מה שנכון נכון כתב:אגב צ"ל הקונסרבטיבי ולא הרפורמי.
איש_ספר כתב:עד שיתנדב משהו להרצות כמה ימים וכמה לילות על הנושא שפתחת פה
אסתפק בקוריוז...
http://www.otzar.org/aspcrops/106565_67 ... 752014.asp
---
קבלתי שאינו מובן
אז הנה
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?161449&
היא שיחתי כתב:אני מצרף 2 קבצים שהורדתי מהאתר שלו
הם נראים כשרים
המאמר על שבת דווקא מעניין
ברזילי כתב:מה שהנהיג משה סנה בנאום אחד, עשה ממנו הכותב בצפונות שיטה שלמה
ישבב הסופר כתב:שלא לדבר על מרחיקי לכת מעולם ההוא, כהלבני למשל,
אפרקסתא דעניא כתב:קראתי את כל הקדמתו של הלבני לבבא בתרא, ומתוך השוואה להקדמתו לבבא מציעא ולעוד כמה ממאמריו הגעתי למסקנה זו:
הלבני לא כתב את המאמר בעצמו, אלא כתב קטעים מסוימים שגם הוא לא כל כך הבין מה הוא כותב ולמה הוא מתכוון. המגיה שלו והמו"ל שלו הם אלו שהוסיפו קטעים סתמאיים וחיברו את כל הקטעים המפוזרים למסכת אחת אחידה למראה. אין צריך לומר שגם הם לא תמיד הבינו את הקטעים המקוריים שלו, ולכן ניתן למצוא סתירות בין הקדמותיו השונות ועוד דברים תמוהים ב"מיקס" הזה.
החוזר כתב:בסופו של דבר, מצד אחד עומדים כאלה שמתייגעים על דברי התלמוד ויושבים שבעה נקיים על כל טיפת דיו בכתבי היד ובאים לידי תגליות נאות, מהן נכונות ומהן מופרכות כדרכה של תורה, ומצד שני רובצים יושבי קרנות שממלאים פיהם שחוק בעולם הזה ומכלים כל ימיהם בוויכוחים טפלים וסבורים שהם חכמים מופלגים, אף שאין להם יכולת להבין שורה אחת מדבריהם של המתייגעים.
אפרקסתא דעניא כתב:קראתי את כל הקדמתו של הלבני לבבא בתרא, ומתוך השוואה להקדמתו לבבא מציעא ולעוד כמה ממאמריו הגעתי למסקנה זו:
הלבני לא כתב את המאמר בעצמו, אלא כתב קטעים מסוימים שגם הוא לא כל כך הבין מה הוא כותב ולמה הוא מתכוון. המגיה שלו והמו"ל שלו הם אלו שהוסיפו קטעים סתמאיים וחיברו את כל הקטעים המפוזרים למסכת אחת אחידה למראה. אין צריך לומר שגם הם לא תמיד הבינו את הקטעים המקוריים שלו, ולכן ניתן למצוא סתירות בין הקדמותיו השונות ועוד דברים תמוהים ב"מיקס" הזה.
לייבעדיג יענקל כתב:אותם מתייגעים אינם מסוגלים להבין שותא דינוקי דבי מדרשא וכש"כ את ד"ק של רבותינו. אני כותב זאת מתוך היכרות עם אותם היגעים לריק.
החוזר כתב:בהמשך לדברי אביאסף, גם גדולי רבותינו הראשונים כתבו על כמה וכמה שורות ופסקאות בתלמוד שהן תוספות מאוחרות. וזאת מתוך השערה בלבד. כיום ישנם כתבי יד לא מעטים שמאשרים השערות אלו. אבל למה שהיענקלאך ידעו זאת?
אביאסף כתב:החוזר כתב:בהמשך לדברי אביאסף, גם גדולי רבותינו הראשונים כתבו על כמה וכמה שורות ופסקאות בתלמוד שהן תוספות מאוחרות. וזאת מתוך השערה בלבד. כיום ישנם כתבי יד לא מעטים שמאשרים השערות אלו. אבל למה שהיענקלאך ידעו זאת?
במחילה מכבודך, לא התכוונתי לתפוס את הצד שלך בדיון, רציתי רק לדייק בהגדרת הביקורת על מחקר התלמוד, כך שעדיין נשאר בו ערך במקרים מסויימים.
לייבעדיג יענקל כתב: פרו' שכן טעם את טעמו של הלימוד הישיבתי (י"מ תא שמע) כבר התלונן ע"כ שחוקרי זמנינו אינם מסוגלים להבין תשובה מספרות השו"ת, לצערי איני זוכר היכן כתב את דבריו, אולי יוכל חכם באשי להזכירני.
לייבעדיג יענקל כתב:אכן הנני יענקלע מסכן שללא ספק אינו מכיר את דברי רש"ג באגרתו ואת לשונות הגאונים על 'תלמידי תרביצאי' ואת מ"ש שא"ר על הוספות בגמ', אך אינני מתכוון לרקוד לפי חלילו של החוזר (בתשובה? בשאלה?). הוא רוצה שאבלה כעת את זמני לחפש בכתביהם של היגעים ולהאריך לכתוב ולהראות את בורותם, לאחמ"כ הוא יתחיל להתווכח שהרי אין קץ לדברי רוח, ואני אצטרך להשיב, וחוזר חלילה. פרו' שכן טעם את טעמו של הלימוד הישיבתי (י"מ תא שמע) כבר התלונן ע"כ שחוקרי זמנינו אינם מסוגלים להבין תשובה מספרות השו"ת, לצערי איני זוכר היכן כתב את דבריו, אולי יוכל חכם באשי להזכירני.
לייבעדיג יענקל כתב:תודה רבה לך מש"נ, אכן שוה לראות את הדברים שציינת אליהם (כנסת מחקרים ב עמ' 279). אך עתה מצאתי את מה שהתכוונתי אליו 'מחקר הספרות הרבנית בימי הבינים - עבר ועתיד' (כנמ"ח ד' עמ' יא והלאה).
לייבעדיג יענקל כתב:בוגרי ישיבות קדושות וחוקרים כדוג' אפשטין, ליברמן, רוזנטל, זוסמן אכן מדברים (לא תמיד) דברי טעם. אני התכוונתי לחוקרים מאסכולת הלבני ומאסכולות נוספות.
למעשה אין כתביהם מצויים תח"י. מספריות הנני רחוק כעת. ומי שמעדיף לסמוך על יקר סהדותו של החוזר ולהתייגע בכתביהם במקום לעמול בגמ' וראשונים ואחרונים, שיערב לו.
החוזר כתב:ואגב, מתוך היכרותך הייתי אמור לדעת שרוב מוחלט של חוקרי התלמוד הם בוגרי ישיבות (ולא רק תא שמע, שאגב לא היה חוקר תלמוד).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים