הודעהעל ידי מבקש דעת » ה' מאי 29, 2014 9:20 pm
ידוע שספרי החזו"א לא נערכו ע"י מרן החזו"א עצמו וכפי שכותב החזו"א במכתב (חזו"א זרעים ליקוטים סי' יא) "יקרתם הגיעני, הדברים הנדפסים אינם עוברים על ידי בשעת הדפסתם, רק המלקט מסדרם ומצרפם".
ספרי החזו"א נדפסו לאורך 45 שנה כשהראשון י"ל בוילנא שנת תרע"א והאחרון בבני ברק שנת תשי"ד, לאחר פטירתו סודרו מחדש כתבי החזו"א ונדפסו כפי שהם מצויים היום בששה כרכים (חו"מ (רובו נסדר בחיי החזו"א), או"ח מועד, אבהע"ז נשים, זרעים ויורה דעה, כמו"כ נדפס חזו"א על הרמב"ם).
לאורך השנים החזו"א הוסיף תיקונים והוספות גם בספריו שכבר יצאו לאור, ובמהדורות הבאות נדפסו הדברים עם התיקונים וההוספות, כמו"כ נוספו בהם מכתבים שכתב החזו"א.
ביד הלומד מצויים ספרי החזו"א כיחידה אחת כשאין אפשרות בידו לדעת מה מוקדם ומה מאוחר ואלו דברים הם הגהות ותיקונים שנוספו במהדורות מאוחרות, וכמובן שאין הקדמה שמפרטת את דרך עריכת ספר החזו"א.
הלומד בספרי החזו"א נתקל במקומות רבים בשאלות הנובעות מדבר זה ואציין שתי דוגמאות מני רבות:
א. חזו"א או"ח מועד סימן נח על מלאכת לש – בסימן זה יש הוספות רבות וכן חזרה ממש"כ בענין גיבול על יד על יד, לפי ידיעתי סימן זה נדפס לראשונה בחזו"א על שבת שנת תש"ח וכבר במהדורה זו מופיעים כל הדברים בסוגריים המרובעות, מה פשר הדבר האם החזו"א כתב את הסימן וקודם ההדפסה הוסיף את הדברים הנ"ל.
כמו"כ בסימן זה חשוב במיוחד לדעת מה נכתב קודם החזרה מדבריו בענין לישה על יד על יד ומה לאחר מכן, וכן בעוד כמה ענינים מכיון שהרבה מהדברים בסימן זה תלויים זב"ז, ואכמ"ל.
ב. מכתבי החזו"א על עניני החשמל (נדפסו בהשמטות לאו"ח סימן קנו) ידוע שהם תשובה למכתבי הגרשז"א וכפי שנדפסו במנחת שלמה (המו"מ במלואו נדפס במהדורה החדשה של מנח"ש), כשיודעים על מה נסובו דברי החזו"א וכתשובה למה נכתבו הדברים מבינים את דברי החזו"א בצורה יותר ברורה ומדוייקת.
כמו"כ ישנם מקומות רבים שהידיעה אלו מהדברים נכתבו כהמשך אחד חשובה ביותר להבנת דברי החזו"א.
[כמובן שאפשר להאריך בדוגמאות רבות, אך היה נראה שלא זה המקום לפתוח דיונים מעמיקים בהבנת החזו"א בעומק הסוגיות, וחושבני שהרבה מהמעיינים בספרי החזו"א נתקלים בשאלות אלו ואין צורך להאריך בדוגמאות].
הדברים שיש לבררם לפענ"ד הם:
א. האם הסימנים הם ליקוט מכמה מקומות שכתב החזו"א או שנכתבו ברצף והם המשך אחד, וכנ"ל בס"ק.
ב. האם כל הדברים שנוספו במהדורות מאוחרות הם בסוגריים מרובעות, או שיש גם קטעים שלמים שהם ממהדורה מאוחרת שלא סומנו בסוגריים, ורק דברים שנוספו בתוך הסעיפים הקודמים סומן בסוגריים.
ג. האם הוצאת ספרי החזו"א הם כסדר כתיבתם, או שחלק ממה שיצא לאור בשנים מאוחרות נכתבו בזמנים קדומים יותר.
ד. בדברים שנדפסו ממכתבים מופיעים רק תשובות החזו"א, פעמים כשנדע את השאלה ואת הנידון נוכל להבין יותר את כונת החזו"א בתשובותיו.
ה. סדר כתיבת הדברים חשוב ביותר במקומות שיש בהם סתירה בדברי חזו"א כדי לדעת מהי סוף דעתו של מרן החזו"א.
ו. האם החזו"א עבר על הספרים קודם הוצאתם לאור, או שכל ענין העריכה וההוצאה לאור לא יצא מתח"י החזו"א.
יש להדגיש שבירור הדברים אינו מטעמי מחקר בעלמא, אלא הם דברים שידיעתם נחוצה לענ"ד להרבה מהלומדים והמעיינים בספרי החזו"א.
אשמח אם יש מי שיוכל להוסיף ידיעות בענינים הנ"ל.
נ.ב.
א. בסוף ספר האיש וחזונו של הרב קלמן כהנא נדפסה סקירה ביבליוגרפית על סדר הופעתם של ספרי החזו"א.
ב. בקובץ המעין תמוז תש"ע עמוד 79 יש מכתב של הרב שמריהו גריינמן שמסביר קצת את השיקולים בסידור כתבי החזו"א.