גאולה בקרוב כתב:הראשון בתפילתו בלחש חשב עליה להיות רק כ"הכנה" לתפילה אח"כ, ולא לשם מצוות תפילה.
זרע הארץ כתב:אגב, מהיכי תיתי שתפילת הלחש של ש"ץ היא רק הכנה, זה תוכל לומר רק לרבן גמליאל שיחיד יוצא י"ח בחזרת הש"ץ, ושאלוהו חכמים א"כ למה ציבור מתפללין, וענה להם כדי שיסדיר ש"ץ תפלתו, אבל מנלך דלרבנן נמי אית להו הך טעמא (לא באתי אלא לעורר).
מה שנכון נכון כתב:וע"ע בסימן קכו סעיף ד ודו"ק.
מה שנכון נכון כתב:ז"ל השו"ע שם אם טעה ש"ץ כשהתפלל בלחש, לעולם אינו חוזר ומתפלל שנית מפני טורח הצבור, אלא סומך על התפלה שיתפלל בקול רם, והוא שלא טעה בג' ראשונות, שאם טעה בהם לעולם חוזר כמו שהיחיד חוזר. עכ"ל.
ומדהצריכו לחזור אם טעה בג"ר אף שעתיד להתפלל חזרה מוכח דתפלת לחש דידיה הויא תפלה ממש לחובתו.
מה שנכון נכון כתב:הסברא [התמוהה] שהוזכרה לעיל שלא יצא יד"ח חיובו העצמי בתפלת לחש היא שכונתו רק שתהא תפלתו סדורה בפיו ולא לשם מצות תפלה. ולהא שפיר מוכח מסימן קכו [אם צריך בכלל הוכחה] שכשמתפלל בלחש שם תפלה עלה ולא הכנה בעלמא, אף שודאי נתקן שיעשה כן כדי שתהא סדורה בפיו. וכיון שכן אין כל סבה בעולם שלא יצא יד"ח תפלה. [גם למ"ד מצ"כ].
בדוגמאות שהבאת ברור שהאדם עוסק בקיום מצות תפלה, בין רשות ובין חובה, וע"כ באמת צריך שתהא תפלתו כהוגן. אך אם אין כאן אלא הסדרה בעלמא ולא מיחשיב כלל תפלה, למה יצטרך לחזור אם טעה בג"ר.
אוצר החכמה כתב:לענ"ד פשוט שצודק מה שנכון גם בסברא וגם בהוכחה.
אני חושב שגם ברבן גמליאל אין הפירוש שלא יוצאים ידי חובה בלחש, רק מה ששאלו אותו הוא מפני מה תיקנו תפילת לחש אם אפשר שכולם ייצאו ידי חובתם מהש"ץ ועל זה השיב כדי שיסדיר ש"ץ תפילתו. אבל השתא אלה שמתפללין יוצאין ידי חובתן בלחש, רק כל מי שרוצה שלא להתפלל ולצאת מן הש"ץ רשאי.
והויכוח על התקיעות לא תלוי במה יוצאין היינו שלר"ג אין תפילתו שבלחש כלום אלא פשוט לתרוויהו שחז"ל תיקנו את התקיעות על סדר הברכות העיקרי, וממילא לרבן גמליאל שעיקר תקנת התפילה חזרת הש"ץ ובה יוצאים כולם בה תיקנו את התקיעות. ולרבנן תיקנו על סדר כל יחיד ויחיד שהוא עיקר תקנת התפילה והש"ץ אינו אלא לשאינם בקיאין.
לא הבנתי את שאלתך מאתה חונן. בעצם ראוי שיברכו י"ח ברכות בשבת, רק משום השבת מיעטו והם אמרו והם אמרו שהמתחיל יסיים.
מה שנכון נכון כתב:בתחלת האשכול צינתי ללשון המ"ב אלא שנפלה ט"ס בציון ובמקום סימן קכו צ"ל קכד.
אוצר החכמה כתב:מה שכתבתי הם אמרו והם אמרו התכוונתי שהוא גמרא מפורשת עם ההסבר הזה בברכות, לעניין הש"ץ עד כמה שאני מבין אין גמרא מפורשת שחוזר או שלא חוזר אלא הוא סברת הפוסקים שצריך לחזור ורק החזרה פוטרתו, ולכן לא שייך לומר בזה הם אמרו אלא שסברתם היא כמו שהבין מה שנכון שהוא עיקר חובתו, וממילא היה ראוי שיחזור רק חזרתו פוטרתו, ובלאו הכי כבר ביאר מה שנכון שעיקר ראייתו ממקום אחר
אוצר החכמה כתב:לי לא נראה שהדברים דומים, אבל כל אחד וסברתו .
גאולה בקרוב כתב:[ובאמת "הביננו" הוא פתרון מצויין לנאלץ להיות ש"ץ במנין של מזדרזים, ולא רוצה לגרום להם "טירחא דציבורא"]
גאולה בקרוב כתב:לגבי השאלה הראשונה, עיקר הענין נראה שלהסדיר תפילתו אינה רק כסי' ק בשו"ע, הסדרה לפני תפילת מועדים וכו', ששם אינה בברכה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 111 אורחים