פשוטה של משנה כתב:רצוני להעלות כאן עוד חידוש בפשט משנה שנתחדש לי לאחרונה.
במשנה בשבת נאמר 'הזורע החורש והקוצר', וכבר תמהה הגמ' למה הקדים זורע לחורש והוציאה מזה חידוש דין בדרך מדרש המשנה.
אבל לפי דרך הפשט עלה ברעיוני ליישב שנקט התנא את לשון הפסוק 'בחריש ובקציר תשבות', וע"כ הקדים זריעה כדי לצרף חורש לקוצר.
פשוטה של משנה כתב:אגב דברי בביאור משנה עפ"י לשון המקרא אוסיף עוד פנינה נחמדה על זה הדרך.
במשנה בביצה נאמר 'האשה ששאלה מים ומלח מחברתה הרי היא כרגלי שתיהן, רבי יהודה פוטר במים מפני שאין בהם ממש'.
ולשון 'פוטר' תמוה בעליל שהרי אין כאן ענין של חיוב כלל אלא שאלה של מותר או אסור, אלא היה צ"ל 'רבי יהודה מתיר במים'. ולא מצאתי מי שעמד בזה.
ואין מנוס מלומר שתפס לו התנא את לשון הפסוק במשלי 'פוטר מים ראשית מדון'.
פשוטה של משנה כתב:היות וחיברתי ספר בנושא זה וכבר דנו בו כאן בעבר בפורום נכבד זה רציתי להעלות כאן דברים המתחדשים לי מעת לעת למען קבלת חוו"ד של הציבור הנכבד.
ועתה אמרתי להעלות כאן ראיה נכבדה מגמרא ערוכה לקיום המושג של פשט ודרש במשנה כמובא בשם הגר"א וכאשר הארכתי בהקדמת ספרי.
הנה במשנה באבות (פ"א מי"ג) שנינו דברי הלל 'ודאשתמש בתגא חלף', ונתבארו דבריו במשנה אחרת (שם פ"ד מ"ה): רַבִּי צָדוֹק אוֹמֵר, אַל תַּעֲשֵׂם עֲטָרָה לְהִתְגַּדֵּל בָּהֶם, וְלֹא קַרְדֹּם לַחְפּוֹר בָּהֶם. וְכָךְ הָיָה הִלֵּל אוֹמֵר, וּדְאִשְׁתַּמֵּשׁ בְּתַגָּא, חֳלָף. הָא לָמַדְתָּ, כָּל הַנֶּהֱנֶה מִדִּבְרֵי תוֹרָה, נוֹטֵל חַיָּיו מִן הָעוֹלָם. הוי אומר שהלל דיבר על העושה תורתו קרדום לחפור בה.
ברם בגמ' במגילה (כח:) איתא 'אמר ריש לקיש זה המשתמש במי ששונה הלכות'. ואי אפשי שיפרש ר"ל שזהו פשוטה של משנה ולא אמרה אלא בדרך דרש לומר שאף זה כעין משתמש בתגא .
אבל אין לומר שאף זה נכלל ממש בדברי הלל, כי אילו היה הלל אומר 'ודאשתמש באורייתא' אזי היה אפשר לומר שהמשתמש בת"ח כמשתמש בתורה, אבל מכיון שאמר 'ודאשתמש בתגא' דהיינו כתרה של תורה א"כ מתבאר שלא נתכוון אלא לעושה שימוש בגדולה ובשררה שהתורה נותנת לו לצורך הנאת עצמו, ומעתה על כרחנו שר"ל לא דיבר אלא בדרך דרש בעלמא.
ובאמת כבר הקשה כן בתוס' רא"ש שם, ותירץ דתרתי נשמע מדברי הלל. אך עכ"פ נראה שעיקר הפירוש הוא המשתמש בתורה עצמה ליהנות ממנה הנאה חמרית, ואילו המשתמש בת"ח אינו אלא בדרך סמך לדברי הלל.
כמובן אשמח לקבל שאלות ותגובות בכל הקשור לנושא נכבד זה של פשוטה של משנה.
אוצר החכמה כתב:פשוטה של משנה כתב:היות וחיברתי ספר בנושא זה וכבר דנו בו כאן בעבר בפורום נכבד זה רציתי להעלות כאן דברים המתחדשים לי מעת לעת למען קבלת חוו"ד של הציבור הנכבד.
ועתה אמרתי להעלות כאן ראיה נכבדה מגמרא ערוכה לקיום המושג של פשט ודרש במשנה כמובא בשם הגר"א וכאשר הארכתי בהקדמת ספרי.
הנה במשנה באבות (פ"א מי"ג) שנינו דברי הלל 'ודאשתמש בתגא חלף', ונתבארו דבריו במשנה אחרת (שם פ"ד מ"ה): רַבִּי צָדוֹק אוֹמֵר, אַל תַּעֲשֵׂם עֲטָרָה לְהִתְגַּדֵּל בָּהֶם, וְלֹא קַרְדֹּם לַחְפּוֹר בָּהֶם. וְכָךְ הָיָה הִלֵּל אוֹמֵר, וּדְאִשְׁתַּמֵּשׁ בְּתַגָּא, חֳלָף. הָא לָמַדְתָּ, כָּל הַנֶּהֱנֶה מִדִּבְרֵי תוֹרָה, נוֹטֵל חַיָּיו מִן הָעוֹלָם. הוי אומר שהלל דיבר על העושה תורתו קרדום לחפור בה.
ברם בגמ' במגילה (כח:) איתא 'אמר ריש לקיש זה המשתמש במי ששונה הלכות'. ואי אפשי שיפרש ר"ל שזהו פשוטה של משנה ולא אמרה אלא בדרך דרש לומר שאף זה כעין משתמש בתגא .
אבל אין לומר שאף זה נכלל ממש בדברי הלל, כי אילו היה הלל אומר 'ודאשתמש באורייתא' אזי היה אפשר לומר שהמשתמש בת"ח כמשתמש בתורה, אבל מכיון שאמר 'ודאשתמש בתגא' דהיינו כתרה של תורה א"כ מתבאר שלא נתכוון אלא לעושה שימוש בגדולה ובשררה שהתורה נותנת לו לצורך הנאת עצמו, ומעתה על כרחנו שר"ל לא דיבר אלא בדרך דרש בעלמא.
ובאמת כבר הקשה כן בתוס' רא"ש שם, ותירץ דתרתי נשמע מדברי הלל. אך עכ"פ נראה שעיקר הפירוש הוא המשתמש בתורה עצמה ליהנות ממנה הנאה חמרית, ואילו המשתמש בת"ח אינו אלא בדרך סמך לדברי הלל.
כמובן אשמח לקבל שאלות ותגובות בכל הקשור לנושא נכבד זה של פשוטה של משנה.
אם אתה מביא את זה כדוגמה לפירוש לפי הדרך פשוטה של משנה אני מבין, אע"פ שיש לומר כדברי התוספות רא"ש שתרוויהו איתנהו עדיין אתה יכול לומר זה פשוטה של משנה וזה דרך מדרש ההלכה במשנה.
אבל אם כלשונך זה מהווה ראייה לעניין פשוטה של משנה אני לא מבין את הלוגיקה של הראייה, שכן צורת הראייה היא כזאת
ר"ל אומר פשט במשנה אבל כיוון שלי נראה שזה אינו הפשט על כרחך שיש שני דרכים של דרש ופשט והוא הלך בדרך הדרש.
כמובן שכך אין ראייה, הלא אם נחלוק על דרכך ונאמר שבמשנה יש רק פירוש אחד, יהיה כאן רק קושיה למה ר"ל חושב שזה הפשט במשנה אע"פ שלך נראה לא כך מצד הלשון. יש קושיה ואפשר לומר תירוצים, חלקם כבר הוזכרו לעיל איני יודע אם על ידך או על ידי אחרים, אבל אין כאן ראייה על עניין עקרוני.
אני לא מתכוון בדברי להתווכח על העיקרון עצמו אלא על הראייה מעניין זה.
נדב כתב:ראיתי פעם באיזה ספר (לא זוכר כעת היכן) שריש לקיש התכוין לומר שהגירסא הקדומה במשנה "ודאשתמש בתנא חלף" (כי גם לפני שרבי כתב את המשנה היו התלמידים כותבים את המשניות לעצמם במן מגילות סתרים, ויתכן חילוף ושינוי נוסחאות בין נ' לג',) וכמובן ריש לקיש מסתייע מהמעשה של רבי טרפון. א"כ לפי זה פירושו של ריש לקיש הוא הפשט הנכון והגירסא הנכונה לפי דעתו.
אם הייתי כותב את התירוץ הזה בלשון תלמודית הייתי כותב "תני ודאשתמש בתנא"
פשוטה של משנה כתב:ונתבארו דבריו במשנה אחרת (שם פ"ד מ"ה): רַבִּי צָדוֹק אוֹמֵר, אַל תַּעֲשֵׂם עֲטָרָה לְהִתְגַּדֵּל בָּהֶם, וְלֹא קַרְדֹּם לַחְפּוֹר בָּהֶם. וְכָךְ הָיָה הִלֵּל אוֹמֵר, וּדְאִשְׁתַּמֵּשׁ בְּתַגָּא, חֳלָף. הָא לָמַדְתָּ, כָּל הַנֶּהֱנֶה מִדִּבְרֵי תוֹרָה, נוֹטֵל חַיָּיו מִן הָעוֹלָם. הוי אומר שהלל דיבר על העושה תורתו קרדום לחפור בה.
פשוטה של משנה כתב:רצוני להעלות כאן עוד חידוש בפשט משנה שנתחדש לי לאחרונה.
במשנה בשבת נאמר 'הזורע החורש והקוצר', וכבר תמהה הגמ' למה הקדים זורע לחורש והוציאה מזה חידוש דין בדרך מדרש המשנה.
אבל לפי דרך הפשט עלה ברעיוני ליישב שנקט התנא את לשון הפסוק 'בחריש ובקציר תשבות', וע"כ הקדים זריעה כדי לצרף חורש לקוצר.
אינו נכון, אלא כך צ"ל: והוציאה מזה חידוש דין בדרך פשט המשנה.והוציאה מזה חידוש דין בדרך מדרש המשנה.
פלתי כתב:פשוטה של משנה כתב:רצוני להעלות כאן עוד חידוש בפשט משנה שנתחדש לי לאחרונה.
במשנה בשבת נאמר 'הזורע החורש והקוצר', וכבר תמהה הגמ' למה הקדים זורע לחורש והוציאה מזה חידוש דין בדרך מדרש המשנה.
אבל לפי דרך הפשט עלה ברעיוני ליישב שנקט התנא את לשון הפסוק 'בחריש ובקציר תשבות', וע"כ הקדים זריעה כדי לצרף חורש לקוצר.
לטעמי בכה"ג זה ממש התנגשות חזיתית עם דברי חז"ל. שהרי אם כפירושך א"כ אין לנו מקור לכך שגם על חרישה שאחר זריעה יהא חייב, ולפי חז"ל זה גופא מאי דאתא התנא לאשמעינן. דתנא בא"י קאי שהיו עושים חרישה לאחר הזריעה, וקמ"ל דגם חרישה כה"ג מיקרי חרישה.
בכללות אינני חושב שאסור לפרש המשנה לפי פשוטה, אבל צריך מאד מאד ליזהר בזה.
ומה שכתבת:אינו נכון, אלא כך צ"ל: והוציאה מזה חידוש דין בדרך פשט המשנה.והוציאה מזה חידוש דין בדרך מדרש המשנה.
צופר הנעמתי כתב:זה בדיוק הרעיון שעומד מאחורי הטענה (של הגר"א) שיש פשט ודרש במשנה - שלפעמים הגמרא מוציאה דינים מהמשנה על דרך הדרש, אע"פ שלפי הפשט אין זה פירוש המשנה, כמו שאפשר להוציא דינים מהתורה על דרך הדרש, אע"פ שלפי הפשט הפירוש אחר לגמרי.
לא הבנתי את ההשגה, עצם ב' המשמעויות שכתב הרא"ש זהו דרך דרש כמובן
קטינא דארעא
נדב כתב:ראיתי פעם באיזה ספר (לא זוכר כעת היכן) שריש לקיש התכוין לומר שהגירסא הקדומה במשנה "ודאשתמש בתנא חלף" (כי גם לפני שרבי כתב את המשנה היו התלמידים כותבים את המשניות לעצמם במן מגילות סתרים, ויתכן חילוף ושינוי נוסחאות בין נ' לג',) וכמובן ריש לקיש מסתייע מהמעשה של רבי טרפון. א"כ לפי זה פירושו של ריש לקיש הוא הפשט הנכון והגירסא הנכונה לפי דעתו.
אם הייתי כותב את התירוץ הזה בלשון תלמודית הייתי כותב "תני ודאשתמש בתנא"
ודעת לנבון נקל שאין הפרש מהותי בין מה שנוגע להלכה לבין מה שאינו נוגע להלכה מבחינה פרשנית גרידא, ואין החילוק אלא בכך שקיבלנו סמכותם בהלכה ואין לערער על מה שפסקו הם אף אם לדעתנו שונה הוא פירוש המשנה, שהרי מחוייבים אנו להלכה כפי שקבעוה האמוראים שאותם קיבלנו עלינו לנהוג כדעתם ולא את דעת התנאים.
עוד מצאנו מקום שבו שיבש האמורא את גירסת המשנה ומתבאר מן הסוגיא שלא היתה כוונתו לתקן את המשנה אלא להכניס בנוסח המשנה שלפניו את ההלכה הרווחת במקומו, תמצא דבר זה במסכת ב"מ (קז.) אשר במשנה שם נאמר 'תבואה לא יזרענה קטנית' ואילו רב יהודה שנה במשנה 'תבואה יזרענה קטנית', וביארה הגמ' שהוא משום שכך הדין בבבל שלא כמו בארץ ישראל אשר שם נשנתה המשנה.
והנה למדנו מכך שהמשנה היתה להם ספר ההלכה אשר לא אבו לנטות הימנה, ויותר היה נוח לו לשבש גירסתה בכדי להתאימה להלכה מאשר לומר שאין ההלכה בבבל כמשנה זו .
אוצר החכמה כתב:הסיבה שאין אנו חולקים בפשט המשנה על דבריהם היא לא כי אע"פ שאנו בעצם צודקים יותר, רק אנו מחוייבים לקבל את דבריהם. אלא להיפך וודאי שמבחינת הצד ההלכתי פירושם במשנה הוא הצודק ואין שום ספק בדבר רק מותר לנו לפרש גם אחרת.
בזה תבין ענין הדוחקים והאוקימתות שעושים האמוראים כשמקשים עליהם מדברי התנאים שרבים תמהו ע"ז, דהואיל והאמוראים יודעים שהאמת עמהם ורק האיסור לחלוק הוא העומד בפניהם לכן דוחקים בלשון התנאים להתאים דבריהם עם האמת" (
השמטה לסימן ט"ו דוחקים בלשון התנאים
להתאים דבריהם עם האמת
ומכאן תוכחת מגולה לחדשים מקרוב באו חכמים
בעיניהם המדמים בנפשם כי הם הם הכמו
וגילו ומצאו כי יש פשוטה של משנה והם מוצאים
עוז בנפשם להפוך קערה על פיה ולקבוע בתי מדרשות
לצעירי הצאן אשר עדיין לא טעמו טעם עיון התלמוד
ויש אשר גם המורים בעצמם לא זכו לצורתא דשמעתתא
מימיהם והם פוערים פיהם לבלי חק לדבר סרה בפני
התלמידים על חכמי התלמוד האמוראים הקדושים
ולומר כי לא ידעו ולא הבינו פשטי המשנה ועל כן
על התלמידים לדרוש ולחקור בעצמם אחר פשוטה
של משנה כדרך שאמר לתלמידיו מייסד כת הקראים
ענן חפישו באורייתא שפיר עפ"ל ולא ידעו החטאים
האלה בנפשותם כי ענין פשוטה של משנה היה גלוי
וידוע לקדמונים כמש"ג אבל ידעו גם כי אנו מפי
האמוראים חיים וכמש"ג בדברינו באר היטב
מימלא י"ל שהסכימו לקבל אותה כעין חוקה, שנוסחתה מחייבת
כך הבנתי מדבריו שצטטתי לעיל "דהואיל והאמוראים יודעים שהאמת עמהם ורק האיסור לחלוק הוא העומד בפניהם לכן דוחקים בלשון התנאים להתאים דבריהם עם האמת" היינו שלשון התנאים מחייבת, אבל לא התוכן אליו נתכוונו התנאים כשאמרו לשון זו, ולענין התוכן יש שיודעים האמוראים שהאמת עמם (היינו, ולא עם התנאים) וכך מכריעים לדינא.אוצר החכמה כתב:אולי תציין איפה הוא כתב דבר כזה?ממילא י"ל שהסכימו לקבל אותה כעין חוקה, שנוסחתה מחייבת
כך הבנתי מדבריו שצטטתי לעיל "דהואיל והאמוראים יודעים שהאמת עמהם ורק האיסור לחלוק הוא העומד בפניהם לכן דוחקים בלשון התנאים להתאים דבריהם עם האמת" היינו שלשון התנאים מחייבת, אבל לא התוכן אליו נתכוונו התנאים כשאמרו לשון זו, ולענין התוכן יש שיודעים האמוראים שהאמת עמם (היינו, ולא עם התנאים) וכך מכריעים לדינא.
בסופו של דבר, כל בר בי רב דחד יומא יודע שפעמים רבות האמוראים דוחקים מאד בפירוש המשנה, כדי ליישב סתירות בין משניות, ואפילו כדי להעמיד את סברתם הם באופן שלא יקשה עליה ממשנה מפורשת. האם זו אכן הייתה כוונת התנא? אם כן - לא מובן מדוע נשנתה המשנה באופן משונה שכזה. בזה יש שתי דרכים הידועות לי - או שעשו כן במכוון משום דברים שבכתב וכדומה (ויל"ע בזה, וכבר העירו לעיל), או שאכן כוונת התנא הייתה למשתמע מפשטות דבריו, אבל האמוראים התעלמו במודע לעיתים (מכח קושיא או סברא) מכוונת התנא העולה מדבריו, ודחקו בלשון המשנה מה שלא עלה על לב התנאים כדי שלא לחלוק חזיתית על לשונם (וכמו שמפטיר אגב אורחא הרש"פ שם - כן עשה החזו"א ללשונות הראשונים, כידוע).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 440 אורחים