בן סוכו כתב:בענין מה שכתב גילוי על ערי בבל בזמן הגמ' והביא מדעתם של החוקרים שלא היה אז ששים רבוא,
אני הקטן הוכחתי כן מירושלים שבפסוקים בירמיהו פרק יז פסוקים כא וכב כתוב כך:
כֹּה אָמַר יְקֹוָק הִשָּׁמְרוּ בְּנַפְשׁוֹתֵיכֶם וְאַל תִּשְׂאוּ מַשָּׂא בְּיוֹם הַשַּׁבָּת וַהֲבֵאתֶם בְּשַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִָם:
וְלֹא תוֹצִיאוּ מַשָּׂא מִבָּתֵּיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ וְקִדַּשְׁתֶּם אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם :
ומבואר שיש איסור לטלטל בירושלים מדאורייתא,[שהרי נאמר בסוף כאשר צויתי את אבותיכם] ולא יעלה על הדעת שירושלים בזמן המקרא היו בה ששים רבוא שהרי בכל שטח ירושלים המקודשת בזמנינו לא נכנסים מספר כה גדול של אנשים,
ומצאתי שעמד על זה הריטב''א שבת ו. בזה''ל
והא דאמרינן שיש בה דרך לששים רבוא לא סוף דבר שיהו קבועים בה אלא שהיא דרך [להם], תדע שהרי ירושלים אלמלא דלתותיה ננעלות בלילה חייבין עליה משום רשות הרבים, ולא היו שם קבועים ששים רבוא אלא שלפעמים באים שם והיא דרך [להם] כי רוכלת כל העמים היתה.
ומה שתירץ הריטב''א הוא דחוק לומר כן על תקופת ירמיהו שירושלים היתה רוכלת כל העמים שזה מתאים לתקופת דוד ושלמה ולא לסוף ימי בית ראשון אחר ימי חזקיהו שהחריב סנחריב את כל ערי יהודה הבצורות, שאז ירושלים לא היתה ממלכה חשובה כ''כ,
וכמו''כ קשה מנחמיה פרק יג
בַּיָּמִים הָהֵמָּה רָאִיתִי בִיהוּדָה דֹרְכִים גִּתּוֹת בַּשַּׁבָּת וּמְבִיאִים הָעֲרֵמוֹת וְעֹמְסִים עַל הַחֲמֹרִים וְאַף יַיִן עֲנָבִים וּתְאֵנִים וְכָל מַשָּׂא וּמְבִיאִים יְרוּשָׁלִַם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת וָאָעִיד בְּיוֹם מִכְרָם צָיִד:
(יז) וָאָרִיבָה אֵת חֹרֵי יְהוּדָה וָאֹמְרָה לָהֶם מָה הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה אֲשֶׁר אַתֶּם עֹשִׂים וּמְחַלְּלִים אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת:
(יח) הֲלוֹא כֹה עָשׂוּ אֲבֹתֵיכֶם וַיָּבֵא אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ אֵת כָּל הָרָעָה הַזֹּאת וְעַל הָעִיר הַזֹּאת וְאַתֶּם מוֹסִיפִים חָרוֹן עַל יִשְׂרָאֵל לְחַלֵּל אֶת הַשַּׁבָּת:
וַיְהִי כַּאֲשֶׁר צָלֲלוּ שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִַם לִפְנֵי הַשַּׁבָּת וָאֹמְרָה וַיִּסָּגְרוּ הַדְּלָתוֹת וָאֹמְרָה אֲשֶׁר לֹא יִפְתָּחוּם עַד אַחַר הַשַּׁבָּת וּמִנְּעָרַי הֶעֱמַדְתִּי עַל הַשְּׁעָרִים לֹא יָבוֹא מַשָּׂא בְּיוֹם הַשַּׁבָּת:
ומבואר ג''כ שמשא היה אסור אז מדאורייתא [שהרי אמר להם שכה עשו אבותיכם ויבא אלוהינו עלינו וכו' שודאי כונתו לדברי ירמיהו הנ''ל ובירמיהו כתוב כאשר ציויתי את אבותיכם כלומר שאסור מדאורייתא]
ופשיטא שבימי נחמיה לא היתה ירושלים רוכלת כל העמים לכל מי שמעין קצת בספר נחמיה.
כהן כתב:בבקשה מי יכול לתרגם את הערה 22
בן סוכו כתב:בענין מה שכתב גילוי על ערי בבל בזמן הגמ' והביא מדעתם של החוקרים שלא היה אז ששים רבוא,
אני הקטן הוכחתי כן מירושלים שבפסוקים בירמיהו פרק יז פסוקים כא וכב כתוב כך:
כֹּה אָמַר יְקֹוָק הִשָּׁמְרוּ בְּנַפְשׁוֹתֵיכֶם וְאַל תִּשְׂאוּ מַשָּׂא בְּיוֹם הַשַּׁבָּת וַהֲבֵאתֶם בְּשַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִָם:
וְלֹא תוֹצִיאוּ מַשָּׂא מִבָּתֵּיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ וְקִדַּשְׁתֶּם אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם :
ומבואר שיש איסור לטלטל בירושלים מדאורייתא,[שהרי נאמר בסוף כאשר צויתי את אבותיכם] ולא יעלה על הדעת שירושלים בזמן המקרא היו בה ששים רבוא שהרי בכל שטח ירושלים המקודשת בזמנינו לא נכנסים מספר כה גדול של אנשים,
ומצאתי שעמד על זה הריטב''א שבת ו. בזה''ל
והא דאמרינן שיש בה דרך לששים רבוא לא סוף דבר שיהו קבועים בה אלא שהיא דרך [להם], תדע שהרי ירושלים אלמלא דלתותיה ננעלות בלילה חייבין עליה משום רשות הרבים, ולא היו שם קבועים ששים רבוא אלא שלפעמים באים שם והיא דרך [להם] כי רוכלת כל העמים היתה.
ומה שתירץ הריטב''א הוא דחוק לומר כן על תקופת ירמיהו שירושלים היתה רוכלת כל העמים שזה מתאים לתקופת דוד ושלמה ולא לסוף ימי בית ראשון אחר ימי חזקיהו שהחריב סנחריב את כל ערי יהודה הבצורות, שאז ירושלים לא היתה ממלכה חשובה כ''כ,
וכמו''כ קשה מנחמיה פרק יג
בַּיָּמִים הָהֵמָּה רָאִיתִי בִיהוּדָה דֹרְכִים גִּתּוֹת בַּשַּׁבָּת וּמְבִיאִים הָעֲרֵמוֹת וְעֹמְסִים עַל הַחֲמֹרִים וְאַף יַיִן עֲנָבִים וּתְאֵנִים וְכָל מַשָּׂא וּמְבִיאִים יְרוּשָׁלִַם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת וָאָעִיד בְּיוֹם מִכְרָם צָיִד:
(יז) וָאָרִיבָה אֵת חֹרֵי יְהוּדָה וָאֹמְרָה לָהֶם מָה הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה אֲשֶׁר אַתֶּם עֹשִׂים וּמְחַלְּלִים אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת:
(יח) הֲלוֹא כֹה עָשׂוּ אֲבֹתֵיכֶם וַיָּבֵא אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ אֵת כָּל הָרָעָה הַזֹּאת וְעַל הָעִיר הַזֹּאת וְאַתֶּם מוֹסִיפִים חָרוֹן עַל יִשְׂרָאֵל לְחַלֵּל אֶת הַשַּׁבָּת:
וַיְהִי כַּאֲשֶׁר צָלֲלוּ שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִַם לִפְנֵי הַשַּׁבָּת וָאֹמְרָה וַיִּסָּגְרוּ הַדְּלָתוֹת וָאֹמְרָה אֲשֶׁר לֹא יִפְתָּחוּם עַד אַחַר הַשַּׁבָּת וּמִנְּעָרַי הֶעֱמַדְתִּי עַל הַשְּׁעָרִים לֹא יָבוֹא מַשָּׂא בְּיוֹם הַשַּׁבָּת:
ומבואר ג''כ שמשא היה אסור אז מדאורייתא [שהרי אמר להם שכה עשו אבותיכם ויבא אלוהינו עלינו וכו' שודאי כונתו לדברי ירמיהו הנ''ל ובירמיהו כתוב כאשר ציויתי את אבותיכם כלומר שאסור מדאורייתא]
ופשיטא שבימי נחמיה לא היתה ירושלים רוכלת כל העמים לכל מי שמעין קצת בספר נחמיה.
גילוי כתב:ג' האם באמת צודק בעל הקונטרס שהגר"א קוטלר סבר שהלכה כמשכנ"י והסומך על השיטות שבעינן ס"ר הרי הוא מחלל את השבת?
אוצר החכמה כתב:מה הביאור בחומרא הרי אפילו אם נחוץ להטיל מספק את הציצית כבר אינו טלטול.
בן סוכו כתב:דורות הראשונים עמד ע"ז, וטוען שירמיהו הוכיח אותם על איסור דרבנן שכבר נהג אז.
ודבריו לכאורה מוכרחים, שהרי אף אם היו שם ס"ר, הרי דלתותיה ננעלות בלילה, וא"כ בכל מקרה היא כרמלית. בהכרח שירמיהו הוכיחם על חילול שבת מדרבנן!
דברי דורות הראשונים תמוהים שהרי הפסוק אומר במפורש ''כאשר ציויתי את אבותיכם'' ואין זה מתאים לאיסור דרבנן. מה שהקשית מהדלתות הנעולות לא הבנתי מנין שבימי ירמיהו ונחמיה היו הדלתות נעולות, ר' יוחנן מדבר רק על זמן בית שני.
גילוי כתב:ג' האם באמת צודק בעל הקונטרס שהגר"א קוטלר סבר שהלכה כמשכנ"י והסומך על השיטות שבעינן ס"ר הרי הוא מחלל את השבת?
בברכה המשולשת כתב:אוצר החכמה כתב:מה הביאור בחומרא הרי אפילו אם נחוץ להטיל מספק את הציצית כבר אינו טלטול.
כמדומני שחששו לדעת בעל המאור
גילוי כתב:בערוך השלחן שמה יז הביא דברי משכנ"י שט"ז ומג"א לא ראו דברי הראשונים, והאמת שרוב הראשונים אוסרים והאריך שם עיי"ש, ולא הביא כלל שהבית אפרים חולק הלא דבר הוא .
הבה"ל האריך ג"כ בשאלה זו והשיג על דברי מג"א וט"ז שכתבו שרוב הראשונים מקילים- ולא הזכיר כלל שנחלקו בזה המשכנ"י והבי"א.
חלוחיל שבע רוגז כתב:היה מעשה שלם עם עירוב תחומין בהבלעה שהיו הולכים מעיר קצנאו לעיירת מרפא, ונתעורר פולמוס עד שפיטרו את הש"ץ ומ"ץ ושו"ב, לא תקפ"ץ.
חלוחיל שבע רוגז כתב:כפי שבזכרוני הנחלש עורר בשעתו את המהומה המורה שריד החרב שמשפחתו נשארה במלחמה, והוא מדד בשעלו תחומין ומילט את העיר בחכמתו מחשש חילולי שבת המוניים שהיו הולכים לעיירת מרפא וכו' וכו'
כהן כתב:בבקשה מי יכול לתרגם את הערה 22
גילוי כתב:גילוי כתב:בערוך השלחן שמה יז הביא דברי משכנ"י שט"ז ומג"א לא ראו דברי הראשונים, והאמת שרוב הראשונים אוסרים והאריך שם עיי"ש, ולא הביא כלל שהבית אפרים חולק הלא דבר הוא .
הבה"ל האריך ג"כ בשאלה זו והשיג על דברי מג"א וט"ז שכתבו שרוב הראשונים מקילים- ולא הזכיר כלל שנחלקו בזה המשכנ"י והבי"א.
אולם הבה"ל בס' שסד כתב דרוב הראשונים סוברין דלא בעינן ס"ר עיין משכנ"י שהאריך בזה ע"כ והדבר מפליא שבס' שמה לא הביא דברי משכנ"י וגם לא כתב שאיכא רוב ראשונים אלא רק הביא דהוי מערכה מול מערכה וצ"ע
דרומי כתב:פולמוס בדעת האדמו"ר רש"ב מליובאוויטש בענין תיקוני עירובין ובירור במצב העירובין בממלכת רוסיא, מתוך קובץ 'הערות וביאורים' היו"ל ע"י ישיבת 'אהלי תורה' בברוקלין
הכותב הראשון הוא הרה"ג ברוך אוברלנדר שליט"א אב"ד בודפסט, והכותב השני משיג עליו
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 234 אורחים