לומד_בישיבה כתב:ואני שמעתי מדיין מומחה שכמעט ואין הרכב ספרדי יכול לדון אשכנזים וכן להיפך, האשכנזים אינם יודעים מה זה תקיעת כף ואילו הספרדים אינם יודעים מהו חרם דרבינו גרשום ועוד הרבה כהנה.
יש"כ. האם נדפס בחו"ש היכן שהו?הוה אמינא כתב:הוא מבאר שם שבי"ד של ממון זה קבלו עלייהו את הדיין. ממילא הוא הפוסק. לא המחבר ולא הרמ"א. ולכן דיין אשכנזי צריך לפסוק לפי הרמ"א גם לספרדים, ולהיפך. אבל נדמה לי שזו דעתו ולא מקובל כך, אלא כפי שכתבת.
סגן אלוף כתב:http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=17&t=17647&hilit=
פלוריש כתב:http://simla.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=17647
viewtopic.php?t=20299
מעשה שהיה בבחור ישיבה שמצא עט שכתוב עליו שם בעליו, אלא שמחמת גודלה של הישיבה לא הכיר את בעליו, וע"כ שאל את חבירו האם מכיר את בעל העט, ומשהשיב בחיוב ביקש ממנו שיעביר את העט לבעליו. אולם הבחור שקיבל את העט היה מבני ספרד, ואילו המוצא היה מבני אשכנז, וא"כ הא הוי פלוגתת השו"ע והרמ"א אי פסקי' דשומר אבידה כשומר חינם או כשומר שכר, וא"כ המוצא מגרע בשמירתו שמעביר את העט לשומר חינם. והג"ר עמרם פריד שליט"א אמר שבלא"ה פשע המוצא משום שאסור להחזיר אבידה ע"י שליח, ובסיפרי יליף לה מקרא.
יל"ע במקרה שתהיה תביעה בין בן ספרד לבן אשכנז, בהלכה בחו"מ ששנויה במחלוקת השו"ע והרמ"א, וכגון בר מצרא בשכירות, שלדעת השו"ע אף בשוכר אמרי' בר מצרא, ואילו לדעת הרמ"א לא אמרי' בר מצרא בשכירות, ומעתה יל"ד האם התובע האשכנזי יוכל לתבוע מספרדי לקיים דין שהספרדי מחוייב בו והאשכנזי אינו מחויב בו, וצ"ע.
ומצאתי חידוש נפלא בחוט שני להגר"נ קרליץ זצ"ל שבשונה ממו"ץ שצריך לפסוק לשואל עפ"י דרכו בין ספרדי ובין אשכנזי, בדיין הדין השונה, כלומר שאף אם שני בע"ד ספרדים והדיין אשכנזי, הוא מחויב לפסוק עפ"י השו"ע, משום שהדיין אינו מייעץ מה לעשות, אלא הוא פוסק את הדין והוא מחיל את הדין, ושאלתי את מו"ח הגר"י טולידנו שליט"א המכהן כדיין בביה"ד מיסודו של הגר"'נ קרליץ זצ"ל, ואמר שאף בבי"ד זה לא נוהגים כן
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 414 אורחים