנות ביאוש דאבדה אף דכבר חלה עליו מצות השבת גזילה, והיינו דחיוב השבה אינו מעכב מלקנות מצד אחר (ויש לחלק בדוחק). ואם כוונתו רק כטעמא דקרא דכיון שאינו מתכפר בלא השבה מפני כך לא אמרה תורה בזה מצוות שמיטה גם זה צ"ע מאי שנא מקנסות דאונס ומפתה לשיטת הר"מ בפיה"מ דאין משמטין משום שהם עונש ואינו מתכפר עד שישלם (עי' ד"א פ"ט משמו"י סקס"ד) ואפ"ה אם זקפן במלוה נשמטין. (וג"ז י"ל בדוחק, וצ"ע)].
נערך לאחרונה על ידי אביאסף ב ב' יוני 30, 2014 5:58 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: גזילה שזקפה במלוה אם משמטת

הודעהעל ידי כהן » א' יוני 29, 2014 9:16 am

יש"כ על הידיעה המענינת
מלשונו משמע דאיירי כשהחפץ בעין וצ"ל דהס"ד היה שכיון שגזלו ויש לו קניני גזילה והבעלים יש לו רק זכות השבה ממילא אם תחול שמיטה על זה ישאר הממון תח"י וכמו בקלב"מ לשי' רב בסנהדרין
וסברת באאת"ל באה לומר דלא קנה לגמרי שא"כ הוי כהלואה [שהרי"ז הטעם שגלן לא קונה]
ועדין יל"ע בגדר זקיפה בכה"ג
נערך לאחרונה על ידי כהן ב א' יוני 29, 2014 2:19 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: גזילה שזקפה במלוה אם משמטת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יוני 29, 2014 10:43 am

ראה בשו"ת מהר"ח או"ז סימן לט.
וראה עוד במהרי"ט ח"ב חו"מ סימן קיד ד"ה ומינה.

אביאסף
הודעות: 387
הצטרף: ה' אוגוסט 16, 2012 4:25 am

Re: גזילה שזקפה במלוה אם משמטת

הודעהעל ידי אביאסף » ב' יוני 30, 2014 4:36 am

מה שנכון נכון כתב:ראה בשו"ת מהר"ח או"ז סימן לט.
וראה עוד במהרי"ט ח"ב חו"מ סימן קיד ד"ה ומינה.

ייש"כ. אכן שניהם נוקטים בפשטות שמועיל זקיפה גם בגזל ופקדון וכן ראיתי היום שנקט גם ר"ד פרדו בספרי דבי רב שם ונמצא המיוחס להראב"ד יחיד בדינו (אם כי משמעות לשון הספרי ודאי כדבריו כפי שכבר עמד ע"ז בד"א שם).

אגב, פירוש זה מלא בחידושים מיוחדים (רשימה ארוכה וחלקית ניתן למצוא במבוא למהדורה החדשה) לצד פירושים קולעים ואבחנות נוסח מצויינות (גם ע"פ חוקרים מודרניים כדוגמת מנחם כהנא) ולאחר שקראתי את רובו הגדול אני עדיין מתקשה אפילו לאיזה בית מדרש לסווג אותו. אשמח מאוד אם למישהו יש תובנות כלשהם באשר לשייכותו, זמנו, מקומו או כל פרט אחר.
יצויין עם זאת שמלבד פירושי הראב"ד ורבינו הלל כל פירושי הראשונים המצויים בידינו למדרשי חז"ל זהות מחברם אינה ידועה בוודאות, הכוונה היא לפירוש תורת כהנים המיוחס להר"ש משאנץ (אשר כהשערה קרובה נתחבר ע"י ר' משה ב"ר חסדאי תקו), פירוש תורת כהנים המיוחס לרבינו שמואל (כך שמו בתו"כ מהדורת אופק, נדפס גם בשם 'תוספות אחרות' בתו"כ מהדורת הרב צוקר. כהשערה קרובה המחבר הוא ר' שמחה משפיירא), הפירוש לספרי במדבר דברים המיוחס להראב"ד הנ"ל, וכן פירושי כת"י מנטובה למכילתא דר"י וספרי (ולמדרשי האגדה בראשית וויקרא רבה. על פירושים אלו ועל החכם הנעלם 'כ"ן' המופיע בהם לעתים תכופות כבר נכתב בכמה מקומות).

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: גזילה שזקפה במלוה אם משמטת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יוני 30, 2014 4:51 am

כבר שאול ליברמן העריך מאד את פירושיו של ר"ד פארדו, והוא עצמו ההדיר את החסדי דוד על התוספתא טהרות, ראה כאן.
רד"פ [תעח - תקן] נולד בונציה ולמד שם, כהן ברבנות בערים וארצות שונות, ובסוף ימיו היה ראש ישיבה בירושלים ושם מנוחתו כבוד. הרד"פ היה מחותן של החיד"א, ורבו של הנהר שלום על שו"ע או"ח.
מספריו: משכיל לדוד על רש"י עה"ת, חסדי דוד על התוספתא, שו"ת מכתם לדוד, סד"ר על הספרי, שושנים לדוד על המשניות, למנצח לדוד שבו מתרץ כל קשיא שבתלמוד [כמו שעשה הרי"ב בקשות מיושב] ועוד. וכן היה פייטן וחיבר אף פיוטים ארוכים בארמית ונדפסו בספר שפעת רביבים.
בכל ספריו ניכר כוחו הגדול בחדירה לעומק הפשט.

אביאסף
הודעות: 387
הצטרף: ה' אוגוסט 16, 2012 4:25 am

Re: גזילה שזקפה במלוה אם משמטת

הודעהעל ידי אביאסף » ב' יוני 30, 2014 5:19 am

הרב מה שנכון, דברי היו מוסבים על הפירוש המיוחס להראב"ד על הספרי, לא על ספרו של ר"ד פרדו...

אביאסף
הודעות: 387
הצטרף: ה' אוגוסט 16, 2012 4:25 am

הפירוש המיוחס להראב''ד על הספרי

הודעהעל ידי אביאסף » א' אפריל 12, 2015 6:55 am

אביאסף כתב:אגב, פירוש זה מלא בחידושים מיוחדים... ולאחר שקראתי את רובו הגדול אני עדיין מתקשה אפילו לאיזה בית מדרש לסווג אותו. אשמח מאוד אם למישהו יש תובנות כלשהם באשר לשייכותו, זמנו, מקומו או כל פרט אחר

אין בידי אפילו בדל של ראיה אך נתחזקה אצלי ההשערה שמחברו של פירוש זה הוא ר' שם טוב אבן גאון בעל מגדל עוז שחיברו אחרי עלייתו לארץ ישראל בהיותו יושב בצפת.
לדעתי השערה זאת היא היחידה שמתיישבת עם עשרות(!) נתונים שונים שניתן לדלות מהחיבור והיא מיישבת כמה וכמה תמיהות הכרוכות בו, השערה זו נתמכת גם מאזור התפוצה של כתבי היד ושל הציטוטים מן הפירוש.
מכיון שאין בדעתי לכתוב מאמר ארוך ומפורט ומאידך יש ברצוני לתת פרסום כלשהו להשערה זו, החלטתי לקובעה כאן שמא תועיל למישהו ביום מן הימים.

דוב גרין
הודעות: 235
הצטרף: א' דצמבר 28, 2014 9:24 pm

Re: גזילה שזקפה במלוה אם משמטת - הפירוש המיוחס להראב"ד על הס

הודעהעל ידי דוב גרין » ב' אפריל 13, 2015 3:48 am

אביאסף, בלי לדעת הנתונים הביאוגרפיים המתיישבים ע"י השערה זו, האם יש לדעתך צל של דמיון בין שתי הספרים, הן בסגנונו ורמתו הכללית והן ביחסו לרמב"ם-ראב"ד, נטייתו לקבלה וכו' אם לא מאמר מקיף לפחות איזה ציוני דרך שלא נהי' כמגששים באפילה, תודה!


חזור אל “וזה דבר השמיטה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים