בכלי חמדה פרשת תרומה דן מענין לענין בעניני חזרה בתוך כדי דיבור ובתוה"ד מביא מדברי מרן החת"ס זצ"ל שהמקלל אביו ואמו יכול לחזור בתוכ"ד להיפטר ממיתה והוא ז"ל דחה דבריו שענין חזרה בתוכ"ד הוא דוקא בדבר שיש בו "חלות" אז שייך לחזור משא"כ בבמקלל שהאיסור הוא באמירה מה שייך לחזור בו והביא שכן כתב הגאון הרוגוצו'בר בצפנת פענח יעוי"ש בארוכה.
והוסיף הכלי חמדה שבדרך פלפול יש להביא ראיה לזה שמקלל לא יוכל לחזור בתוכ"ד, שא"כ כל מקלל הוי ליה התראת ספק כי שמא יחזור בו בתוכ"ד.
ונתקשיתי בדבריו, אם לזה יקרא "התראת ספק" א"כ כל התראה הוי התראת ספק כי מתרינן ביה מקודם שיעבור על האיסור שלא יעבור, ואולי ישמע לדברינו ולא יעבור וממילא כל התראה הוי בחזקת ספק, ומאי שניא ליה בזה שמי שעור יכול לחזור בתוכ"ד, זה וודאי שאם מהני חזרה בתוכ"ד הוי כמי שלא עבר בכלל?
וכל גדרי התראת ספק הוא רק בציור שאפי' יעבור על הפעולה שהולך לעשות בפועל לא ברור שיתחייב בזה מלקות או מיתה, לדוגמא כדאמרינן בשבועות (דף כח:) שבועה שלא אוכל ככר זו אם אוכל זו אכליה לתנאיה והדר אכליה לאיסוריה התראת ודאי היא אכליה לאיסוריה והדר אכליה לתנאיה הויא התראת ספק, היינו שבאיכלת האיסור ליכא להתרות בו שאם יאכל זה יתחייב מלקות כי שמא לא יאכל את התנאי ועדיין העבירה מוטלת בספק.