מה שנכון נכון כתב:וכאן הגדה ליום העצמאות וליום ירושלים.
מה שנכון נכון כתב:נכתב בתש"י מתוך תמימות, ונדפס בתשנ"ב מתוך...?
וראה עוד בהמשך השיר...
זכור לי שקים עוד שיר בסגנון זה.
אילו זיכנו ריבונו של עולם לשוב להיסטוריה ולפעול בתוך המציאות העולמית בעצמאות ולא כמגורשים ומצורעים בעולם, ולא זיכנו שדם יהודי אינו הפקר - דיינו.
אילו זיכנו שדם יהודי אינו הפקר, ולא זיכנו בגירוש הטורקים והאנגלים מארץ ישראל וביצירת שלטון עצמאי - דיינו.
אילו זיכנו בגירוש הטורקים והאנגלים מארץ ישראל וביצירת שלטון עצמאי, ולא זיכנו בצבא הגנה לישראל המגן על עם ישראל - דיינו.
אילו זיכנו בצבא הגנה לישראל המגן על עם ישראל, ולא זיכנו ביכולת לקיים את מצוות ישוב ארץ ישראל בצורה לאומית ולא כהתגנבות יחידים - דיינו.
אילו זיכנו לקיים מצוות ישוב הארץ, ולא זיכנו ליצור מגבש זהות לעם היהודי המגבש גם את אלה שאינם נאמנים לתורה ולמצוות - דיינו.
אילו זיכנו ריבונו של עולם ליצור מגבש זהות לעם היהודי, ולא זיכנו ביכולת לעסוק בתיקון החברה ובחקיקה סוציאלית - דיינו.
אילו זיכנו ביכולת לעסוק בתיקון החברה ובחקיקה סוציאלית, ולא זיכנו בתחיית השפה העברית היכולה להתקיים רק במדינה עצמאית - דיינו.
אילו זיכנו בתחיית השפה העברית, ולא זיכנו במדינה שיש בה סימנים ציבוריים יהודים רבים - דיינו.
אילו זיכנו במדינה שיש בה סימנים ציבוריים יהודים רבים, ולא זיכנו במדינה המאפשרת תלמוד תורה בהיקף הגדול ביותר בהיסטוריה היהודית - דיינו.
אילו זיכנו במדינה המאפשרת תלמוד תורה בהיקף גדול, ולא זיכנו בתחיית סוגיות המשפט העברי והציבורי ברוח התורה - דיינו.
אילו זיכנו בתחיית המשפט העברי, ולא זיכנו לראות בקיבוץ גלויות - דיינו.
אילו זיכנו ריבונו של עולם לראות בקיבוץ גלויות, ולא זיכנו לראות בנתינת לב חדש - דיינו.
אילו זיכנו בנתינת לב חדש, ולא זיכנו בראיית עוד חלקים מנבואות הנביאים הולכות ומתגשמות נגד עינינו - דיינו.
אילו זיכנו בראיית חלקים נוספים מנבואות הנביאים הולכות ומתגשמות נגד עינינו, ולא זיכנו בראיית סימני גאולה ותחייה - דיינו.
על אחת כמה וכמה טובה כפולה ומכופלת למקום:
שזיכנו ריבונו של עולם לשוב להיסטוריה ולפעול בתוך המציאות העולמית בעצמאות, שדם יהודי אינו הפקר, שהטורקים והאנגלים גורשו מארץ ישראל ונוצרה יישות מדינית עצמאית, שהוקם צבא הגנה לישראל, שניתן לנו לקיים את מצוות ישוב ארץ ישראל בצורה לאומית, שנוצר מגבש זהות לעם היהודי, שאנו יכולים לעסוק בתיקון החברה ובצדק, שזיכנו בתחיית השפה העברית, ברשות הרבים בעלת מאפיינים יהודים, בתלמוד תורה בהיקף הגדול ביותר, בתחיית המשפט העברי, בקיבוץ גלויות, בנתינת לב חדש, בראיית נבואות הנביאים מתגשמות ובסימני התחייה והגאולה.
לפיכך מצווה גדולה היא להודות ולהלל לשמו הגדול על כל הטובה שגמל אתנו, ולא לצמצם הודאה זו בסרטים בצבועים שונים, בדגלים מקומטים, בהלל למחצה לשליש ולרביע, ובכל דרכי המילוט האחרים, כי אם להניף בשמחה ובעז ובהודאה עמוקה את דגל ישראל.
שלוש מאות חמישים ושלושה ימים נקדיש את עצמנו לתיקון כל המעוות במדינה זו, כי רבים עוונותינו. יום אחד בשנה - נשמח בשמחה מלאה .
מה שנכון נכון כתב:הרב יובל שרלו
פיוט ליום העצמאות
אילו זיכנו ריבונו של עולם לשוב להיסטוריה ולפעול בתוך המציאות העולמית בעצמאות ולא כמגורשים ומצורעים בעולם, ולא זיכנו שדם יהודי אינו הפקר - דיינו.
אילו זיכנו שדם יהודי אינו הפקר, ולא זיכנו בגירוש הטורקים והאנגלים מארץ ישראל וביצירת שלטון עצמאי - דיינו.
אילו זיכנו בגירוש הטורקים והאנגלים מארץ ישראל וביצירת שלטון עצמאי, ולא זיכנו בצבא הגנה לישראל המגן על עם ישראל - דיינו.
אילו זיכנו בצבא הגנה לישראל המגן על עם ישראל, ולא זיכנו ביכולת לקיים את מצוות ישוב ארץ ישראל בצורה לאומית ולא כהתגנבות יחידים - דיינו.
אילו זיכנו לקיים מצוות ישוב הארץ, ולא זיכנו ליצור מגבש זהות לעם היהודי המגבש גם את אלה שאינם נאמנים לתורה ולמצוות - דיינו.
אילו זיכנו ריבונו של עולם ליצור מגבש זהות לעם היהודי, ולא זיכנו ביכולת לעסוק בתיקון החברה ובחקיקה סוציאלית - דיינו.
אילו זיכנו ביכולת לעסוק בתיקון החברה ובחקיקה סוציאלית, ולא זיכנו בתחיית השפה העברית היכולה להתקיים רק במדינה עצמאית - דיינו.
אילו זיכנו בתחיית השפה העברית, ולא זיכנו במדינה שיש בה סימנים ציבוריים יהודים רבים - דיינו.
אילו זיכנו במדינה שיש בה סימנים ציבוריים יהודים רבים, ולא זיכנו במדינה המאפשרת תלמוד תורה בהיקף הגדול ביותר בהיסטוריה היהודית - דיינו.
אילו זיכנו במדינה המאפשרת תלמוד תורה בהיקף גדול, ולא זיכנו בתחיית סוגיות המשפט העברי והציבורי ברוח התורה - דיינו.
אילו זיכנו בתחיית המשפט העברי, ולא זיכנו לראות בקיבוץ גלויות - דיינו.
אילו זיכנו ריבונו של עולם לראות בקיבוץ גלויות, ולא זיכנו לראות בנתינת לב חדש - דיינו.
אילו זיכנו בנתינת לב חדש, ולא זיכנו בראיית עוד חלקים מנבואות הנביאים הולכות ומתגשמות נגד עינינו - דיינו.
אילו זיכנו בראיית חלקים נוספים מנבואות הנביאים הולכות ומתגשמות נגד עינינו, ולא זיכנו בראיית סימני גאולה ותחייה - דיינו.
על אחת כמה וכמה טובה כפולה ומכופלת למקום:
שזיכנו ריבונו של עולם לשוב להיסטוריה ולפעול בתוך המציאות העולמית בעצמאות, שדם יהודי אינו הפקר, שהטורקים והאנגלים גורשו מארץ ישראל ונוצרה יישות מדינית עצמאית, שהוקם צבא הגנה לישראל, שניתן לנו לקיים את מצוות ישוב ארץ ישראל בצורה לאומית, שנוצר מגבש זהות לעם היהודי, שאנו יכולים לעסוק בתיקון החברה ובצדק, שזיכנו בתחיית השפה העברית, ברשות הרבים בעלת מאפיינים יהודים, בתלמוד תורה בהיקף הגדול ביותר, בתחיית המשפט העברי, בקיבוץ גלויות, בנתינת לב חדש, בראיית נבואות הנביאים מתגשמות ובסימני התחייה והגאולה.
לפיכך מצווה גדולה היא להודות ולהלל לשמו הגדול על כל הטובה שגמל אתנו, ולא לצמצם הודאה זו בסרטים בצבועים שונים, בדגלים מקומטים, בהלל למחצה לשליש ולרביע, ובכל דרכי המילוט האחרים, כי אם להניף בשמחה ובעז ובהודאה עמוקה את דגל ישראל.
שלוש מאות חמישים ושלושה ימים נקדיש את עצמנו לתיקון כל המעוות במדינה זו, כי רבים עוונותינו. יום אחד בשנה - נשמח בשמחה מלאה .
יוֹם הָעַצְמָאוּת וַיְכֻלּוּ וַיִיתַּמּוּ יְמֵי הַגָּלּות,
וַיְכַל עַם יִשְׂרָאֵל בְּ-ה בְּאִיָּיר לַחְתּוֹם מְגִלָּתוֹ,
וַיַּכְרֵז בּוֹ בַּיוֹם עַל הֲקָמַת יִשְׂרָאֵל מְדִינָתוֹ,
וַיִגְמֹר הָעָם אֶת הַהַלֵּל עַל פְּאֵר יְצִירָתוֹ
וַיּעֲשֵׂהוּ לְיוֹם חַג לְדוֹרוֹת
כִּי בּוֹ הִגְשִׁים אֶת מִקְצָת הַחֲלוֹמוֹת
בִּרְשׁוּת כָּל הַמְסוּבִּים
לְחַיִּים
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן
אָמֵן
נְבָרֵךְ אֶת עַם יִשְׂרָאֵל, עַם עוֹלָם,
אֲשֶׁר קִדֵשׁ הַחַיִּים וְרָצָה בָּהֶם,
וְיוֹם חַג עַצְמָאוּתוֹ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הוֹרִישׁ לָנוּ,
זִיכָּרוֹן לְדוֹר הַתְּקוּמָה, רֵאשִׁית צְמִיחַת הַגְּאֻלָּה
זֵכֶר לַיְּצִיאָה מִשִּעְבּוּד גָלֻיוֹת,
וְיוֹם חַג זֶה לְאַהֲבָה וּלְשָׁלוֹם הִנְחִילָנוּ
בָּרוּךְ הָעַם אֲשֶר הַיּוֹם יוֹם חַג עַצְמָאוּתוֹ.
אָמֵן
ולסוף דבריו אמר, שיש לרדת ולהשתתף במעגלים יחד עם בני הרחוב, שכן יש קדושה מיוחדת בשמחתנו ברחובות תחת כיפת השמים והקב"ה מעל ראשינו בתוך שמחתנו.
ואני תמה על עצם הרעיון שמשתפים את הקב"ה על ידי היותנו תחת כיפת השמים (?!?!). מה הקשר?איש רגיל כתב: ולסוף דבריו אמר, שיש לרדת ולהשתתף במעגלים יחד עם בני הרחוב, שכן יש קדושה מיוחדת בשמחתנו ברחובות תחת כיפת השמים והקב"ה מעל ראשינו בתוך שמחתנו.
א. מישהו מכיר עוד מקורות לכך שיש מעלה בריקודים ושמחה תחת כפת השמים?
מרן המשגיח כתב:ואני תמה על עצם הרעיון שמשתפים את הקב"ה על ידי היותנו תחת כיפת השמים (?!?!). מה הקשר?איש רגיל כתב: ולסוף דבריו אמר, שיש לרדת ולהשתתף במעגלים יחד עם בני הרחוב, שכן יש קדושה מיוחדת בשמחתנו ברחובות תחת כיפת השמים והקב"ה מעל ראשינו בתוך שמחתנו.
א. מישהו מכיר עוד מקורות לכך שיש מעלה בריקודים ושמחה תחת כפת השמים?
איש רגיל כתב:ולסוף דבריו אמר, שיש לרדת ולהשתתף במעגלים יחד עם בני הרחוב, שכן יש קדושה מיוחדת בשמחתנו ברחובות תחת כיפת השמים והקב"ה מעל ראשינו בתוך שמחתנו.
ג. מדוע אי אפשר היה לרקוד ברחבת הישיבה תחת כיפת שמים, ובכך לחסוך את חוסר הצניעות (בלשון המעטה) שהיה ברחובות בעת הריקודים המעורבים?
מה שנכון נכון כתב:איש רגיל כתב:ולסוף דבריו אמר, שיש לרדת ולהשתתף במעגלים יחד עם בני הרחוב, שכן יש קדושה מיוחדת בשמחתנו ברחובות תחת כיפת השמים והקב"ה מעל ראשינו בתוך שמחתנו.
ג. מדוע אי אפשר היה לרקוד ברחבת הישיבה תחת כיפת שמים, ובכך לחסוך את חוסר הצניעות (בלשון המעטה) שהיה ברחובות בעת הריקודים המעורבים?
בשנת תשטז הישיבה היתה במקומה הקודם בבית הרב שברחוב הרב קוק. כמדומני שהרחבה שם אינה מספקת. וכנראה גם באיזור זה היה מצב הצניעות סביר.
אני תמה על עצם הרעיון שמשתפים את הקב"ה על ידי היותנו תחת כיפת השמים (?!?!). מה הקשר?
איש רגיל כתב:ולסוף דבריו אמר, שיש לרדת ולהשתתף במעגלים יחד עם בני הרחוב, שכן יש קדושה מיוחדת בשמחתנו ברחובות תחת כיפת השמים והקב"ה מעל ראשינו בתוך שמחתנו.
א. מישהו מכיר עוד מקורות לכך שיש מעלה בריקודים ושמחה תחת כפת השמים?
ב. האם כך היה מנהגו גם בשמחת תורה לרקוד תחת כפת השמים בשביל המעלה המיוחדת שיש בשמחה זו?
"קשה היה חג שמחת-תורה תשל"ד, בעיצומה של מלחמת יום הכיפורים. אווירה קשה ברחובות הערים. רבים המגוייסים, רבים הנופלים. והנה, בצהרי היום, במרכז ירושלים, עוברת חבורה קטנה של בחורים בשירה ובריקודים ברחובה של עיר. ביניהם – הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, שלא ויתר על מנהגו הקבוע לרקוד בחוצות ירושלים ביום שמחתה של תורה. עוברים ושבים לא הססו להתריס: הייתכן?! בשעה שחבריהם נהרגים ונפצעים בחזית, והם נמנעים מגיוס, מעיזים הם לרקד ברחובה של עיר?! אחד השומעים היסה את המתריסים: אתם רואים את זה עם הזקן הלבן, הרוקד בין הבחורים? זהו ר’ משה שטיגליץ, ארבעת בניו – בחזית, ברמת הגולן. והוא כאן – במעגל הרוקדים".
אם במילה מאוחרים כוונת מר לבני דורנו הרי שערבך ערבא צריך.מה שנכון נכון כתב:אם תחפש בספרי הדרוש המאוחרים על סוכות תמצא רעיונות כעי"ז.
אוצר החכמה כתב:אפשר קצת להביא מקור לזה מהא דאביי ורבא ברכות מח א
מצינו בגמרא (פסחים פ"ה ב) כזיתא פסחא והלילא פקע אגרא והיינו שבשעת ההלל נפתח האור כמו שנפקע האגרא ונתבקעו הגגין ונתגלה עצם השמים לטוהר, וכמו שמצינו (ברכות מ"ח א) ורחמנא היכי יתיב רבא אחוי לשמי טללא אביי נפיק לברא אחוי כלפי שמיא, שאביי היה לו הבנה שצריך לילך לחוץ שלא יהיה הפסק הגג וכן כאן הלשון פקע אגרא שנתגלה האור בעת קריאת ההלל שלא היה שום הבדל כאילו הגגין נתבקעו.
איש רגיל כתב:הרב אוצה"ח, תודה על פתרון השאלה הראשונה. הרב לייטנר, תודה על פתרון השאלה השניה, הרב מה שנכון והרב בברכה, תודה על פתרון השאלה השלישית.
לייטנר, התנסחתי בזהירות ובדרך ארץ, וחבל שעד שמצאת את התשובה היית עסוק בלתקוף את הסבור אחרת ממך. הזכות לחשוב ולהביע דעה היא דו כיוונית.
על ההיא דברכות חשבתי מייד וטפי יש להביא מההיא דפסחים שהיו עולים לגג לקרוא את ההלל (ולשון הפ"צ צ"ע) אך אין בזה תשובה לשאלתימה שנכון נכון כתב:אוצר החכמה כתב:אפשר קצת להביא מקור לזה מהא דאביי ורבא ברכות מח א
יפה!
ומצאתי לפו"ר בחפוש שכ"כ ר' צדוק בפרי צדיק ויקרא לחג הפסח אות כ.מצינו בגמרא (פסחים פ"ה ב) כזיתא פסחא והלילא פקע אגרא והיינו שבשעת ההלל נפתח האור כמו שנפקע האגרא ונתבקעו הגגין ונתגלה עצם השמים לטוהר, וכמו שמצינו (ברכות מ"ח א) ורחמנא היכי יתיב רבא אחוי לשמי טללא אביי נפיק לברא אחוי כלפי שמיא, שאביי היה לו הבנה שצריך לילך לחוץ שלא יהיה הפסק הגג וכן כאן הלשון פקע אגרא שנתגלה האור בעת קריאת ההלל שלא היה שום הבדל כאילו הגגין נתבקעו.
מרן המשגיח כתב:ואני תמה על עצם הרעיון שמשתפים את הקב"ה על ידי היותנו תחת כיפת השמים
בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני יש סדרת מאמרים של הרב ארי יצחק שבט בעניין הדגל
גאולה בקרוב כתב:מעילה יז: במעשה בשד בר תמליון: בכה רבי שמעון ואמר, ומה אם שפחה של בית אבא וכו', יבוא הנס מכל מקום!
רואים, שעם כל גודל הצער על ירידת הדורות, והרצון שהנס יבוא ע"י מלאכים, מ"מ רבי שמעון מבין שהקב"ה הוא מנהל העולם כרצונו, "והטוב בעיניך עשה", ולכן מקבל עליו גם את ליווי השד, מה שהתברר שהיה מוצלח מאד.
מיותר להסביר את ההקשר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים