השאלה היא למה הרב קורא לצפות אם הרב מבין שמי ששואלים אותו אם הוא רוצה שהמשיח יבוא והוא אומר שכן זה נקרא שהוא מחכה למשיח אז באמת הרב צודק אבל אם לצפות למשיח זה להרגיש הרגשה של ציפיה אז את הרגש הזה אני לא יודע לכמה אנשים יש.אוצר החכמה כתב:מצד שני לא הבנתי למה אומרים שאנשים לא מצפים היום למשיח, מה יש? כל כך טוב לכולם בגשמיות וברוחניות, שלא רוצים שיבא הקב"ה ויגאלנו מכל צרותינו ומלאה הארץ דעה את ה'?
אלכסנדר וימפן כתב:השאלה היא למה הרב קורא לצפות אם הרב מבין שמי ששואלים אותו אם הוא רוצה שהמשיח יבוא והוא אומר שכן זה נקרא שהוא מחכה למשיח אז באמת הרב צודק אבל אם לצפות למשיח זה להרגיש הרגשה של ציפיה אז את הרגש הזה אני לא יודע לכמה אנשים יש.אוצר החכמה כתב:מצד שני לא הבנתי למה אומרים שאנשים לא מצפים היום למשיח, מה יש? כל כך טוב לכולם בגשמיות וברוחניות, שלא רוצים שיבא הקב"ה ויגאלנו מכל צרותינו ומלאה הארץ דעה את ה'?
ובאמת אפשר גם לשאול את השאלה הזאת על דברים אחרים כמו אם אנחנו שמחים בעבודת ה' כי אם כל מי ששואלים אותו אם הוא מרוצה מזה שהוא עושה מצוות זה נקרא שהוא שמח אז באמת אנחנו שמחים אבל אם רק מי שמרגיש שמחה כשהוא מניח תפילין זה נקרא שהוא שמח אז זה משהו אחר.
ארזי ביתר כתב:הערת אגב, מתי פעם אחרונה נתקלת בהזמנה לחתונה, שכתוב בה, שהחופה תתקיים בחצר הר הבית, אך אם חלילה לא יבוא המשיח עד החתונה, היא תתקיים באולם פלוני? יתרה על כך, מתי פעם אחרונה נתקלת במודעה בערב ת"ב, המבשרת על זמני תפילות החג באש שחורה על גבי אש לבנה, ורק ב'נ.ב.' מוסיפים את זמני התפילות באם ח"ו ח"ו לא תבוא הגאולה? מצפים למשיח?
אלף אלפים כתב:ארזי ביתר כתב:הערת אגב, מתי פעם אחרונה נתקלת בהזמנה לחתונה, שכתוב בה, שהחופה תתקיים בחצר הר הבית, אך אם חלילה לא יבוא המשיח עד החתונה, היא תתקיים באולם פלוני? יתרה על כך, מתי פעם אחרונה נתקלת במודעה בערב ת"ב, המבשרת על זמני תפילות החג באש שחורה על גבי אש לבנה, ורק ב'נ.ב.' מוסיפים את זמני התפילות באם ח"ו ח"ו לא תבוא הגאולה? מצפים למשיח?
במחכ"ת חבל להרוס משא ומתן נאה שלם בהערת אגב אחת כזו.
אולי כדאי לך לעבור לחב"ד שם מקיימים בהידור מצוות אלו, מעולם לא שמענו על חסידות של שטות זו, שמרחק באמת את הלב מן הגאולה והופך את הכל לליצנות.
ואולי אפשר לשיטתך לאסור לקנות קינות לפני יום ט"ב עצמו שהרי אנו מקווים ומצפים שתבוא הגאולה [אכן מנהג כמה קהילות היה להשליך במוצאי ת"ב מידי שנה את הקינות לגניזה כאומרים שלשנה הבאה לא נצטרך להם, אבל הנהגת פומבי כמו שמצייר מעכ"ת היא ליצנות].
אלף אלפים כתב:הד' יש שפי' בכוונת הרמב"ם למאמיני ישו הנוצרי והיינו שאינו מחכה לביאתו לפי שסובר שבא וג"ז דוחק.
אלף אלפים כתב:הה' שלעולם אין כוונת הרמב"ם להוסיף מצות ציפיה או המתנה למשיח, אלא כוונתו מי שאינו מאמין בו לכשיבוא או מי שאינו מצפה לביאתו קודם שבא ובזה מבואר דקדוק הלשון מי שאינו מאמין בו ולא בביאתו.
מתייאש פירושו שחושב שכיוון שלא הגיע עד כה יותר לא יבוא וזוהי כפירה גמורה, ופשוט.אלף אלפים כתב:הב' שמתייאש מביאתו וצ"ל שאינו כופר ממש בכך שסופו לבוא שזהו בכלל מי שאינו מאמין בו וא"צ לריבויא אלא שמסיח דעת לגמרי מן הגאולה ומתייאש ממנה ורק מאמין בה כאפשרות תאורטית לעתיד הרחוק [ורבינו מרן הח"ח זצ"ל בציפית לישועה פ"ב כתב ג"כ בפי' דברי הרמב"ם דהיינו שמתייאש מן הגאולה ושמא כוונתו כמתבאר], וג"ז תימה שאין כאן כפירה אלא מידה רעה של העדר ביטחון .
ארזי ביתר כתב:כל אחד יראה את דבריו ויחליט. לענ"ד לא נראה, שהחפץ חיים היה אומר משפטים על איך נוכל להסתדר אלפיים שנה נוספות. אך אין לי מושג, אם אני אכן צודק. הנקודה היא אחת: לא יקום אף אחד ויגיד שהרב שך אפיקורס. כן יקומו אנשים ויגידו את זה על הרב שטיינמן. למה?
המשוואה מדברי הרב שך בענין הגולן היא קנטרנית ומקוממת. אף אחד אינו סבור שהרב שך חולק על דברי חז"ל שהעולם קיים ששת אלפים שנה ולא יותר, נעשה כאן נסיון 'לתפוס' את הרב שך על המילה שהתבטא בדרך הפלגה 'אלפיים שנה'.
ארזי ביתר כתב: לענ"ד לא נראה, שהחפץ חיים היה אומר משפטים על איך נוכל להסתדר אלפיים שנה נוספות. אך אין לי מושג, אם אני אכן צודק.
אני לא רוצה לדבר על דברי הרב שך או על ההשוואה לדברי הרב שטיינמן אבל את מה שאתה אמרת אני לא מבין.אוצר החכמה כתב:המשוואה מדברי הרב שך בענין הגולן היא קנטרנית ומקוממת. אף אחד אינו סבור שהרב שך חולק על דברי חז"ל שהעולם קיים ששת אלפים שנה ולא יותר, נעשה כאן נסיון 'לתפוס' את הרב שך על המילה שהתבטא בדרך הפלגה 'אלפיים שנה'.
ההשוואה לדברי הרב שך היא לא במקומה לא בגלל ענין הששת אלפים שנה, אלא שבגלל שהרב שך לא התכוון לומר אלא שלדעתו הגולן אינו חשוב כ"כ, ברור שלדעתו ביאת המשיח חשובה ולא אמר עליה שום דבר.
סמבטיון כתב:אני לא רוצה לדבר על דברי הרב שך או על ההשוואה לדברי הרב שטיינמן אבל את מה שאתה אמרת אני לא מבין.אוצר החכמה כתב:המשוואה מדברי הרב שך בענין הגולן היא קנטרנית ומקוממת. אף אחד אינו סבור שהרב שך חולק על דברי חז"ל שהעולם קיים ששת אלפים שנה ולא יותר, נעשה כאן נסיון 'לתפוס' את הרב שך על המילה שהתבטא בדרך הפלגה 'אלפיים שנה'.
ההשוואה לדברי הרב שך היא לא במקומה לא בגלל ענין הששת אלפים שנה, אלא שבגלל שהרב שך לא התכוון לומר אלא שלדעתו הגולן אינו חשוב כ"כ, ברור שלדעתו ביאת המשיח חשובה ולא אמר עליה שום דבר.
מה פירוש הגולן לא חשוב כ"כ?
היתכן שיאמר מישהו "ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה? באמת לא דחוף, הסתדרנו עד עכשיו בלי זה. אני במקום יעקב אבינו הייתי אומר לקב"ה תודה רבה אבל באמת לא צריך..."
אני יודע במאה אחוז שלא זה באת להגיד, אבל למה כן התכוונת?
עקביה כתב:דנו באשכול זה רבות בכוונת דברי הרמב"ם (מלכים יא א): "וכל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו".
מי הוא 'שאינו מאמין בו' ומי הוא 'שאינו מחכה לביאתו', והאם יש ללמוד מדברי הרמב"ם שחובה לשבת ולצפות למשיח בכל עת ובכל שעה?
לענ"ד 'מי שאינו מאמין בו' היינו לאחר שכבר בא המלך המשיח, והרי הוא מולך על ישראל ובנה בית המקדש, ונתקיימו בו כל הסימנים האמורים במשיח - מי שאינו מאמין שהוא המשיח הרי הוא כופר.
חרסון כתב:לפי"ז מה נצרכה עדותה של התורה (ובשלושה מקומות)?
א המלך המשיח עתיד לעמוד, ולהחזיר מלכות בית דויד ליושנה הממשלה הראשונה, ובונה מקדש, ומקבץ נדחי ישראל. וחוזרין כל המשפטים בימיו, כשהיו מקודם: מקריבין קרבנות, ועושין שמיטין ויובלות ככל מצותן האמורה בתורה.
ב וכל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו--לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבנו: שהרי תורה העידה עליו, שנאמר "ושב ה' אלוהיך את שבותך, וריחמך; ושב, וקיבצך מכל העמים . . . אם יהיה נידחך, בקצה השמיים--משם, יקבצך ה' אלוהיך, ומשם, ייקחך. והביאך ה' אלוהיך . . ." (דברים ל,ג-ה). ואלו הדברים המפורשים בתורה, הם כוללים כל הדברים שנאמרו על ידי כל הנביאים.
ג אף בפרשת בלעם נאמר, ושם ניבא בשני המשיחים--במשיח הראשון שהוא דויד, שהושיע את ישראל מיד צריהם, ובמשיח האחרון שיעמוד מבניו, שמושיע את ישראל מיד בני עשיו.
ד ושם הוא אומר "אראנו ולא עתה" (במדבר כד,יז), זה דויד; "אשורנו ולא קרוב" (שם), זה המלך המשיח. "דרך כוכב מיעקוב" (שם), זה דויד; "וקם שבט מישראל" (שם), זה המלך המשיח. "ומחץ פאתי מואב" (שם)--זה דויד, וכן הוא אומר "ויך את מואב, וימדדם בחבל" (שמואל ב ח,ב). "וקרקר כל בני שת" (במדבר כד,יז)--זה המלך המשיח, שנאמר בו "ומושלו מים עד ים" (זכריה ט,י). "והיה אדום ירשה" (במדבר כד,יח)--לדויד, שנאמר "ותהי אדום לדויד, לעבדים" (ראה שמואל ב ח,ו; וראה שמואל ב ח,יד). "והיה ירשה שעיר--אויביו" (במדבר כד,יח)--זה המלך המשיח, שנאמר "ועלו מושיעים בהר ציון, לשפוט את הר עשיו" (עובדיה א,כא).
ה [ב] אף בערי מקלט הוא אומר "כי ירחיב ה' אלוהיך, את גבולך . . . ויספת לך עוד שלוש ערים, על השלוש האלה" (ראה דברים יב,כ; דברים יט,ח-ט); ומעולם לא היה דבר זה, ולא ציווה הקדוש ברוך הוא לתוהו. אבל בדברי הנביאים, אין הדבר צריך ראיה, שכל הספרים מלאים מדבר זה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים