על הניסים ק"ל תיבות כמנין הכהני"ם, שעל ידי כהנים חשמונים היתה התשועה, וכן מן זאת חנוכת עד סוף הפרשה קי"ז תיבות ופסוק תן חלק לשבעה וגם לשמונה י"ג תיבות, וכתיב זאת חנוכת וסמיך ליה בהעלותך את הנירות.
חיים כתב:מצאת את הקרן לדוד?
א"ר אלעזר בא וראה כמה חביבים ישראל לפני המקום שלעולם מקדים להם רפואה למכה שנאמר כרפאי לישראל. בא יון הרשעה וגזרו וחשכו עיניהם של ישראל ואמרו שכל מי שמזכיר שמו של הקדוש ברוך הוא ידקר בחרב, והרבה מישראל נהפכו למינות, והיה שם משומד אחד בליעל תתני בן פחת שמו, שהיה יועץ עצות רעות על ישראל ואמר שכל זמן שיקריבו קרבן של שחר ושל בין הערבים אינם נופלים בידכם, עמדו ובטלוהו, וחזר עוד אותו בליעל ואמר אלהיהם שונא זימה, אם תוכלו להכשילם בזנות תמשלו עליהם, עמדו וגזרו שכל מי שיכתוב כתובה לאשתו יקרעו אצבעותיו. חזר ואמר מצוה אחת יש להם שאם לא יעשו אותה יאבדו מן העולם וזו הדלקת נר בבית המקדש, שנאמר להעלות נר תמיד וכתוב עליו תן חלק לשבעה וגם לשמונה, תן חלק לשבעה שכל מי שיש לו חלק בשבע נרות שהן מאירות תמיד בביהמ"ק וגם לשמונה ימי החג אין בריה יכולה להם, עמדו וטמאו כל השמנים שבביהמ"ק ולא נשתייר כ"א פך שמן שלא היו יודעים שהיה מונח תחת המזבח ונעשה נס והדליקו מאותו פך קטן שמונה ימים, ועמד הקדוש ברוך הוא וקבע להם שמונה ימי חנוכה שלא היה מועד עד עכשיו. אמר הקדוש ברוך הוא חשבתם לעקור שבעת הנרות ושמונה ימי החג הנני מביא עליכם שמונה ימים ושבעה בני חשמונאי שמאבדים אתכם מן העולם. אתם אמרתם שכל מי שיזכיר שמי ידקר בחרב, אני קובע הלל לשמי שמונה ימי חנוכה, ועליהם אמר דוד למנצח על השמינית.
ותיק כתב:כך שלכאורה המדרש עצמו כבר מקשר ביניהם, א"כ מה החידוש של כל ענקי האומה זי"ע (ולהבדיל פייטנים..) שהזכירו בספריהם?
איש פלוני כתב:בענין הקשר בין חנוכה לסוכות האריך בזה מו"ר הגר"ש פישר (לרפו"ש) בדרשות בית ישי דרוש לחנוכה
איש_ספר כתב:על הקשר בין סוכות לחנוכה האריך ר' יעקב אהרן לנדוי בתוספת למודיע בשנה שעברה.
חכם באשי כתב:ובנוגע לקשר שבין ימי חנוכה לימי סוכות, שנזכר כבר בספרות החיצנית (ספר מקבים ועוד) נכתב הרבה, לדוגמא:
א' רגב, חנוכה, סוכות וימי המילואים בספר מקבים ב, בית מקרא, 46, ג (תשסא), עמ' 227-243;
ג מסינג, הקשר בין סוכות וחנוכה, שמעתין, 127 (תשנז), עמ' 101-108;
ב אהרן, מקורותיו של חג החנוכה, מים מדליו (תשנד), עמ' 55-77;
ג' קיציס, בין סוכות לחנוכה, בשדה חמ"ד, 26, א/ב (תשמג), עמ' 44-50;
מ' בבצ'יק, 'ויחגו את שמונת הימים בשמחה כחג הסוכות...', (מקבים ב יט), תלפיות (תשמה), עמ' 33-38.
שו"ר שהרבה דרשנים כבר הלכו בדרך זה, שהחנוכה הוא בזמן האסיף של הזיתים והשמן, ראה כאן וכאן וכאן.עושה חדשות כתב:ראיתי מי שטען שעונת המסיק בזיתים מסתיימת בסביבות ימי החנוכה, ולפיכך זוהי השלמת האסיף כולו, (ומכאן אולי הקשר לחג הסוכות; באספך מגרנך ומיקבך - באספך מיצהרך).
שמעתי כאן לבאר שספירת נ' יום היא מהיום בו הגיע אחרון שבישראל לנהר פרת.עושה חדשות כתב:אם הבל קיים מתשרי ועד חנוכה, איך יתכן שלא עשה הבל יותר מנ' יום?
שמא לגודל החידוש י"ל שכוונתם "חג אסיף" היינו לחנוכה, ומשום אסיף היצהר וכנ"ל... (ע"ד הלצה).עושה חדשות כתב:הנה בדברי שני פייטנים מצאנו שניצחון החשמונאים על היוונים אירע כבר בחג הסוכות
שו"ר בשאילת יעבץ ב,פד -עושה חדשות כתב:שאלה נוספת;
בבראשית רבה אי' "ויהי מקץ ימים [ויבא קין וכו'], ר"א ורבי יהושע, ר"א אמר בתשרי נברא העולם, רבי יהושע אמר בניסן נברא העולם, מאן דאמר בתשרי נברא העולם עשה הבל קיים מן החג ועד החנוכה, מ"ד בניסן נברא העולם עשה הבל קיים מן הפסח ועד העצרת, בין לדברי אלו בין לדברי אלו הכל מודים שלא עשה הבל בעולם יותר מחמשים יום",
אם הבל קיים מתשרי ועד חנוכה, איך יתכן שלא עשה הבל יותר מנ' יום?
עושה חדשות כתב:איש פלוני כתב:בענין הקשר בין חנוכה לסוכות האריך בזה מו"ר הגר"ש פישר זצוקלל"ה בדרשות בית ישי דרוש לחנוכה
בבקשה מה שאפשר להעלות.
יש"כ.איש פלוני כתב:בית ישי דרשות
ושו"ר שעמדו בזה מפרשי המדרש במקומו, ויש שהציעו לתקן הגירסא, עי"ש.עושה חדשות כתב:שו"ר בשאילת יעבץ ב,פד...עושה חדשות כתב:שאלה נוספת;
בבראשית רבה אי' "ויהי מקץ ימים [ויבא קין וכו'], ר"א ורבי יהושע, ר"א אמר בתשרי נברא העולם, רבי יהושע אמר בניסן נברא העולם, מאן דאמר בתשרי נברא העולם עשה הבל קיים מן החג ועד החנוכה, מ"ד בניסן נברא העולם עשה הבל קיים מן הפסח ועד העצרת, בין לדברי אלו בין לדברי אלו הכל מודים שלא עשה הבל בעולם יותר מחמשים יום",
אם הבל קיים מתשרי ועד חנוכה, איך יתכן שלא עשה הבל יותר מנ' יום?
באמת זה דבר מעניין שאם מישהו מגדל עצי זית, תמיד הוא מביא ואינו קורא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים