יש אימרה מאחד מגדולי ישראל שעדיף לישון כדי שיהיה כח להתפלל מאשר להתפלל כדי שיוכלו ללכת לישון...גאולה בקרוב כתב:ועכ"פ כידוע מגדולי ישראל שהיו ישנים מעט לפני התפילה בשבועות, ויש על כך תשובת מרן הגרש"ו שליט"א בשבט הלוי.
ארי במסתרים כתב:יש אימרה מאחד מגדולי ישראל שעדיף לישון כדי שיהיה כח להתפלל מאשר להתפלל כדי שיוכלו ללכת לישון...גאולה בקרוב כתב:ועכ"פ כידוע מגדולי ישראל שהיו ישנים מעט לפני התפילה בשבועות, ויש על כך תשובת מרן הגרש"ו שליט"א בשבט הלוי.
בשם הרה"ק ר' לוי יצחק מברדיטשובגאולה בקרוב כתב:ובזכרוני שראיתי שמלמדים זכות על עם ישראל שמצאם הקב"ה ישנים בליל מתן תורה והיה צריך להעירם [ראה מגן אברהם], ובפשטות הוא לגנותם, אבל יש שלימדו זכות שלא רצו להגיע מתנמנמים למתן תורה...
ארי במסתרים כתב:יש אימרה מאחד מגדולי ישראל שעדיף לישון כדי שיהיה כח להתפלל מאשר להתפלל כדי שיוכלו ללכת לישון...גאולה בקרוב כתב:ועכ"פ כידוע מגדולי ישראל שהיו ישנים מעט לפני התפילה בשבועות, ויש על כך תשובת מרן הגרש"ו שליט"א בשבט הלוי.
ארי שבחבורה כתב:וכך הוא מנהגו של הגאון הגדול ר' הלל זקס שליט"א זה רבות בשנים - לישון היטב בליל שבועות, ולהקדיש את היום - רובו ככולו - לתפילה ולימוד תורה מתוך הרחבת הדעת.
וכך נוהגים רבים רבים מתלמידיו.
למאי_נמ? כתב:ארי שבחבורה כתב:וכך הוא מנהגו של הגאון הגדול ר' הלל זקס שליט"א זה רבות בשנים - לישון היטב בליל שבועות, ולהקדיש את היום - רובו ככולו - לתפילה ולימוד תורה מתוך הרחבת הדעת.
וכך נוהגים רבים רבים מתלמידיו.
שמעתי שתלמיד אחד שאל להרב יהודה עמיטל זצ"ל, שאם נבוא חשבון על השעות שישנים קודם ליל שבועות וביום שלמחרת, נמצא שעדיף ללמוד בהם ולישון בלילה, והשיבו שחשבונות כאלו נכונים ב'משמר' רגיל, אך כאן זהו מנהג ישראל, ואין לבטלו בשל חשבונות.
הנה ברוב ככל בתי כנסיות מחכים לנץ החמה. ואין ספק שהוא מנהג טוב, כמעלת הותיקין. ומ"מ צריך לדעת שהמ"ב בהלכות תפילה (סי' פט ס"ק א) פסק בפשטות כפמ"ג שמותר בשבועות להתפלל גם לפני הנץ, והיינו ק"ש משיכיר את חבירו (בערך כחמישים דק' לפני הנץ) ואח"כ תפילה. וכמדומה שלהרבה אנשים שכבר עייפים מאד, היה תועלת מרובה מהנהגה כזאת.
בחג השבועות שנעורין כל הלילה מותר להתפלל קודם הנץ, דכשילכו לביתם בהשכמה טורח הוא להתקבת שנית
שמעתי מחכם אחד, שמנצל את ההזדמנות להזמן רב שיש מעלות השחר על הנץ החמה, - הולך לישן ברגע של עלות השחר, וישן וחצי שעה, ואח"כ קם, ועדיין יש זמן שיכול להתפלל ותיקין, ועי"ז מרויח שיכול לברך בעצמו ברכת התורה ביום הגדול של מתן תורה בלי שאלה
משולש כתב:אתה מתכוין לנץ הנראה שהוא כעשרים דקות אחרי הנץ הרגיל?
אז זה אומר ס"ה 25 דקות לפני הנץ.
בכל המניינים שראיתי העם נוהגים להתעטף בטו"ת 50 דקות לנץ הרגיל כמבואר בלוחות.
אני מנסה לברר בלי נדר.
אוצר החכמה כתב:אני חושב שהמקום היחיד בו יש הבדל גדול הוא בקריית ספר ולכן יש שם באמת הרבה ויכוח על השימוש בנראה ממש.
גאולה בקרוב כתב:הנה ברוב ככל בתי כנסיות מחכים לנץ החמה. ואין ספק שהוא מנהג טוב, כמעלת הותיקין.
ומ"מ צריך לדעת שהמ"ב בהלכות תפילה (סי' פט ס"ק א) פסק בפשטות כפמ"ג שמותר בשבועות להתפלל גם לפני הנץ, והיינו ק"ש משיכיר את חבירו (בערך כחמישים דק' לפני הנץ) ואח"כ תפילה.
וכמדומה שלהרבה אנשים שכבר עייפים מאד, היה תועלת מרובה מהנהגה כזאת.
ומה שאין נוהגים כך, כמדומה שחוץ מבקשת הידור הותיקין, הוא מפני שס"ל שגם ככה כבר עייפים, ולא חמישים דק' אלו יפתרו את הענין...
וגם אי ידיעת חידוש זה, שלא נמצא במ"ב במקומו בהלכות שבועות...
ועכ"פ כידוע מגדולי ישראל שהיו ישנים מעט לפני התפילה בשבועות, ויש על כך תשובת מרן הגרש"ו שליט"א בשבט הלוי.
איש_ספר כתב:גאולה בקרוב כתב:הנה ברוב ככל בתי כנסיות מחכים לנץ החמה. ואין ספק שהוא מנהג טוב, כמעלת הותיקין.
ומ"מ צריך לדעת שהמ"ב בהלכות תפילה (סי' פט ס"ק א) פסק בפשטות כפמ"ג שמותר בשבועות להתפלל גם לפני הנץ, והיינו ק"ש משיכיר את חבירו (בערך כחמישים דק' לפני הנץ) ואח"כ תפילה.
וכמדומה שלהרבה אנשים שכבר עייפים מאד, היה תועלת מרובה מהנהגה כזאת.
ומה שאין נוהגים כך, כמדומה שחוץ מבקשת הידור הותיקין, הוא מפני שס"ל שגם ככה כבר עייפים, ולא חמישים דק' אלו יפתרו את הענין...
וגם אי ידיעת חידוש זה, שלא נמצא במ"ב במקומו בהלכות שבועות...
ועכ"פ כידוע מגדולי ישראל שהיו ישנים מעט לפני התפילה בשבועות, ויש על כך תשובת מרן הגרש"ו שליט"א בשבט הלוי.
לגבי יום הושענא כתבו כן הרבה ראשונים, והתימנים בחלקם סומכים ע"ז, ויש שאף מקדשים בקנאות מנהג זה.
יעוין בדברי הרב רצאבי ומקורותיו
ויש לעבור על המקורות וכמדומה שחלקם מתאימים גם לשבועות (שלא היה מוכר לראשונים)
משולש כתב:סליחה.
אני גר בביתר וכאן הוא עשרים דקות הפרש.
אם מישהו יכול לצלם את לוח עתים לבינה של ביתר.
בברכה המשולשת כתב:אני מתכוין לנץ הנראה שכתוב בלוחות "הנץ הנראה" (אני לא יודע לגבי הנץ האסטרו.)
אוצר החכמה כתב:אצלכם הנראה קודם למישורי?
לי לא ידוע, ואולי לא הבנתי. האם תוכל להסביר בבקשה? האם כוונתך מקדים ביחס לנץ הנראה? (זה אכן ברור כי בי-ם הנץ הנראה קודם לנץ האסטרונומי, ובב"ב להפך, ומ"מ 30 דקות קודם הנץ הנראה בי-ם אינו מתאים בשופ"א ל-45 קודם הנץ הנראה בי-ם)נצחנות בעלמא? כתב:דבבני ברק האופק מקדים להתבהר וכידוע
אחר שהוא עצמו מברך על טו"ת 45 דקות קודם הנץ גם אחר ששמע את דבריך, כנראה אינו חושש להםנצחנות בעלמא? כתב:אם אנו באים לקבוע זמן לבני ברק שוה בכל ימות השנה הרי שראוי לקבעו כ35 עד 40 דקות קודם הנץ הנראה, ואמרתי זה לפני הגרש"ד ולא דחאה למסקנא זו.
לא דומים זה לזה כלל. בימי תקופת תמוז האופק מקדים להתבהר יותר מבטבת, וגם בתקופת טבת האופק מקדים להתבהר עוד יותר מבימי השוויון.נצחנות בעלמא? כתב:ועכ"פ בימי תקופת טבת ותקופת תמוז, וכדמוכיח החוש.
בכל מקרה דברי החכם שהביא לענד ודברי שחר קמתי לא יועילו ולא יצילו על ההולך לישון משעלה עמוה"ש, שאז אינו לילה ודייקא על שנת לילה אפשר לברך, (אא"כ סומכים על דברי רעק"א לברך בצירוף שינת יום ולילה אפי' בלי שינה, אלא שא"כ שוברו בצידו דכבר אהני ליה שינת ערב יו"ט שישן, וגם דלא יועיל לשאר ברכות היינו אלוקי נשמה והמעביר שינה).
שמעתי דבר פלא מיד"נ הרב החסיד הר' רפאל נ"י, שמרן מצאנז זי"ע שהיה מנהגו להיות נעור כל הלילות כידוע, ובפרט בימי הקיץ, שהיה ישן מעט על היום, ועכ"ז היה בעצמו מברך ברכת אלקי נשמה וברכת התורה על סמך השינה שישן על היום מעט, ורק שני פעמים בשנה היה נעור כל הלילה ולא ישן כלום כשהאיר היום, והיה מצוה לצאת יד"ח ברכת אלוקי נשמה ע"י אחרים, והם ליל ועש"ק קודם שבת שובה, וליל ועש"ק קודם שבה"ג, שהיה מכין עצמו לדרוש בשבתות האלו, ע"כ שמעתי. והוא דבר נפלא מאד והבן היטב, עכ"ד.
אותם היחידים הישנים על אצילי ידיהם, ושביעים משינה זו, מקרי שינתם וצריכים לברך ברה"ת, דהוי כמו אחשביה, וכמו האדמו"ר מסאטמר שכידוע שאינו ישן על מטתו כבר הרבה שנים
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים