לומד_בישיבה כתב:הפתיחה של האשכול אינה מובנת כלל ועיקר – תחילה כתבת שבזמן הזה לא קובעת וסת לקולא, משמע שלחומרא הן אכן קובעות ובהמשך דבריך הנך כותב מה שראתה ג"פ באותו יום אקראי בעלמא הוא משמע שגם אינה קובעת לחומרא.
לומד_בישיבה כתב:יישר כוחך הרב אוצה"ח.
עדיין אני מסופק בזה, מדוע הולכין אחר רוב נשים ולא אחר אשה זו שמעולם לא פיספסה וסתה.
אוצר החכמה כתב:שוב אני מתפלא עליו שלכאורה כבר הרבה שנים מה שניכר לעין הוא רק הפלגה ובכלל לא וסת החודש, ואפילו נשים שיש להם יותר קביעות הוא רק בהפלגה ואילו הכי לא הקילו להתעלם מוסת החודש ולהקל
לומד_בישיבה כתב:מה שכתבתי לא פיפסה אכן הקצנתי בדברי ויתכן בהחלט ויש רבות כהנה שקובעות ווסתות לסירוגין.
קטינא דארעא כתב:אוצר החכמה כתב:שוב אני מתפלא עליו שלכאורה כבר הרבה שנים מה שניכר לעין הוא רק הפלגה ובכלל לא וסת החודש, ואפילו נשים שיש להם יותר קביעות הוא רק בהפלגה ואילו הכי לא הקילו להתעלם מוסת החודש ולהקל
הסברתי את עצמי שהנושא היה להחמיר
וחוץ מזה כך דרך העולם
כמו שהאחרונים תמהו על ענין ההרגשה עד שבאו והחמירו
וכך היא דרכה של תורה בימינו
קטינא דארעא כתב:האמת שהנתיבות בספרו מקור חיים מסביר את מ"ד וסתות דרבנן דס"ל דמדאוריתא אמרינן אקראי בעלמא הוא כמו גבי קטלנית למ"ד מעין גורם דאם מתו לה ב' בעלים שלא מן החולי אמרינן מקרה הוא ולדידי תימה הרי ודאי מ"ד וסתות דאוריתא היה לו הוכחה סטטיסטית שלא יתכן שכ"כ הרבה נשים קורה להם מקרה של ראיה קבועה ביום מסוים וכמבואר בטור שרוב נשים יש להם וסת א"כ מה פליג עליה מ"ד וסתות דרבנן
אוצר החכמה כתב:בעונה בינונית לא הבנתי, אם אין וסתות בעולם אין עונה בינונית ג"כ וחזר הדין דממ"נ.
בעניין הבדיקות לפני תשמיש גם לא הבנתי דהלא עניין הימים שאינה רואה בהם בוודאי הוא מצוי גם אצלנו ואם כך באיזה מקרה החמיר?
לומד_בישיבה כתב:קטינא דארעא כתב:האמת שהנתיבות בספרו מקור חיים מסביר את מ"ד וסתות דרבנן דס"ל דמדאוריתא אמרינן אקראי בעלמא הוא כמו גבי קטלנית למ"ד מעין גורם דאם מתו לה ב' בעלים שלא מן החולי אמרינן מקרה הוא ולדידי תימה הרי ודאי מ"ד וסתות דאוריתא היה לו הוכחה סטטיסטית שלא יתכן שכ"כ הרבה נשים קורה להם מקרה של ראיה קבועה ביום מסוים וכמבואר בטור שרוב נשים יש להם וסת א"כ מה פליג עליה מ"ד וסתות דרבנן
אפשר שכוונתו לומר אקראי בעלמא הוא, כלומר, אין הירח משפיע על זמן הופעת הווסת, וכמו שאין אשה קובעת וסת לפי התאריך הלועזי כי התאריך הלועזי אינו דבר הגורם להופעת הווסת ה"ה מ"ד ווסתות דרבנן, סברו שאין כאן דבר המשפיע להופעת הווסת משא"כ למ"ד וסתות דאורייתא הירח הוא המשפיע עליה שבתאריך מסויים יופיע וסתה.
לומד_בישיבה כתב:טעות היא בידך ובזמנו כשלמדתי עם הגאון רבי אברהם יצחק אולמן שליט"א הגענו למסקנא פשוטה שחז"ל הם אלו שיכולים לקבוע וסתות כמו וסת קפיצה ווסתות לסירוגין ועוד כהנה. אך אנו אין לנו לקבוע ווסתות על פי הסטטיסטיקה וגם אם רוב נשים יקבעו ווסתן בשעה שהם מביטות בצבעי הקשת אין אנו קובעים לזה וסת.
בענין בדיקות ק"ת המקרה פשוט, שהרי מדין התלמוד מי שיש לה וסת קבוע וראתה פ"א יותר קרוב לא נעקר הוסת, ובא וחידש חכם הלז דבדיקות ק"ת תצטרך
אוצר החכמה כתב:בענין בדיקות ק"ת המקרה פשוט, שהרי מדין התלמוד מי שיש לה וסת קבוע וראתה פ"א יותר קרוב לא נעקר הוסת, ובא וחידש חכם הלז דבדיקות ק"ת תצטרך
אתה צודק, והיינו שמדובר דווקא אחר זמן הימים שוודאי אינה רגילה לראות בהם, כלומר שאין לה ווסת קבוע ממש כי אם כן זה הימים שאינה רגילה לראות בהם, רק נוצר מצב מקרי שקבעה וסת ואז בימים אחרי מה שרגילה לראות בהם ומדובר באשה שעדיין לא בדקה ג' פעמים שאז אינה צריכה לבדוק, ובמקרה הזה החמיר לחשוש שמא אין בימינו ווסת.
קטינא דארעא כתב:רציתי לשאול אם מאן דהוא יודע על ענין וסת השנה
אשה שראתה ג"פ לדוגמא ביום ח' אדר אם קובעת וסת בכה"ג
שהרי מצינו וסת החדש ווסת השבוע וא"כ כ"ש בסברא לומר וסת השנה
ולא מצאתי מי שיעיר בזה וצע"ג
הכהן כתב:קטינא דארעא כתב:רציתי לשאול אם מאן דהוא יודע על ענין וסת השנה
אשה שראתה ג"פ לדוגמא ביום ח' אדר אם קובעת וסת בכה"ג
שהרי מצינו וסת החדש ווסת השבוע וא"כ כ"ש בסברא לומר וסת השנה
ולא מצאתי מי שיעיר בזה וצע"ג
מסתמא כוונתו לשאול מה דין שנת העיבור, כי מסתמא מי שאחת לג' חדשים ראייתה בח' לחודש קבעה וסת (אלא שלפ"ז לא מצאנו ידינו ורגלינו, שאי אפשר לעמוד על זה).
איש רגיל כתב:גם אם לא התכוונת, אך אין לכאו' נפק"מ בשאלתך אם לא בשנת העיבור.
איש רגיל כתב:אמנם לא מצד הפלגה, אך מצד וסת החודש, כאשה הרואה בח' לחודש, חודש כן וחודש לא, וכפי שכתב הרב הכהן.
קטינא דארעא כתב:אוצר החכמה כתב:בענין בדיקות ק"ת המקרה פשוט, שהרי מדין התלמוד מי שיש לה וסת קבוע וראתה פ"א יותר קרוב לא נעקר הוסת, ובא וחידש חכם הלז דבדיקות ק"ת תצטרך
אתה צודק, והיינו שמדובר דווקא אחר זמן הימים שוודאי אינה רגילה לראות בהם, כלומר שאין לה ווסת קבוע ממש כי אם כן זה הימים שאינה רגילה לראות בהם, רק נוצר מצב מקרי שקבעה וסת ואז בימים אחרי מה שרגילה לראות בהם ומדובר באשה שעדיין לא בדקה ג' פעמים שאז אינה צריכה לבדוק, ובמקרה הזה החמיר לחשוש שמא אין בימינו ווסת.
לא כל כך הבנתי, זמן שודאי אינה רגילה לראות בו נעקר בפעם אחת ומדובר בכהאי גוונא
קטינא דארעא כתב:רציתי לשאול אם מאן דהוא יודע על ענין וסת השנה
אשה שראתה ג"פ לדוגמא ביום ח' אדר אם קובעת וסת בכה"ג
שהרי מצינו וסת החדש ווסת השבוע וא"כ כ"ש בסברא לומר וסת השנה
ולא מצאתי מי שיעיר בזה וצע"ג
מרן המשגיח כתב:קטינא דארעא כתב:רציתי לשאול אם מאן דהוא יודע על ענין וסת השנה
אשה שראתה ג"פ לדוגמא ביום ח' אדר אם קובעת וסת בכה"ג
שהרי מצינו וסת החדש ווסת השבוע וא"כ כ"ש בסברא לומר וסת השנה
ולא מצאתי מי שיעיר בזה וצע"ג
אי ס"ד דוסת השנה חשוב וסת בואו ונחוש לו בחדא זימנא...
קטינא דארעא כתב:אי משום הא לא קשיא
כמו וסת השבוע דלא חיישינן ליה בחדא זימנא
קטינא דארעא כתב:בסדרי טהרה כתוב את הטעם דהוא לא שכיחא, זכותך לחלוק, אבל שינויא הוא
קטינא דארעא כתב:שמעתי שיש חכם בדור הקודם שהורה שאשה בזמן הזה לא קובעת וסת לקולא
כיון שאין דרך נשים דידן לקבוע וא"כ מה שראתה ג"פ באותו יום אקראי בעלמא הוא
הוראה תמוהה היא ורציתי לדעת את מקורה
גם זו לטובה כתב:קטינא דארעא כתב:שמעתי שיש חכם בדור הקודם שהורה שאשה בזמן הזה לא קובעת וסת לקולא
כיון שאין דרך נשים דידן לקבוע וא"כ מה שראתה ג"פ באותו יום אקראי בעלמא הוא
הוראה תמוהה היא ורציתי לדעת את מקורה
גם דעתי נוטה דאין כיום טעם כלל לכל דיני וסתות, ברם אפשר שאחרי שנקבעה ההלכה, א"א לשנותה, והרבה יש להאריך בזה
מרן המשגיח כתב:קטינא דארעא כתב:בסדרי טהרה כתוב את הטעם דהוא לא שכיחא, זכותך לחלוק, אבל שינויא הוא
ילמדנו רבינו איה מקום כבודו
אני מכיר סדרי טהרה שאומר שתלינן את הוסת מחמת הפלגה אם שייך כי זה שכיח טפי, אבל איפה הוא אומר שאין חוששים כלל לוסת השבוע בחדא זימנא משום שלא שכיח?
קטינא דארעא כתב:רציתי לשאול אם מאן דהוא יודע על ענין וסת השנה
אשה שראתה ג"פ לדוגמא ביום ח' אדר אם קובעת וסת בכה"ג
שהרי מצינו וסת החדש ווסת השבוע וא"כ כ"ש בסברא לומר וסת השנה
ולא מצאתי מי שיעיר בזה וצע"ג
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 425 אורחים