פשוטה של משנה כתב:יש לעיין מה כוונת הביטוי הזה הנאמר על מותם של תלמידי ר"ע שהרי היו עוד תנאים רבים אחרים כרבי ישמעאל [שהיה לו בית מדרש חלוק על ר"ע כנודע] ורבי טרפון ורבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ועוד רבים אחרים.
ונראה פשוט שהכוונה היא שהיה שמם מתורתו של רבי עקיבא.
מצינו במקומות רבים שייכותו למשה רבינו ודימויו אליו כמוסר התורה שבע"פ, וכמו שיתבאר בס"ד.
הנה ז"ל השיט"מ כתובות מ,א: וי"ל משום שהיה העולם שמם עד שבא ר"ע ושנאה להם... הלכך כ"א מתלמידיו שהיה מכוין לדעתו הרי הסכים להלכה, ור"ע היה להם במקום משה רבינו אדון הנביאים ע"ה, לפי שכבר נשתכח תורה שבע"פ עד שבא הוא ושנאה וכו'.
ובמנחות כט,ב: בשעה שעלה משה למרום... א"ל רבש"ע יש לך אדם כזה ואתה נותן תורה על ידי... מה שלא נגלה למשה נגלה לר"ע.
וראה עוד במדרש תנחומא ומד"ר ריש חוקת.
וראה ברש"י עה"ת דברים לא,ב עה"פ לא אוכל עוד לצאת ולבוא - מלמד שנסתתמו ממנו מסורות ומעינות החכמה. והשווה לזה, סוטה מט,ב: משמת ר"ע בטלו זרועי תורה ונסתתמו מעינות החכמה.
וביבמות טז,א: אתה הוא עקיבא בן יוסף ששמך הולך... ועדיין לא הגעת לרועי בקר. א"ל ר"ע ואפילו לרועי צאן. ועי' מהרש"א בח"א דקאי על משה רבינו.
ואצל משה רבינו נאמר: בן מאה ועשרים שנה אנכי היום, וכן ר"ע היה מנין שנותיו מאה ועשרים, כמבואר בספרי פר' וזאת הברכה לד,ז ובב"ר ויחי ק,י.
ובמדרש אבכיר: שלח נא ביד תשלח זה ר"ע, וכך איתא שם: וכיון שראה בפרגוד של הקב"ה כתות כתות של סנהדרין שהיו יושבין בלשכת הגזית ודורשים התורה במ"ט פנים, והראהו ר"ע דורש כתרי אותיות, אמר אין לי עסק בשליחותו של מקום, שנאמר אדוני שלח נא ביד תשלח, מה עשה הקב"ה שגרו לשר של חכמה ותפסו למשה והוליכו למקום אחר והראה לו בפרגוד של הקב"ה רבוא רבבות של סנהדרין שיושבים ודורשים ואומרים הלכה למשה מסיני, מיד נתקררה דעתו של משה.
ובספר עשרה מאמרות (לרמ"ע מפאנו, מאמר חיקור דין ה,יג), וז"ל: כמו שתורה שבכתב נקראת תורת משה והוא מחצבה, כך ר"ע מחצב תורה שבע"פ, סתם משנה ר"מ, סתם תוספתא ר' נחמיה וכולם אליבא דר"ע (סנהדרין פו,ב).
ובספר מגלה עמוקות אופן עג, וז"ל: הראה הקב"ה למשה א' זעירא הוא סוד ר"ע, שכן אלף זעירא בגימט' ר"ע, נשתיירו אתוון ויקר, ודרשו חז"ל ולי מה יקרו רעיך אל זה ר"ע.
ועוד איתא שם: כששכח משה רבינו חשבון ווי העמודים לא יכול לכוין החשבון עד שבא אליו נשמת ר"ע, אז אמר ואת האלף עשה ווין לעמודים.
נוטר הכרמים כתב:תקוותי תאמצני שהינך מאמין בדבריהם ומקבלם כפשוטם. כבר היה עלי לזרא התיחסותך בדבר הגימטריא, ובשאר דוכתי, ואיני מוצא בזה חכמה יתירה
פשוטה של משנה כתב:בקשר לדברי ר' צדוק שהבאת במחכ"ת איני מבין...
פלתי כתב:רש"י ביבמות פירש שהיה העולם שמם. שנשתכחה תורה.
אולי פשוטה יפרש דפשיטא שהכוונה שנשתכחה תורתו של רבי עקיבא ותו לא. ורש"י לא אצטריך לאשמעינן כל כי האי פשיטותא.
פשוטה של משנה כתב:פלתי כתב:רש"י ביבמות פירש שהיה העולם שמם. שנשתכחה תורה.
אולי פשוטה יפרש דפשיטא שהכוונה שנשתכחה תורתו של רבי עקיבא ותו לא. ורש"י לא אצטריך לאשמעינן כל כי האי פשיטותא.
מצחיק מה ראה נוטר הכרמים להביא את דברי המאירי כאשר רש"י על אתר פירש כן. [ואפשר נתקיים בו בא לכלל כעס בא לכלל שכחה]
פשוטה של משנה כתב:יש לעיין מה כוונת הביטוי הזה הנאמר על מותם של תלמידי ר"ע שהרי היו עוד תנאים רבים אחרים כרבי ישמעאל [שהיה לו בית מדרש חלוק על ר"ע כנודע] ורבי טרפון ורבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ועוד רבים אחרים.
ונראה פשוט שהכוונה היא שהיה שמם מתורתו של רבי עקיבא.
סגן אלוף כתב:פשוטה של משנה כתב:יש לעיין מה כוונת הביטוי הזה הנאמר על מותם של תלמידי ר"ע שהרי היו עוד תנאים רבים אחרים כרבי ישמעאל [שהיה לו בית מדרש חלוק על ר"ע כנודע] ורבי טרפון ורבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ועוד רבים אחרים.
ונראה פשוט שהכוונה היא שהיה שמם מתורתו של רבי עקיבא.
אדרבה מנה לנו את תלמידי ר' ישמעאל ששקולים בכח תורתם לר' מאיר ר' יהודה ר' שמעון ור' אלעזר, ואז נעיין יחדיו בהערה זו.
פשוטה של משנה כתב:סגן אלוף כתב:פשוטה של משנה כתב:יש לעיין מה כוונת הביטוי הזה הנאמר על מותם של תלמידי ר"ע שהרי היו עוד תנאים רבים אחרים כרבי ישמעאל [שהיה לו בית מדרש חלוק על ר"ע כנודע] ורבי טרפון ורבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ועוד רבים אחרים.
ונראה פשוט שהכוונה היא שהיה שמם מתורתו של רבי עקיבא.
אדרבה מנה לנו את תלמידי ר' ישמעאל ששקולים בכח תורתם לר' מאיר ר' יהודה ר' שמעון ור' אלעזר, ואז נעיין יחדיו בהערה זו.
רבי מאיר. רבי יהודה. רבי יוסי. רבי שמעון. רבי נחמיה. רבי אלעזר בן שמוע. רבי יוחנן הסנדלר. שמעון בן עזאי. רבי חנינא בן תרדיון.
אם זה לא מספק אותך הודיעני ואשתדל למצוא נוספים...
פשוטה של משנה כתב: רבי מאיר. רבי יהודה. רבי יוסי. רבי שמעון. רבי נחמיה. רבי אלעזר בן שמוע. רבי יוחנן הסנדלר. שמעון בן עזאי. רבי חנינא בן תרדיון.
בברכה המשולשת כתב:פשוטה של משנה כתב: רבי מאיר. רבי יהודה. רבי יוסי. רבי שמעון. רבי נחמיה. רבי אלעזר בן שמוע. רבי יוחנן הסנדלר. שמעון בן עזאי. רבי חנינא בן תרדיון.
היכן מצא כב' שרבי יהודה היה תלמיד של רבי ישמעאל? וכנ"ל לגבי רבי שמעון ורבי נחמיה ורבי אלעזר בן שמוע?
שמעון בן עזאי מנין שהיה חי בזמן שנפטרו תלמידי ר"ע הראשונים? וכנ"ל רחב"ת?
פשוטה של משנה כתב:יש לעיין מה כוונת הביטוי הזה הנאמר על מותם של תלמידי ר"ע שהרי היו עוד תנאים רבים אחרים כרבי ישמעאל [שהיה לו בית מדרש חלוק על ר"ע כנודע] ורבי טרפון ורבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ועוד רבים אחרים.
ונראה פשוט שהכוונה היא שהיה שמם מתורתו של רבי עקיבא.
גם זו לטובה כתב:פשוטה של משנה כתב:יש לעיין מה כוונת הביטוי הזה הנאמר על מותם של תלמידי ר"ע שהרי היו עוד תנאים רבים אחרים כרבי ישמעאל [שהיה לו בית מדרש חלוק על ר"ע כנודע] ורבי טרפון ורבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ועוד רבים אחרים.
ונראה פשוט שהכוונה היא שהיה שמם מתורתו של רבי עקיבא.
עזב רבנו בעל פשוטה ..דרך הפשט..
פשוטה של משנה כתב:ונראה פשוט שהכוונה היא שהיה שמם מתורתו של רבי עקיבא.
פשוטה של משנה כתב:דברי המאירי יכולים להתפרש בקל באופן הנ"ל.
בקשר לדברי ר' צדוק שהבאת במחכ"ת איני מבין למה שאר התנאים חבריו של ר"ע ורבותיו אינם תורה שבע"פ, ומה בכלל שייך להגיד עליו שהוא יסוד תורה שבע"פ בשעה שתורת התנאים קודמת לו שנים רבות.
השואל אינו מכיר את דברי הגמ' בברכות דף סג שחנניה בן אחי ר' יהושע הניח רק גדיים באר"י עד שנעשו תיישיםפשוטה של משנה כתב:יש לעיין מה כוונת הביטוי הזה הנאמר על מותם של תלמידי ר"ע שהרי היו עוד תנאים רבים אחרים כרבי ישמעאל [שהיה לו בית מדרש חלוק על ר"ע כנודע] ורבי טרפון ורבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ועוד רבים אחרים.
ונראה פשוט שהכוונה היא שהיה שמם מתורתו של רבי עקיבא.
דוב גרין כתב:בגמ' שוטנשטיין (יבמות ס"ב) כתבו שמיתת כ"ד אלף תלמידי ר"ע הוא אסון נורא שתוצאותיו מורגשים גם עצם היום הזה ולכך מתאבלים, והדברים תמוהים
מה שנכון נכון כתב:דוב גרין כתב:בגמ' שוטנשטיין (יבמות ס"ב) כתבו שמיתת כ"ד אלף תלמידי ר"ע הוא אסון נורא שתוצאותיו מורגשים גם עצם היום הזה ולכך מתאבלים, והדברים תמוהים
כנראה סבירא להו שנהרגו בזמן מרד בר כוכבא... [ראה דיון באשכול אחר, והובא שם שכ"כ ריז"ש בתהלוכות האגדות].
בברכה המשולשת כתב:מה שנכון נכון כתב:דוב גרין כתב:בגמ' שוטנשטיין (יבמות ס"ב) כתבו שמיתת כ"ד אלף תלמידי ר"ע הוא אסון נורא שתוצאותיו מורגשים גם עצם היום הזה ולכך מתאבלים, והדברים תמוהים
כנראה סבירא להו שנהרגו בזמן מרד בר כוכבא... [ראה דיון באשכול אחר, והובא שם שכ"כ ריז"ש בתהלוכות האגדות].
לא דווקא, ויעויין מש"כ על כך הרב יוחנן דוד סלומון זצ"ל באחד מכרכי ספרו בעין יהודית
עלינו לדעת שתלמידי ר' עקיבא היו בעצם כל נושאי התורה שבדור מאחר שר' עקיבא היה גדול הגדולים בדורו הרי כל תלמיד חכם היה תלמידו של ר' עקיבא בזמן מן הזמנים. הללו היו מפוזרים בכל עיר וכפר ובכל מקום בו ישבו יהודים וכל אחד מהם הפיץ את אור התורה סביבו במשפחתו בשכונתו ובעירו וכולם יחד האירו לכל ישראל. כאשר נלקחו הללו מארץ חיים במגפה ובתוך תקופה קצרה של 33 יום נעקרו מתוך נופו הרוחני תורני של עם ישראל ניבע פרץ בחומת תרבותנו התורנית אשר לא נסתם מאז. מי יודע כיצד אתה ואני היינו נראים מבחינה רוחנית לו היו כל תלמידי ר' עקיבא אלה חיים אז ופועלים איש איש עד בוא יומו כדרך כל הארץ וכל אחד היה מעמיד תלמידים כערכו שהיו ממשיכים בדרכו. אני אבל היום על רוממותי הרוחנית שאיננה ועל המעלה הרוחנית שיכלה להיות לך אילו היו תלמידי ר' עקיבא ופעלו כרגיל על אלה אני אבל.
אפרקסתא דעניא כתב:מישהו כאן מכיר הלכה אחת הנלמדת מקוץ או תג כלשהו בתורה? היכן כל אותן תילי תילים של הלכות?
אפרקסתא דעניא כתב:מישהו כאן מכיר הלכה אחת הנלמדת מקוץ או תג כלשהו בתורה? היכן כל אותן תילי תילים של הלכות?
אוצר החכמה כתב:אפרקסתא דעניא כתב:מישהו כאן מכיר הלכה אחת הנלמדת מקוץ או תג כלשהו בתורה? היכן כל אותן תילי תילים של הלכות?
זהו בדיוק שאין לנו את זה. לכן יש מקום לומר שעד היום אנו יודעים (לא מרגישים כי אין שוטה מרגיש ואין בשר המת מרגיש באיזמל) שיש לנו חיסרון גדול בתורה.
מעבר לזה שוודאי שצודק מש"נ שעיקר העניין הוא עומק דברי התורה ורמיזתן בפסוקים, לא הבנתי מה יש לדבר על שינוי בהלכה מדובר על חסרון ידיעה.
אגב, הרמיזה בפסוקים היא עצם הדבר וברור שהיודע איך דין נלמד מפסוק אע"פ שבמעשה אין שונה מעשהו מזה שאינו יודע אבל בהבנת הדבר הפנימית ובכוונה שונה הדבר לחלוטין.
אוצר החכמה כתב:אפרקסתא דעניא כתב:מישהו כאן מכיר הלכה אחת הנלמדת מקוץ או תג כלשהו בתורה? היכן כל אותן תילי תילים של הלכות?
זהו בדיוק שאין לנו את זה. לכן יש מקום לומר שעד היום אנו יודעים (לא מרגישים כי אין שוטה מרגיש ואין בשר המת מרגיש באיזמל) שיש לנו חיסרון גדול בתורה.
מה שנכון נכון כתב:אפרקסתא דעניא כתב:מישהו כאן מכיר הלכה אחת הנלמדת מקוץ או תג כלשהו בתורה? היכן כל אותן תילי תילים של הלכות?
יתכן שאין הכונה ללימוד הלכות חדשות אלא לרמיזת ההלכות של תורה שבע"פ בתורה שבכתב, וכעין מש"כ באוה"ח ויקרא יג,לז.
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים