מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי אברהם » ב' אוקטובר 18, 2010 12:03 am

ידועה שיטת הירושלמי על השולה דג מן הים שחייב משום קוצר, כיון שעוקרו ממקום גידולו.

ויש לעיין במוציא את בן הקנגורו מכיס אימו, שכידוע יוצא הוא באמצע ההריון מרחם אמו ומטפס לבדו לתוך הכיס ושם ממשיך ההריון, אם חשיב כמדלדל עובר או כשולה דג וחייב משום קוצר, או שכיון שכבר יצא מרחמה והיה איזה זמן באויר העולם שוב לא חשיב הכיס מקום גידולו.

ואת"ל דחשיב מקום גידולו [וכן נראה נכון לכאו'] אפשר להוסיף ולדון [לפלפולא בעלמא] במוציא פג מאינקובטור [היינו כעין קופסא סגורה שבתוכה חמצן וכדו' הנצרך לו להמשך התפתחותו חלף הרחם] אם חייב משום קוצר.

נא ונא להעתיר בעד שרה בת שושנה, לאה בת שושנה, הרך הנולד בן שושנה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוקטובר 18, 2010 12:38 am

מהרשום אצלי בגליון מוסך השבת, מלאכת קוצר והוא נוגע לענין האינקבטור
במג"א (תצ"ז סק"ו תפס בדברי הירושלמי דהו"ה בצד דג מן הכלי דחייב משום קוצר וכ"כ בפני משה ובקרבן העדה שם, ובנתיב חיים העיר ע"ד המג"א דא"כ איך שרי לירושלמי לאכול דג חי ביו"ט. עוד יש להקשות מהא דאמרו בירושלמי (פי"ג ה"ה) אמר רבי שמואל אחוי דרבי ברכיה כל שהוא מחוסר נשבים מחוסר צידה ושאינו מחוסר נשבים אינו מחוסר צידה וכו'. שמואל, צד הוא בפיתם. ועי"ש בפ"מ שפירש: 'והוא חבית גדולה שממלאין אותה מים ומכניסים את הדגים לתוכה דאי"ז צידה ביו"ט שכבר ניצודין הן בחבית'. וקשה דאם צידה אין כאן קוצר יש כאן, ומוכח דאף לירושלמי אין קוצר אלא בשולה מן הים. ועיין גם לגאון חת"ס בהגהותיו לשו"ע שם ובאג"ט קוצר ס"ק כו דכתבו דאף לירושלמי ליכא קוצר אלא בשולה מן הים או בביבר דשם רביתיהו ודמיא למה שאמרו בגמ' (קח, א) לענין עציץ נקוב וראה הערה הבאה
.
אלא שכבר כתבו ראשונים דהבבלי לא ס"ל כירושלמי ואכ"מ.
אברהם כתב:נא ונא להעתיר בעד שרה בת שושנה, לאה בת שושנה, הרך הנולד בן שושנה.

יהיו כטל ישראל, יפרחו כשושנה, ויכו שורש כלבנון. בבריאות אולם.
ישמח האב ביוצאי חלציו ותגל האם בפירות בטנה, לחנכם ולחכמם ולשבוע מהם רוב ששון ונחת.
יתן ה' אותם כשרה וכלאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל.
ובמהרה יזכו להכניס הרך הנולד בבריתו של אברהם אבינו בעתו ובזמנו שלו. אנס"ו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוקטובר 18, 2010 8:19 am

יחזקם הבורא ויחיים.

בסברא נראה פשוט שאינקובטור אינו מקום חיות אלא עזרה כמו מסכת חמצן לחולה והתינוק מקום חיותו הוא האויר ככל בני האדם.
(יש לדון אם מוציא אדם לחלל ריק מקרי תולש דדלמא כיוון שבעין אין נראה חילוק לא יכול להחשב תולש)

מרחביה
הודעות: 889
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי מרחביה » ב' אוקטובר 18, 2010 1:25 pm

אוצר החכמה כתב:בסברא נראה פשוט שאינקובטור אינו מקום חיות אלא עזרה כמו מסכת חמצן לחולה והתינוק מקום חיותו הוא האויר ככל בני האדם.

דעת הגרש"ז אוירבך שהאינקובטור אינו סיוע חיצוני בלבד (כפי שכמדומני נוקט בעל שבט הלוי לגבי אבילות) אלא המשך ההריון עצמו (ועי' בתורת היולדת שדימה זה לסוגיית הדביק שני רחמים*), ואם כן אפשר לדונו כמקום חיות ממש (אלא שיש להקדים לזה דיון בעוקר עובר ממעי אימו).

*אך בסוף דבריו שם הביא שדעת הגרי"ש אלישיב שאין האינקובטור המשך ההריון.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אוקטובר 18, 2010 6:39 pm

אברהם כתב:
נא ונא להעתיר בעד שרה בת שושנה, לאה בת שושנה, הרך הנולד בן שושנה.



שילוש ברכה בקודש, ושפעת טובה בגודש,

למוציא לאור תעלומה, פשרא דהאי פתגמא,

אחד היה אברהם, הרימותי בחור מעם,

לגלות רזי התרגומים, ספוני טמוני ימים.

יזכה לגדלם בנועם ובחבת, הבן עם הבת,

ועוד בה שלישיה, תלוום ברכת י-ה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוקטובר 18, 2010 6:54 pm

אוצר החכמה כתב:יש לדון אם מוציא אדם לחלל ריק מקרי תולש דדלמא כיוון שבעין אין נראה חילוק לא יכול להחשב תולש
וע"ד פלפול, אם מוציא דג מן הים חייב משום קוצר, אדם הנכנס לים על ראשו, יהיה חייב משום קוצר. וא"כ איך מותר לטבול בש"ק וכו' וכו' ולא באתי אלא כו' תן לכם כו'.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוקטובר 18, 2010 7:42 pm

כוונתך פשוטה שהנכנס לרצונו ושב למקום חיותו מעצמו אינו קוצר ויש לדון לפי זה במי שמכניס ידו תחת הדג ומעיפו כלפי מעלה ושב ונופל מעצמו למים

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי מורה צדק » ב' אוקטובר 18, 2010 8:56 pm

שיהיה במזל טוב

תעדכן אותנו בבקשה לגבי הברית.
ולמה לא יקרא לו שם, שיוכלו להתפלל עליו?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אוקטובר 18, 2010 8:57 pm

מורה צדק כתב:שיהיה במזל טוב

תעדכן אותנו בבקשה לגבי הברית.
ולמה לא יקרא לו שם, שיוכלו להתפלל עליו?



הרי תרתי דסתרי, אם יעדכן אותנו לגבי הברית, משמע עדיין לא נימול, ומתי יקרא לו שם, אתמהה, יורנו המורה, ושכמ"ה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוקטובר 18, 2010 9:03 pm

מורה צדק כתב:שיהיה במזל טוב

תעדכן אותנו בבקשה לגבי הברית.
ולמה לא יקרא לו שם, שיוכלו להתפלל עליו?

כבר גילה אברהם דעתו בזה במקו"א ומשם בארה viewtopic.php?f=7&t=1660&p=11139&hilit=%D7%9B%D7%AA%D7%A8+%D7%A9%D7%9D+%D7%98%D7%95%D7%91#p11117

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' אוקטובר 18, 2010 9:31 pm

מורה צדק כתב:שיהיה במזל טוב

תעדכן אותנו בבקשה לגבי הברית.
ולמה לא יקרא לו שם, שיוכלו להתפלל עליו?


באחד מעיתוני סוף השבוע האחרון הופיעה הוראה מעניינת בענין מר"ח קנייבסקי, כדומני, שהוא אכן יעץ בכזה מקרה להקדים ולקרוא שם לנולד/ים, ואח"כ בברית או ב'קידוש' לקרוא שוב את אותו שם.
השאלה היא, האם סמכינן על פסקים שמתפרסמים בכאלו עיתונים...

זרח
הודעות: 182
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 5:28 pm

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי זרח » ג' אוקטובר 19, 2010 12:49 pm

חכם באשי כתב:השאלה היא, האם סמכינן על פסקים שמתפרסמים בכאלו עיתונים...

כמו שאתה לא מאמין להם בחדשות ובמחקרים ספרותיים, אז איך אתה רוצה להאמין לכזה שמועה?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוקטובר 19, 2010 1:53 pm

זו אכן היתה כוונתי וכוונת שלושת הנקודות שהוספתי.

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי מורה צדק » ג' אוקטובר 19, 2010 7:28 pm

מסיח לפי תומו.

שיף
הודעות: 2675
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי שיף » א' מרץ 31, 2019 10:00 am

ידוע לי מנכד של הגר"מ שטרנבוך שליט"א שקרא שם לבנו לפני הברית ע"פ פסקו [כשידעו שלא יהיה בזמן ובשביל להזכיר שמו בתפילה]

לענד
הודעות: 88
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 9:54 am

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

הודעהעל ידי לענד » ב' אפריל 01, 2019 9:23 pm

בענין עיקור הנידון: יש להוסיף הדיון בענין שאיבת ביצית בשבת, האם אסור מפאת עוקר דבר מן גידולו.

בחו"ל יש הרבה מיקרים של שאיבת ביצית בשב"ק, רובם ע"י רופאים נכרים, אבל יש גם הרבה רופאים ישראלים, והוא שאלה גדולה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 658 אורחים