ואף דבספק קרא קריאת שמע אינו חוזר וקורא למ"ד ק"ש דרבנן בברכות דף כ"א ע"ש הוא מטעם דק"ש אדעתא דחוב איסורא אית ביה כמו בספק התפלל אינו חוזר ומתפלל וכ' הרא"ש הטעם אף דמתפלל אדם כל היום כולו בתורת נדבה מ"מ בספק התפלל אינו חוזר ומתפלל דתפילה אדעתא דחוב איסורא אית ביה וכ"ה בק"ש אף דמותר לקרוא ק"ש כל היום בתורת נדבה מ"מ בספק אסור כמו בספק התפלל וכו'
והדברים תמוהים דדוקא תפילה שלא בתורת נדבה הרי היא נכנסת בגדר תפילת חובה ושוב אם אינו מחויב בה יש כאן ברכות גמורות לבטלה, אבל בק"ש ל"ש סברא זו כמובן דסו"ס בין אם בתורת ק"ש בין אם בתורת דברי תורה פסוקים בעלמא הם.
והנה בשו"ת משיב דבר להנצי"ב [יו"ד סימן ל' סק"ג] קיים את דברי החוו"ד מכח דברי הגמ' גבי קריאת פרשת ביכורים מספק בקנה ב' אילנות בבבא בתרא דף פ"ב א"ל רב אחא בריה דרב אויא לרב אשי מכדי פסוקי נינהו ליקרי א"ל משום דמחזי כשיקרא ופי' הרשב"ם וז"ל משום דמיחזי כשיקרא - שהרי בשביל הבאת ביכורים קא קרי ושמא לאו בקרקע שלו גדלו וקא משקר וכתיב דובר שקרים לא יכון לנגד עיני אבל כשקורא בתורה לא מיחזי כשיקרא.
וצ"ע דהנה לא דמי כלל, דגבי מקרא ביכורים הרי אומר וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי ה' ואם באמת האדמה אינה שלו ה"ז שקר, אלא שהקשתה הגמ' שיתנה בדיבורו שאם האדמה אינה שלו הרי הוא כקורא הפסוק בבית הכנסת ואינו מתכוון למעשה הבאת הביכורים הלזה, וע"ז תירצה הגמ' דסו"ס יש כאן שקר 'שהרי בשביל הבאת ביכורים קא קרי ושמא לאו בקרקע של גדלו', אבל בקריאת פסוקי קריאת שמע אין שום דבר שקר בין אם מחויב בהם בין אם לא.
וצע"ג.