צוות האוצר כתב:זאת לא טעות, הוא היה אבי סבו של בעל ההפלאה.
צוות האוצר כתב:עיין בספר אלף מרגליות [וונדר מאיר] עמ' 290 מעמ' "האוצר" וראה בהרחבה על גדול זה. שם גם כתב שהרבה טועים ומחליפים אותו בבעל ההפלאה "המוכר"
ספר הפלאה על כתובות - הקדמת המחבר:
והנה זה ימים רבים עלה בדעתי לקריאת שם כולל לכל חידושי הלכות ואגדות ספר הפלאה כי הוא נאות לו לעצם הכוונה, (1) כי הפלאה הוא לשון פירוש ובירור כתרגומו וכפירש"י בפרשת נשא כי יפליא כי יפריש וכמ"ש חז"ל לא ניתנה נזירות אלא להפלאה והוא לפרש בבירור כי זהו כל כוונתי לברר ולפרש דברי חז"ל וזה יגיעתי תמיד כל הימים. (2) גם יש בלשון זה זכרון לחכמים הראשונים אשר נאמר בסילוקן הפלאה. (3) וזכרון לבהמ"ק שמשם יצאה תורה שנאמר בה גם כן הפלאה. (4) וגם נרמז בו זכרון לשם אאמ"ו הגאון החסיד זלה"ה ושבטו ומשפחתו שמספר ספר הפלאה עם האותיות והכולל עולה למספר צבי הלוי הורויץ. (5) גם נרמז בו חתימתי כי הפלאה הוא ר"ת הקטן פנחס לוי איש הורויץ כמ"ש הקדמונים שראוי לרמז שם מחברו.
צוות האוצר כתב:ראשית, לא יתבלבל כב', הרב פנחס אחיו של הרב שמעלקא הוא הוא בעל "ההפלאה" המוכר, וגיסו של הרמ"א הוא בעל ה"בית פנחס".
א"ה: לעניות דעתי הקלושה, לאחר התבוננות ועיון בענין נראה לי כי מה שנכתב: "הוא חלק מהפלאה" הוא טעות ולא קשור לספר מכיון שספר זה לא הודפס ע"י המחבר אלא ע"י המביא לבית הדפוס שהגיעו אליו הכתבים. ועיין בשער,בהסכמות ובהקדמה וכנראה שגם הוא בעצמו(המלבה"ד) טעה [או התבלבל] וקרא לו בשם "הפלאה".
בור ועם הארץ כתב:ברור ש"ספר כתובה" המכוון לס' ההפלא"ה, ששמו הפרטי של הספר על כתובות הוא ספר כתובה, וכך נזכר כמ"פ בדו"ח. הספר י"ל עוד בחיי המחבר ובודאי הגיע לעיניו הצופיות של החיד"א, גם בהקדמת הנו"ב מובא שהפליג הרבה בשבח הספר, והוא נפטר כי"ג שנים לפני החיד"א.
גלילי כתב:ובכל זאת זה תימה א"כ, שלא הזכירו החיד"א כלל.
ואגב, בערך פינחס הלוי הורוויץ (הבאתיו לעיל), צויין בסוגריים (מי כתב הסוגריים, גם החידא?) ל2 ערכים, אשר הראשון מציין לגיסו של הרמ"א, ואילו השני לבעהמח"ס כתובה, שלפי דבריך כוונת החיד"א לספר ההפלאה המוכר.
יש לציין שגם לא הזכיר משפחתו, אלא "הגאון החסיד מהר"ר פינחס הלוי".
בור ועם הארץ כתב:גלילי כתב:ובכל זאת זה תימה א"כ, שלא הזכירו החיד"א כלל.
גם ר' יהונתן אייבשיץ לא נזכר בח"א, וספרו או"ת נזכר בח"ב. וכאן לא הזכירו החיד"א כלל. יש הרבה גדולי דורו שלא נזכרו.ואגב, בערך פינחס הלוי הורוויץ (הבאתיו לעיל), צויין בסוגריים (מי כתב הסוגריים, גם החידא?) ל2 ערכים, אשר הראשון מציין לגיסו של הרמ"א, ואילו השני לבעהמח"ס כתובה, שלפי דבריך כוונת החיד"א לספר ההפלאה המוכר.
הסוגריים נכתבו ע"י המסדר ר' יצחק אייזיק בן-יעקב. במקום שגדול אחד נזכר בח"ב, עשה כותרת בח"א וציין במוסגר לח"ב. וכן להיפוך.יש לציין שגם לא הזכיר משפחתו, אלא "הגאון החסיד מהר"ר פינחס הלוי".
בעל ההפלא"ה היה מפורסם בדורו כגאון וחסיד, וכל אחד מבין למי הכוונה.
בענין ייחוסו לר' פינחס גיסו של הרמ"א, כבר דשו בו חוקרי תולודת רבים. ראה ס' נצר משרשים. וראה גם בס' מעלות היוחסין להגראז"מ.
בור ועם הארץ כתב:מעלות היוחסין - כן.
נצר משרשים, הוא ספר בן זמנינו, ומחדש מהדורות, מסתמא אינו באוצר או ברשת.
(ובמאמר המוסגר, יש שם הרבה חומר מעניין, אבל בענין הייחוס של בעל ההפלא"ה להשל"ה הק', נראה שיש לו איזה הכרח בדבר, כדי להשביח ייחוס משפחה זו שעל צאצאיה נמנים כל המתייחסים לר' איציק'ל המבורגר - בן דודו של ההפלא"ה, וכל נכדי ר' נפתלי רופשיצר - בן בתו של ר' איציק'ל, ולקיים מסורת אחת בשם החוזה וכו'. עיי"ש ותבין.
לפענ"ד בפשטות הם אינם צאצאי השל"ה, וראי' שהרי ההפלא"ה אינו מזכירו בתור זקינו בשום מקום, ובעמוד השער של ספריו מונה כמה דורות ואינו מיחס א"ע להשל"ה).
בור ועם הארץ כתב:בענין ייחוסו לר' פינחס גיסו של הרמ"א, כבר דשו בו חוקרי תולודת רבים. ראה ס' נצר משרשים. וראה גם בס' מעלות היוחסין להגראז"מ.
בכל אלה לא מצאתי כתב:אני מחמיא לחברים, ניכר שאלול האחרון השפיע,
אף אחד לא זלג לפולמוס חסידותו של בעל ההפלאה...
מבקש אמונה כתב:בכל אלה לא מצאתי כתב:אני מחמיא לחברים, ניכר שאלול האחרון השפיע,
אף אחד לא זלג לפולמוס חסידותו של בעל ההפלאה...
כמה חבל שכותב הדברים עצמו לא הושפע מהאלול האחרון...
מדוע לא יכול היה להתאפק מלהזכיר זליגה אפשרית לפולמוס...
חבל מאוד.
אכשר דרא כתב:לעניות דעתי העניה מאוד, גם מידת חסידותו של הגאון בעל הפלאה נתונה לדיון ולליבון ולויכוח ולהוכחות ולדרישה וחקירה, ואין לנו לחשוש לאלו שיקפצו על המציאה וילבו את האש, שכך דרכה של האמת לצאת לאור, ולא במחשכים תשרור, בפרט בויכוח כזה שאין כל חשש לרכילויות ולפגיעות אישיות. וכל הבורח מן האמת - סופה שתרדוף אותו.
אכשר דרא כתב:לעניות דעתי העניה מאוד, גם מידת חסידותו של הגאון בעל הפלאה נתונה לדיון ולליבון ולויכוח ולהוכחות ולדרישה וחקירה, ואין לנו לחשוש לאלו שיקפצו על המציאה וילבו את האש, שכך דרכה של האמת לצאת לאור, ולא במחשכים תשרור, בפרט בויכוח כזה שאין כל חשש לרכילויות ולפגיעות אישיות. וכל הבורח מן האמת - סופה שתרדוף אותו.
גלילי כתב:בקיצור, אתה לוקח אחריות!!!
מכל מקום, לא זו הייתה מטרת פתיחתי אשכול זה, וכל הרוצה יבוא ויטול לעצמו וייפתח אשכול חדש בנושא.[/
בור ועם הארץ כתב:מעלות היוחסין - כן.
נצר משרשים, הוא ספר בן זמנינו, ומחדש מהדורות, מסתמא אינו באוצר או ברשת.
(ובמאמר המוסגר, יש שם הרבה חומר מעניין, אבל בענין הייחוס של בעל ההפלא"ה להשל"ה הק', נראה שיש לו איזה הכרח בדבר, כדי להשביח ייחוס משפחה זו שעל צאצאיה נמנים כל המתייחסים לר' איציק'ל המבורגר - בן דודו של ההפלא"ה, וכל נכדי ר' נפתלי רופשיצר - בן בתו של ר' איציק'ל, ולקיים מסורת אחת בשם החוזה וכו'. עיי"ש ותבין.
לפענ"ד בפשטות הם אינם צאצאי השל"ה, וראי' שהרי ההפלא"ה אינו מזכירו בתור זקינו בשום מקום, ובעמוד השער של ספריו מונה כמה דורות ואינו מיחס א"ע להשל"ה).
גלילי כתב:בשם הגדולים החדש [אגב, האם הוא מוסמך?!], מובא שהגאון גיסו של הרמ"א היה סביו של בעל הפנים יפות:
בור ועם הארץ כתב:בעל ההפלא"ה היה מפורסם בדורו כגאון וחסיד, וכל אחד מבין למי הכוונה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים