עשוי לנחת כתב:אני מחפש אם יש דרושים או פנינים שבהם חיברו ע"ד הדרוש בין שבת זכור ל'זָכָר' - באופן שמתאים למשל לברית מילה או שלום זכר.
אשמח לכל עזרה בהקדם!
זלמניו כתב:א. מרגלא בפומהון דחסידיא דהרי השלום זכר של מרע"ה היה בשבת זכור!
ב. בס' ר"צ הכהן יש הרבה מזה שמחיית עמלק היותר גדולה הוא הולדת בנים לישראל.
לומד_בישיבה כתב:זלמניו כתב:א. מרגלא בפומהון דחסידיא דהרי השלום זכר של מרע"ה היה בשבת זכור!
ב. בס' ר"צ הכהן יש הרבה מזה שמחיית עמלק היותר גדולה הוא הולדת בנים לישראל.
מורינו רב זלמניו מהיכי תיתי שהשלום זכר של משה רבינו היה בפרשת זכור.
בשלמא לדעת הב"ח שמרע"ה נפטר בערב שבת והרי הקדב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים אך לדעת שאר הפוסקים שנפטרבשבת אחר הצהרים - שאלה מפורסמת היא אם הנולד בשבת עושים לו שלום זכר בשבת הבא שהרי כבר עליו יום השבת.
כתבתי מקופיא ואם טעיתי והוא רחום יכפר.
הצב''י כתב:רש"י שבת פח:
הכהן כתב:לומד_בישיבה כתב:זלמניו כתב:א. מרגלא בפומהון דחסידיא דהרי השלום זכר של מרע"ה היה בשבת זכור!
ב. בס' ר"צ הכהן יש הרבה מזה שמחיית עמלק היותר גדולה הוא הולדת בנים לישראל.
מורינו רב זלמניו מהיכי תיתי שהשלום זכר של משה רבינו היה בפרשת זכור.
בשלמא לדעת הב"ח שמרע"ה נפטר בערב שבת והרי הקדב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים אך לדעת שאר הפוסקים שנפטרבשבת אחר הצהרים - שאלה מפורסמת היא אם הנולד בשבת עושים לו שלום זכר בשבת הבא שהרי כבר עליו יום השבת.
כתבתי מקופיא ואם טעיתי והוא רחום יכפר.
ממלא שנותיהם זה גם בימי השבוע?
בברכה המשולשת כתב:עשוי לנחת כתב:אני מחפש אם יש דרושים או פנינים שבהם חיברו ע"ד הדרוש בין שבת זכור ל'זָכָר' - באופן שמתאים למשל לברית מילה או שלום זכר.
אשמח לכל עזרה בהקדם!
לכאורה קשור גם לדברי מהדרש (וכן בפיוט) שעמלק חתכו ערלות ישראל וזרקום כלפי מעלה
הצב''י כתב:למעשה זה היה גם 'שלום זכר' של עם ישראל, לפי האמור ברש"י בשבת פח: שכשה' אמר לעם ישראל מיד לאחר מתן תורה 'שובו לכם לאהליכם' נתעברה כל אחת בבן זכר, ואם נספור ט' חדשים מז' סיון, זה יצא באזור ז' אדר [קצת אחר כך], ושבת זכור היתה 'שבת זָכָר'.
בברכה המשולשת כתב:כך כבודו הבין? אני תמיד הבנתי לא כך- אבל אולי באמת כב' צודק- בעז"ה אעיין שוב במדרש
אמסטרדם כתב:...ורק ילדיהם לא מלו אלא יהושע מל אותם. וא"כ עמלק זרק מילות כלפי מעלה ולא ערלות.
ואיש נחמד מאוד העיר לי באישי דא"כ איך [הותרו בקהל ו]הולידו ילדים, ועניתי לו דלק"מ דרק כמה ממחנה דן שפלטתם הענן - בהם שלטו העמלקיים, ובר מן דין הלא במתן תורה נתרפאו כולם [ואף אם תאמר שבמעשה העגל חזרו לקדמותם [?] הלא יכלו להוליד במשך מ' יום... בנוסף למה שהולידו לפני ביאת עמלק...
שברי לוחות כתב:כנראה זהו מהלשון הרגיל בכל הש"ס משכב זכור
ואמנם באמת צ"ב מדוע כותבים כך ולא משכב זכר.
ועיין מזרחי שמות לד, כג וז"ל אבל רז"ל נשתמשו בשם זכור (משנה סנהדרין ז, ד) במקום זכר, ולשון תורה לחוד ולשון חכמים לחוד, עיי"ש.
ועיין סנהדרין נד: הבא על הזכור והביא עליו זכר ובראשונים שם שהנשכב קרוי זכור והשוכב קרוי זכר
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 379 אורחים