שומר מסורת כתב:מימונד, גם לי חומר בנושא - אבל אין לי כעת את הזמן לחפש לברור ולעלותם - אבל תחושתי היא שאינך אברך מן המנין אשר גדל והתבשם על ברכי הישיבות וגדולי הדור רבתינו זיע"א ושליט"א - דאל"כ שאלתך ודיונך בנושאים כאלה אשר ריח טומאה נודף מהם אך למותר- וד"ל.
לידע ולהודיע שעל דעת מייסדי מקום זה, עיקרו ותכליתו לבוא לעזר חכמים, לבאר ולברר ולמצוא מוצא ופשר, איש לרעהו יעזורו, ומנהון תרווח שמעתתא ויתקלס עילאה. והכל בלשון חכמים, וברצינות ואחריות המאפיינת כתיבת בני תורה ות"ח. ומכלל הן אתה שומע לאו. באופן שאם לא יבוא מקום זה לתכליתו ולמגמתו, הרי שאין לאיש ענין להחזיק בו ולשאת באחריות דברי הכותבים בו.
שומר מסורת כתב:נשאר איתן בדעתי - ותחשותי אינה אישית אלא דעה רווחת בין חברי הפורום מזה ימים ימימה, וכעת רק התחזקה דעתי, [מלבד ששמך מזכיר שם דומה מפורום אחר - כך נמסר לי] שכחת להוסיף ממקורות מודיעיניים....
עכ"פ סגנון תקיפותך היא רק מחזקת יותר את דעתי כמובןפשש... הוא ג"כ יודע לאבחן? בכל מקרה בפעם הבאה שאתה כותב "סגנון תקיפותך" שים לב שלא תייחס למילים אלו את המילה "מחזקת" אלא "מחזק" (כי תמיד הולכים אחרי הסומך ולא אחרי הנסמך, וכיון שהמילה "סגנון" היא בלשון זכר, כך יש להתייחס אליה), וזה מחזק את מה שאני כתבתי לעיל שאתה שייך לרבותינו החסידים זיע"א ושליט"א ודי לחכימא .
שומר מסורת כתב:כפי שידוע הוא טען זאת בסוף ימיו, וד"ל.
שומר מסורת כתב:מימונד, גם לי חומר בנושא - אבל אין לי כעת את הזמן לחפש לברור ולעלותם - אבל מ"מ נ"ל שאין ד' מגיעים ממקור הטהרה וד"ל.
ישראל הר כסף כתב:במי זהב של הרב גולדוסר ראיתי דיוק נפלא, כי מצד אחד כתב הרמב"ם בהל' ת"ת פ"ג "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה הרי זה חלל את השם ובזה את התורה וכבה מאור הדת...."
ומצד שני כתב בהל' שמיטה פי"ג "ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את יי והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה י"י חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע"ה אומר י"י מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי"
דהיינו שכן ראוי להתפרנס מן הצדקה.
אלא שתלוי אם הוא פורק עול חשבונות רבים מעל צווארו, שאז הוא קדש קדשים וראוי לזה, או ששם ליבו מלכתחילה להתפרנס מן הצדקה.
בספר השאלות והתשובות של הרב נויגרשל עומד על זה בפרק על הכוללים ומדייק כנ"ל, אלא שהוא הביא סברא דחוקה שהרמב"ם חזר בו.
איש_ספר כתב: מצ"ב דבריו מתוך הספר דרך חיים ובגליונותיו מעט ציונים ומר"מ.
ישראל הר כסף כתב:במי זהב של הרב גולדוסר ראיתי דיוק נפלא, כי מצד אחד כתב הרמב"ם בהל' ת"ת פ"ג "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה הרי זה חלל את השם ובזה את התורה וכבה מאור הדת...."
ומצד שני כתב בהל' שמיטה פי"ג "ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את יי והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה י"י חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע"ה אומר י"י מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי"
דהיינו שכן ראוי להתפרנס מן הצדקה.
אלא שתלוי אם הוא פורק עול חשבונות רבים מעל צווארו, שאז הוא קדש קדשים וראוי לזה, או ששם ליבו מלכתחילה להתפרנס מן הצדקה.
בספר השאלות והתשובות של הרב נויגרשל עומד על זה בפרק על הכוללים ומדייק כנ"ל, אלא שהוא הביא סברא דחוקה שהרמב"ם חזר בו.
איפה מוזכר שהב"י הרשכבה"ג האמיתי (אתה צובט לו בלחי כשאתה מחלק לו ציונים?) עמל למלאכתו?מיימונד כתב:והב"י רשכבה"ג האמיתי, עמל למלאכתו בעבודות פשוטות בלשון המעטה וכידוע.
וכבר ידעת מה שאמרו ברביעי מאבות ר' צדוק אומר אל תעשם עטרה להתגדל בהם ולא קרדום לחטוב בה וכו'. ושם האריך בפירושה הרמב"ם ז"ל לדבר בענין זה אלא שהפריז על המדה והרחיק הענין יותר מדאי ואסר לת"ח איסור גמור לקבל ממון מהאנשים והפחידו דבריו החכמים האחרונים עד שכתב אחד מהם בזה הלשון ואעפ"י שנפלו פני ארצה ונאלמתי ממה שכתב הרמב"ם במשנה זו ומי יבא אחרי המלך מודה אני שאין להשיב וכו' עכ"ל. ואני בעניי אינני מודה שאין להשיב אדרבה אומר שהרבה תשובות בדבר ואשיב בקצרה ואומר.
אמר וז"ל והביאו בני אדם לחשוב בסכלות גמורה שזה מחוייב וראוי שיעזרו החכמים והתלמידים וזה הכל טעות ולא נמצא בתורה ובדברי החכמים דבר שיאמתהו ולא רגלים שישען עליהם כלל כי כשנעיין בדברי רז"ל לא נמצא שהיו מבקשים ממון מבני אדם ולא היו מקבצים ממון לישיבות וכו'.
ואחר בקשת המחילה אומר כי נמצא ונמצא דגרסינן בירושלמי דהוריות פ' ג' מעשה בר' אליעזר ור' יהושע ור' עקיבא שעלו לחילת אנטוכיא על עסק מגבת חכמים וכו'. פירוש לקבץ מעות לחלק לחכמים. והמעשה הזה תמצאנו גם ברבות פרשה ראה ושם כתוב בהדיא רבותינו באו לגבות לעסק מצות עמילי תורה. ובאבות דר' נתן פרק ל"ד אמרו על בני יתרו שהיו מתפרנסים מן הצדקה כשהלכו ללמוד תורה.
ומה שאמר שהוא סכלות גמור וטעות לחשוב שראוי לעזור ללומדים אין הדבר כן דגרסינן בפרק המוכר את הספינה מי שעיניו צרות בת"ח בעולם הזה עיניו מתמלאות עשן לעוה"ב. ופירש"י שעיניו צרות שלא להנותו מנכסיו. ובפרק חלק דף צ"ב כל שאינו מהנה ת"ח מנכסיו אינו רואה סימן ברכה לעולם. הא קמן שראוי להנות ולעזור לת"ח ומי שאינו עושה כן ונשא עונו.
ומה שאמר עוד שלא הותר לת"ח אלא לתת ממונם לאדם לעשות בו סחורה ושיהיו הם ראשונים למכור ולקנות ושיפטרו מהמסים אף אין זאת כדמוכח ממה שכתבתי. ועוד דגרסינן בפרק חלק כל הנביאים לא נתנבאו אלא לעושה פרקמטיא לת"ח ולמהנה ת"ח מנכסיו וכו'. הרי שמלבד עשיית סחורה לת"ח עוד ראוי לאדם לההנותו מנכסיו. ובסוף מס' ברכות גרסינן המארח ת"ח בתוך ביתו ומאכילו ומשקהו ומהנהו מנכסיו וכו'. וגרסינן בירושלמי דמעשר שני פרק בתרא רבי יונה יהב מעשרוי לר' אחא לא משום דהוה כהן אלא משום דהוה לעי באורייתא וכו'. ובירושלמי דשקלים סוף פרק ה' ר' חמא בר חנינא ור' הושעיא הוו מטיילין באילין כנישתא דלוד אמר רבי חמא לרבי הושעיא כמה ממון שיקעו אבותי כאן אמר ליה כמה נפשות שיקעו אבותיך כאן מי לא הוו בני אנשא דילעון באוריתא. רבי אבין עבד אילין תרעיא דסדרא רבא אתא ר' מני לגביה א"ל חמי מה עבדית א"ל וישכח ישראל את עושהו ויבן היכלות מי לא הוו אינשי דילעון באוריתא ע"כ. הנך רואה בעיניך שהחכמים האלו גינו לאשר הוציאו ממונם לבנין בית הכנסת עם שהוא מצוה רבה וקראום שוכחי עושיהם על שלא בחרו היותר טוב שהוא לתתו לעוסקים בתורה.
ובירושלמי דפסחים סוף פרק מקום שנהגו חד זמן אצרכון רבנן נדבה שלחו לר' עקיבא וחד מן רבנן עמיה וכו' ע"ש. ובפ' כיצד צולין תודוס הוה משלח פרנסתהון דרבנן. ובספר הזוהר פרשת ויחי אמרו זבולון זכה ואקדים בברכאן על דאפיק פיתא מפומיה ויהיב לפומיה דיששכר מהכא אוליפנא מאן דסעיד למריה דאורתא נטיל ברכאן מעילא ותתא ולא עוד אלא דזכי לתרי פתורי מה דלא זכי בר נש אחרא זכי לעותרא דיתברך בהאי עלמא וזכי למהוי ליה חולקא בעלמא דאתי וכו'. ובויקרא רבה סוף פרשה בהר ר' טרפון יהב לר' עקיבא שית קנטרין כסף א"ל זיל זבון לך חדא אוסיא פירוש שדה דנהוי לעין באוריתא ומתפרנסין מינה נסב יתהון ופליג יתהון לספרייא ולמתנייא ולאילין דלעון באוריתא. לבתר יומין קם עמיה אמר ליה אחמי לי אוסיא דזבנת אחמי ליה ספרייא ומתנייא ואילין דלעאן באוריתא עד כאן.
ובמסכת יומא הרוצה לנסך יין ע"ג המזבח ימלא גרונו של ת"ח יין. ובמסכת כתובות המביא דורון לת"ח כאלו מקריב בכורים . ויש לי עוד ראיה ממציעא דף פ"ד מהנך ספונאי דעיילו לר' אלעזר שיתין ארנקי וכו'. ועוד ראיה משלהי הזרוע ההוא שקא דדינרי דאתא לבי מדרשא וכו'. פרש"י דינרי זהב ששלחו לבני הישיבה. ועתה מצאתי בסוף מאמר חסדי ה' וכ"כ מהרי"ק ביורה דעה סימן רמ"ו שהר"ש בר צמח האריך בתשובה לחלוק על הרמב"ם ולסתור כל דבריו. והנה עתה התשובה ההיא בידי . גם בעל צדה לדרך כתב בדף ע"ב כי הר"ר ישראל ז"ל כתב בפירושו לאבות כנגד דברי הרמב"ם דברים נכונים וגם הוא האריך קצת עיין שם. וידעתי כי מי שיחפש בדברי רז"ל ימצא עוד ראיות על דברי אך במה שכתבנו מהם די.
ועתה יודעי דעת ומביני מדע הביטו וראו מאחר שבאו כל אלו המאמרים להזהיר ולזרז לאנשים שיתנו לחכמים ולהודיעם שזו מצוה גדולה עליהם איך אפשר שיהיה אסור ללומד לקבל היחוברו ב' הפכים.
ומה שהביא הרמב"ם ז"ל ראיה לדבריו ממעשה דיהונתן בן עמרם אדרבה משם ראיה על דברי ואני תמיה על הרב אדפריך מיהונתן בן עמרם ליסייעינן מכל שאר החכמים שהיו בזמנו אשר לא יספרו מרוב והתפרנסו מרבי בסבת חכמתם ולא עשו כמעשה יונתן בן עמרם. וחלילה לי להאמין על אלפים ורבבות חכמים כהם שהיו כלם חוטאים ומתירים לעצמם האסור להם.
ועוד אם כן הוא כדברי הרב שאסור ללומד לקבל הנאה מבני אדם נמצא רבי עובר על ולפני עור לא תתן מכשול במה שהתנה שלא יבא להתפרנס ממנו אלא מי שהוא בן תורה כי לפי זה התנאי היה צריך כל אחד להודיע חכמתו וידיעתו ולומר בעל מקרא אני בעל משנה אני פרנסני והיכי עביד הכי והא קימא לן אין מאכילין לאדם דבר האסור לו. ועוד אם היה חייב כל חכם או לומד לעשות כמעשה יונתן בן עמרם איך לא נפל לב רבי בזה בשעה שהיה מצטער לומר אולי האיש הזה חכם הוא אלא שלא פירש כי כן צוה. ועוד ר"ש בר רבי איך נבא ואמר יונתן בן עמרם הוא אילו היה חובה לכל לעשות כן הי' לו לחשוב שמא אחד מן החכמים הוא. ועוד ראיה גדולה לדברי מה שאמר יונתן הוא שאינו רוצה ליהנות מכבוד תורה מימיו ואילו לדברי הרמב"ם לא היה לו לתלות הדבר ברצונו כיון שהוא חייב בו. אלא ודאי נראה שהיה מותר לו ליהנות ולהתפרנס אלא שהוא היה מחמיר על עצמו ולא היה רוצה.
ומה שהביא עוד ראיה מר' טרפון שנצטער על שנשתמש בכתר תורה בפרק קונם יין כבר נתבאר שם שמותר היה הדבר והוא מה שהקשו אמאי ציער נפשיה כלומר אין כאן איסור כלל ומשני שנצטער לפי שהוא היה עשיר גדול והיה לו לפייסו בדמים.
ואשר אראהו אני היותו האמת בענין זה כך הוא, שאם העוסק בתורה ישאל חלקו בפיו ויאמר לאנשים תנו לי כך וכך כי חכם אני שמרו נפשי כי חסיד אני ויהיה התורה אצלו ככלי להרויח בו כגרזן אל החוצב בו זה ודאי אסור ועל זה הזהירו ברביעי מאבות ר' צדוק אומר אל תעשם עטרה וכו' ובפרק קונם יין תניא לאהבה את ה' וגו' שלא יאמר אדם אקרא שיקראוני חכם אשנה שיקראוני רבי ושאהיה זקן ויושב בישיבה אלא למוד מאהבה וסוף הכבוד לבא ר"א בר צדוק אומר עשה דברים לשם פועלם ודבר בהם לשמם אל תעשם עטרה להתגדל ולא קורדום להיות עודר בו וכו'.
פקח עיני שכלך וראה שלא אסרו ללומד לקבל מבני אדם עושר וכבוד ולא אמרו אל תקבל מבני אדם ממון או כבוד בשביל תורתך ולא הזהירו אלא על כונת לב הלמוד שלא יהיה דעתו וכונתו בלמודו לתכלית השיגו כבוד ועושר ושלא יבקש הוא בעצמו ממון או כבוד מבני אדם אך כשיהיה כל כונתו בלמודו לעשות רצון קונו לא זולת ויראה ראובן העשיר וידבנו לבו לכבדו או ליתן לו מהונו מותר ללומד ההוא לקבל ממנו ואין כאן השתמש בכתר תורה כי הוא לא נשתמש ולא בקש ולא עלה על לבו.
ולכן היה מצטער ר' טרפון שאילו היה בעל הכרם מכירו והיה מניחו מעצמו לכבוד תורתו לא היה בכך כלום אבל כיון שלא היה מכירו והוא אמר אוי לו לטרפון ואז שמע והניחו הוה ליה כאילו אמר אני הוא החכם רבי טרפון ולכן הניחני ונמצא שנשתמש בכתר תורה כי בפיו בקש ולולי דבריו לא הונח ולא נתכבד . ולפי שהענין הוא כמו שכתבתי ר"ל שלא אסרו לת"ח רק שלא יבקש הוא בעצמו הנאה או כבוד מבני אדם לכן סמכו לו בגמרא אמר רבא שרי ליה לצורבא מרבנן לאודועי נפשיה באתרא דלא ידעי ליה ושרי ליה למימר שרו לי תגראי ברישא. ושרי ליה למימר לא יהיבנא כרגא. כלומר אעפ"י שאסרנו לת"ח לבקש בעצמו הנאה וכבוד מ"מ אלו הג' ענינים מותר לו לבקשם בפיו ולעשותם בעצמו.
נמצא לפי זה שג' מדות בהולכים לבית המדרש ועוסקים בתורה ב' קצוות ובינוני. הקצה האחד המבקש כבוד וממון מבני אדם ורודף אחר זה והוא עון פלילי ועליו ארז"ל המשתמש בכתר תורה נעקר מן העולם ולכן יקרא רשע אם לא שיעשה זה לשם שמים כגון שהוא רואה בעצמו שאם בא לקבל עליו שלא ליהנות מבני אדם רק מיגיעו לא יוכל לעסוק בתורה ואומר בלבו מוטב שאהנה מבני אדם עם שהוא חטא מה ואהגה בתורה יומם ולילה ממה שאתפרנס מיגיעי ואשכח תורת אלהי . אי נמי פן יראה בעיניו ולבבו יבין שאם בא לבקש לו מלאכה להתפרנס ממנה תהיה חכמתו חכמת המסכן בזויה ודבריו אינם נשמעים ותתבזה התורה על ידו והיה לשחוק גם הוא ונמצא ש"ש מתחלל ואומר מוטב שאקבל מן הבריות כדברי הר"י אברבנאל ז"ל . אלא שדבר זה מסור ללב ועליו נאמר ויראת מאלהיך.
הבינוני הוא שאינו מבקש הנאה או כבוד מבני אדם ולא רודף אחר זה אך כשנותנין לו מקבל וזה מותר אלא שאינו מדת חסידות. הקצה השני הוא שאף אם יפצרו בו ליטול לא ישמע ולא יאבה וזה נקרא חסיד ועושה לפנים משורת הדין. ומזה המין היה יונתן בן עמרם שלא היה רוצה ליהנות בכבוד תורה ואמר לרבי פרנסני ככלב וכעורב. ומי יתן כל עם ה' ועדת הלומדים כמוהו ויהיו שמחים בחלקם הקטן ושלא יצטערו ויעבדו את ה' בשמחה ובטוב לבב ברעב ובצמא בערום ובחוסר כל כאילו יש להם רב ולא יחסרו כל טוב. ומזה המין ר' חנינא בן דוסא ור' אלעזר בן פדת בשלישי מתעניות .
ומזה המין עוד ר' יהודה ור' עקיבא רבו. ואזכור פה מה שאמרו עליהם בששי מנדרים אמרו שר' יהודה היה עני מאד וכ"כ היה רגיל בחיי צער עד שפעם אחת הביאו לפני ר"ש ולפניו מין אחד מתאנים שהם קשים להתעכל אר"ש אלו אין יוצאים מבני מעים כל עיקר ולא אבה לאכול ור' יהודה אכל ושמח עליהם שכיון שלא יצאו מבני מעים לא יצטרך לבקש מה יאכל מחר. עוד פעם אחת א"ל ר' טרפון מה זה שפניך צהובין היום א"ל אמש יצאו עבדיך לשדה והביאו לנו תרדין אשילגאס בלעז ואכלנום בלא מלח ואילו אכלנום במלח היו פני צהובין יותר. ראה שהיו בעיניו תרדין בלא מלח כתרנגולת שמינה. – וכשהיה הולך לבית המדרש היה נוטל חבית על כתיפו כדי לישב עליה בבית המדרש והיה אומר גדולה מלאכה שמכבדת בעליה כלומר שלא יצטרך לישב ע"ג קרקע ולא היה לו ולאשתו כסות בקרה יצאה אשתו ואספה צמר ועשתה מלבוש אחד כשהיתה יוצאה לשוק היתה מתכסת בו וכשהיה הוא מתפלל היה מתכסה בו ומברך ברוך שעטני מעיל שהיה חשוב בעיניו כמעיל של משי שלובשים בני מלכים. פעם אחת גזר רשב"ג תענית ולא בא ר' יהודה לפי שלא היה לו כסות שלח לו רשב"ג כסות ולא קבל.
ובפ' ו' דאבות דר' נתן בכל יום היה מביא ר' עקיבא חבילה של קשים. חציה מוכר ומתפרנס חציה מתקשט בה עמדו עליו שכניו אמרו לו עקיבא אבדתנו בעשן מכור אותן לנו וטול שמן בדמיהן ושנה לאור הנר אמר להם הרבה ספוקים אנו מסתפקין בהן אחד שאני שונה בהן ואחד שאני מתחמם כנגדן ואחד שאיני יכול לישן . ור' עקיבא נשא אשה בחורף והיו שוכבים בתבן שלא היו להם כרים וכסתות והיה מלקט התבן שנאחז בשערות אשתו וכדי לנחמם בא אליהו ז"ל וקרא על הפתח ואמר תנו לי מעט תבן שילדה אשתי ואין לי במה אשכיבנה אמר לה ראי עני ממנו שאפילו תבן אין לו וכו' ע"כ.
ובסוף סוטה ארז"ל כל העוסק בתורה מתוך דוחק תפלתו נשמעת ואין הפרגוד ננעל לפניו וזוכה ומקבל פני שכינה שנאמר חנון יחנך לקול זעקך כשמעתו ענך ונתן לכם יי לחם צר וכו' ולא יכנף עוד מורך והיו עיניך רואות את מורך.
סוף דבר יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ ומי שיוכל להיות כחסידים האלו אשריו מה טוב חלקו ומה נעים גורלו ומי שלא יוכל וירצה לקבל מבני אדם עצתי ההוגנת לו שיהיה מה שיקבלהו בתורת צדקה ר"ל מצד היותו עני לא מצד היותו חכם ואם יוכל ישתדל להזהר שלא לדרוש ברבים כדי שיתנו לו. לא כאשר ראיתי בנים סכלים שהיו אומרים להם הפרנסים אנו ניתן לך מה שניתן מבלי שתדרוש בקהל והוא היה אומר יותר אני רוצה שתתנו לי מנה ואדרוש ממה שתתנו מאתים ולא אדרוש כי כשאדרוש ותתנו לי זהו כבודי שנותנים לי לפי שאני חכם אך כשלא אדרוש אני מתבזה שנראה שאני שוה לשאר העניים. וכבר הארכנו בזה מה שיש בו די ואלהי ישראל יזכנו להיות מיודעי שמו ולומדי תורתו לשמה .
איש_ספר כתב:איפה מוזכר שהב"י הרשכבה"ג האמיתי (אתה צובט לו בלחי כשאתה מחלק לו ציונים?) עמל למלאכתו?מיימונד כתב:והב"י רשכבה"ג האמיתי, עמל למלאכתו בעבודות פשוטות בלשון המעטה וכידוע.
מיימונד כתב:איש_ספר כתב:איפה מוזכר שהב"י הרשכבה"ג האמיתי (אתה צובט לו בלחי כשאתה מחלק לו ציונים?) עמל למלאכתו?מיימונד כתב:והב"י רשכבה"ג האמיתי, עמל למלאכתו בעבודות פשוטות בלשון המעטה וכידוע.
שמעתי פעם ממקובל מעשה שר' יוסף קארו סחר בסמרטוטים בשוק (אולי זה מובא בהקדמה לספר מגיד מישרים? איני יודע).
מלבד זאת בגניזת קהיר התגלה מסמך המעיד על עיסוקו במסחר במרגליות (=אבנים יקרות) (אברהם דוד, "עליית מגורשי ספרד לארץ ישראל", בתוך: חיים ביינארט, עורך, מורשת ספרד, עמ' 452).
ולא סתרי אהדדי, הא בזמן זה והא בזמן אחר, כמאמר חז"ל פשוט נבלתא בשוקא וכו'.
איש_ספר כתב:הנה דברי הרמד"ל בלא ההערות
סוף דבר יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ ומי שיוכל להיות כחסידים האלו אשריו מה טוב חלקו ומה נעים גורלו ומי שלא יוכל וירצה לקבל מבני אדם עצתי ההוגנת לו שיהיה מה שיקבלהו בתורת צדקה ר"ל מצד היותו עני לא מצד היותו חכם ואם יוכל ישתדל להזהר שלא לדרוש ברבים כדי שיתנו לו. לא כאשר ראיתי בנים סכלים שהיו אומרים להם הפרנסים אנו ניתן לך מה שניתן מבלי שתדרוש בקהל והוא היה אומר יותר אני רוצה שתתנו לי מנה ואדרוש ממה שתתנו מאתים ולא אדרוש כי כשאדרוש ותתנו לי זהו כבודי שנותנים לי לפי שאני חכם אך כשלא אדרוש אני מתבזה שנראה שאני שוה לשאר העניים. וכבר הארכנו בזה מה שיש בו די ואלהי ישראל יזכנו להיות מיודעי שמו ולומדי תורתו לשמה .
מיימונד כתב:והב"י הרשכבה"ג האמיתי, עמל למלאכתו בעבודות פשוטות בלשון המעטה וכידוע.
מיימונד כתב:שמעתי פעם ממקובל מעשה שר' יוסף קארו סחר בסמרטוטים בשוק (אולי זה מובא בהקדמה לספר מגיד מישרים? איני יודע).מלבד זאת בגניזת קהיר התגלה מסמך המעיד על עיסוקו במסחר במרגליות (=אבנים יקרות) (אברהם דוד, "עליית מגורשי ספרד לארץ ישראל", בתוך: חיים ביינארט, עורך, מורשת ספרד, עמ' 452)
איש_ספר כתב:מיימונד כתב:והב"י הרשכבה"ג האמיתי, עמל למלאכתו בעבודות פשוטות בלשון המעטה וכידוע.
כשננשאל מימונד למקורותיו השיב:מיימונד כתב:שמעתי פעם ממקובל מעשה שר' יוסף קארו סחר בסמרטוטים בשוק (אולי זה מובא בהקדמה לספר מגיד מישרים? איני יודע).מלבד זאת בגניזת קהיר התגלה מסמך המעיד על עיסוקו במסחר במרגליות (=אבנים יקרות) (אברהם דוד, "עליית מגורשי ספרד לארץ ישראל", בתוך: חיים ביינארט, עורך, מורשת ספרד, עמ' 452)
א. מה שקבלת בלחישה מפי המקובל על המסחר בסמרטוטים, עדין אינו הופך את זה לידוע.
ב. לגבי מסחר בכלל, עיינתי שם, ושם כותב א' דוד כי רגלים לדוד שעסק מרן במסחר, ובהערה כותב שיש ללמוד על מסחרו במרגליות מתוך תעודה מן הגניזה, וע"כ ידון במקו"א. ככל הנראה התעודה לא פורסמה עד הנה, ולא נותרנו אלא אם רגלים לדבר.
לא שיש לי בעיה עם הב"י 'הרשכבה"ג האמיתי' יעמול לפרנסתו, אבל בעיה גדולה יש עם הקביעות והשליפות חסרות הבסיס ונטולות המקור.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: גבול ים ו־ 517 אורחים