משה מ כתב:בשם הגרשז"א נאמר שהיה מקום להתיר, אבל אחר שאין המנהג כן, יש לאסור.
מה זאת אומרת?לומד_בישיבה כתב:ואולי גם בשבת מותר לעשות כן, שאינה לצורך גופו וכו' וראה משנה ברורה
לומד_בישיבה כתב:התכוונתי לסוגיא באו"ח סימן שט"ז יעו"ש כל העניין.
נוטר הכרמים כתב:מעיון בספר הנייר עולה כי הדעה המתרת לא הסתמכה על סברת מתוך שהותרה שחיטה, אלא מצד סברת 'צורך הנאת גופו' בפנ"ע, וזה חידוש טפי. ואולי גם כוונתו לזה, וצ"ע.
בברכה המשולשת כתב:זה תליא בדברי הרמ"א והמשנ"ב בעניין יורק לרוח
יהא רעוא דתשרו תרבא! הדבר פשוט שכזה דבר לא נקרא צער מרובה לענייננו.לומד_בישיבה כתב:ומה שכתבתי שפעמים שגם בשבת מותר, כוונתי, במקום שהדבור או ההכביש וכדומה מפחיד מאוד את הילדים וכדו', ויש לדון בזה משום גורם לצער מרובה עיין שט"ז במ"ב ס"ק מ"ו.
לכבוד ידידי הרה"ג חו"ב ר' יעקב שמש שליט"א. ירושלים.
אחרי עתרת החיים והשלום וכט"ס. אודות מה שכתבתי בשו"ת יביע אומר ח"ג (חאו"ח סי' כ) להתיר לזלף פליט בשבת מהמשאבה המיוחדת לכך להבריח את הזבובים והיתושים, ובלבד שישאר חלון אחד פתוח שיוכלו הזבובים לצאת משם, כדי שלא יהיה פסיק רישיה בהריגת הזבובים. וגם לא יזלף כלפי הזבובים עצמם רק באויר. והעיר ע"ז דאמאי לא ניחוש למ"ש הרמ"א בהגה (ס"ס שיט) שהרוקק ברוח בשבת והרוח מפזר הרוק חייב משום זורה. וה"נ כשמזלף הפליט ע"י המשאבה דמי לזורה ורוח מסייעתו, שהניפוח במשאבה מפזרת הפליט לחלקים דקים, אחת הנה ואחת הנה. עכת"ד.
(א) והנה מקור דברי הרמ"א בירושלמי ....
התקף צרחות בנוסח איכס! ג'וק! תקראו לאבא/האח הגדול/האח הקטן שיבוא מהר, איננו נכנס בשופו"א תחת הגדרה נזק. אם כבודו מדבר על נזק נפשי ברמה של התקף חרדה אמיתי אז אכן מותר, אבל לא על זה דברנו.שרי משום צערא בעלמא כדי שלא יוזק
זרע הארץ כתב:כידוע הרעיון מר' שלמה זלמן.
אבל ר' יצחק זילברשטיין מביא מחתנו ר' דב קוק שמביא מהרשב"א בביצה שאוסר לכבות גחלת ביו"ט, ואף לצורך, מפני שאינו נהנה מגוף המלאכה אלא זה סילוק המפריע, וזה אסור אף לצורך אוכל נפש, וה"נ כאן אינו חפץ בזבוב אלא שלא יפריע לו וממילא אסור ביו"ט, ודפח"ח.
עזריאל ברגר כתב:זרע הארץ כתב:כידוע הרעיון מר' שלמה זלמן.
אבל ר' יצחק זילברשטיין מביא מחתנו ר' דב קוק שמביא מהרשב"א בביצה שאוסר לכבות גחלת ביו"ט, ואף לצורך, מפני שאינו נהנה מגוף המלאכה אלא זה סילוק המפריע, וזה אסור אף לצורך אוכל נפש, וה"נ כאן אינו חפץ בזבוב אלא שלא יפריע לו וממילא אסור ביו"ט, ודפח"ח.
למיטב זכרוני מותר לכבות שריפה ביו"ט במצב שאם לא יכבו אותה יישרף האוכל, או יישרף הבית ולא יהיה לו מקום לאכול,
ויש לעיין אם זה נכון, ואולי שנוי במחלוקת, ואיך ללמוד מזה לעניננו.
עובר ושב כתב:זכורני בישיבה שאחד העיף מגבת על יתוש (או זבוב), וטען שהוא רק "מעלף" אותו ואינו הורג אותו לגמרי...
נהר שלום כתב:עובר ושב כתב:זכורני בישיבה שאחד העיף מגבת על יתוש (או זבוב), וטען שהוא רק "מעלף" אותו ואינו הורג אותו לגמרי...
נסתפקתי האם יש בזה טלטול מוקצה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 220 אורחים