ראשית, מחמת שכנראה גם החברים לא יודעים להעתיק התמונה, אעתיק לשון רבינו בחיי על הפסוק כי יפול הנופל ממנו:
ועל דרך המדרש.. ראוי היה ליפול מששת ימי בראשית אבל אתה לא תגרום שתהא מיתתו על ידך, וענין המדרש הזה כי כל הנבראים כולם נבראו בחפצם וברצונם והקב"ה הודיעם בתחילת הבריאה כל ענייניהם כולם וכל המקרים העתידים לבוא עליהם, וכן הודיעם [משך] ימי חייהם, ומיתתם היאך תהיה, וכן ענין מזונותם אם בריוח אם בצער, אם ע"י עצמן אם משל אחרים, וע"ז דרשו חז"ל כל מעשה בראשית לדעתם נבראו לצביונם [=רצןונם] נבראו שנאמר וכל צבאם, והכל רצו וקבלו, וע"ז אמרו ראוי היה ליפול מששת ימי בראשית ואעפ"כ יש עונש גדול למי שמסבב וכו'.
[בפשטות תמוה, למה הוצרך רבינו בחיי לכל זה, ולמה לא פירש דברי המדרש כפשוטו 'כי יפול הנופל' שמששת ימי בראשית נגזר עליו ליפול ולכך נקרא 'הנופל', וכנראה ס"ל לרבינו בחיי שלשון 'נופל' משמע שהוא מפיל את עצמו, ולכך פירש שהוא רצה והסכים שיפול].
ומה ששאלת 'מבקש תורה'
מבקש תורה כתב:ואני הקטן שואל איך מסבירים זאת? מדוע שאדם יבחר להיות עני אם יכל להיות עשיר?
דומני שהתשובה היא כזאת: כל אדם יש לו את הפעקאל'ע שלו, מעלותיו וחסרונותיו, הצלחותיו וכשלונותיו, שמחות ועצב, עליות וירידות, בריאות ומחלות, וכו'.
וראה זה פלא, אין בנמצא [כמעט] אף אחד שיסכים לקחת את ה'עסקת חבילה' של חבירו, כלו' להחליף את כל פרטי חייו בזה של אחר.
לדוגמא, אתה 'מבקש תורה' שאלת למה לא בחרת מעיקרא להיות עשיר גדול, ובכן, האם אתה מכיר איזה עשיר מסויים שהיית מוכן להתחלף איתו בכל, כלומר, שיהיה לך גם הפרצוף שלו, האופי שלו, הכשרונות, האשה, הילדים, היריבים, הבעיות הרפואיות, הלחצים הנפשיים, המוח המעוות...
אלא מה, רצית לבנות לך 'חבילה' חדשה משלך, שיהיו לך כל המעלות, גם עשירות, גם חכמה, גם בריאות, גם הבנה בלימוד, גם טעם בתפילה, וכו'. ובכן, זה כלל לא אפשרי, העולם הזה מעיקרא כך צורתו שהוא כולל קשיים ונסיונות, שהאדם מתגדל ומתעלה בהם.
אבל, עכ"פ זה עצמו, דבר מבהיל המעיד על טובתו הגדולה יתברך – שכל אדם מאושר מאד 'בחבילה הכוללת' שלו, ולא היה מוכן להחליף אותה עם אף אחד!
והטעם לזה מצד הטבע, הוא מכיון שהאדם רגיל לחסרונותיו ובעיותיו, אבל לא לאלו של חבירו, ולכך אינו מסוגל לדמיין את עצמו שורד עם מגבלותיו וצרותיו של חבירו.
אבל לפי רבינו בחיי מובן הדבר ביתר עומק, האדם מלכתחילה בחר ורצה בחבילה זו, זאת היא המתאימה ביותר לפי הלך רוחו ומזגו, כל אחד היתה לו אפשרות לבחור מבין מליארדי צורות החיים את הצורה הטובה לו ביותר שהוא חפץ ורוצה בה.
*****
שמעתי מידידי איש ספר שחסידים היו שואלים על לשון הכתוב 'לא תחמוד בית רעך, לא תחמוד אשת רעך, ועבדו, ואמתו, ושורו, וחמורו, וכל אשר לרעך', למה לא כתוב בקצרה 'לא תחמוד כל אשר לרעך', ופירשו שבזה אין אדם נכשל לחמוד 'כל אשר לרעהו' כחבילה אחת - החטא הוא לחמוד מכל אחד פרט אחד, בית ראובן, ואשת שמעון, ועבדו של לוי, ושורו של יהודה, וכו'.
האדם מנסה לבנות לו חבילה חדשה ודמיונית, וזהו לא תחמוד. אבל 'כל אשר לרעך' אין אדם שיחמוד לקחת.
מה גדלו חסדי ה'.