לא רמיזא ולא בטיח כתב:עוד ספק שלא מתחיל להיות רמוז ולא עלה על דעת איש:
הנה ידוע הדין לגבי יוה"כ דאזלינן בתר רוב דעות הרופאים, ויש להסתפק בב' רופאים אומרים שצריך לאכול, אחד אומר מחמת סכנת לבו שרואה שחלש והשני אומר מחמת סכנת כליותיו שנתחלשו, ורופא שלישי אומר דאין כאן שום סכנה לא מחמת זה ולא מחמת זה, האם יש כאן רוב דעות אם לאו.
והוא פלא ממש.
לא רמיזא ולא בטיח כתב:ב. כיצד יהיה במעיד אחד על חתיכה שהיא חלב והשני מעיד שהיא דם (לענין חיוב מלקות).
פלתי כתב:לא רמיזא ולא בטיח כתב:ב. כיצד יהיה במעיד אחד על חתיכה שהיא חלב והשני מעיד שהיא דם (לענין חיוב מלקות).
בעין יצחק שהבאתי למעלה, מבואר בהמשך שבשני סוגי אכילות, אפילו לפוסלו לעדות אינן מצטרפין כיון שהם עניינים חלוקין לגמרי.
לא רמיזא ולא בטיח כתב:אין לי אוצר,
סוקר כתב:איך יכול להיות כדבר הזה? הרי כתב רמ"א סי' לד סכ"ח שעד א' מעיד שאכל חלב וא' מעיד על רבית נאמנים לפוסלו!
פלתי כתב:סוקר כתב:איך יכול להיות כדבר הזה? הרי כתב רמ"א סי' לד סכ"ח שעד א' מעיד שאכל חלב וא' מעיד על רבית נאמנים לפוסלו!
איפה ראית דבר כזה ברמ"א? בגירסת השו"ע שלפני כתוב כגון שהאחד אומר שגנב והשני אומר שהלווה ברבית. ואילו חלב לא אמר.
והחילוק ביניהם, שרבית גם כן גזל נקרא. אבל חלב ודם דשני מיני איסורים הם וחשוד על דבר אחד אינו חשוד על דבר אחר, אינם מצטרפין. כך מבואר שם בנחל יצחק.
וכל שכן מה שכתבת בשם הרמ"א בא' מעיד שאכל חלב וא' מעיד על רבית.
נצחנות בעלמא? כתב:מענין, אך אני לא לזה נתכוונתי ונפלה טעות בכתיבתי, דשאלתי היתה לגבי לאסור חתיכה כשא' אומר חלב וא' אומר דם והבעלים מכחישם לגמרי.
פלתי כתב:לצערי הבקיאות שלי בענייני טהרות אינה יותר משל ילד בחיידר, ושמא מה שאני שואל הוא דבר פשוט ואולי גם מפורש במשניות.
נסיתי לחפש באוצר אך לא הצלחתי למצוא את ההגדרה הנכונה לחיפוש.
השאלה היא כזו, כידוע מפורש בפסוק וכל כלי חרס אשר יפול מהם אל תוכו כל אשר בתוכו יטמא. ומשם לומדים שכלי חרס מטמא מאוירו, והכלי עם אווירו נעשים ראשון לטומאה ואוכל הנמצא בתוך הכלי נטמא להיות שני לטומאה.
והשאלה שלי היא האם דוקא שרץ או אב הטומאה אחר הוא דמטמא אויר כלי חרס כיון שגם הכלי חרס נטמא מאוירו, או דילמא גם אם ראשון לטומאה נפל לאוירו מטמא את אוירו להיות שני (אע"ג דהכלי עצמו אינו נטמא) ואם היתה תרומה בתוך הכלי הרי היא נטמאת להיות שלישי לטומאה.
ההרגשה שלי שאין טומאת אויר בראשון לטומאה, אבל הרגשה לאו מילתא היא וצריך דבר מפורש.
אנא ואנא, השאלה מאד מציקה לי ואודה מקרב לב לכל המסייע.
איש_ספר כתב:אני רואה שלא הבנתי את השאלה. (לא מובן לי מ"ש טומאת אויר כשהכלי עצמו אינו טמא)
המשנה בכלים שהבאתי מפורש בה רק דמשקין שגזרו עליהם שיטמאו כלים, מטמאין גם תנור חרס מאוירו. (וכ"הב במכשירין פ"ד מ"י וטהרות פ"ג מ"ב)
וברמב"ם פי"א מטו"א כותב לענין חלב שגם אוכלין שבתוכו נטמאו, וזה קשה וראיתי שהעמידו דבריו לענין תרומה.
לא רמיזא ולא בטיח כתב:אין אתי ספרים, אך האם לא דנו האחרונים שאף מליקה תוכשר שלא ע"ג המזבח? ובאם יספיק לרוץ ולמצות כל דמו יהיה כשר?
זכור לי שזה נדון על דברי הגמרא שעוף לא קבע לו צפון והקשו דהרי למ"ד מזבח בצפון ומעשה העולה על המזבח דוקא חזינן שכן קבע לו צפון, יעוין בזה.
(ועדיין אין נפ"מ וכדכתיבנא לעיל מזה).
לא רמיזא ולא בטיח כתב: ובגמרת זבחים סה ב למדו שצריך להיות ביד ולא בכלי (ולע"ע לא מצאתי האם מעכב אם לאו).
לא רמיזא ולא בטיח כתב:מחילה, אך אין דברי התוספתא ענין לכאן ולא מידי, כלל גדול הוא בקרבנות ששום עבודה לאחר מעשה הדם אינה מעכבת, והכונה שאינה מעכבת את הכשר הקרבן כמובן, ולכן הקטרה לא מעכבת וכו' וכו'.
אני שאלתי האם שסוע ביד מעכב את הקטרת הקרבן ולא את הכשירו ופשוט.
לגבי מה שאיתא שם בתוספתא שכאילו לא שיסע זה באמת ראיה שמעכב ולא רק שלא קיים מצות שיסוע, שהרי אם אין כאן שיסוע א"א להקטירו כדין, אלא ששם איתא גם כן שאם שיסע והבדיל כאילו לא שיסע וזה צ"ע מהמפורש במשנתינו להדיא שמועיל והשאלה אם דסמכא היא.
לגבי זריקת מוראה ונוצה מהיכ"ת דבעינן ביד דוקא?
לא רמיזא ולא בטיח כתב:אף אני ב"ה כיונתי מדנפשי להגהת החסדי דוד וכמו שתראה למעלה, ואולם סו"ס ל' התוספתא 'כאילו לא שיסע' מטה לצד שפסול מלהקטיר, וגם החסדי דוד מתפרש כך דמ"ש ואינו מעכב היינו את הכשר הקרבן, ואכתי צ"ע.
לגבי דקדוקך מל' הגמ', יש"כ על הדברים ובאמת זה נוטה לכך שאין זה שסוע כלל, אמנם בעניותי עדיין זה ספק אצלי מדאיני בקי בלשונות הגמרא כשאומרת אין כו' אלא בכו' אם באמת כללא הוא דמעכב.
עכ"פ יישר כחך על ההערות המחכימות.
לא רמיזא ולא בטיח כתב:זה דין פשוט בגמרא ורמב"ם.
ואגב, דוקא משם פחות אפשר להביא ראיה, שכן טוען הגרי"ז בזבחים ס"ד א' שפסול מליקה בסכין אינו פסול בעבודה גרידא שנתחדש שצריך עצמו של כהן, אלא אין שם מליקה כלל אם אינו בעצמו של כהן והיינו שנשאר נבלה, עי"ש הנפק"מ.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 720 אורחים