אלף אלפים כתב: וזהו ג"כ הטעם שתלמידי החכם ובני מקום רבנותו יכולים לנהוג כמותו
שאלות של בורות:סגן אלוף כתב:ידועה ההלכה שאע"פ שבכל דיני התורה ראוי להכריע ספק בהלכה עפ"י רוב הפוסקים, מכל מקום בדיני ממון הולכין אחר המוחזק לפי שחמורים דיני ממון שאין הולכין בהן אחר הרוב ויכול המוחזק לומר קים לי כמיעוט.
ניים ושכיב כתב:א. מה המקור שקים לי הוא מדין אין הולכין בממון אחר הרוב?
ב. לפי"ז למה הולכים אחרי רוב דיינים בב"ד?
סגן אלוף כתב:לפי שחמורים דיני ממון שאין הולכין בהן אחר הרוב ויכול המוחזק לומר קים לי כמיעוט.
סגן אלוף כתב:כמו כן כאשר נחלקו הפוסקים בהוראה ויש רוב לצד אחד, הרי כבר בשעת הלימוד החכם יכול לסמוך או לנטות כדברי הרוב ולהכריע בלימודו מה דין התורה במקרה זה ואין שום משמעות לכך שהלכה זו עתידה בסופה לאחר זמן להוציא ממון, ואם כן למה כאשר יבוא החכם הזה וישב לדון בין איש לרעהו לא יוכל לפסוק לפי תורה דיליה זו, אתמהה
קולמוס הסופר כתב:הדין להלכה הוא, שאם הדיין הכריע הדין כצד אחד, אין הבע"ד יכול לטעון קים לי, כך נפסק הלכה למעשה בכללי דיני תפיסה לנתיה"מ סעיף כ'.
אלא שלרוב אין באמת ראיות מכריעות לצד אחד, או שהדיין אינו 'מעיז' להכריע נגד דעת פוסקים מפורסמים.
יורה_דעות כתב:ומש"כ ה' סג"א ביסוד קים לי "שאינו בדין שבורותו של הדיין תגרום לו הפסד", לא ידענא מאי קאמר, הלא קים לי נאמר כשרוב הפוסקים כהדיין, וכשפסק מחמת הרוב (ולא כשפסק מחמת ראיה, כמ"ש הרב קולמוס. דאחרי שדיין ות"ח עומד וצווח שדעת המיעוט דחויה ויש ראיה נגדה א"א לומר קים לי כנגדה, ואם הנדון ת"ח ובר הכי יכול להיות שיוכל לומר קים לי בזה. והוא הדין אם יש ב"ד אחר שטוען שדעת המיעוט אינה דחויה, יוכל לומר קים לי כב"ד זה). וכל דין קים לי הוא כשהדיינים מכריעים מחמת רוב. ולא כשדוחים דעת המיעוט לגמרי.
קולמוס הסופר כתב:בס"ד
קצות החושן ר"פ סק"ב: ונראה דהא דקי"ל אין הולכין בממון אחר הרוב היכא דאיכא חזקת ממון אף על גב דבשאר דוכתי רובא וחזקה רובא עדיף, דשאני חזקת ממון דאית בה טעמא המוציא מחבירו עליו הראיה ורובא לא מיקרי ראיה. ע"כ.
וא"כ כל עניין אין הולכים בממון תלוי בזה שהמוציא מחבירו, ורוב אינו ראיה כמש"כ הקצוה"ח.
סגן אלוף כתב:יורה_דעות כתב:ומש"כ ה' סג"א ביסוד קים לי "שאינו בדין שבורותו של הדיין תגרום לו הפסד", לא ידענא מאי קאמר, הלא קים לי נאמר כשרוב הפוסקים כהדיין, וכשפסק מחמת הרוב (ולא כשפסק מחמת ראיה, כמ"ש הרב קולמוס. דאחרי שדיין ות"ח עומד וצווח שדעת המיעוט דחויה ויש ראיה נגדה א"א לומר קים לי כנגדה, ואם הנדון ת"ח ובר הכי יכול להיות שיוכל לומר קים לי בזה. והוא הדין אם יש ב"ד אחר שטוען שדעת המיעוט אינה דחויה, יוכל לומר קים לי כב"ד זה). וכל דין קים לי הוא כשהדיינים מכריעים מחמת רוב. ולא כשדוחים דעת המיעוט לגמרי.
אני מציע לה' יורה דעות שיקח לו איזה פסק זמן מעיסוקיו הרבים, ויפתח את ספרי הפסק - ואני מסתפק בינתיים בספר תקפו כהן - ויראה שהטעם שאין הולכין בממון אחר רוב פוסקים אינו משום טענת קים לי, טענת קים לי הוא מושג שנאמר בתפיסה בפלוגתא דרבבותא למה זה נקרא טענת ברי, הטעם שאין הולכין אחר רוב זהו משום שאין הולכין בממון אחר הרוב, [והגע בעצמך דלרב שהולכין אחר הרוב ה"נ הולכין אחר רוב פוסקין,] ורק אחרי שאין הולכין שוב חזר הדין שאין לדיין ההולך אחר רוב פוסקים כח להכריע ושוב יכול הלה לטעון קים לי, וממילא זהו מה שכתבתי שאינו בדין שיפסיד התופס בגלל ספיקו של הדיין.
סגן אלוף כתב:קולמוס הסופר כתב:בס"ד
קצות החושן ר"פ סק"ב: ונראה דהא דקי"ל אין הולכין בממון אחר הרוב היכא דאיכא חזקת ממון אף על גב דבשאר דוכתי רובא וחזקה רובא עדיף, דשאני חזקת ממון דאית בה טעמא המוציא מחבירו עליו הראיה ורובא לא מיקרי ראיה. ע"כ.
וא"כ כל עניין אין הולכים בממון תלוי בזה שהמוציא מחבירו, ורוב אינו ראיה כמש"כ הקצוה"ח.
אם הגעת לבאר בזה הטעם שאין הולכין בממון אחר הרוב דהיינו משום מוחזק הצדק עימך, אבל מ"מ קשיא במאי שנא לילך אחר רוב פוסקין מלילך אחר עד אחד שמעיד על הלכה דפשיטא שמוציאין ממון על פיו
יורה_דעות כתב:איש יקר, עיסוקי הרבים הם ספרי הפסק, וזכיתי ב"ה ללמוד הלכות תפיסה. במחילת כבוד תורתך, כל הדין שאין הולכין בממון אחר הרוב הוא רק משום תפיסה ומשום דאיכא מוחזק, כמפורש בפוסקים קדמונים ואחרונים. ואילו בהכרעה בממון כן הולכים אחר הרוב, בבית הדין מכריעים על פי רוב הדעות. לא נכון הדבר שאין לדיין ההולך אחר רוב פוסקים כח להכריע, יש לו כח להכריע והכלל בתלמוד הוא שהלכה כרבים, וגם בדיני ממונות, אלא שדעת המיעוט לא בטלה כשבהכרעתו באה רק מחמת הכלל שהלכה כרבים. וכל עוד דעת המיעוט לא בטלה אפשר לתפוס.
יורה_דעות כתב:לא ידענא איזה רוח שטות עבר עליך לעשות אומר שמועה בבית המדרש כדין עדות, והרי על פי שמועות בבית המדרש פוסקים גם בדיני נפשות וערוה, ולדבריך וכי נפסק בעד אחד? הדרכים בהם מגיע החכם ללמוד תורתו לא קשורות לדיני עדות בשום צורה ואופן. ורק היכן שההלכה נאמרת מפי אדם אחד אחרי שכבר התעורר הספק, דנוהו חכמים כעד אחד, ואמרו שאם הוא נוגע אין מאמינים לו, ובכה"ג יוכל באמת הנתבע לומר שאינו מאמין לאותו אחד שאמר אחרי שנולד הספק. אבל בנאמר בלי קשר לנדון דידן והוחזקה השמועה כך ונתקבלה על ידי החכמים היא חלק מההלכה.
אלף אלפים כתב:שאלה ידועה
והנראה בזה שבמחלוקת בין החכמים כל צד שנאמר על ידיהם יש לו קיום ועדיין הוא מכלל התורה ששבעים פנים לתורה, ואטו כיום לא מפלפלים בסברת בית שמאי, וזהו ג"כ הטעם שתלמידי החכם ובני מקום רבנותו יכולים לנהוג כמותו, ולכן גם כאשר נאמר כללי פסיקה אין זה אלא כלפי המעשה אשר יעשון בפועל אבל עדיין בתוככי בית המדרש לא נתיישבה המחלוקת, והלכך אין הנידון דומה לראיה שהבאת מעדות עד אחד.
יורה_דעות כתב:נכון מאד, אין הולכין בממון אחר הרוב משום שהוא מוחזק, ועתה תסביר את דבריך לעיל שאם אקח פסק זמן מעיסוקי אגלה שא"ה בממון אחר הרוב אינו משום קים לי, כי "טענת קים לי הוא מושג שנאמר בתפיסה.. והטעם שא"ה בממון אחר הרוב זהו משום שא"ה בממון אחר הרוב". אבל אם הא דאהבא"ה הוא משום תפיסה, הרי זה זהה לטענת קים לי. שיכול לתפוס ולטעון שיוכיחו שאינו מהמיעוט.
יורה_דעות כתב:ושאלתך שכשיש רוב בפוסקים שייעשה הכרעה בדרכי הלימוד, כבר השיבוך שאין כלל כזה בדרכי הלימוד, אין כלל שהרוב צודק באופן אוטומטי, אלא מסור ללומדים להכריע. ורק כשאין שום הכרעה ונמסרות השיטות ומתוכחים אנשים ביניהם, עולה הנדון איך לנהוג כשאין הכרעה, ובזה אין הכלל של רוב מכריע.
יורה_דעות כתב:הסיבה שצריך לטעון קים לי, היא משום שהדיינים פוסקים לא כמותו, ובסתמא הרי מקבל את הכרעת הדיינים שבא לדון לפניהם, ורק אם טוען קים לי הוא דורש שלא לקבל את הכרעת הדיינים. וכבר נכתב לעיל כמה פעמים.
יורה_דעות כתב:בשביל תפיסה צריך ברי, בשביל מוחזקות לא צריך ברי.
סגן אלוף כתב:אני מציע לה' יורה דעות שיקח לו איזה פסק זמן מעיסוקיו הרבים, ויפתח את ספרי הפסק - ואני מסתפק בינתיים בספר תקפו כהן - ויראה שהטעם שאין הולכין בממון אחר רוב פוסקים אינו משום טענת קים לי, טענת קים לי הוא מושג שנאמר בתפיסה בפלוגתא דרבבותא למה זה נקרא טענת ברי, הטעם שאין הולכין אחר רוב זהו משום שאין הולכין בממון אחר הרוב, [והגע בעצמך דלרב שהולכין אחר הרוב ה"נ הולכין אחר רוב פוסקין,] ורק אחרי שאין הולכין שוב חזר הדין שאין לדיין ההולך אחר רוב פוסקים כח להכריע ושוב יכול הלה לטעון קים לי, וממילא זהו מה שכתבתי שאינו בדין שיפסיד התופס בגלל ספיקו של הדיין.
יורה_דעות כתב:רוב פוסקים הוא כלל מכללי הוראה, ולכן כאשר אין הכרעה נזקקים לכללי הוראה, כאשר יש הכרעה לא צריכים לכללי הוראה. כתבתי זאת לפחות 5 פעמים.
אלף אלפים כתב:שאלה ידועה
והנראה בזה שבמחלוקת בין החכמים כל צד שנאמר על ידיהם יש לו קיום ועדיין הוא מכלל התורה ששבעים פנים לתורה, ואטו כיום לא מפלפלים בסברת בית שמאי, וזהו ג"כ הטעם שתלמידי החכם ובני מקום רבנותו יכולים לנהוג כמותו, ולכן גם כאשר נאמר כללי פסיקה אין זה אלא כלפי המעשה אשר יעשון בפועל אבל עדיין בתוככי בית המדרש לא נתיישבה המחלוקת, והלכך אין הנידון דומה לראיה שהבאת מעדות עד אחד.
בספר 'דברי הרב', שהוציא הרב צבי שכטר על רבו, הגרי"ד, (עמ' רל"ד והלאה) מביא דוגמה שרבו הקל בשעת הדחק (קריאה בתורה על ידי קטן פחות מי"ג). ואח"כ הביא דברי הגר"ח מוולז'ין (חוט המשולש סוף סימן ט) בשם הגר"א, שאין להחמיר בתרתי לריעותא, ואין להקל בצירוף שיטות מטעם ס"ס, משום שמשעה שנתברר הדין, שוב אין מצרפים את הדעה השניה לשום ענין.
וע"ז כתב הרב שכטר שזה נכון רק בשיטת הגר"א, שהכריע בכל דבר באופן ודאי, אבל לפי רוב הפוסקים, אין ההכרעה שלנו הכרח מוחלט, וכדברי הרמב"ן בהקדמה למלחמות, שחכמת התלמוד אינה כחכמת התשבורת שיש בה ראיות מוכרחות. וכדרכו של הרמ"א להקל בשעת הדחק בערב שבת או במקום אורחים וכו'.
ואמר הגרי"ד בשם אביו, הגאון ר' משה סולובייצ'יק, שההסבר הוא שבאמת מעיקר הדין נפסקה ההלכה להקל, ואנו מחמירים בד"כ לא משום דיני בשר וחלב (למשל) אלא משום דיני כבוד רבו, אבל במקום הפסד מרובה אנו אומרים שיש גבול עד כמה צריך להחמיר בכבוד רבו.
והרב שכטר הוסיף שגם בלא הכי אפשר להבין עניין זה, על פי הכלל: "אלו ואלו דא"ח" והביא מספר קהלת יעקב לברכות (יא.) שמה שמבואר בגמרא דבשעת הדחק אמרינן כדאי הוא ר' פלוני לסמוך עליו, וכן מה שאנו חוששים לדעת היחיד אף דלא קיי"ל כוותיה... הכל מיוסד על הנחה זו – ש"אלו ואלו דא"ח) "הוא לא סתם פתגם פילוסופי, אלא יסוד מוסד בהלכה, דהשיטה שנדחית מן ההלכה (לפעמים) אינה חשובה כמוטעת אלא רק דלא פסקינן כוותי', אך עדיין חשוב כספק כלדהו – אולי כן יש לנו לפסוק, ואשר לפיכך מיקרי שפיר "ספק" לגבי דין ערלה בחו"ל מותר, וכן לגבי ספק אבלות להקל וכו'.
ומה שרצה ר' וואלף לומר קים לי [עי' חו"מ סי' כ"ה סעיף ב' בהגה וסמ"ע ס"ק ט"ז] תמהני אדיין מצויין דלימא כן הלא לפי דבריו מוכרחין אנו תמיד לפסוק כהנתיבות להוציא ממון וכי אנחנו אין אתנו להכריע והלא בעזרת השי"ת כמה פעמים פסקנו היפך דבריו בהסכמת בד"צ אשר הי' אתי וכי בער אנכי להכריע הלא הגאון זצ"ל בעצמו כתב עלי דברי שבח ותארני בתואר גאון זה לערך ח"י שנה כאשר הוא עדיין בכתובים בהעתק אצל יחידי סגולה דפה קהלתינו ואיה איפוא דברי כאין נחשבו בעיני מה"ר זאב ולהדר דינא דפסקתי מחמת שעינו הטעתו שראה בנתיבות המשפט כותב דברים אגב רהיטא:
ובאמת גם הנתיבות המשפט מודה לדברי לדינא והוא מיירי בגווני דאין המחילה נגד המתחייב ומחמת שאין דרכי לעיין בדברי האחרונים לא רציתי לדקדק בדבריו אולם לפי דעתי ודאי כוונתו כן הוא ולא טעה הגאון הנ"ל זצ"ל בדבר פשוט ודרכי מעולם שלא לעיין באחרונים לענין דינא רק כשיש לי איזה ספק אבל אם הדבר פשוט בעיני את אחרונים אני הוא. ואם נימא כדברי מה"ר זאב לומר קים לי א"כ צריך הדיין לחפש בדברי השו"ע קטנים ושארי הקיצורים אולי ימצא איזה שגיאה שיצא לפעמים מאיזה גדול ולומר קים לי וחס ליה לומר כן.
עושה חדשות כתב:כדאי להכיר...
שו"ת דברי חיים חושן משפט חלק א סימן ה -ומה שרצה ר' וואלף לומר קים לי [עי' חו"מ סי' כ"ה סעיף ב' בהגה וסמ"ע ס"ק ט"ז] תמהני אדיין מצויין דלימא כן הלא לפי דבריו מוכרחין אנו תמיד לפסוק כהנתיבות להוציא ממון וכי אנחנו אין אתנו להכריע והלא בעזרת השי"ת כמה פעמים פסקנו היפך דבריו בהסכמת בד"צ אשר הי' אתי וכי בער אנכי להכריע הלא הגאון זצ"ל בעצמו כתב עלי דברי שבח ותארני בתואר גאון זה לערך ח"י שנה כאשר הוא עדיין בכתובים בהעתק אצל יחידי סגולה דפה קהלתינו ואיה איפוא דברי כאין נחשבו בעיני מה"ר זאב ולהדר דינא דפסקתי מחמת שעינו הטעתו שראה בנתיבות המשפט כותב דברים אגב רהיטא:
ובאמת גם הנתיבות המשפט מודה לדברי לדינא והוא מיירי בגווני דאין המחילה נגד המתחייב ומחמת שאין דרכי לעיין בדברי האחרונים לא רציתי לדקדק בדבריו אולם לפי דעתי ודאי כוונתו כן הוא ולא טעה הגאון הנ"ל זצ"ל בדבר פשוט ודרכי מעולם שלא לעיין באחרונים לענין דינא רק כשיש לי איזה ספק אבל אם הדבר פשוט בעיני את אחרונים אני הוא. ואם נימא כדברי מה"ר זאב לומר קים לי א"כ צריך הדיין לחפש בדברי השו"ע קטנים ושארי הקיצורים אולי ימצא איזה שגיאה שיצא לפעמים מאיזה גדול ולומר קים לי וחס ליה לומר כן.
פולסברג כתב:מה הדין לטעון קים לי אם בעצמו אינו סובר כמוה?
לדוגמא: תלוי במח' קצות ונתיבות, ואני אישית חושב שהקצות צודק. האם אני יכול לטעון שבטלה דעתי להנתיבות?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים