מה שנכון נכון כתב:על דברי אלון השיב הר"ש ישראלי בחות בנימין א סימן כג.
וכמדומני שגם בצי"א.
אוצר החכמה כתב:בעיקר מדהים לראות את הדברים שהביא בשם השופט אלון
שטייגעניסט כתב:אוצר החכמה כתב:בעיקר מדהים לראות את הדברים שהביא בשם השופט אלון
אם כן אעלה את דבריו
שהחברים יראו, ואם יזכו יבחינו בין אותם שיראתם הקודמת לחוכמתם כחזו"א והר' הרצוג לבין השופט העלוב
גם בערכאות של עכו"ם נראה שיש חילוק בזה בין מדינות פראיות לבין מדינות נאורות, וכדמצינו שמחלק בכזאת הערוך השלחן בחו"מ שם בסעי' ז', המעיר שם וכותב, שכל המדובר בדיני מסור בש"ס ופוסקים הוא בכגון מדינות הרחוקות שלא היה לאיש בטחון בגופו ובממונו מפני השודדים והאנסים הגם שנשאו עליהם שם משרה, כידוע גם היום באיזה מדינות מאפריקה וכו', משא"כ במלכי אירופא ע"ש, ומוכח מהערוה"ש שם שלא כוון בדבריו רק משום מלכות, כי מפרט והולך שם לדוגמא גם שמות של מדינות שהיו מרוחקים מרחק רב מאד ממקום מגוריו ומהמלכות שהיה חי בקרבה כדיעו"ש.
האם תוכל להסביר את הסברו? לקוצר דעתי ומיעוט העיון בדבריו לא הבנתי מה בין חוקים ונימוסים של דייני ערכאות שבסוריא לשופטי זמננו לפי דעתו.שטייגעניסט כתב:תודה רבה למה שנכון על המאמר של שרמן
לראשונה אני שומע הסבר המניח את הדעת
מה שנכון נכון כתב:מצאתי כעת בצי"א שגם מפרש בעה"ש כדברי אלון. [עכ"פ ביחס לדין מוסר ולא שבטל מהם דין ערכאות].
וז"ל הצי"א חי"ט סימן נב:גם בערכאות של עכו"ם נראה שיש חילוק בזה בין מדינות פראיות לבין מדינות נאורות, וכדמצינו שמחלק בכזאת הערוך השלחן בחו"מ שם בסעי' ז', המעיר שם וכותב, שכל המדובר בדיני מסור בש"ס ופוסקים הוא בכגון מדינות הרחוקות שלא היה לאיש בטחון בגופו ובממונו מפני השודדים והאנסים הגם שנשאו עליהם שם משרה, כידוע גם היום באיזה מדינות מאפריקה וכו', משא"כ במלכי אירופא ע"ש, ומוכח מהערוה"ש שם שלא כוון בדבריו רק משום מלכות, כי מפרט והולך שם לדוגמא גם שמות של מדינות שהיו מרוחקים מרחק רב מאד ממקום מגוריו ומהמלכות שהיה חי בקרבה כדיעו"ש.
[זכור לי בברור שעוד מישהו כתב להעיר נגד אלון כדברי החות בנימין ושאלון הגיב ע"ז במאמר, וכעת לא נזכרתי מי והיכן].
ברזילי כתב:לענ״ד הטענה שכשהמאירי אומר שדנו ״על פי חוקים ונימוסים״ הוא מתכוון רק ״לעיתים רחוקות״ היא בגדר יש ליישב בדוחק (ואכןבדברי הריא״ה שהביא אח״כ ברור שלא נקט לתירוץ זה).
גם החילוק של כפיפות לשיטת משפט זרה לעומת חוקים שמקורם בסברה הוא בעייתי. בסופו של דבר כל מערכת משפט חילונית אינה כפופה אלא לשכל האנושי והסברה של אותם שהציבור בחר לתת בידם את ההחלטה.
זה כיוון אחד העולה מדברי הראשונים, אבל כו"כ אחרונים כתבו הלכה למעשה שניתן לדון בבי"ד של סוחרים, גם כשדנים שלא ע"פ דין תורה, מכח תקנת הקהל בדברים שבממון (ראה פת"ש חו"מ ג), ועי' בפסה"ד של הרב שרמן שהוזכר לעיל (לרבות חלקו הראשון שלא הועתק כאן). אם כן השאלה היא מה החילוק בין חמישים אלף עורכי דין, שמתירים להם להקים מערכת משפט לעצמם שלא כדין תורה מכח מנהג הסוחרים, לבין ששה מיליון אזרחי ישראל שאסור להם לעשות כן.אלף אלפים כתב:לא הבנתי הקושיא, ערכאות שבסוריא היו עמי הארץ ולא שבדוקא העמידו מערכת משפט המתנגדת לדין תורה
שטייגעניסט כתב:נמצא שהדן בערכאות של נכרים מייקר את אלהיהם מסיבה פשוטה - הוא מכיר בגורם הראשון שהוא האליל הנעבד לאותה אומה.
ויהיו כי ארכו הימים, ואומות העולם נגאלו מבערותם, ופסקה האמונה באלילים, אולם תחתם נוצרו אלילים חדשים, עקרונות שאנשים מסוגלים אף למסור עליהם נפש, כולנו מכירים למשל את ה'דמוקרטיה' וה'חופש' ה'חירות' 'כבוד' 'זכיות הפרט והכלל' 'זכיות הקנין' וכו' וכל ספיחיהם וגרורותיהם.
שטייגעניסט כתב:נהרמב"ם פוסק שבן נח שמקיים ז' מצוות צריך לקיימם בגלל שהקב"ה ציווה אותם על ידי משה, ואילו אם מקיימם מפני שבשכלו מבין שכך צריך להיות אינו נקרא שהוא מקיימם.
ותמהו כולם, מהיכן שאב זאת הרמב"ם?
אוצר החכמה כתב:כאשר נוצרת התנגשות בין החוק לאיסור הלכתי באים אנשי המשפט וטוענים שלא יתכן שההלכה תהיה מעל לחוק, עובדה זו מוכיחה כדברי שטייגעניסט.
עזריאל ברגר כתב:כמדומני שלא ראיתי כאן את הסברא הפשוטה, שכמעט תמיד הערכאות של המדינה אינם דנים ע"פ תורה, אפילו את"ל שיש דינא דמלכותא במדינה.
לדוגמא: הם פוסקים אוטומטית ריבית והצמדה על כל חוב. פוסקים הוצאות משפט - שלא ברור אם חייבים ע"פ דין תורה.
ולכן מי שהולך לערכאות - עלול להיכשל בגזל ובריבית-דאורייתא וכל כיוצא בזה.
עיק כתב:עזריאל ברגר כתב:כמדומני שלא ראיתי כאן את הסברא הפשוטה, שכמעט תמיד הערכאות של המדינה אינם דנים ע"פ תורה, אפילו את"ל שיש דינא דמלכותא במדינה.
לדוגמא: הם פוסקים אוטומטית ריבית והצמדה על כל חוב. פוסקים הוצאות משפט - שלא ברור אם חייבים ע"פ דין תורה.
ולכן מי שהולך לערכאות - עלול להיכשל בגזל ובריבית-דאורייתא וכל כיוצא בזה.
אי משום הא לא איריא - חוק המדינה לא גרע מתקנות הקהל ע"פ ז' טובי העיר.
עיק כתב:אוצר החכמה כתב:כאשר נוצרת התנגשות בין החוק לאיסור הלכתי באים אנשי המשפט וטוענים שלא יתכן שההלכה תהיה מעל לחוק, עובדה זו מוכיחה כדברי שטייגעניסט.
לא ברור לי מה הקשר - אנשי המשפט אומרים זאת לא מכח זה שהם סוגדים למשפט, זובחים לו זבחים ונשבעים בשמו, אלא מכח זה שאי אפשר לתת תורת כל אחד ואחד בידו וצריך משפט אחד לכולם, אחרת יהיה תהו ובהו. לא שונה מאלמלא מוראה של מלכות וכו'.
עיק כתב:עזריאל ברגר כתב:כמדומני שלא ראיתי כאן את הסברא הפשוטה, שכמעט תמיד הערכאות של המדינה אינם דנים ע"פ תורה, אפילו את"ל שיש דינא דמלכותא במדינה.
לדוגמא: הם פוסקים אוטומטית ריבית והצמדה על כל חוב. פוסקים הוצאות משפט - שלא ברור אם חייבים ע"פ דין תורה.
ולכן מי שהולך לערכאות - עלול להיכשל בגזל ובריבית-דאורייתא וכל כיוצא בזה.
אי משום הא לא איריא - חוק המדינה לא גרע מתקנות הקהל ע"פ ז' טובי העיר.
עקביה כתב:יש כאן מאמר מעניין של פרופ' נדב שנרב בנושא
עיק כתב:אוצר החכמה כתב:כאשר נוצרת התנגשות בין החוק לאיסור הלכתי באים אנשי המשפט וטוענים שלא יתכן שההלכה תהיה מעל לחוק, עובדה זו מוכיחה כדברי שטייגעניסט.
לא ברור לי מה הקשר - אנשי המשפט אומרים זאת לא מכח זה שהם סוגדים למשפט, זובחים לו זבחים ונשבעים בשמו, אלא מכח זה שאי אפשר לתת תורת כל אחד ואחד בידו וצריך משפט אחד לכולם, אחרת יהיה תהו ובהו. לא שונה מאלמלא מוראה של מלכות וכו'.
אוצר החכמה כתב:עיק כתב:אוצר החכמה כתב:כאשר נוצרת התנגשות בין החוק לאיסור הלכתי באים אנשי המשפט וטוענים שלא יתכן שההלכה תהיה מעל לחוק, עובדה זו מוכיחה כדברי שטייגעניסט.
לא ברור לי מה הקשר - אנשי המשפט אומרים זאת לא מכח זה שהם סוגדים למשפט, זובחים לו זבחים ונשבעים בשמו, אלא מכח זה שאי אפשר לתת תורת כל אחד ואחד בידו וצריך משפט אחד לכולם, אחרת יהיה תהו ובהו. לא שונה מאלמלא מוראה של מלכות וכו'.
אם לא ברור לך מה הקשר כנראה שלא הבנת מה שכתב שטייגעניסט אולי תקרא עוד פעם.
אתה יכול לחלוק על דבריו ולומר שגם אם מערכת מבוססת על ערכים הסותרים את התורה אין איסור לפנות אליה ואיסור ערכאות הוא רק בגוי הזובח לע"ז ונשבע בשמה כלשונך, בעיני (ובעיני הפוסקים*) זה לא נכון, אבל העובדה הזאת מוכיחה את דבריו ביחס לחוק המדינה ולהבדל בינו לבין תקנות לשכת עורכי הדין.
* לא ראיתי שכתבו את זה אבל אולי לא שמתי לב, מערכות המשפט בהרבה מארצות אירופה כבר הרבה שנים אינן מושתתות על הסגידה לע"ז (ויש בהן שיש ממש הפרדת הדת מהמדינה) ולא מצינו בגדולי האחרונים שהתירו את איסור הליכה לערכאות באופן המדובר כאן ומהנימוק הזה.
עזריאל ברגר כתב:עיק כתב:עזריאל ברגר כתב:כמדומני שלא ראיתי כאן את הסברא הפשוטה, שכמעט תמיד הערכאות של המדינה אינם דנים ע"פ תורה, אפילו את"ל שיש דינא דמלכותא במדינה.
לדוגמא: הם פוסקים אוטומטית ריבית והצמדה על כל חוב. פוסקים הוצאות משפט - שלא ברור אם חייבים ע"פ דין תורה.
ולכן מי שהולך לערכאות - עלול להיכשל בגזל ובריבית-דאורייתא וכל כיוצא בזה.
אי משום הא לא איריא - חוק המדינה לא גרע מתקנות הקהל ע"פ ז' טובי העיר.
תקנות הקהל וזט"ה וכל באי עולם - כולם לא יכולים לבטל את איסורי ריבית!
בברכה המשולשת כתב:עיק כתב:אוצר החכמה כתב:כאשר נוצרת התנגשות בין החוק לאיסור הלכתי באים אנשי המשפט וטוענים שלא יתכן שההלכה תהיה מעל לחוק, עובדה זו מוכיחה כדברי שטייגעניסט.
לא ברור לי מה הקשר - אנשי המשפט אומרים זאת לא מכח זה שהם סוגדים למשפט, זובחים לו זבחים ונשבעים בשמו, אלא מכח זה שאי אפשר לתת תורת כל אחד ואחד בידו וצריך משפט אחד לכולם, אחרת יהיה תהו ובהו. לא שונה מאלמלא מוראה של מלכות וכו'.
א. סגידה לחוק ולשלטון החוק מצויה מאוד בכתבי חוג משפטנים מסוים.
ב. מוראה של מלכות נוגע רק למשפט הפלילי ולא לדיני ממונות
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 164 אורחים