מן האשכול הנ"ל אלקט את עיקרי הדברים:
בראשית הדברים הגיע העתק מאמרו הארוך של אלי אשד, המיסתורין של "קול התור". כאן הלינק:
http://no666.wordpress.com/2008/08/01/% ... %95%D7%A8/אחריו התפתח הדיון.
menashe99 כתב:הערות שוליים למאמר הנכבד מאוד
1. בספר היחס מאת אליעזר ריבלין (תרצ"ה/ת"ש) בדרל כלל מציין ספרים שכתבו האנשים. והנה מס' 94 הרב הלל ריבלין (בעמ' 16 לספר) אינו מזכיר שום ספר. מס' 52 - הרב בנימין ריבלין מציין שחבר ס' גביעי גביע הכסף, ומוסיף הערה: " הוא אבי כל בית ריבלין הפרושים שנטו אחר הגר"א ובכללם הריבלינים הירושלמים רבי הלל ריבלין שנזכר להלן (94). נפטר קרוב לשנת תק"ע. " - מה רצה, אם רצה, להגיד בזה, איני יודע.
2. בספר ה"המשך" - ר' משה רבקש מחבר באר הגולה וצאצאיו. בנימין ריבלין, ירושלים תשל"א, מוקדשים כמה עמודים לרבי הלל ואגודת חזון ציון. בעמ' 60 בסיום כתב: "לפני שנים אחדות פורסם ספר קול התור המיוחס לר' הלל ריבלין ותוכנו חזון הגר"א על שאלת אתחלתא דגאולה ודרכי הגאולה". הוא גם מספר על קול קורא בשם "קול מהיכל" שנשלח ליהודי חו"ל המבשר על ייסוד הישוב בהצלחה. (קול מהיכל - קול התור, יש קשר?)
הקדיש גם כמה עמודים לרבי בנימין, בעמ' 32 מתאר את האסיפה הגדולה למען העלייה לא"י: "והזמן הגיע. בחודש סיוון שנת תקס"ו, היא שנת "משיח בן יוסף" או "עקבי משיח ד'" או עצו"ת - ראשי תיבות "עורי צפון ובואי תימן" או "ועצת מלאכיו ישלים" או "ישרון" או "והביאנו לציון עירך" לפ"ק...".
אליהוא כתב:בחומש הגר"א של הר"ד אליאך בפרשת ויושב עה"פ וכל אשר הוא עושה מביא שמועה בשם הגר"א שסייעתא דשמיא חלה רק על עשייה של אדם ולא כשאינו עושה כלום. [יש לזה מקור בחז"ל ואכ"מ].
כמקור נכתב רק (שמועה) וזאת בניגוד לכל הספר בו לא מובא שום דבר בלא מקור. כמו"כ ב"המאור הגדול" לא מובאת שמועה זו.
כפי העומד בזכרוני שמועה זו מובאת באחד מכתבי קול התור ובית מדרשו. וכאן הבן שואל ממ"נ אם המקור אמין למה לא לציינו ואי לאו מדוע להביאו?
לא עוד אלא כתב:קראתי לפני שנים רבות באחד מאמר או בהמודיע או בדגלנו המבקר את קול התור ובין הדברים מציין לדברי הורביץ המספר כי מורו רש"ז ריבלין היה סומא בסוף ימיו והוא הורביץ היה כותב מתוך זכרונו של ריבלין. (יתכן שאני טועה בזכרוני וסימן לדבר יהיה אם אכן רש"ז רבלין היה סומא בסוף ימיו, עובדה שלא אמורה להיות ידועה לי מכל מקום אחר, וניתן לבררה על נקלה).
יעקב 135 כתב:לא רש"ז היה סומא אלא רי"צ, ורש"ז כתב מפיו של רי"צ (שנלב"ע תרצ"ד), וכל הדפים הידועים של קול התור בידי משפחת ריבלין הם מכתיבות אלעזר הורביץ המאוחרות הרבה (ומהן באו התוספות במהדורת פרידלנדר). קול התור נדפס בתש"ו, כאשר אלעזר הורביץ היה ילד כבן 11-12, והדפסתו לא נשלמה.
(שמו של הורביץ מתנוסס באופן רשמי רק על מוסד היסוד, שהוא ספר ההיסטוריוגרפיה הריבלינאית הרשמית של עליית הפרושים והוועד הכללי שי"ל בתשי"ח, והנלע"ד שעל שנים אלו (ולא על ימי ילדותו המוקדמים) בא המעשה הנודע של הורביץ שלא היה בביתו לחם לאכול ובגד ללבוש והשכיר עצמו לסופרו של רש"ז ואף סידר מחדש את פנקסיו מהם באו התוספות אצל פרידלנדר).
שו"ר ששמו של הורביץ כבר מתנוסס בין חברי הוועד להוצאת דרשות הרשז"ר 'מדרש שלמה' (המצוי באוה"ח) בתשי"ג.
מלח הארץ כתב:אין אחד שמייחס את 'קול התור' לגר"א עצמו, אלא לדברים שנאמרו בבית מדרשו. הלא ברי לכל, שלו היה הספר נכתב ע"י הגר"א עצמו, כולם היו מתייחסים אליו בצורה יותר עמוקה.
מ"מ, משמע מהכתוב לעיל, שבין כך ובין כך, הדברים באו מבית מדרשו של הגר"א (במובן הרחב של המילה).
ברי ושמא כתב:קטונתי, בור אני בכתבי הגר"א ומחוסר דעת אשאל:
האם יכול מישהו להצביע על רעיון אחד בקול התור שכמותו נמצא בכתבי הגר"א?
כלומר לא הרעיון שיבוא הגואל ויקבץ את נדחי ישראל, שכידוע כבר אמרוהו לפני הגר"א ולפני קול התור, אלא
משפט מובהק של הגר"א שנמצא כמותו בקול התור?
והאם מישהו יכול להראות היכן כתב הגר"א גימטריאות מופלאות כדרך שעשה בעל קול התור?
כמה בחינות מתוך קנ"ו הבחינות שבקול התור נמצאות בכתבי הגר"א?
היכן כתב הגר"א על יעודים מועדים ומיועדים?
היכן כתב הגר"א על אחד משבעת תיקוני צפנת פענח?
הרב גורן כתב:אין אלא לשאול את פי ד"ר מורגנשטרן עצמו, שהוא מאיר ומסביר פנים לכל אחד ושמח לעסוק בענין זה. אבל כמדומני שהכוונה לגאולה בדרך הטבע, אקטיבית, אידאולוגיה משיחית הדוגלת ביישוב הארץ בשל הרצון לזרז את פעמי הגאולה, "לגרור את משיח בזקן" כפי שניסח זאת עמוס עוז.
ברי ושמא כתב:קראתי תשובתו של הרב גורן, והלא בדיוק לכך נתכוונתי. עד כמה שידיעותי מגיעות לא כתב הגר"א
על 'אידיאולוגיה משיחית' וגם לא כתב על 'גאולה אקטיבית'.
יתר על כן, דומני שמעולם לא נכתבו מלים נכבדות אלו בכתב רש"י,
אותו כתב שהשתמשו בו המדפיסים כדי להדפיס את כתבי הגר"א.
ננח1 כתב:קישור למאמר מעניין בעניין הויכוחים על תורת הגאולה של הגר"א
http://www.yeshiva.org.il/midrash/pdf/p ... ash_av.pdfמתוך הירחון 'אור חדש', המאמר נקרא 'לדמותו של הגר"א'. בין השאר מובאים שם דברי של הרב חיים שרגא פייבל פראנק זצ"ל, שהוא קיבל במסורת איש מפי איש את העניין שר' הלל ריבלין קיבל את תורת הגאולה מפי הגר"א, והיא היסוד לספר 'קול התור'.
אליהוא כתב:לעיון נרחב בנושא יש לעיין
א. במהדורה החדשה של קול התור (כמדומה תשנ"ד) בו מובא בהערות ציונים והשוואות לכתבי הגר"א.
ב. בניגוד להאמור לעיל לפי מיטב ידיעתי ד"ר מורגנשטרן בקי בעיקר בעובדות וסיפורים ולא בכתבי הגר"א, עבודה רצינית בענין זה עשה ר. שוח"ט בספרו המצויין לעיל.
ג. תרגיל נאה עשה יהודי מירושלים המקורב לחוגי הרב זילברמן שהוציא ספר בשם "אחרית כראשית" בו מבוארים כמעט כל הרעיונות העיקריים בספר קול התור מתוך כתבי הגר"א עצמם בלא להזכיר כלל את הספר קול התור, המחבר בהיותו מהמשפחות המיוחסות שבציבור הליטאי קיבל אף הסכמות משני דודיו הגרמ"ש שפירא והגר"ש אויערבאך, ונמכר באלפי עותקים. אם כי לא ברור אם הקונים ואולי גם המסכימים עמדו על העוקץ שבספר.
גימטריאות נמצאות הרבה בכתבי הגר"א בקבלה [ומכנהו בשם חכמת סופרים תסרח" ואכמ"ל], והרחיב את הענין עוד להפליא בכתבי הגרמ"מ משקלוב תלמידו.
מועד הגאולה בכתבי הגר"א מספרא דצניעותא ידוע, וישנם המצביעים אף על תאריך מדוייק יותר שנמצא בכתביו ואכ"מ.
העובדה שכמעט כל תלמידי הגר"א עלו לאה"ק [בימים ההם] אומרת דרשיני ללא ספק, ומורה שהיתה כאן איזה גישה חדשה.
menashe99 כתב:באמת, יש לבדוק את הגר"א ויחסו החיובי לעלייה לארץ בפועל - כנגד הגישה החסידית שאולי דברה יותר אבל עשתה פחות בפועל ואין לי ספק מקו אידיאולוגי ברור שהמשיח יטפל גם בזה (ואל תביא ראייה מחב"ד בחברון).
אני ער לדעה שהאגרת המיוחסת לרש"ס בדבר סיבת עליית הגר"א - כדי לייסד סנהדרין - מזוייפת. זה שהגר"א רצה לעלות ותמך בעולים לא שנויה במחלוקת. לדעתי הוא ראה בהקמת גוף רבני כלשהו כאן בא"י - כמי שיכול לבלום את התפשטות מנהגי החסידות הלא-הלכתיים. אם אכן הוא עשה סיבוב קהילות מקודם כדי לגרוף אחריו תמיכה רבנית, הוא יכול היה להתאכזב. גם אם האגרת מזוייפת - זה לא שולל, לדעתי, את האפשרות לעיל. אכן זו תחושת בטן - חזקה - שלי.
ברי ושמא כתב:כתב אליהוא כי הגר"א הביא גימטריאות וקרא להן חכמת סופרים תסרח.
מה מקור הדברים? כנראה קול התור. וכך כתוב בספר זה:
א.
חכמת סופרים (תיקוני זהר, תקונא שבעין, ביאור הגר"א שם) - אחד מהדברים שמנו חז"ל בעקבות משיחא, חכמת סופרים תסרח. ורבנו מבאר בתקוני זהר (דף קלט) כי זה מכוון לחכמת רמזים גימטריאות, וכן למעשה וחשבון (ביאור הגר"א תקוז"ח דף ה) המתגלים ע"י משיח בן יוסף. אלה הם ביעודו של רבנו הגר"א שהוא נהורא דמשיח בן יוסף, ולכך נחית משמיא לגלות רמזי התורה בעקבתא דמשיחא, וכנודע סבל רבות מזלזולים בענין זה. (קול התור, פרק ב, אות נ [התקופה הגדולה, מהד' תשל"ב, עמ' תפו, ומהד' תשס"א, עמ' 569]
ב.
וככל אשר מתקרבין עקבות משיחא, מתגלין יותר רמזי הגימטריאות שבהם צפונים סודות היעודים הכלליים והפרטיים, ועלה איתמר "כל גיא ינשא" וכו' ואיהו גימטריאות פרפראות לחכמה כמובא בזוה"ק (תיקונא שבעין), וע"ז אמרו חז"ל חכמת סופרים וכו' כביאור רבנו שם. (קול התור, פרק ג, אות ג [התקופה הגדולה, מהד' תשל"ב, עמ' תקט, ומהד' תשס"א, עמ' 593]
ג.
בעקבתא דמשיחא מתגבר הסט"א בכל, ביחוד לגבי פנימיות התורה ונגד גילוי הסודות של חשבונות הגמטריאות הנוגעים לעקבות משיחא, אשר ע"ז כוונת חז"ל חכמת סופרים תסרח, כביאור רבנו הגר"א. ועל זה נאמר "אשר חרפו עקבות משיחך". אך בהגיע הקץ האחרון, קץ הימים, יקוים הנאמר "כל גיא ינשא" - אינון גימטריאות וכו', כאמור בזהר הקדוש וביאור רבנו שם (תקוני זהר דף קלט), חכמת סופרים תסרח, "והוא מחולל מפשעינו" (ישעיהו נג), שנאמר על משיח בן יוסף. (קול התור, פרק ג, אות ו [התקופה הגדולה, מהד' תשל"ב, עמ' תקיא, ומהד' תשס"א, עמ' 595]
בדקתי את שני המקומות בכתבי הגר"א שקול התור מזכיר.
א. ביאור תיקוני הזוהר דף קלט. המעיין שם יראה שהגר"א מאריך להסביר את דברי התיקונים על גיא ינשא.
א"ב הם כתר וחכמה, ג"י הם בינה. ומשה רבינו, רעיא מהימנא, שנקבר בגיא, עליו נאמר חכמת סופרים תסרח,
אבל לאחר מכן כל גיא ינשא - הוא ינשא בבינה, ו'כל גיא שהיה שפל מאד ינשא'. אחר כך ממשיך הגר"א
ומסביר את המשפט הבא של תיקוני זוהר 'ואיהו גימטריאות פרפראות לחכמה' והגר"א כותב כי 'גימטריאות
הוא ג"כ ג' של השם זה וכ"ז הוא לפרש שהיא ג''. כלומר זהו פירוש שני של האות ג - גימטריאות שהן
פרפראות לחכמה.
כלומר אלו שני פירושים שונים לאות ג: גיא ינשא, גימטריאות. על הפירוש הראשון, גיא ינשא, כתב הגר"א
כי תחילה חכמת סופרים תסרח ואחר היא תינשא. על הפירוש השני, גימטריאות, לא הזכיר הגר"א כלל את הפסוק
חכמת סופרים תסרח.
ב. ביאור תיקוני זוהר חדש דף ה. המעיין שם יראה שהגר"א הזכיר גימטריאות פרפראות לחכמה, הזכיר
מעשה וחשבון, אבל לא הזכיר את משיח בן יוסף כלל וכלל.
ג. בכל אלה לא הזכיר הגר"א את עקבתא דמשיחא כלל וכלל וכלל וכלל.
כלומר קול התור נטל מלים מכתבי הגר"א ורקח מהם כרצונו. העביר מהכא להתם והוסיף מדיליה. כך עלתה חכמת
סופרים תסרח לעניין הגימטריאות עם עקבתא דמשיחא ומשיח בן יוסף שיגאלנו מהרה.
ועתה הולכים ומצטטים את הגר"א שכביכול כתב על עקבתא דמשיחא ומשיח בן יוסף וגימטריאות והפלא ופלא.
זו רק דוגמה קטנה, קטנטנה, מכל המעשה פלא ששוב ושוב מביאים עדויות ושמועות בעל פה אבל אין טורחים
לבדוק את הציטוטים בדיוק - ברחל בתך הקטנה.
ודומני שלא לחינם אמר שלמה המלך בחכמתו: וקול התור נשמע בארצנו. לומר לך כי אכן קול התור נשמע בארצנו,
ארץ ישראל, ולא שם, בארץ ליטא.
הספר אחרית כראשית אינו תחת ידי, ועל כן אינני יכול לומר דבר.
אליהוא כתב:
הרב ברי.
כמובן שאין כאן המקום לדון בעומק כוונת רבינו הגר"א, רק פטור בלא כלום א"א.
דברי הגר"א בדף קל"ט ע"ב סובבים ע"ד התקו"ז שם שמפרש את שם אב"ג ית"ץ ומפרש את האות ג' ד"איהו תליתאה ודא שכינתא עילאה ועלה איתמר כל גיא ינשא ואיהו גימטריא[ות] פרפראות לחכמה", וע"ז מביא הגר"א את מאמר התז"ח דף ע"ה ע"ב "ובהון כל גיא ינשא ההוא דכולא כלילא ביה ודא רעיא מהימנא דאתמר ויקבור אותו בגיא א"ב לי"ג מכילין כו'" ומפרש: "ור"ל דנאמר ביה והוא מחולל כו' חכמת סופרים תסרח ונאמר ירום ונשא וגבה מאוד וזה כל גיא שהיה שפל מאוד ינשא והוא שעליו נאמר ויקבור אותו בגיא וכו' ".
ברור שהגר"א הביא כאן את דברי התז"ח לא משום שמפרש באופן אחר [כדבריך] אלא דעפי"ז מתפרשים הדברים כאן.
[וביאור הדברים בקצרה ע"פ מש"כ רבינו בהיכלות פקודי רנ"ב ע"ב "כי סוד משה הוא תורתו הלכה למשה מסיני שהוא הסוד והוא גנוז ברמז וכו' וזהו מחולל מפשעינו שנעשה חול דברים של חול" עי"ש היטב וע"ע בתקו"ז דף נ"ב ע"ב ד"ה דא קולמוס ובכ"מ, ועיקר הרמז הוא בגימטריאות, ועי' בליקוטים שבריש תקו"ז שם כתב רבינו דכיום תורת הנסתר אין משיגים אלא בשולי הכרם דהיינו גימטריאות, והיינו שזה עיקר תורת הסוד הנגלית בזמנינו. וממילא מבואר היטב דזה חכמת סופרים תסרח דעקבתא דמשיחא, והכל עולה בקנה אחד אמת צדקו יחדיו וכמו כל דברי רבינו, ודו"ק].
רק אוסיף זאת שגם הגר"מ שפירא שליט"א [שאינו ידוע כאחד מחסידי קול התור] בהקדמתו לספר 'כתבי הגרמ"מ משקלוב' מביא את דברי הגר"א מהתקו"ז הנ"ל ע"ד האמור שחכמת סופרים תסרח היינו חכמת הגימטריאות, [וכמובן גם ממשמעות המילה 'סופרים' לפי"ז לשון מספר] ועי"ש עוד מש"כ בענין זה.
אך תמיהני האיך אתה מתעלם מעשרות מקומות בכתבי הגר"א בהם מבואר מרכזיות תורת הגימטריאות בכתבי הגר"א, וכמבואר לכל מעיין בתקו"ז ובאדרת אליהו ע"ד הרמז ובביאורי אגדות הש"ס, וכמו שפירשוהו מבאריו ובפרט הגרי"א חבר באופן נפלא.
וע"ע מש"כ הגרמ"מ משקלוב תלמיד רבינו הגר"א [ראה בהקדמת ביאור הגר"א לאורח חיים] בהקדמת ספר דרך הקודש (ירושלים תשנ"ט) [הובא גם בהקדמה שם וגם בפתח השער לספר יצירה הנד"מ עמ' י"ט] שכתב בשם ספר קדמון שחכמת המספר היא יסוד כל החכמות וחכמי התלמוד גילו לנו שבזו החכמה היחל הקב"ה עולמו ובה חתמו וכו' וכן קבלתי מאדמ"ו הקדוש החסיד רשכבה"ג רבינו אליהו זצוק"ל, וע"ז העמיד ספריו! אך צריך שיהא החשבון מושכל בשכל נגלה ונעלם וע"כ הסתירוהו קדמונינו עכל"ק.
ומעתה השאלה שנשאלה לעיל על מקומם של הגימטריאות בכתבי רבינו הגר"א אינה במקומה.
ושוב.
האם קראת את הספר קול התור? או רק את המפתחות?
לו קראת, היית רואה כי על רבים מקנ"ו הבחינות מובא על אתר מקורם בכתבי הגר"א [או במק"א כמו כתבי האריז"ל וכדומה].
היית רואה את הציונים לכתבי הגר"א בענין גאולה בדרך הטבע כמו בימי כורש ברשיון האומות בבחינת משיח בן יוסף. ודברי הגר"א בכ"מ שמשיח בן יוסף היינו הסתלקות משיעבוד מלכויות בלבד.
אמנם אני מבין את הרתיעה שלך מספר קול התור והדברים המוזרים שבו.
אכתוב רק את השערתי בענין הסבוך הלזה.
בניגוד להאמור בהקדמת הספר [שי"ל אגב בשנת תשכ"ט ע"י הועד להוצאת קול התור שהם הגר"ח פרידלנדר משגיח דישיבת פוניבז' והגר"י ספינר ואחרים לאו דוקא ציונים ידועים], הספר לא קוצר ע"י המהדירים ממשפחת ריבלין, אלא אדרבא להפך הוא הורחב על ידם. היה בידם כמה דפים שנשתיירו מתלמידי הגר"א שעלו לאה"ק, [להשערתי אולי מהגרמ"מ משקלוב שהיה מיסד הישוב אך וודאי לא ר' הלל משקלוב שכפי שהוכיח מורגנשטרן עלה רק מאוחר יותר בשנת תקצ"ה], ואולי הגיע לידי ר' משה מגיד "דורש לציון" [מכונה כך בביאור פרקי דר"א להרד"ל], בנו של ר' הלל ריבלין שהיה מראשי הישוב האשכנזי אחרי ת"ר, כפה"נ בדפים אלו היו רק רשימות קצרות וסתומות כמו הפסוקים של קכ"ו הבחינות [בלי הביאורים] ורשימת שבע הכללים שנקרא אח"כ? "צפנת פענ"ח", ור' יושע ריבלין או מישהו אחר הרחיבום והוסיפו סיפורים שונים שחלקם ממסורת משפחתם וחלקם ממוחם הקודח, וכך נוצר הספר שלפנינו, שכמובן אין לקבל את הכתוב בו בלא בחינה אבל אין סק שיסודו נמצא בכתבי הגר"א כמש"כ לעיל.
יש לציין כי אפילו הגר"מ שטרנבוך גאב"ד העדה החרדית בספרו תשובות והנהגות אינו משוכנע בזיוף הספר ואדרבא נוטה לאמת לפחות את חלקו, אלא שטוען בצדק שהציבור הלאומי נוטה להתעלם מחלקים גדולים בספר [שגם הם יסודם בכתבי הגר"א] על המלחמה בערב רב בדור עקבתא דמשיחא, ואכמ"ל בזה.
ברי ושמא כתב:הרב אליהוא, קראתי את דבריך המאלפים והמחכימים, והערות אחדות לי.
א. ביאור הגר"א על תיקוני זוהר דף קלט ע"ב. הגר"א הביא את עניין חכמת סופרים תסרח על דברי התיקונים 'כל גיא ינשא'. בדיבור המתחיל הזה לא הזכיר את הגימטריאות כלל. רק בדיבור המתחיל הבא 'פרפראות לחכמה' כתב על הגימטריאות, ושם כתב במפורש שמדובר בשני עניינים: 'וגימטריאות הוא ג"כ ג' של השם זה, וכ"ז לפרש שהיא ג''. המלה 'ג"כ' באה לומר כי אלו שני עניינים שונים.
ב. הפנית לדברי הגר"א על פקודי רנב ע"ב, ונתכוונת בוודאי לפקודי רנד ע"ב. קראתי שוב ושוב את דברי הגר"א שם, והגימטריאות אינן נזכרות שם כלל וכלל. הוא מדבר על 'רמז', ולא על גימטריאות. ייתכן כי רמז הוא גימטריאות, אבל הגר"א אינו כותב זאת.
ג. הפנית לדברי הגר"א על תיקוני הזוהר נב ע"ב, שנמצאים בדפוס דף מג ע"ב. ראיתי דברי הגר"א הן בד"ה דא קולמוס, שציינת, והן בד"ה בגין דעליה אתגליא, הבא אחריו, ואין מאומה על גימטריאות. הגר"א כותב על הלכה ועל אגדה, אבל לא על גימטריאות.
ד. הפנית לדברי הגר"א בליקוטים שבראש תיקוני הזוהר. אכן, כאן כותב הגר"א על גימטריאות, אבל דבריו מוסבים על הגלות כולה ולא על עקבתא דמשיחא. הוא מדבר על 'זמן הבית', שהיו 'קוצרים בכל יום וזורעין מחדש', אבל 'בזמן הזה אין העולם ניזון אלא מספיחים... ולומדין בגמטריאות שהן בסוף הכרם'. עניין הספיחים ידוע, וברור שמדובר על זמן הגלות כולו ולאו דווקא על עקבתא דמשיחא שמגיע בסוף הגלות וכו'.
ה. אינני מתעלם ממקומן של הגימטריאות בדברי הגר"א. אבל, כך דומני, רב המרחק בין הגימטריאות הפשוטות והקצרות של הגר"א ובין הגימטריאות הארוכות של פסוקים שלמים של קול התור. גם דומני שאין הגר"א מייסד דבריו על גימטריאות, הן רק אסמכתא נאה לדבריו. ויכול אתה ליטול את הגימטריאות ודבריו נשארים על עומדם. לעומת זאת הגימטריאות של קול התור הן הבסיס לרעיונות שלו, ואם אתה נוטל את הגימטריאות נופל הבנין עמן.
ו. קראתי גם קראתי את קול התור כולו, החיבור עצמו ולא המפתחות. דווקא בגלל קריאה זו שאלתי את שאלותי.
ז. כתבת כי לקנ"ו הבחינות יש מקורות 'על אתר' בדברי הגר"א ובדברי האר"י. בוודאי יש מקורות 'על אתר'. אבל מה אעשה, ואינני יכול לפטור את השמא המבקש שנבדוק את הציונים הללו כדי שיהיו ברי. הנה בחינה מח: 'חזה ציון קרית מועדנו... הוא משיח בן יוסף, והאריה"ק ראה בפסוק זה רמז לשמו כמשיח בן יוסף. (כמובא בשער הגלגולים ובשער הכוונות, בפרי עץ חיים על תפלת וכסא דוד עבדך)'. עד כאן דברי קול התור אות באות. בדקתי בשער הגלגולים. אכן כותב האר"י על 'חזה ציון קרית מועדנו'. אבל אין מאומה על משיח בן יוסף!
כך דברי האר"י בשער הגלגולים: 'גם בענין אביי ורב ביבי בנו, א"ל מורי ז"ל, כי הנה הכתוב אומר, חז"ה ציו"ן קרי"ת מועדנו וגו', ואם תחליף מ' של מועדנו ביו"ד בא"ת ב"ש, יהיו ר"ת יצחק. וכבר ביאר לי מורי ז"ל, מי הוא ענין שם זה של יצחק הרמוז כאן. נחזור למקומנו, גם ר"ת חזה ציון קרית מועדנו, הם חצק"מ, בגימטריא רח"ל, לרמוז כי הוא בחי' רחל נוקבא דז"א. וגם היא ציון קרית מועדנו היוצאת מן החזה של ז"א כנודע, ולזה אמר חזה ציון, בלשון תרגום, ולא אמר ראה בלשון הקדש, לרמוז אל הנז"ל. גם אביי נרמז בר"ת א"הל ב"ל יצען "יסע. גם רב ביבי בנו, נרמז בר"ת ב"ל י"צען "בל "יסע, ולא רצה מורי ז"ל לגלות לי עוד, תכלית עירוב אלו הדברים בפסוק זה מה עניינם'. עד כאן דברי האר"י אות באות, ומאומה על משיח בן יוסף!
בדקתי גם בשער הכוונות ובפרי עץ חיים, וכך כתוב בספרים אלה: 'ובאומרו וכסא דוד עבדך מהרה בתוכה תכין צריך לכוין כונה זו אשר פי' שמעי' ואבטליון למוז"ל יום א' אשר הלכנו לגוש חלב להשתטח על קבריה' ושם א"ל הם עצמם שצריך לכוין במלות אלו בג' תפלות שבכל יום ויום לכוין להתפלל לשי"ת על משיח בן יוסף שיחיה ולא ימות ע"י ארמילוס רשיעא כמ"ש רז"ל על פסוק חיים שאל ממך נתת לו כו' ונודע מספר הזוהר בר"מ פ' תצא דרע"ו ע"ב דמשה סביל כמה מכתשין בגין דלא יתקטיל משיח בן יוסף כו' ועליו אנו מתפללין וכסא דוד עבדך מהרה בתוכה תכין'. עד כאן דברי האר"י אות באות, ואכן כאן כתוב על משיח בן יוסף אבל מאומה על חזה ציון קרית מועדנו וראשי התבות חצק"מ.
כלומר האר"י דיבר במקום אחד על חזה ציון ועל חצק"מ, ובמקום אחד על משיח בן יוסף, וקול התור לקח שני מקומות אלו וחיבר אותם יחד לבחינה אחת, וכמובן – ציין מקורות 'על אתר' לדבריו!
וניצח כאן השמא את הברי, ונפלו מקורותיו של קול התור.
ח. דומני שזה יהיה גורלם של רעיונותיו ומקורותיו של קול התור. צריך לבדוק כל דבר בדיוק נמרץ, מניין ולאן. כמו הגימטריאות: יש מרחק עצום בין הגימטריאות של הגר"א ובין הגימטריאות של קול התור.
ט. משום מה גימטריאותיו של קול התור מזכירות לי את הגימטריאות של ר' יושעה ריבלין בפזמונים שלו. יש איזה דמיון... איזה צליל דומה...
י. אשר לכורש. דברי הגר"א על כורש בתיקוני זוהר דף כז ע"א ידועים גם ידועים, ודומני שכל מי שכתב על הגר"א ועל דרכו בדרכי הגאולה כתב על דבריו בתיקוני זוהר הנ"ל. אבל, במחילה, האם כתב הגר"א שם על משיח בן יוסף? עיינתי עתה שוב בדברי הגר"א – כורש נמצא, משיח בן יוסף אינו נמצא.
וכמה בניינים נבנו על דברי הגר"א הללו. משורות אלו צמחה אתחלתא דגאולה ומשיחיות אקטיבית ועוד ועוד. הכרזתו של כורש – פסוק אחד - היתה לספרים שלמים בדורנו...
יא. כתבת שספר קול התור נדפס על ידי רבנים ידועים 'לאו דוקא ציונים ידועים'. מעולם לא שפטתי ספר על פי מדפיסיו ועל פי נטייתם המחשבית-השקפתית-אמונית (כל חוג יבחר את מלתו שלו). ציונים ולא ציונים, ידועים או לא ידועים, אינם משנים מאומה את תוכן הספר. אוסיף עוד ואומר כי אינני שופט ספר גם על פי ההקדמות שכתבו לו בראשו, יהיו המקדימים גדולים וחשובים וכו'. תוכן הספר ודברי המחבר כמות שהם – עירומים כביום חיבורם – מדברים בעד עצמם בהתבוננות נאותה ובבחינה מעמיקה.
ברי ושמא כתב:הרב אליהוא המליץ לקרוא את הספר אחרית כראשית.
ובא אחריו הרב יעקב135 ובטובו ובחסדו הניח את הספר לפנינו כדי שנוכל לקרוא אותו מראשיתו לאחריתו. יישר כוחם וברוכים יהיו!
קראתי את הספר פעמיים, וכך מצאתי:
א.
צדקה גדולה עשה המחבר הנכבד שאסף תחילה את דברי הגר"א, בפרק לעצמם, ורק אחר כך העמיק בהם והוסיף עליהם מחכמתו הגדולה. כך יכולים אנו לבחון היטב את הדברים שכתב הגר"א – הם לבדם, לעצמם.
ב.
כורכים הדנים במשנתו של הגר"א את דבריו עם דברי רמח"ל, ומניחים ששיטה אחת להם. לא נדון כאן במכלול דבריהם, אבל בסוגיית הגאולה שלפנינו ניתי ספר ונחזה. הרב ר' אריה שפירא מביא בראשית ספרו את דברי רמח"ל הידועים על הזכירה ועל הפקידה אשר בגאולה. סמוך ונראה הוא מביא דברי הגר"א על הפקידה אשר בגאולה. וכך עשו גם מחברים נוספים שלא נפרט כאן ספריהם.
אבל יבדקו הלומדים בעצמם: בכל דבריו לא הזכיר הגר"א את הזכירה כלל וכלל. רק את הפקידה זכר, ורק בה דיבר. ואם כן, מנין לנו שסבר הגר"א ששני שלבים בגאולה – זכירה ופקידה? מנין לנו שהלך הגר"א אחרי רמח"ל? אולי דיבר על הפקידה לבדה, שנאמר פקוד יפקוד וכו', והפקידה היא הגאולה כולה (על כל שלביה)?
ג.
לא כתב הגר"א מאומה על חובתו של היהודי לעלות לארץ ישראל או לבנות בתיה או לטעת נטיעותיה כדי לקרב את הגאולה וכדי לזרז ביאתו של משיח צדקנו. ודאי כתב הגר"א על כורש, וודאי כתב שגם הגאולה לעתיד תהיה ככורש וכו', אבל כורש אינו מבני ישראל ואין הוא חייב בתרי"ג. כורש הכריז, אבל הוא מבני האומות, ולא כרך הגר"א את הכרזתו עם מעשה שעשו ישראל.
ד.
אכן כתב הגר"א שצריכים אנו ויכולים אנו לקרב את הגאולה. הכיצד? בתשובה (עמ' נח, עמ' סא), בלימוד תורה (עמ' סג, עמ' סה), בלימוד הקבלה (עמ' סג, עמ' סה, עמ' סו), בתפילה (עמ' סט, עמ' ע), בתקווה לגאולה (עמ' עג), באמונה שהקב"ה יגאל את ישראל (עמ' עז). האם בכל אלה יש מעשה ציוני? האם רשימה זאת מצביעה על אידיאולוגיה משיחית? האם יש בתורה ובתפילה זירוז אקטיבי של הגאולה? ואין לך 'מעשה' גדול יותר מהבקשה שנקווה לגאולה! ואין לך 'אקטיביות' גדולה יותר מהמשפט 'והם מאמינים שאני עתיד לגאלם'!! הגר"א, במקום אחד בלבד (שאר הציטוטים הם מדברי רמח"ל!), כותב: 'כן יקוו באותו זמן לגאולה מהרה'. האם אין משפט זה תואם לכל אשר כתבו גדולי ישראל בכל דור ודור? 'תקווה' אינה 'גאולה אקטיבית', אין בה מעשה כלשהו, אדרבא – עומד היהודי בגלותו, שם בחוץ לארץ, ומייחל ומקווה לגאולה שתבוא מהרה! במה משפט זה מוסיף על 'ואף על פי שיתמהמה אחכה לו בכל יום שיבוא'? הבעת תקווה באמונה שלמה היא ציונות? יש בה אידיאולוגיה משיחית אקטיבית?
ה.
בעמ' עח הגיע המחבר אל העיקר הגדול והחשוב: 'קומו ונעלה ציון אל ה' אלוקינו', והוא הולך ומבאר את עניין קיבוץ גלויות ואת החובה לקום ולעלות ציונה. וראה זה פלא: אין ולו ציטוט אחד מדברי הגר"א שחובה על ישראל לקום ולעלות לציון! בפירוש שיר השירים כותב הגר"א: 'ועשה הקב"ה גם כן והוציא אותם בפועל'. במפורש כתב הגר"א כי הקב"ה מוציא את ישראל מן הגלות, ולא ישראל קמים ועולים בעצמם לציון.
בעמ' פח כותב המחבר כי 'החובה על ישראל לקום ולעלות ציון אל ה' אלקינו'. זה משפט נכון וצודק מאין כמוהו, אך הוא משפטו של המחבר ולא של הגר"א!
ו.
בעמ' פו-פט כותב המחבר על 'קומי שבי ירושלים'. ושוב אותה תופעה: אין ולו ציטוט אחד מדברי הגר"א שיקרא לישראל לבנות את ירושלים! אמנם הוא מביא מקום אחד מכתבי הגר"א על ארץ ישראל, ירושלים ובית המקדש, אבל מאומה על חובה ועל צורך לבנות וליישב את ירושלים.
ז.
אמת, רבים מתלמידי הגר"א עלו ארצה. האם שמעו מרבם 'קומו ועלו לציון'? אינני יודע. בספר 'אחרית כראשית' לא נכתב על כך מאומה, ולא הובאה קריאה כזאת או אף רמז לה. חזקה על המחבר, שיודע כתבי הגר"א על בורים, שהיה מצטט קריאה כזאת לו היתה ולו מצאה בכתובים. עד כמה שידיעתי מגעת גם בספרים הרבים הנוספים שנכתבו בנושא זה לא הובאה קריאה כזאת מדברי הגר"א.
ח.
אמת, הגר"א עצמו יצא מווילנה לעלות ארצה. וחזר. באמצע מסעו חזר לביתו. כל אלה הן עובדות ברורות. יתר עליהן – איננו יודעים מאומה. לא כלום. השערות – רבות כגרעיניו של רימון. אך כאן דומני לא נתקיים 'תוכו אכל קליפתו זרק'. השערות הופרחו לחלל העולם, והתפתח מרוץ בין המשערים והפליאו אלה את אלה בזריקת הכדור למרחוק. ויותר עשו אלה שהרכיבו שתיים ושלוש השערות ועשו מהן עובדות היסטוריות אחוזות זו בזו, ואף קבעו לכל אחת מהן זמן ומקום, כמעט כז'ול וורן שהקיף את העולם בשמונים יום. (לא כתבתי זאת בחרי אף, אלא בחיוך מר ועצוב על המושכים בקולמוס ובודים להם מעשים ומסעות ומצפים שקוראיהם לא ישגיחו בריתוך המקרים והקורות אלה עם אלה בקורים שנקרעים בקריאה ראשונה ובוודאי בשנייה).
ט.
ציטוטים רבים, רבים מאוד, מדברי הגר"א על הגאולה הביא הרב ר' אריה שפירא בספרו אחרית כראשית. גם בפרק הראשון, בו הם עומדים לבדם, וגם בפרקים הבאים, בהם הם שזורים עם דברי חז"ל, ראשונים ואחרונים, כיד ה' הטובה על המחבר. קראתי את כולם, ובכל אלה לא מצאתי ולו פסוק אחד שנלמד בגימטריה! רק במקום אחד, עמ' מה, הביא המחבר דברי הגר"א ששזורה בהם גימטריה קצרה ופשוטה של שם אדנות. אף גימטריה זו אינה יסוד הלימוד, ואינה אלא אסמכתא, כסייעתא שמובאת דרך אגב, לשבר האוזן ולהוות בית יד לאחוז בה את הכלי שעומד לעצמו. בכל הספר אחרית כראשית אין ולו פסוק אחד שנדרש בדרך הגימטריה כדרך שעושה וחוזר ועושה מחבר קול התור! והיאך נאמר שהגימטריאות הן מרכזיות בשיטת הגר"א?
י.
שיטתו של הגר"א בעניין הגאולה צריכה בירור אמיתי מראשיתה. היא צריכה להתברר על פי דברי הגר"א עצמו, לבדם, לעצמם. היא צריכה להתברר לעצמה בלא לסמוך אליה את דברי רמח"ל (אלא אם כן נמצאו דברי הגר"א מתאימים במלואם ובפשוטם כמות שהם לדברי רמח"ל), בלא לצרף אליה את דברי הרב קוק (שיאים ונאים וצהירים ובהירים וקדושים ונפלאים לעצמם), ובוודאי ובוודאי בלא לקשר אליה מאומה מדברי קול התור (שעדיין איננו יודעים להם מקור, ועדיין צריכים הם בדיקה עד כמה שידו של אדם מגעת – ומגעת היא אם רק יחפוץ לחקור ולדרוש אחריהם באמת ובפרוטרוט).
כל אלו אינם באים להוציא מעניינה של הגאולה שהתחילה לנגד עינינו בחסדיו המרובים של הקב"ה, שקיבץ גלויות ישראל והעלה אותם לארצם והפריח שממות הארץ וזיכנו לקץ המגולה של 'ואתם הרי ישראל ענפיכם תתנו ופריכם תשאו'. כן יזכנו ה' ית' בקיבוץ כל הגלויות, בהשבת שופטינו כבראשונה, בבניינה השלם של הארץ ושל ירושלים ובצמיחת מלכות דוד בישועה שלמה וקרובה.
אליהוא כתב:כוחם של הברי והשמא הוא בגבול שביניהם, כאשר ברור לאדם מה ברי ומה שמא אזי ישנם גם ברי וגם שמא, אך כאשר מטשטשים הגבולות וכל ברי הופך שמא לשמא, אזי הברי אמנם אינו ברי אך גם השמא כלל איננו שמא.
הרב בריושמא מצפה כי יוגש לו הכל בקנה, וכי נמצא בכתבי הגר"א דברי נבואה אשר ברור ימללו כי שיבת ישראל לארצו בתקופתינו היא היא שיבת ציון המיועדת בדברי הנביאים וכולי, וכאשר לא מצא כן קם והכריז כי אכן אין בדברי הגר"א מעניני הגאולה בדרך הטבע וכו'.
אמנם הרגיל בכתבי הגר"א הרי יודע את דרכו להיות נאמן רוח ולא הולך רכיל [עי' ביאורו משלי י"א י"ג], לגלות טפח ולהסתיר אלפיים, ופעמים הרבה שאנו מעיינים בכתבי הגר"א במק"א ומוצאים אותם סתומים וחתומים באלף עזקאין, ואך כאשר נגלים לעינינו דבריו במקומות נוספים בענינים אלו והמקושרים להם רק אז הדברים מתבהרים ומנהירים ואומר חמותי ראיתי אור, ופעמים מוצאים אנו בענין אחד מדברי רבינו בעשרה מקומות שונים ואף יותר וכולם משלימים זה את זה ומלמדים זה על זה, מאירים ושמחים כנתינתם מסיני.
וזהו ההבדל בין החכם והנבון. החכם מתחכם לחלק בחילוקים שאינם ומתאמץ שלא להבין את אשר רואות עיניו. ואילו הנבון המבין מדעתו ומבין דבר מתוך דבר, איננו מזדקק רק להדברים המפורשים כרחל בתך הקטנה, אלא אף למד ובונה על היסודות הניתנים לו בנינים גדולים ועמוקים, כדרכה של תורה.
(א) ולכן כאשר כותב רבינו הגר"א [ובעצם התקו"ז] שהאות ג' מתפרשת על גיא ינשא דמשה רעיא מהימנא ואיהו גימטריאות פרפראות לחכמה, הרי דאמנם הם ב' משמעויות של האות ג' באבגית"ץ, אך לא ב' משמעויות סותרות וחולקות אלא אדרבא ב' משמעויות המשלימות ומבארות אחת את השניה.
(ב)וכך כשאר כותב כאן שהוא מחולל מפשעינו היינו כל גיא ינשא, ובהיכלות מבאר כי מחולל מפשעינו היינו הסתרת התורה ברמז הרי שודאי מן הנראה לבאר כי הרמז היינו בגימטריאות והדברים מתאימים זל"ז. ולזה לא יעזור לקרוא שוב ושוב, כי לא בעיני בשר יראו הדברים כי אם בעיני השכל.
(ג) ציינתי לביאורו בתיקון כ"א [דף נ"ב ב', מ"ג ב' בדפי הת"ז עם ביאור הגר"א] כי שם מבואר עוד להשלמת התמונה מה שהוא מחולל מפשעינו דהיינו ע"י שבירת הלוחות וחטא עץ הדעת ועירוב הע"ר וכו' וכן קבורתו של משה [שכד' הזוהר היינו תורת הקבלה] באגדה, [שבו היא כתובה רק ברמז] ולעת"ל ירום ונשא וגבה מאוד, [שזה הפסוק שמביא הגר"א כאן בדף קל"ט ותואמים יחדיו].
(ד) הבאתי את דברי הגר"א ריש תקו"ז לתרתי. חדא דבזה"ז מארי דראזין לומדים בגימטריאות, והב' שממילא מסתבר שזהו הכונה גם במקומות האחרים כאשר הגר"א מדבר על הסתרת התורה, ואכן גם קבורת משה איננה רק בעקבתא דמשיחא רק כמובן שהדברים הולכים ונסוגים עד עקבתא דמשיחא שחה לעפר נפשינו [וכמ"ש בהגר"א סוף ספד"צ הידוע] ומאידך אז גם התנוצצות הגאולה התנערי מעפר קומי.
ובאמת שלא כתוב שחכמת הסופרים היא בעקבתא דמשיחא אלא ה'תסרח' דהיינו זלזול ההמון בחכמת הסופרים וד"ל.
[(ה) אני חלוק עליך גם בעצם היחס לגימטריאות בכתבי הגר"א וכבר כתבתי מזה ואין כאן המקום להאריך עוד].
(ז) וכך גם בענין חצק"מ מחבר קול התור מביא את דברי האריז"ל שחצק"מ מרמז על שמו של האר"י עצמו, ומבאר בעל קול התור מדנפשיה! שהיינו משום שבמקום אחר האריז"ל מרמז על עצמו שהוא בבחינת מב"י בן רחל שגם היא רמוזה בחצק"מ, וודאי לא כיון מעולם לומר שדרוש זה כתוב מפורש בדברי האר"י.
(ח) אינני חולק על הדברים שספר קול התור שלפנינו טעון בדיקה וא"א לקבל את כל דבריו רמזיו וגימטריאותיו כמו שהן, אך כמובן אין לשלול אותם על הסף רק משום שאינם נראים בהשקפה ראשונה או שניה.
(ט) גם הצליל ודאי יהא דומה לאלו שערכו אותו גם אם הבסיס היה לפניהם כמשנ"ת.
(י) ושוב אנו חוזרים לאותה הנקודה. כותב רבינו הגר"א בתיקו"ז שהגאולה תתחיל מסיטרא דשמאלה ברשיון האומות כמו ע"י כורש. וכותב רבינו הגר"א עוד [בביאורי אגדות ברכות ובאריכות באמרי נועם] כי הגאולה תתחיל בסילוק שיעבוד מלכויות ע"י משיח בן יוסף מסיטרא דשמאלה. האם הדברים מתאימים או סותרים? ודאי שעלינו לבאר וליישב את הדברים כך שאינם סותרים אלא אדרבא יבואו וילמדו זה על זה, וסוף סוף נבין היכן אנו נמצאים ומה תפקידינו בשעה הלזו.
וכמובן הרבה גופי תורה תלויים בפסוקים אחדים גם לו יהי שאכן היה רק פסוק אחד. [וראה בהקדמת הגרמ"מ משקלוב לספרו שער הצימצום (הובא בכ"מ) "ופתח הוא (הגר"א) לי מפתח החכמה ואמר לי כמה דברים פתחים יקרים, גם מה שאמר לפני אחרים שמעה אזני ותבן, ובניתי על זה בנינים גדולים ועמוקים והן הן וכו' שעמדו לי להביאני לארץ הקדושה וכו'].
(יא) ולסיום סבורני שמדרכי החכמה כי לא יחשוב האדם כי רק לו נגלו שערי חכמה וממילא דעתם של אחרים לפניו כקליפת השום. ולכן יש להוכיח מדעתם של רבים וכן שלמים [אשר אין לפניהם דעות מוקדמות בזה] לפחות כדי להצריך מחשבה שניה, וע"ז באו דברי הנ"ל.
[לצערי לא הספקתי למסור את דברי במועדם וכעת נוכחתי כי הוספת דברים בזה, ועוד לאלוה מילין].
ברי ושמא כתב:קראתי את דבריו המלאים חכמה ובינה של הרב אליהוא, ושמחתי מאוד שמצאתי לי תנא דמסייע.
כי אליהוא מסכים לכל אשר כתבתי – כי דברים רבים שיוחסו להגר"א אכן אינם כתובים במפורש בכתביו, אלא שטוען אליהוא כי אין להסתפק בכתוב אלא יש להבין דבר מתוך דבר בעומק ההתבוננות והעיון. גם לזאת אני מסכים, אבל סבורני שאת קומת ההתבוננות יש לבנות בזהירות רבה, צעד אחר צעד, וחשוב מכל: להודיע עליה במפורש. רבים נוהגים אחרת: סומכים הם על עומק בינתם וכורכים יחד את דברי הגר"א עצמו – מעטים מאוד, כפי שאליהוא מסכים, עם דברי עצמם שהסיקו בבינתם דבר מתוך דבר. כך נבנים בניינים מפוארים, יפים ונהדרים, אבל השמא אכן מנקר ושואל: מה מהם ברי הוא – דברי הגר"א עצמו, ומה מהם שמא – דברי המתבונן בעומק דעתו וברוחב תלמודו.
חשיבות עצומה יש לבירור שיטתו של הגר"א, שכתב הרבה אבל בקיצור לשון, ודווקא משום כך צריכים אנו להשתמש במדת הזהירות וללכת עקב בצד אגודל, ולהודיע במפורש לכל קורא ולכל מעיין – אלו דבריו של הגר"א, שנכתבו במפורש, ואלו דברי שלי, שהסקתי בהתבוננות מעמיקה כי דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר, ודברי הגר"א עמוקים מארץ מדה, ואני זיכני הקב"ה בהבנתם ובחריזתם יחד וכו' וכו'.
הערה קטנה לסיום. כתב אליהוא: 'ולסיום סבורני שמדרכי החכמה כי לא יחשוב האדם כי רק לו נגלו שערי חכמה וממילא דעתם של אחרים לפניו כקליפת השום. ולכן יש להוכיח מדעתם של רבים וכן שלמים [אשר אין לפניהם דעות מוקדמות בזה] לפחות כדי להצריך מחשבה שניה'. הבנתי וגם הסכמתי לכל דבריו של אליהוא, אך את השורות הללו לא הבנתי. היכן מצא בדברי מחשבה, או אפילו רמז למחשבה, שרק לי נגלו שערי חכמה וממילא דעתם של אחרים לפני היא כקליפת השום? אתמהא. אילו חשבתי כך לא הייתי עונה לדבריו המאלפים של אליהוא ולא הייתי מתייחס אליהם. קראתי את כל דבריו, והתייחסתי אליהם סעיף אחרי סעיף, פרט אחרי פרט. כל שכתבתי הוא כי אינני סומך על דברי מקדימים לספרים כי דבריהם נכתבים באופן כללי על גדולתו ועל צדקתו של המחבר ועל חשיבות דבריו ואין הם מתייחסים לתוכן הספר בפרטים ובפרטי פרטים. לזאת נתכוונתי, וכאשר מקדים לספר יכתוב על תוכנו ועל פרטיו – אקרא ואתייחס לכל דבריו בכובד ראש ובתשומת לב, כפי שעשיתי עם דבריו המחכימים והמפורטים של אליהוא.
כי החכמה וההתבוננות מושגות – הן הברי הן השמא – רק מתוך עיון מדוקדק בתוכן, בפרטים, במלים. ואלה מונחות לפני הכול, וכל הרוצה יבוא ויטול, ויניח פירותיו לפני כל צמאי דעת ומבקשי תורת אמת.
אליהוא כתב:שמח אני על הסכמת להבנתי בדברי רבינו הגר"א, ובכך הצטרפת לרוב מנין ובנין של ההוגים בכתבי הגר"א.
אני מסכים עם טענתך על החלוקה בין ציטוט לפרשנות כדי לתת לבע"ד מקום לחלוק, [ואכן בעל אחרית כראשית מצטיין בכך], אך חלוקה זו לא היתה נהוגה בעבר, כנראה משום שכלל שהזדהות הכותב עם פרשנותו מתעצמת, מטשטש ההבדל בין המקור לפרשנות.
בהערותיך בספר אחרית כראשית אדון בעת הפנאי.
ולסיום. האם בספר המדובר אודות בעל ה"הסתכלות הרזית" עמדת על ההשפעה הידועה של כתבי 'קול התור' [עוד בטרם נדפסו!] על הגותו?
ברי ושמא כתב:על משמרתי אעמודה ואצפה להערותיך על הערותי על אחרית כראשית.
עד עתה לא מצאתי השפעה של כתבי קול התור בכתבי הראי"ה. האם תוכל להחכימני ולהראות
מקומות כאלו? אשמח מאוד.
אליהוא כתב:.
לענין השפעת קול התור על הראי"ה זכורני שראיתי מזמן מי שכתב כן, ואינני זוכר כעת היכן ראיתי, גם אינני בקי כל הצורך בכתביו כדי לבחון זאת, אך כמדומה שההגדרה של הציונות כמשהו ששייך למשיח בן יוסף [וראיתי עתה שהוזכר באשכול אחר], הוא די מצוי בכתבי הראי"ה.
ועתה מספר הערות להערות על ספר אחרית כראשית.
כאמור היחס לכתבי הגר"א איננו כמשהו העומד בפני עצמו, אלא כמי שגילה חלקי תורה המבוססים ומשולבים בכל התורה כולה.
לכן אין לי בעיה עם שילוב דברי הגר"א עם דברי הרמח"ל ואלו ואלו דא"ח, בא זה ולימד על זה.
ולכן גם אם כותב רבינו הגר"א שהגאולה תתחיל ברשיון האומות כמו בזמן כורש, הרי שיש להשליך ע"ז את מאמרי חז"ל הידועים שמביא בעל אחרית כראשית על התביעה לעליה בזמן כורש, ותלית חוסר השלמות שבשיבת ציון בכך שלא עלו כולם. ולהסיק מכך מסקנות בנוגע לזמנינו.
וודאי וודאי שדברים אלו [ואחרים בכתבי הגר"א המפורשים], נוגדים את השקפת סאטמר וחלק מהציבור החרדי אשר נגרר אחריהם ואין כאן המקום להאריך בזה.
העובדה שתוך עשר שנים עלו כמעט כל תלמידי הגר"א לארץ ישראל תוך מסירות נפש וקשיים מרובים עד מאוד, ודאי מורה ללא שום ספק שהיתה כאן איזה מגמה ברורה, ולא משהו ספונטאני. [אם כי יש מקום לדחוק ולומר כי זה חלק מההצמדות להלכה בלא להתחשב במנהג ולא משהו 'גאולי' ואכמ"ל].
כנראה שמחבר' אחרית כראשית' נמנע מן הגימטריות מפני אותם אשר חכמת סופרים סרוחה בעיניהם וכמו שלא הזכיר את כתבי קול התור [למעט איזכור ברמז בהקדמה[.
בענין ההשערות והדמיונות בקשר לעלית הגר"א אני וודאי מסכים אתך.
ולסיום מצאתי רמז להשערתי בדבר מקור החומר הראשוני של קול התור בכתבי הגרמ"מ משקלוב, בשיר שחיבר הגרמ"מ כאשר הצליח לפדות את ה'חורבה', ראה בשורה האחרונה של השיר.
להשלמת היריעה כדאי שתעיין גם בקונטרס 'והאמת נעדרת' שהביא אלייעזר באשכול אודות הרב זילברמן, אשר עומד על נקודה עיקרית ויסודית והיא המושג 'עקבתא דמשיחא' שכיום מקובל לראותו כמבשר על ביאת המשיח הקרבה, ואילו בכתבי הגר"א מבואר שהוא תחילת ימות המשיח [דהיינו עקבו של משיח], דהיינו זמן משיח בן יוסף.
לענ"ד הדברים כבר מבוארים גם בכתבי האריז"ל וודאי אתה יודע זאת.
אלייעזר כתב:מי שהספיק להוריד בשעתו את שיחת הרב זילברמן בעניין קול התור ישמע שם (סביב הדקה 25 ו29) את בטחונו של הרב זילברמן בכך שהרב קוק הושפע מקול התור (אם כי יש לציין שאינו נותן סימוכין לכך, ואדרבה הראיה שהוא מביא שם מהדרשה בפתיחת אוניברסיטה. צריכה עיון.)