יאיר כתב:הרמב"ם באר שכל הענין לאמונת נביא הוא מכח המצוה שציוה משה רבינו כענין שאנו מאמינים לב' עדים ונתן זאת רק כדוגמא לצורך לקבל את הדברים כמו המצוה לקבל דברי ב' עדים אך ודאי שהאמנת הנביא חזקה מב' עדים לעניינים אחרים שהרי הנביא נתן אות שהתקיים וא"כ ודאי שדבריו נכונים ואמיתיים (אא"כ עוקר דבר מהתורה לצמיתות שאז מפורש שאין להאמינו כי מנסה ה' אתכם וכו').
יורה_דעות כתב:תמיהני על פותח האשכול שטועה בדבר משנה וחז"ל אמרו שהאומר אין תחית המתים מן התורה אין לו חלק בעה"ב וידוע דברי רש"י שאפי' אם מאמין כל שאינו מאמין שהוא מן התורה מה לנו ולאמונתו, והרי למדו מן התורה מפסוקים שונים ואין ספק שלדעתם משה ידע הלימודים האלו
בברכה המשולשת כתב:יעויין בספר באר שבע על דברי רש"י הנ"ל
בברכה המשולשת כתב:על דברי רש"י (או שאינם דברי רש"י) שם יעויין בספר באר שבע על אתר
איש רגיל כתב:אמנם הבאר שבע כתב "לפי דעתי לא יצאו דברים אלו מפה קדוש רש"י, אלא איזה תלמיד טועה פירש כן בגליון ונכתב בפנים". אבל מה נעשה ביום שידובר ביד רמ"ה שם שמביא דברים אלו בשם רש"י "ורבינו שלמה ז"ל גריס האומר אין תחיית המתים מן התורה כלומר שכופר במדרשים דדרשינן לקמן מניין לתחיית המתים מן התורה ואפילו יהא מודה ואומר מאמין אני שיחיו מתים אלא דלא רמיזא באורייתא כופר גמור הוא דהואיל ועוקרה מן התורה מה לנו ולאמונתו וכי מהיכן הוא יודע שכן הילכך כופר גמור הוא". ופלא על אלו שתמיד אוהבים למצוא טעויות ברש"י או לומר 'זה לא מרש"י', זה מזוייף' וכל כיו"ב, שלא יודעים למצוא פה את הטעות של הבאר שבע.
די! נמאס מזהאיש רגיל כתב:הייתי יכול לחשוב שיש לך אינטרס לנסות ולהשכיח את דברי רש"י או היד רמ"ה האלו, שהרי דבריהם סותרים את ההשקפה המזרחיסטית הדוגלת בכך שדי שאיני חולק על חז"ל בפסיקת ההלכה, אך לגבי דרשות חז"ל, מי גדול ממני.
המעיין כתב:מרן המשגיח שמך נאה לך!
סגן אלוף כתב:כתב הרמב"ם באגרת תחיית המתים וז"ל ואח"כ ספרו לנו הנביאים מה שהודיעם ה' יתעלה מענין תחיית המתים והיה קל לקבלו עכ"ל, ע"ש היטיב שמבואר בדבריו שעיקר הי"ג של אמונת תחיית המתים לא נתגלה עד זמן הנביאים שלא כשאר העיקרים שנאמרו למשה בסיני ע"מ לאומרם לעם ישראל מיד
וצ"ע לפי"ז א] על דעת הגר"ח שמי שאינו מאין בי"ג עיקרים אינו בכלל אמונת ישראל ואפילו בעיקר זה שלכאורה הוא סיפור דברים בעלמא מה יהיה, וא"כ איך יתכן שבזמן הנביאים נתחדשה מצוה זו, וע"כ שתוקף אמונה זו היא ככל דברי הנביאים, והדק"ל למה נקרא שמו עיקר.
ב]כ' הרמב"ם פ"ח מיסוה"ת ה"ב וז"ל נמצאת אומר שכל נביא שיעמוד אחר משה רבינו אין אנו מאמינים בו מפני האות לבדו כדי שנאמר אם יעשה אות נשמע לו לכל מה שיאמר אלא מפני המצוה שצונו משה בתורה ואמר אם נתן אות אליו תשמעון כמו שציוונו לחתוך הדבר על פי שני עדים ואע"פ שאין אנו יודעין אם אמת העידו אם שקר עכ"ל.
והנה אם אמונת תה"מ נתגלתה ע"י הנביאים אטו כל כוחה רק כב' עדים שהעידו להעיד, דהיינו שרק אסור לנו להכחישה אבל אין אנו יודעים אם באמת כך, אתמהה ?????
יין המשמח כתב:
1. אתה סותר את עצמך מיניה וביה, אתה אומר בתחילה שלא נתגלה עד זמן הנביאים אבל כבר נאמר ונרמז בתורה פעמים רבות [אז ישיר, הבאת תרומה לאהרן וכו' וכו' ככל הראיות הנמצאות בחלק ובסוף כתובות]. ולאחר מכן אתה מקשה שזה נתחדש ע"י נביאים, אם זה ניתן ולא נתגלה, הגילוי אינו חידוש אלא הפניה לומר, תראה כבר אמר זאת משה.
2. אמונת הנביאים אינה כב' עדים, אלא כמצוות ה', ולכן זה לא משנה מה אמר, באם יש אדם המתהלך בדרכי הנבואה (כמבואר ברמב"ם שם) ומוחזק ככשר וכו', ואומר שה' שלחו, הרי אנו מחוייבים להאמין לו כי כך המצווה ואסור לנו להטיל ספק בדבריו. וממילא לא יתכן מציאות שדברי הנביא אינם ודאיים אצלנו, משא"כ בב' עדים, שאגב יש דין שאם הדיין מפקפק בעדות הוא לא מחוייב לקבלה (עי' בהל' סנהדרין).
יורה_דעות כתב:הרב סג"א מניח הנחה וקובע עיקרים בלי יסוד ועל ה' יזעף לבו. אתה מניח שאם לא נאמר למשה להגיד לעם זה לא עיקר. וכי על העיקרים האחרים כן מצאנו שנאמר למשה להגיד לעם? והרי על הגשמות התווכחו עד זמן הראשונים. לד' הר"מ העיקרים הם מהות האמונה וא"צ בציווי מיוחד לפרטם. והעובדה שהנביאים אומרים את העיקר במפורש לא מוכיחה ש"אין בו ודאות אלא מחמת הנבואה" והרי הרבה דברים נאמרו בתורה וגם בנביאים או נרמזו בתורה ונתפרשו בנביאים. והר"מ לא כותב שתוקף נבואה רק כב' עדים, אלא רק שלא תתמה האם מאמינים על פי האות לבדו, וע"ז אמר שהתורה הסכימה לסמוך על האות, כמו שהסכימה לסמוך על עדים, זה אופן בירור שהתורה סמכה עליו. אבל מאמינים בו בגלל שהוא נביא. האות מלמדנו שהוא נביא. וכל זה נאמר לנביא שקם ומתנבא ואינו מוכר כנביא, אבל על הנביאים שקבלום כנביאים והנביאים הבאים אחריהם וכל ישראל ידעו שהם נביאים לא צריכים אות זה, וגם לא מוזכר בשום מקום שכל הנביאים שבתנ"ך עשו בהכרח אות, ואם חכמי הדור מכירים אותו לא דורשים ממנו אות. בכל מקרה אין שום קשר לתחית המתים שחכמים הבינו שהיא כתובה בתורה וגם בלי רש"י אמרו "אין תחית המתים מן התורה".
יורה_דעות כתב:פשוט שאין שום משמעות לאמונה במציאות התחיות של מתים, לענין אמונת ישראל. מליוני הודים מאמינים בתחית המתים. אבל אמונתינו היא שהתחיה היא יעוד של ה' לעושי רצונו ושזה חלק מתכלית הבריאה ועבודתו, ורק מי שמאמין בזה הוא מאמין שתחיה"מ חלק מהתורה, ואין נפ"מ אם רמוז או כתוב או שנמסר בע"פ או שנגלה מהנביאים, ואם מאמין סתם כך שיחיו המתים, מה לנו ולאמונתו, עדיין בכלל אפיקורס הוא.
אוצר החכמה כתב:איך אתה מסביר את כוונת המאירי בפירוש הגמרא. יש הכופר בתחיית המתים היינו שחושב שהדבר שקר ולא יהיה, ויש מי שאומר שאינה מן התורה, כלומר שאינו כופר בתחיית המתים וסובר שתהיה אלא שסובר שאינה אמונת הנביאים (זה דברי המאירי) ואם כן מה הוא סובר, ומה הבעייה בסברתו ?
סגן אלוף כתב:יין המשמח כתב:2. אמונת הנביאים אינה כב' עדים, אלא כמצוות ה', ולכן זה לא משנה מה אמר, באם יש אדם המתהלך בדרכי הנבואה (כמבואר ברמב"ם שם) ומוחזק ככשר וכו', ואומר שה' שלחו, הרי אנו מחוייבים להאמין לו כי כך המצווה ואסור לנו להטיל ספק בדבריו. וממילא לא יתכן מציאות שדברי הנביא אינם ודאיים אצלנו, משא"כ בב' עדים, שאגב יש דין שאם הדיין מפקפק בעדות הוא לא מחוייב לקבלה (עי' בהל' סנהדרין).
2. אבל הרמב"ם כתב שאמונתם היא כן כב' עדים, ולא קיבלתי תשובה על זה במחכ"ת.
רמב''ם כתב:נמצאת אומר שכל נביא שיעמוד אחר משה רבינו אין אנו מאמינים בו מפני האות לבדו כדי שנאמר אם יעשה אות נשמע לו לכל מה שיאמר אלא מפני המצוה שצונו משה בתורה ואמר אם נתן אות אליו תשמעון כמו שציוונו לחתוך הדבר על פי שני עדים ואע"פ שאין אנו יודעין אם אמת העידו אם שקר
סגן אלוף כתב:ב]כ' הרמב"ם פ"ח מיסוה"ת ה"ב וז"ל נמצאת אומר שכל נביא שיעמוד אחר משה רבינו אין אנו מאמינים בו מפני האות לבדו כדי שנאמר אם יעשה אות נשמע לו לכל מה שיאמר אלא מפני המצוה שצונו משה בתורה ואמר אם נתן אות אליו תשמעון כמו שציוונו לחתוך הדבר על פי שני עדים ואע"פ שאין אנו יודעין אם אמת העידו אם שקר עכ"ל.
והנה אם אמונת תה"מ נתגלתה ע"י הנביאים אטו כל כוחה רק כב' עדים שהעידו להעיד, דהיינו שרק אסור לנו להכחישה אבל אין אנו יודעים אם באמת כך, אתמהה ?????
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 361 אורחים