זקן ששכח כתב:בעיני תמוה הרבה יותר מה שהרחיד"א לא הזכירו בספרו 'שם הגדולים'.
מתעמק כתב:ואחריו החזיק בעל שפתי חכמים, שסידר ספר שפתי ישנים, ספר ביבליוגרפי הראשון של ספרי קודש, אך אין מטרת הספר משום ביבליוגרפיה, רק לקיים דברי השל"ה הק' הנ"ל שיש ענין בהזכרת השמות. ובהקדמת ספרו מעתיק דברי השלה"ק, ומסיים עלה "וכן ראיתי מכמה אנשים חשובים נוהגים כזה".
מתעמק כתב:מה כל הרעש בהשמטת שם צדיק זה או אחר מתוך ספר זה. מדובר מספר פיקנטי, ממחבר עלום שם (ובטעות נרשם ב'אוצר' שהמחבר נחמן בן שמחה, כלומר מהר"ן מברסלב עצמו, דבר המוכחש מתוך הספר עצמה). השם היחיד הנזכר בקשר להספר, בתור מו"ל ומממן ההוצאות היא יצחק אייזיק בן רבקה (ואולי הוא גם המחבר)
איש_ספר כתב:מתעמק כתב:מה כל הרעש בהשמטת שם צדיק זה או אחר מתוך ספר זה. מדובר מספר פיקנטי, ממחבר עלום שם (ובטעות נרשם ב'אוצר' שהמחבר נחמן בן שמחה, כלומר מהר"ן מברסלב עצמו, דבר המוכחש מתוך הספר עצמה). השם היחיד הנזכר בקשר להספר, בתור מו"ל ומממן ההוצאות היא יצחק אייזיק בן רבקה (ואולי הוא גם המחבר)
ליתר דיוק: שמות הצדיקים נדפס לראשונה בסו"ס המידות דפו"ר מוהילב תקע"א. ונערך בידי ר' נתן תלמיד ר' נחמן. בדפוסים המאוחרים יותר שוכללה הרשמה בידי המולי"ם. אבל כאמור יסודה ע"י ר' נתן.
מתעמק כתב:ואחר כל זה, ראה בספר אלפי מנשה חלק ב' פרק ל"ה, איך שמתמה על מחבר פלוני (בעל שפתי ישינים) שעם היותו למדן ישר (כנראה על פי ספרו שפתי חכמים) עשה ספרו מטעם "ששמע וקבל מנשים המזרות בלבנה" מעלת אמירת שמות הספרים למי שלא יוכל ללמוד. וכנראה לא הבחין הגאון רבי מנשה מאיליא שאין זאת חידושו של ה'שפתי ישינים' עצמו, ולא קבלה שקיבל בעצמו (מנשים המזרות בלבנה) אלא מעתיקו מתוך ספר של"ה מאחד מגדולי הדור בשנות הש'. ולפי ההשערה נדזמן לפני הר"מ מאיליא טופס קרוע, בה חסר היה שורה ראשונה של ההקדמה, כך שהתחלת ההקדמה "ראיתי וקבלתי" ודו"ק
איש_ספר כתב:לא שיש לי משהו נגד ר' נתן, אבל מילא לפלפל בהשמטת החיד"א את הגר"א, למה השמיט ר' נתן את הגר"א זו סוגיא לדוד אסף בלבד.
מוטיבןשלום כתב:מתעמק כתב:ואחר כל זה, ראה בספר אלפי מנשה חלק ב' פרק ל"ה, איך שמתמה על מחבר פלוני (בעל שפתי ישינים) שעם היותו למדן ישר (כנראה על פי ספרו שפתי חכמים) עשה ספרו מטעם "ששמע וקבל מנשים המזרות בלבנה" מעלת אמירת שמות הספרים למי שלא יוכל ללמוד. וכנראה לא הבחין הגאון רבי מנשה מאיליא שאין זאת חידושו של ה'שפתי ישינים' עצמו, ולא קבלה שקיבל בעצמו (מנשים המזרות בלבנה) אלא מעתיקו מתוך ספר של"ה מאחד מגדולי הדור בשנות הש'. ולפי ההשערה נדזמן לפני הר"מ מאיליא טופס קרוע, בה חסר היה שורה ראשונה של ההקדמה, כך שהתחלת ההקדמה "ראיתי וקבלתי" ודו"ק
בין הבחין או לא הבחין, טענתו של הר"מ מאיליא היא טענה שכלתנית קיימת ועומדת בפני עצמה, ללא קשר למוצאה ומובאה. ואם נכתבה לפני אלף שנה או חמישים, דינה אחד. ששמועה זאת מכלל המוזרות הטוות בלבנה ואין בה לא מסורת לא קבלה ולא חכמה. וזו בעצם היתה כוונת הר"מ מאיליא ואין טעם להטיל בו דופי כאילו לא הבחין, אם אנחנו מבינים שגם אילו היה מבחין, היה איתן בדעתו.
בתוך הגולה כתב:ר"ד קמנצקי בישורון ד עמ' רמו כותב שבדעתו להו"ל בקרוב את הספר מחדש עם הוספות ר"א בהגר"א. מישהו יודע מה מתקדם עם זה?)
יאיר כתב:איש_ספר כתב:מתעמק כתב:מה כל הרעש בהשמטת שם צדיק זה או אחר מתוך ספר זה. מדובר מספר פיקנטי, ממחבר עלום שם (ובטעות נרשם ב'אוצר' שהמחבר נחמן בן שמחה, כלומר מהר"ן מברסלב עצמו, דבר המוכחש מתוך הספר עצמה). השם היחיד הנזכר בקשר להספר, בתור מו"ל ומממן ההוצאות היא יצחק אייזיק בן רבקה (ואולי הוא גם המחבר)
ליתר דיוק: שמות הצדיקים נדפס לראשונה בסו"ס המידות דפו"ר מוהילב תקע"א. ונערך בידי ר' נתן תלמיד ר' נחמן. בדפוסים המאוחרים יותר שוכללה הרשמה בידי המולי"ם. אבל כאמור יסודה ע"י ר' נתן.
ומכאן השאלה היא על ר' נתן..שהרי הגר"א נפטר בשנת תקנ"ח..
אוצר החכמה כתב:לגוף הדברים כדי להצדיק את הצדיק (ולא חלילה לפחות מכבודו של בעל שפתי חכמים) אבאר כי התחושה היא שבעל שפתי ישינים לקח את זה למקום אחר
הקורא את דברי השל"ה לעצמם (לדעתי) מתרשם כי אמר דבר מושכל כי גם מי שאינו יכול ללמוד אם משתוקק לידיעה הזאת הקב"ה משלים בעדו. אחת הדרכים היא שקורא את שם הספר ובקי בשמות הספרים, שעדיין לא זוכה ללמדם או שלא יכול ללומדם,ו זה מעורר אותו לרצון לדעתם. ומחמת תשוקתו זו הקב"ה משלים בעדו. (באופן אחר יש להזכיר בעניין הזה את תיאורו של התולדות אדם על לימודו של ר' זלמלה מוולוזין שהיה מתחיל בשמות הספרים)
לעומת זאת ראה בזה בעל השפתי ישינים עניין סגולי, ולכן תמה בתחילת דבריו על השל"ה איך ייתכן כדבר הזה, ותשובתו היתה שמעורר את המלאך ועדיין אין זה שקול למי שלומד.
הסתכלות קצת שונה לענ"ד והסתכלות זאת היא זו שקוממה את בעל אלפי מנשה כדרכו בהרבה עניינים דומים.
בתוך הגולה כתב:בתוך הגולה כתב:ר"ד קמנצקי בישורון ד עמ' רמו כותב שבדעתו להו"ל בקרוב את הספר מחדש עם הוספות ר"א בהגר"א. מישהו יודע מה מתקדם עם זה?)
באמת אף אחד כאן, הן ממקורבי ישורון והן ממקורבי רד"ק. לא יודע כלום?
רק תגידו מה קורה? התקדם משהו, נגנז, נדחה, נשתכח, צריך סעד (כספי או אחר) לתומכו?
ישראליק כתב:
יאיר כתב:מי יודע תשובה ברורה ומנומקת מדוע נפקד שם הגר"א (ועוד) מספר "שמות הצדיקים"?
העונה הישר יבורך..
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 178 אורחים