נאצו את קדוש ישראל נזורו אחור... ונגד יראה אמר 'נזורו אחור', כי היראה הפנימית היא היא יראה חיצונית, אלא צריך לדבק עוד יותר אליו, כמו שאמרו (שהש"ר א, טו) שכשאמרו דבר אתה עמנו, חזרו לקדמותן לשכוח התורה, וחזר היצר הרע לקדמותו, ועל זה אמר נזורו אחור.
ומבואר שלשני דרגות זכו ישראל בעת שמיעת שני דברות ראשונות מפי הקב"ה, שנקבעו ד"ת בלבם לבל ישתכחו לעולם, ושנעקר יצה"ר מלבם, ושני אלה הפסידו כאשר אמרו דבר אתה עמנו ונשמעה.זהו שאמר ישקני מנשיקות פיהו, נשיקה אחת שהיא שתים, כי אחת דבר אלקים שתים זו שמענו (תהילים סב,יב), אנכי ולא יהיה בדבור אחד. וידוע מה שאמרו (שהש"ר שם) שכששמעו ישראל אנכי וכו' נקבע ת"ת בלבם, וכששמעו לא יהיה נעקר יצה"ר מלבם. ואלו הב' דברות הם ב' נשיקין כמו שנושק הבעל לחשוקתו, אחת שמתחברת עמו, והב' שאינה מתחברת באחר, וכן הוא אנכי ולא יהיה.
נוטר הכרמים כתב:(ד) בספר שפת אמת (פרשת ואתחנן תרנ"ז ד"ה בפרשת ק"ש), וז"ל, בפרשת ק"ש שמע ישראל ובמד' מהיכן זכו בנ"י לק"ש מהר סיני אנכי ה"א כו', ויעו"ש שמבאר הענין באריכות.
אמנם לא מצאתי לע"ע דברי המדרש הללו.
אמר רבי פינחס בר חמא, ממתן תורה זכו ישראל לקרות שמע, כיצד את מוצא, לא פתח הקב"ה בסיני תחלה אלא בדבר זה, אמר להם שמע ישראל אנכי ד' אלקיך, נענו כולן ואמרו ד' אלקינו ד' אחד.
עושה חדשות כתב:מיהו המחבר של בית זה - ובאו כולם וכו'? הרי זה לא המקורי שכתב ריה"ל, אלא - ומתוך ערפל וכו'.
עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:מיהו המחבר של בית זה - ובאו כולם וכו'? הרי זה לא המקורי שכתב ריה"ל, אלא - ומתוך ערפל וכו'.
אינני מכיר את "המקורי".
ילמדנו רבינו?
נוטר הכרמים כתב:עתה מצאתי בס"ד את דברי המדרש, דברים רבה פר' ואתחנן פר' ב:אמר רבי פינחס בר חמא, ממתן תורה זכו ישראל לקרות שמע, כיצד את מוצא, לא פתח הקב"ה בסיני תחלה אלא בדבר זה, אמר להם שמע ישראל אנכי ד' אלקיך, נענו כולן ואמרו ד' אלקינו ד' אחד.
עושה חדשות כתב:והמשך המדרש - "ומשה אמר: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד".
ואמנם בפסחים נו. אמרו חז"ל "אמרי רבנן היכי נעביד נאמרוהו לא אמרו משה רבינו לא נאמרוהו אמרו יעקב", והכא שמעינן דאף משה רבינו נהג כמנהג יעקב אבינו.
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים