מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ידידיה
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי ידידיה » ב' פברואר 24, 2014 10:08 pm

עבדו העמלקי המן.
כמובן לפי הסוברים שמצוות מחיית עמלק מוטלת על יחיד

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ב' פברואר 24, 2014 10:20 pm

בס"ד
עבד עמלקי שמל וטבל עדיין יש מצווה להרגו?
(ישנם אחרונים שכתבו שהמן מל וטבל שהרי זה מחובת האדון על העבד וודאי שמרדכי עשה זאת.)

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' פברואר 24, 2014 11:51 pm

ידידיה כתב:שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ

בית זבול ג כא.PDF
(240.83 KiB) הורד 363 פעמים

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ב' פברואר 24, 2014 11:58 pm

בס"ד
תוד רבה.
ברוך שכיוונתי. (על אף שאינו מתייחס לזה אם נימול וטבל, אלא לעצם זה שהיה עבד.)

ידידיה
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי ידידיה » ג' פברואר 25, 2014 10:19 pm

מה שנכון נכון כתב:
ידידיה כתב:שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ

בית זבול ג כא.PDF


תודה רבה

ידידיה
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי ידידיה » ג' פברואר 25, 2014 10:26 pm

אם הבנתי נכון הבית זבול מיישב שעבד וגר כקטן שנולד ושוב אינו עמלק (ועייש שדן בקבלת גרים מעמ')

אמנם מגילת אסתר מצווחת ואומרת "המן בן המדתה האגגי" וצ"ע.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ג' פברואר 25, 2014 10:30 pm

בס"ד
בית זבול.JPG
בית זבול.JPG (19.65 KiB) נצפה 6718 פעמים

ידידיה
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי ידידיה » ג' פברואר 25, 2014 10:48 pm

קולמוס הסופר כתב:בס"ד
בית זבול.JPG


ייש"כ, אכן במרוצתי לא למדתי כראוי ופיספסתי הנ"ל.

אמנם, כך היא המדה? יהודי שנולד ומכריז על עצמו כך וכך מוטל עליו דין חדש של מחיית עמלק? ומאי שנא,
ואולי אין זה מדין מחיית עמלק אלא מדין "זכירת" מצוות מחייה, שבעצם הכרזתו בן המדתה האגגי הוא מזכיר את עמלק והיפך המצווה לזכור מחייתו? ויש לפלפל

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי ברזילי » ג' פברואר 25, 2014 11:05 pm

ברור שההכרזה מעוררת דין חדש של זכר (בצירה וסגול) עמלק, דהנה יש להקשות מה פירוש המכילתא זכר עמלק שלא יניח נין ונכד של עמלק, הלא אם אביו וסבו היו עמלקים הוא עצמו עמלקי (יש שפרשו על נו"נ מנקבות) אבל לדברי הבית זבול הפירוש הוא שאף אם הנין-ונכד כבר אינו עמלקי בעצמו כי כקטן שנולד דמי, בזה שהוא משייך את עצמו לסבא-רבא הוא נהיה זכר (בצירה וסגול) עמלק, ואף הוא בכלל מחייה

אמנם, כל קושייתו היא לדעת הרמב"ם והלא שפתיו ברור מללו ריש פ"ו ממלכים שאפילו בעמלקים אם השלימו (היינו קבלו ז' מצוות, כפיפות לישראל ומס) אין הורגים אותם, ואם כן מה צורך להגיע לחידוש של כקטן שנולד?

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' פברואר 26, 2014 12:15 am

ועפ"י דברי הגר"ח שאף בישראל שייך שהיה לו דין עמלק, מבואר הכל על נכון.
ראה באשכולות הסמוכים בהם דנו בדברי הגר"ח.
viewtopic.php?f=7&t=12791#p1192064

viewtopic.php?f=26&t=8543&hilit=%D7%A2%D7%9E%D7%9C%D7%A7+%D7%95%D7%90%D7%AA+%D7%A2%D7%9E%D7%95

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי אורח » ד' פברואר 26, 2014 1:49 pm

למה השאלה על מרדכי. השאלה היא למעשה על המן עצמו שלכאורה היה מצווה להרוג את עצמו למ"ד שמחיית עמלק אינה מצות עשה שהזמן גרמא?

א צענטער
הודעות: 65
הצטרף: ה' נובמבר 07, 2013 9:33 pm

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי א צענטער » ד' פברואר 26, 2014 1:53 pm

אורח כתב:למה השאלה על מרדכי. השאלה היא למעשה על המן עצמו שלכאורה היה מצווה להרוג את עצמו למ"ד שמחיית עמלק אינה מצות עשה שהזמן גרמא?

איך תלמיד חכם כמוך שואל שאלה כזאתי?

הרי המן ומרדכי היו פטורים מהמצוה משום פיקוח נפש של המן. הרי מחיית עמלק איננו מג' עבירות חמורות.

רק אחרי שנעשה המן רודף והותר דמו נתחדש מצוות מחייתו מדין עמלק, ופשוט.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' פברואר 26, 2014 2:37 pm

א צענטער כתב:איך תלמיד חכם כמוך שואל שאלה כזאתי?
פיקוח נפש אינו דוחה מצות הריגה. דאל"כ, לא נהרוג מחלל שבת משום שמצוות הריגת המחלל שבת אינה מג' חמורות.

א צענטער
הודעות: 65
הצטרף: ה' נובמבר 07, 2013 9:33 pm

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי א צענטער » ד' פברואר 26, 2014 3:08 pm

איש רגיל כתב:
א צענטער כתב:איך תלמיד חכם כמוך שואל שאלה כזאתי?
פיקוח נפש אינו דוחה מצות הריגה. דאל"כ, לא נהרוג מחלל שבת משום שמצוות הריגת המחלל שבת אינה מג' חמורות.

אכן שאלה גדולה שאלת בני

ויש ליישב בדוחק דגבי מצוות הריגה זהו גופא נאמר בגדר המצוה שהופקע נפשו של זה מדין הצלת נפש אבל במחיית עמלק הן עיקר המצווה נאמרה בגוים ומנלן שתדחה נפשו של יהודי או עבד כנעני?!

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 26, 2014 4:30 pm

א צענטער כתב:
איש רגיל כתב:
א צענטער כתב:איך תלמיד חכם כמוך שואל שאלה כזאתי?
פיקוח נפש אינו דוחה מצות הריגה. דאל"כ, לא נהרוג מחלל שבת משום שמצוות הריגת המחלל שבת אינה מג' חמורות.

אכן שאלה גדולה שאלת בני

ויש ליישב בדוחק דגבי מצוות הריגה זהו גופא נאמר בגדר המצוה שהופקע נפשו של זה מדין הצלת נפש אבל במחיית עמלק הן עיקר המצווה נאמרה בגוים ומנלן שתדחה נפשו של יהודי או עבד כנעני?!


בזה בדיוק עוסק המנ"ח שהוזכר לעיל

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' פברואר 26, 2014 11:56 pm

חיפשתי ולא ראיתי שהזכירו לעיל מנ"ח.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' פברואר 27, 2014 7:21 pm

טעות שלי, חשבתי שהזכירו.
התכוונתי למנ"ח לגבי דברי החינוך שמצוות מחיה (איני זוכר אם כתב זאת לגבי עמלק או לגבי ז' אומות) ליחיד היא דווקא אם לא יסתכן ושם חילק המנ"ח בין מלחמה ששם הסכנה מובנית במצווה ולא מתחשבים בה לבין יחיד שאז זה לא גדר מלחמה ויש דין פיקו"נ

א צענטער
הודעות: 65
הצטרף: ה' נובמבר 07, 2013 9:33 pm

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי א צענטער » ה' פברואר 27, 2014 8:34 pm

בברכה המשולשת כתב:טעות שלי, חשבתי שהזכירו.
התכוונתי למנ"ח לגבי דברי החינוך שמצוות מחיה (איני זוכר אם כתב זאת לגבי עמלק או לגבי ז' אומות) ליחיד היא דווקא אם לא יסתכן ושם חילק המנ"ח בין מלחמה ששם הסכנה מובנית במצווה ולא מתחשבים בה לבין יחיד שאז זה לא גדר מלחמה ויש דין פיקו"נ

לא נעים לי להעיר

זה לא ממש קשור לנושא שדובר פה

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' פברואר 27, 2014 9:53 pm

אז אני באמת לא הבנתי את כתר"ה- אשר הזכיר לעיל את הנושא של פיקוח נפש

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי פלתי » ה' פברואר 27, 2014 10:37 pm

הוא נתכוון שאסור להרוג גר עמלקי כי הוא יהודי, ויש עליו מצות פיקוח נפש שלא יהרג. אמנם דבר זה אינו פשוט אבל מסתבר.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי איש רגיל » ו' פברואר 28, 2014 12:59 am

א צענטער כתב:
איש רגיל כתב:
א צענטער כתב:איך תלמיד חכם כמוך שואל שאלה כזאתי?
פיקוח נפש אינו דוחה מצות הריגה. דאל"כ, לא נהרוג מחלל שבת משום שמצוות הריגת המחלל שבת אינה מג' חמורות.

אכן שאלה גדולה שאלת בני

ויש ליישב בדוחק דגבי מצוות הריגה זהו גופא נאמר בגדר המצוה שהופקע נפשו של זה מדין הצלת נפש אבל במחיית עמלק הן עיקר המצווה נאמרה בגוים ומנלן שתדחה נפשו של יהודי או עבד כנעני?!

אם עיקר המצוה נאמרה על גויים, אז פשוט שאין מצוה להורגו ואין צריך לפיקוח נפש. אך אם המצוה היא על זרע עמלק, הרי שיש מצוה להורגו, והיא ודאי לא נדחית מפני פיקוח נפש.
והמנ"ח שהביא הרב בברכה המשולשת לא כ"כ קשור לענ"ד, ששם מבואר שמצות מחיית עמלק או ז' עממין נדחית מפני פיקוח נפש ככל מצוה, אך לדחותה מפני פיקוח נפש של הנהרג עצמו, זה חידוש נוסף. והוא קשה מהא דהורגים את החייבי מיתות ולא נדחה מצוות הריגתם מפני פיקוח נפשם, כיון שזו היא המצוה, להרגם.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' פברואר 28, 2014 8:45 am

לכאו' יש בנותן טעם להביא חידוש דין מהגראי"ל שטיינמאן שליט"א [ראיתי באחד עלוני כאיל תערוג] שאדם שמחויב מיתת בי"ד והוא הלך להציל חייו של יהודי לא ממתינים לו עד שיגמור אלא לוקחים אותו והורגים אותו אע"פ שיהודי החולה ימות! והטעם כי מצד דין תורה ליכא כאן אפשרות הצלה כי רשע הזה לא צריך להיות בעולם....

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי פלתי » ו' פברואר 28, 2014 11:56 am

שוב ראיתי באוצר החכמה שיש בזה דעות, ויש מן האחרונים דס"ל דאף כשנתגייר יש מצוה להרגו.
קבצים מצורפים
‫תמונת מפת ‫סיביות ‫חדשה.jpg
‫תמונת מפת ‫סיביות ‫חדשה.jpg (136.18 KiB) נצפה 6567 פעמים
‫תמונת מפת ‫סיביות ‫חדשה.jpg
‫תמונת מפת ‫סיביות ‫חדשה.jpg (92.16 KiB) נצפה 6567 פעמים

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ש' מרץ 01, 2014 8:36 pm

פלתי כתב:שוב ראיתי באוצר החכמה שיש בזה דעות, ויש מן האחרונים דס"ל דאף כשנתגייר יש מצוה להרגו.

בס"ד
א"כ מדוע לא הרגו את בני בניו של המן שלמדו תורה בב"ב?


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים