מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מותר לגור בחו"ל?, מלחמה בזה"ז, יחס גדו"י למדינה,התעמלות

דרישה במצות ישוב ארץ ישראל ומשמעותה המעשית, וחקירה בסוגיית מדינת ישראל, סמליה וחגיה במשנת חכמים
משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ב' פברואר 03, 2014 10:48 am

אוצר החכמה כתב:מה שייך כאן חדא מתרי כשהעניין לא שייך בכלל על פי דין לדעתך. ולגבי מה שכתבת שזו השורה התחתונה הלא את ויכוח השלוש שבועות לא מתחילים כאן. ובכלל לא זה הנושא הנושא הוא הבירור ההלכתי אם לא שייך כיבוש מחמת טענת הצורך במלך, ועל זה הרשב"ש הוא ראייה לסתור.

קודם בבקשה תענה לי על הסתירה ברמב"ן, שלפי דעתך הוא קורא לכבוש את א"י ומצד שני הוא אומר שאסור בגלל שבועות.

מלבד זה אפשר לתרץ בפשטות ששלושת השבועות נאמרו רק כשאין מלך. אבל אם יש מלך שממונה ע"פ הסנהדרין ונביא, (מלך המשיח) בוודאי מותר לו לעלות בחומה, ואין בעיה של שבועות. וא"כ היא היא מה שכותב הרמב"ן.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' פברואר 03, 2014 10:51 am

בברכה המשולשת כתב:
איש רגיל כתב: כלומר, אני מקים בריכה ששעתיים בשבוע תתנהל בהפרדה, ואני מתרץ את עצמי כך: עצם מסגרת הבריכה די לה בפתיחה של שעתיים בשבוע, ולכן אין לי שייכות למה שמתרחש שם בשאר הזמן, וכמובן שיש להתנגד אליהם בכל התוקף, אך אין זה אוסר עלי להקים את הבריכה, ואדרבא, מצוה גדולה להקים את הבריכה הזו, שהרי שעתיים בשבוע היא תתנהל בהפרדה.


כתר"ה חוזר לטענה שהריבונות והשלטון הם היינו הך.
בריכה אינה דומה כי זה דומה לפעולה שלטונית מסויימת ולא לעצם המסגרת

אז כנראה שלא הבנתי את כבודו.
אחזור בקצרה על שאלתי, ואשמח אם תוכל לענות עליה בצורה ברורה, כדי שנוכל להפסיק את הדו"ד המתמשכים בינינו.
אם אתה חושב שיש להפריד בין הריבונות למעשי השלטון, א"כ אין שום משמעות לריבונות, ואין מצוה להקים ריבונות שכזו. ואם אתה מייחס את פעולות השלטון אל הריבונות, תיאלץ לייחס גם את שאר מעשי השלטון.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 03, 2014 11:29 am

משולש כתב:
אוצר החכמה כתב:מה שייך כאן חדא מתרי כשהעניין לא שייך בכלל על פי דין לדעתך. ולגבי מה שכתבת שזו השורה התחתונה הלא את ויכוח השלוש שבועות לא מתחילים כאן. ובכלל לא זה הנושא הנושא הוא הבירור ההלכתי אם לא שייך כיבוש מחמת טענת הצורך במלך, ועל זה הרשב"ש הוא ראייה לסתור.

קודם בבקשה תענה לי על הסתירה ברמב"ן, שלפי דעתך הוא קורא לכבוש את א"י ומצד שני הוא אומר שאסור בגלל שבועות.

מלבד זה אפשר לתרץ בפשטות ששלושת השבועות נאמרו רק כשאין מלך. אבל אם יש מלך שממונה ע"פ הסנהדרין ונביא, (מלך המשיח) בוודאי מותר לו לעלות בחומה, ואין בעיה של שבועות. וא"כ היא היא מה שכותב הרמב"ן.


אין סתירה ברמב"ן (כי לא דיבר על שלוש שבועות) אלא הרשב"ש שאל את השאלה הזאת וענה תשובה פשוטה. שבכלל המצווה גם יישוב וזה נשאר. כמובן שהרשב"ש מודה שאם יתבטלו השלוש שבועות יחזור הדין רק לא היה לו ציור כזה בזמן שדבר בו. וזה מה שטענו אלו שטענו שהשלוש שבועות לא נוהגות היום מכל מיני סיבות שחזר חובת הכיבוש. עכ"פ ברמב"ן אין שום קושיה. וגם התירוץ שלך הוא תירוץ טוב למי שחושב שעדיין יש שלוש שבועות וקשה לו א"כ איך המשיח יכול לעבור על שלוש שבועות וע"ז השבת. רק בזה יש המדייקים מהרמב"ם שאין וודאות תחילה שהוא המשיח וממילא התירוץ שלך נופל כי איך מותר מתחילה מן הספק.

אוצר ישראל
הודעות: 25
הצטרף: ה' ינואר 30, 2014 1:10 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר ישראל » ב' פברואר 03, 2014 1:14 pm

אוצר החכמה כתב:ובקשר למה שכתבת נגד דברי מבקש לדעת לא הוכחת מהרשב"ש שאין ראייה מהרמב"ן אלא להיפך שיש דין כיבוש אא"כ יש דין שלוש שבועות ועל עניין זה כבר נשתפכו הרבה דיותות.

לגבי דין שלוש השבועות בזמננו כשדעתם של המחייבים את שלוש השבועות בימינו הוא מיעוט בין כלל חכמי ישראל:
http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... um_id=1364

מלבד זאת שפשוט שדברי הרמב"ן שייכים גם להיום כי פשוט מדבריו שמצוות יישוב הארץ נוהגת בכל הזמנים בלי הגבלה, זו הדעה העיקרית בין הפוסקים ראשונים ואחרונים ואך לא פשוט שהרמב"ם סובר אחרת למנרות שלא מביאו ברשימת תרי"ג המצוות כי לשיטת הרמב"ם יש מצוות מהתורה שמסיבות שונות אינן במניין תרי"ג, אך הן לא פחות מצוות מהתורה מאשר הנמנות במניין תרי"ג ובעניין זה ישנן ארבעה-עשר כללים, הלא המה י"ד השורשים, ולמשל מצווה הנחשבת שכוללת את כל הצתורה אינה נמנית בין תרי"ג במצוות אך היא לא פחות מצווה מהתורה. כך שאף שאינו מונה את מצוות יישוב הארץ בין תרי"ג המצוות, עדיין היא יכולה להיות מצווה מהתורה גם לשיטתו, וראו בעניין זה כאן: http://www.ybm.org.il/hebrew/LessonArti ... ?item=3339, וכן ראה בספר "מצות ישיבת ארץ ישראל" מראת הרב י"ד בלומברג.

אוצר ישראל
הודעות: 25
הצטרף: ה' ינואר 30, 2014 1:10 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר ישראל » ב' פברואר 03, 2014 2:36 pm

אוצר החכמה כתב:
משולש כתב:
אוצר החכמה כתב:מה שייך כאן חדא מתרי כשהעניין לא שייך בכלל על פי דין לדעתך. ולגבי מה שכתבת שזו השורה התחתונה הלא את ויכוח השלוש שבועות לא מתחילים כאן. ובכלל לא זה הנושא הנושא הוא הבירור ההלכתי אם לא שייך כיבוש מחמת טענת הצורך במלך, ועל זה הרשב"ש הוא ראייה לסתור.

קודם בבקשה תענה לי על הסתירה ברמב"ן, שלפי דעתך הוא קורא לכבוש את א"י ומצד שני הוא אומר שאסור בגלל שבועות.

מלבד זה אפשר לתרץ בפשטות ששלושת השבועות נאמרו רק כשאין מלך. אבל אם יש מלך שממונה ע"פ הסנהדרין ונביא, (מלך המשיח) בוודאי מותר לו לעלות בחומה, ואין בעיה של שבועות. וא"כ היא היא מה שכותב הרמב"ן.


אין סתירה ברמב"ן (כי לא דיבר על שלוש שבועות) אלא הרשב"ש שאל את השאלה הזאת וענה תשובה פשוטה. שבכלל המצווה גם יישוב וזה נשאר. כמובן שהרשב"ש מודה שאם יתבטלו השלוש שבועות יחזור הדין רק לא היה לו ציור כזה בזמן שדבר בו. וזה מה שטענו אלו שטענו שהשלוש שבועות לא נוהגות היום מכל מיני סיבות שחזר חובת הכיבוש. עכ"פ ברמב"ן אין שום קושיה. וגם התירוץ שלך הוא תירוץ טוב למי שחושב שעדיין יש שלוש שבועות וקשה לו א"כ איך המשיח יכול לעבור על שלוש שבועות וע"ז השבת. רק בזה יש המדייקים מהרמב"ם שאין וודאות תחילה שהוא המשיח וממילא התירוץ שלך נופל כי איך מותר מתחילה מן הספק.

זה למשל מה שכתב במפורש ה"אור שמח" שאין לחשוש מהשבועות וחזרה מצוות יישוב ארץ ישראל למקומה. מובא למשל כאן עם סיפורו של המכתב ונוסחו המלא: http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 51&hilite=
(אגב, בעמ' קודמים (מעמ' קנ"ט [148 בעמודי היברובוקס] מובא יחסו החיובי לדיבור בעברית ולבניין הארץ, בניגוד למסלפים למיניהם)

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 03, 2014 3:35 pm

איש רגיל כתב:
בברכה המשולשת כתב:
איש רגיל כתב: כלומר, אני מקים בריכה ששעתיים בשבוע תתנהל בהפרדה, ואני מתרץ את עצמי כך: עצם מסגרת הבריכה די לה בפתיחה של שעתיים בשבוע, ולכן אין לי שייכות למה שמתרחש שם בשאר הזמן, וכמובן שיש להתנגד אליהם בכל התוקף, אך אין זה אוסר עלי להקים את הבריכה, ואדרבא, מצוה גדולה להקים את הבריכה הזו, שהרי שעתיים בשבוע היא תתנהל בהפרדה.


כתר"ה חוזר לטענה שהריבונות והשלטון הם היינו הך.
בריכה אינה דומה כי זה דומה לפעולה שלטונית מסויימת ולא לעצם המסגרת

אז כנראה שלא הבנתי את כבודו.
אחזור בקצרה על שאלתי, ואשמח אם תוכל לענות עליה בצורה ברורה, כדי שנוכל להפסיק את הדו"ד המתמשכים בינינו.
אם אתה חושב שיש להפריד בין הריבונות למעשי השלטון, א"כ אין שום משמעות לריבונות, ואין מצוה להקים ריבונות שכזו. ואם אתה מייחס את פעולות השלטון אל הריבונות, תיאלץ לייחס גם את שאר מעשי השלטון.


יש להפריד בין הריבונות לבין מעשי השלטון, ובכ"ז יש משמעות לעצם הריבונות ויש מצוה להקים ריבונות שכזו. (אני מקווה שכעת הדברים ברורים)

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 03, 2014 3:37 pm

משולש כתב: (לגבי רבנים שממונים מטעם שלטון השמד כדי שיפסקו לפי רצונם). .


אני חוזר על מחאתי לעיל על כבוד התורה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ב' פברואר 03, 2014 9:15 pm

בברכה המשולשת כתב:
משולש כתב: (לגבי רבנים שממונים מטעם שלטון השמד כדי שיפסקו לפי רצונם). .


אני חוזר על מחאתי לעיל על כבוד התורה.


ביום שישי האחרון הודיע שר האוצר ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד כי יפעל לפיטורי הרבנים הראשיים לישראל בשל התנגדותם לגיוס בנות.

אין עשן בלי אש...

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ב' פברואר 03, 2014 9:23 pm

אני חוזר שוב על דברי הגרע"י בהסבר דברי הרמב"ן:

ועל כל פנים כבר הבאנו דברי הרשב"ש, שאף זקנו הרמב"ן מודה בגלות החל הזה שאין להסתכן לכבוש את הארץ, ואדרבה, יש איסור בדבר שלא יעלו בחומה. וכן כתב בשו"ת חבלים בנעימים (סוף ח"ה סי' מה), שגם לדעת הרמב"ן הרי השביע הקב"ה את ישראל שלא יסכנו את נפשם לעלות בחומה. ומשום דהוה אמינא, שמכיון שמצות יישוב ארץ ישראל מצוה גדולה היא ושקולה ככל המצוות, יבואו למסור נפשם עליה, קא משמע לן על ידי השבועה הנ"ל שיזהרו שלא יסכנו נפשם, ע"ש. וכן כתב הגאון רבי צדוק הכהן מלובלין בספר דברי סופרים אות יד, שנראה לו עיקר כדעת המגילת אסתר, שאין כיום מצות עשה ביישוב ארץ ישראל, אלא רק בזמן בית המקדש, ע"ש. וכן הגאון רבי יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק בשו"ת בית הלוי (ח"ב סוף סי' נ) מסכים הולך לדברי המגילת אסתר הנ"ל, ע"ש. ועיין עוד בשו"ת אבני נזר (יו"ד סי' תנד אות נב והלאה), ובשו"ת דברי יששכר (סי' קמט). ולפי זה נמצינו למדים, שגם להרמב"ן אין שום מצוה בזמננו לצאת למלחמה ולהיכנס בסכנת נפשות כדי להגן על החזקת השטחים הכבושים על ידינו בניגוד לדעת אומות העולם. ומה גם שאין לנו מלך וסנהדרין ואורים ותומים הנדרשים לכך, כמו שכתב הרמב"ן עצמו בספר המצוות (בהשגות במל"ת יז), שמצוה מוטלת על המלך והסנהדרין, כשמוציאים למלחמת הרשות או למלחמת מצוה, לשאול באורים ותומים, ועל פיהם יתנהגו. וכמו שנאמר "ולפני אלעזר הכהן יעמוד ושאל לו במשפט האורים לפני ה'". וכמבואר בברכות (ג,ב) שכאשר היה דוד מצוה אותם, לכו ופשטו בגדוד, היו שואלים באורים ותומים וכו'. והיא באמת מצוה לדורות, ולא עצה בלבד, כדמוכח בסנהדרין (טז,א) דאמרינן, "ודילמא לסנהדרין הוא דקאמר להו רחמנא דלישיילו באורים ותומים", ונשאר כן במסקנא. וכן הסכים במגילת אסתר שם, שמצוה לדורות היא, ויש לנו להביאה במנין המצוות, ע"ש.

והרי לנו שהגרע"י מביא חבל פוסקים שהשבועות נוהגות גם בדורנו ושגם הרמב"ן מודה שאסור לכבוש בימינו. גם מצד שאין לנו מלך וסנהדרין ולא אורים ותומים. ולא מצא פוסקים שחולקים על זה.
מי שיכול יצטט פה בבקשה את הפוסקים שנשמטו מהגרע"י עם מקורות מדויקים שכותבים אחרת מדברינו ומתירים לכבוש את הארץ בזמננו. ואיך יענו על טענת כל הפוסקים.

וכבר הבאנו לעיל שכן היא דעת כל הראשונים והאחרונים שמדברים בנושא זה. שאין

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ב' פברואר 03, 2014 9:43 pm

אוצר ישראל כתב:זה למשל מה שכתב במפורש ה"אור שמח" שאין לחשוש מהשבועות וחזרה מצוות יישוב ארץ ישראל למקומה. מובא למשל כאן עם סיפורו של המכתב ונוסחו המלא: http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 51&hilite=

מה הקשר???
הוא כותב שם שהסיבה שאין שבועות היא רק בגלל שאומות העולם מרשים לנו.
והוא גם אומר במפורש שמדובר שיהיו כפופים תחת ממשלת בריטניה, ולא שימרדו באומות.
(יש לציין שהאו"ש בעצמו לא עלה לא"י כלל).
מצורף צילום מהמכתב הנ"ל:
קבצים מצורפים
מכתב1.jpg
מכתב1.jpg (56.54 KiB) נצפה 5933 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 03, 2014 10:10 pm

משולש כתב:
בברכה המשולשת כתב:
משולש כתב: (לגבי רבנים שממונים מטעם שלטון השמד כדי שיפסקו לפי רצונם). .


אני חוזר על מחאתי לעיל על כבוד התורה.


ביום שישי האחרון הודיע שר האוצר ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד כי יפעל לפיטורי הרבנים הראשיים לישראל בשל התנגדותם לגיוס בנות.

אין עשן בלי אש...


לא הבנתי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 03, 2014 10:12 pm

משולש כתב:
אוצר ישראל כתב:זה למשל מה שכתב במפורש ה"אור שמח" שאין לחשוש מהשבועות וחזרה מצוות יישוב ארץ ישראל למקומה. מובא למשל כאן עם סיפורו של המכתב ונוסחו המלא: http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 51&hilite=

מה הקשר???
הוא כותב שם שהסיבה שאין שבועות היא רק בגלל שאומות העולם מרשים לנו.
והוא גם אומר במפורש שמדובר שיהיו כפופים תחת ממשלת בריטניה, ולא שימרדו באומות.
(יש לציין שהאו"ש בעצמו לא עלה לא"י כלל).
מצורף צילום מהמכתב הנ"ל:


האו"ש כתב שסר פחד השבועות- וממילא מאז אין בעיה של שלושת השבועות

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ב' פברואר 03, 2014 10:14 pm

במחכ"ת לא.
הוא כותב שכיון שזה ברשיון האומות ותחת ממשלתם לכן סר פחד השבועות.
ברגע שימרדו באומות מיד יחזור פחד השבועות לפי דעתו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 03, 2014 10:15 pm

משולש כתב:אני חוזר שוב על דברי הגרע"י בהסבר דברי הרמב"ן:

ועל כל פנים כבר הבאנו דברי הרשב"ש, שאף זקנו הרמב"ן מודה בגלות החל הזה שאין להסתכן לכבוש את הארץ, ואדרבה, יש איסור בדבר שלא יעלו בחומה. וכן כתב בשו"ת חבלים בנעימים (סוף ח"ה סי' מה), שגם לדעת הרמב"ן הרי השביע הקב"ה את ישראל שלא יסכנו את נפשם לעלות בחומה. ומשום דהוה אמינא, שמכיון שמצות יישוב ארץ ישראל מצוה גדולה היא ושקולה ככל המצוות, יבואו למסור נפשם עליה, קא משמע לן על ידי השבועה הנ"ל שיזהרו שלא יסכנו נפשם, ע"ש. וכן כתב הגאון רבי צדוק הכהן מלובלין בספר דברי סופרים אות יד, שנראה לו עיקר כדעת המגילת אסתר, שאין כיום מצות עשה ביישוב ארץ ישראל, אלא רק בזמן בית המקדש, ע"ש. וכן הגאון רבי יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק בשו"ת בית הלוי (ח"ב סוף סי' נ) מסכים הולך לדברי המגילת אסתר הנ"ל, ע"ש. ועיין עוד בשו"ת אבני נזר (יו"ד סי' תנד אות נב והלאה), ובשו"ת דברי יששכר (סי' קמט). ולפי זה נמצינו למדים, שגם להרמב"ן אין שום מצוה בזמננו לצאת למלחמה ולהיכנס בסכנת נפשות כדי להגן על החזקת השטחים הכבושים על ידינו בניגוד לדעת אומות העולם. ומה גם שאין לנו מלך וסנהדרין ואורים ותומים הנדרשים לכך, כמו שכתב הרמב"ן עצמו בספר המצוות (בהשגות במל"ת יז), שמצוה מוטלת על המלך והסנהדרין, כשמוציאים למלחמת הרשות או למלחמת מצוה, לשאול באורים ותומים, ועל פיהם יתנהגו. וכמו שנאמר "ולפני אלעזר הכהן יעמוד ושאל לו במשפט האורים לפני ה'". וכמבואר בברכות (ג,ב) שכאשר היה דוד מצוה אותם, לכו ופשטו בגדוד, היו שואלים באורים ותומים וכו'. והיא באמת מצוה לדורות, ולא עצה בלבד, כדמוכח בסנהדרין (טז,א) דאמרינן, "ודילמא לסנהדרין הוא דקאמר להו רחמנא דלישיילו באורים ותומים", ונשאר כן במסקנא. וכן הסכים במגילת אסתר שם, שמצוה לדורות היא, ויש לנו להביאה במנין המצוות, ע"ש.

והרי לנו שהגרע"י מביא חבל פוסקים שהשבועות נוהגות גם בדורנו ושגם הרמב"ן מודה שאסור לכבוש בימינו. גם מצד שאין לנו מלך וסנהדרין ולא אורים ותומים. ולא מצא פוסקים שחולקים על זה.
מי שיכול יצטט פה בבקשה את הפוסקים שנשמטו מהגרע"י עם מקורות מדויקים שכותבים אחרת מדברינו ומתירים לכבוש את הארץ בזמננו. ואיך יענו על טענת כל הפוסקים.

וכבר הבאנו לעיל שכן היא דעת כל הראשונים והאחרונים שמדברים בנושא זה. שאין


יעויין בהרחבה במה שהעיר מרן הגר"ש ישראלי על דברי הגרע"י בתחומין לבאר את דברי הרשב"ש ושא"ר וגם את דברי האו"ש שהובאו לעיל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 03, 2014 10:18 pm

משולש כתב:במחכ"ת לא.
הוא כותב שכיון שזה ברשיון האומות ותחת ממשלתם לכן סר פחד השבועות.
ברגע שימרדו באומות מיד יחזור פחד השבועות לפי דעתו.


להלן מה שכתב מרן הגר"ש ישראלי אחרי שהביא את דברי האו"ש: "הכרזה זו אישרה את זכות עם ישראל על כל חלקי הארץ. ועליית ישראל לארץ מיד אחרי הכרזה זו היתה בגדר קנין חזקה של כל מה שהיה כלול אז במיצרי ארץ ישראל כלשון ההלכה: "מכר לו עשר שדות בעשר מדינות כיון שהחזיק באחת מהן קנה כולן" ואין בכוח מי מהאומות ואף כולן יחד לחזור בהן..."

אוצר ישראל
הודעות: 25
הצטרף: ה' ינואר 30, 2014 1:10 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר ישראל » ב' פברואר 03, 2014 10:30 pm

משולש כתב:במחכ"ת לא.
הוא כותב שכיון שזה ברשיון האומות ותחת ממשלתם לכן סר פחד השבועות.
ברגע שימרדו באומות מיד יחזור פחד השבועות לפי דעתו.

מה שאתה הבנת בדברי ה"אור שמח", זה לא! בדבריך סתירה פנימית: אם האומות מרשות להתיישב בארץ, לא שייך שיהיה מרד באומות, כי הן מרשות לעלות לארץ ולהתיישב בה.
ובכלל, ראה בדברים שקישרתי לעיל בעניין השבועות שהשבועה שלא למרוד באומות שייכת בחו"ל שלא ילחמו יהודי חו"ל נגד שלטון הגויים שם, אך לא שייכת בארץ ישראל שהייתה גזולה ביד האומות ששלטו בה, ולכן חכמי ישראל לא טענו נגד בר כוכבא שהוא עובר על השבועה שלא למרוד באומות ואף חלקם תמכו, אלא טענו נגדו טענה אחרת לחלוטין, וכן רבי יהושע בן חנניה בדבריו נגד מרידה ברומאים לא טען שזה עברה על השבועה שלא למרוד באומות, אלא שאין סיכוי למרד להצליח, והסיבה שחכמי ישראל בימי בר כוכבא וכן ריב"ח שלא טענו שיש איסור של השבועה שלא למרוד באומות, היא מפני שאין איסור מרד באומות בארץ ישראל, ולכן מחתרת ניל"י והמחתרות בימי הבריטים לא עברו על שבוטעה זו מאותה סיבה שאין איסור למרוד באומות בארץ ישראל גם אם הדבועות בתוקף, כי הארץ היא ארצנו והייתה גזוה בידי האומות ששלטו בה.
נערך לאחרונה על ידי אוצר ישראל ב ב' פברואר 03, 2014 11:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ב' פברואר 03, 2014 10:36 pm

בברכה המשולשת כתב:להלן מה שכתב מרן הגר"ש ישראלי אחרי שהביא את דברי האו"ש: "הכרזה זו אישרה את זכות עם ישראל על כל חלקי הארץ. ועליית ישראל לארץ מיד אחרי הכרזה זו היתה בגדר קנין חזקה של כל מה שהיה כלול אז במיצרי ארץ ישראל כלשון ההלכה: "מכר לו עשר שדות בעשר מדינות כיון שהחזיק באחת מהן קנה כולן" ואין בכוח מי מהאומות ואף כולן יחד לחזור בהן..."

ציטוט מוויקיפדיה על ועידת סאן רמו. (שעליה דיבר האו"ש במכתבו):
ויקיפדיה כתב: ב-24 באפריל 1920 החליטה הוועידה למסור לבריטניה את השלטון על ארץ ישראל במנדט. המנדט כלל גם את עבר הירדן המזרחי, שהופרד בשנת 1922 והפך ל"אמירות עבר הירדן". אמירות זו קיבלה עצמאות בשנת 1947 .
כמו כן החליטה הוועידה לכלול במנדט את הצהרת בלפור ולהטיל על בריטניה, כמעצמה המנדטורית, את האחריות למימוש ההצהרה. בהחלטה על מסירת המנדט נאמר: "בעלת המנדט תהיה אחראית להגשמת ההצהרה שממשלת בריטניה פרסמה ביום 2 בנובמבר 1917, ושנתקבלה על ידי ממשלות ההסכמה האחרות, לטובת ייסוד "הבית הלאומי" לעם היהודי בארץ-ישראל".[1] הצהרת בלפור נכללה בתנאי המנדט בלחץ בריטניה, מול הסתייגויותיה של צרפת.

אם כן הכרזה זו אישרה את זכות העם הבריטי על א"י ולא את זכות עם ישראל. שזכותו היתה אז לקבל רק "בית לאומי" ולא מדינה עצמאית.
וכמו שכתב האור שמח בבירור "תחת ממשלת ארץ-האי- עם בריטניה המתונה".

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' פברואר 03, 2014 10:39 pm

דרך אגב, אף אחד לא ינצל מצער גלגול מחילות, דהיינו מי שנקבר בחו"ל ולו הגדול ביותר.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ב' פברואר 03, 2014 10:39 pm

אוצר ישראל כתב:
משולש כתב:במחכ"ת לא.
הוא כותב שכיון שזה ברשיון האומות ותחת ממשלתם לכן סר פחד השבועות.
ברגע שימרדו באומות מיד יחזור פחד השבועות לפי דעתו.

מה שאתה הבנת בדברי ה"אור שמח" זה לא , ובדבריך סתירה פנימית: אם האומות מרשות להתיישב בארץ, לא שייך שיהיה מרד באומות, כי הן מרשות לעלות לארץ ולהתיישב בה.

אדרבה תסביר אתה את המכתב:
האור שמח כתב:וכיון שסר פחד השבועות וברשיון המלכים קמה מצות ישוב א"י ששקולה כנגד כל מצוות שבתורה-למקומה.

1) מה הפקיע את פחד השבועות?? ('סר' פירושו עד עכשיו היה פחד, ועכשיו סר הפחד).
2) מדוע בנשימה אחת הוא מזכיר את רשיון המלכים??

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ב' פברואר 03, 2014 10:40 pm

אוהב אוצר כתב:דרך אגב, אף אחד לא ינצל מצער גלגול מחילות, דהיינו מי שנקבר בחו"ל ולו הגדול ביותר.

מה הקשר?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 03, 2014 11:06 pm

משולש כתב:
בברכה המשולשת כתב:להלן מה שכתב מרן הגר"ש ישראלי אחרי שהביא את דברי האו"ש: "הכרזה זו אישרה את זכות עם ישראל על כל חלקי הארץ. ועליית ישראל לארץ מיד אחרי הכרזה זו היתה בגדר קנין חזקה של כל מה שהיה כלול אז במיצרי ארץ ישראל כלשון ההלכה: "מכר לו עשר שדות בעשר מדינות כיון שהחזיק באחת מהן קנה כולן" ואין בכוח מי מהאומות ואף כולן יחד לחזור בהן..."

ציטוט מוויקיפדיה על ועידת סאן רמו. (שעליה דיבר האו"ש במכתבו):
ויקיפדיה כתב: ב-24 באפריל 1920 החליטה הוועידה למסור לבריטניה את השלטון על ארץ ישראל במנדט. המנדט כלל גם את עבר הירדן המזרחי, שהופרד בשנת 1922 והפך ל"אמירות עבר הירדן". אמירות זו קיבלה עצמאות בשנת 1947 .
כמו כן החליטה הוועידה לכלול במנדט את הצהרת בלפור ולהטיל על בריטניה, כמעצמה המנדטורית, את האחריות למימוש ההצהרה. בהחלטה על מסירת המנדט נאמר: "בעלת המנדט תהיה אחראית להגשמת ההצהרה שממשלת בריטניה פרסמה ביום 2 בנובמבר 1917, ושנתקבלה על ידי ממשלות ההסכמה האחרות, לטובת ייסוד "הבית הלאומי" לעם היהודי בארץ-ישראל".[1] הצהרת בלפור נכללה בתנאי המנדט בלחץ בריטניה, מול הסתייגויותיה של צרפת.

אם כן הכרזה זו אישרה את זכות העם הבריטי על א"י ולא את זכות עם ישראל. שזכותו היתה אז לקבל רק "בית לאומי" ולא מדינה עצמאית.
וכמו שכתב האור שמח בבירור "תחת ממשלת ארץ-האי- עם בריטניה המתונה".


מטרת כל המנדטים שמסר חבר הלאומים (היו הרבה) היה להכשיר את הטריטריות לעצמאות (כך בפועל גם אירע במדינות ערב ועוד)- ולא להעניק את השטח למעצמה המנדטורית.
הצהרת בלפור (שעוגנה בתוך החלטת סן רמו) עניינה היה להפוך את בריטניה לאפוטרופוס זמני לקראת הקמת מדינה יהודית בא"י. כך הבינו את זה אז, וגם אח"כ.
כוונת האו"ש היתה שעכשיו סר פחד השבועות כי גם האומות הסכימו להקמת מדינה יהודית בעתיד, ובינתיים תחת בריטניה כהכנה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ב' פברואר 03, 2014 11:13 pm

על כל פנים, המנדט היה צריך לעשות עוד דרך ארוכה עד שיצליח להקים את ה"בית הלאומי", ואי אפשר לומר שבשעת ההצהרה כבר זכו ישראל בכל הארץ.
אף אחד לא מכר להם שום דבר בשום מדינה.

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' פברואר 03, 2014 11:37 pm

הקשר בדרך אגב לגרים בחו"ל, לא לפלפול שכאן.

אוצר ישראל
הודעות: 25
הצטרף: ה' ינואר 30, 2014 1:10 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר ישראל » ב' פברואר 03, 2014 11:43 pm

משולש כתב:
בברכה המשולשת כתב:להלן מה שכתב מרן הגר"ש ישראלי אחרי שהביא את דברי האו"ש: "הכרזה זו אישרה את זכות עם ישראל על כל חלקי הארץ. ועליית ישראל לארץ מיד אחרי הכרזה זו היתה בגדר קנין חזקה של כל מה שהיה כלול אז במיצרי ארץ ישראל כלשון ההלכה: "מכר לו עשר שדות בעשר מדינות כיון שהחזיק באחת מהן קנה כולן" ואין בכוח מי מהאומות ואף כולן יחד לחזור בהן..."

ציטוט מוויקיפדיה על ועידת סאן רמו. (שעליה דיבר האו"ש במכתבו):
ויקיפדיה כתב: ב-24 באפריל 1920 החליטה הוועידה למסור לבריטניה את השלטון על ארץ ישראל במנדט. המנדט כלל גם את עבר הירדן המזרחי, שהופרד בשנת 1922 והפך ל"אמירות עבר הירדן". אמירות זו קיבלה עצמאות בשנת 1947 .
כמו כן החליטה הוועידה לכלול במנדט את הצהרת בלפור ולהטיל על בריטניה, כמעצמה המנדטורית, את האחריות למימוש ההצהרה. בהחלטה על מסירת המנדט נאמר: "בעלת המנדט תהיה אחראית להגשמת ההצהרה שממשלת בריטניה פרסמה ביום 2 בנובמבר 1917, ושנתקבלה על ידי ממשלות ההסכמה האחרות, לטובת ייסוד "הבית הלאומי" לעם היהודי בארץ-ישראל".[1] הצהרת בלפור נכללה בתנאי המנדט בלחץ בריטניה, מול הסתייגויותיה של צרפת.

אם כן הכרזה זו אישרה את זכות העם הבריטי על א"י ולא את זכות עם ישראל. שזכותו היתה אז לקבל רק "בית לאומי" ולא מדינה עצמאית.
וכמו שכתב האור שמח בבירור "תחת ממשלת ארץ-האי- עם בריטניה המתונה".

במחילה, אך אין לך הבנת הנקרא, ועידת סאן רמו אישרה את הצהרת בלפור והעניקה לבריטניה את השליטה על הארץ כדי לממש את הצהרת בלפור המדברת על בית לאומי לעם היהודי בא"י, שהוא ביטוי אחר למדינה עצמאית, ולא להמשיך לשלוט בארץ לאחר מכן.
ארץ ישראל לא ניתנה לשליטת בריטניה כזכות של הבריטים על א"י כמו בריטניה, אלא בשביל לממש את זכותו של העם היהודי על הארץ.

ולגבי ה"אור שמח", הוא רק ציין את המציאות באותו זמן שבריטניה שלטה על הארץ.

מבקש לדעת
הודעות: 364
הצטרף: ה' ספטמבר 15, 2011 4:46 am

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי מבקש לדעת » ג' פברואר 04, 2014 12:25 am

כבוד הרב משולש שליט"א
אינני יכול כבר להישאר בשלות רחי , ככל הנראה ניכר מבין כותלי דבריך שכת"ר חסיד סטמר או דומה לכך, ובשביל זה תעקם את כל דברי הראשונים והאחרונים.
האם כך לומדים רמב"ן? הרי הכל כלל הרמב"ן באותה המצוה וכתב שכל זה הוא בזמן הגלות, ומה בדיוק הויכוח כאן. נכון שמדבר על שני הדברים ישיבה וכיבוש אבל על כל המצוה כתב שלא נעזבנה בידי זולתינו מהאומות ונוהג בכל זמן, אלא מאי יש לך קושיא שצריך מלך, יש ליישב וכתבו כבר בזה אבל אלו דברי הרמב"ן גם אם הם לא מסתדרים להשקפותיך.
ומה שכתב הבית הלוי בדעת הרמב"ם אנא מכבודו לקחת את בית הלוי מול כל האחרונים, הרי הביה"ל קיים את דברי מגילת אסתר, וכל האחרונים דחו דבריו בשתי ידיים וכמו שכתב הגרע"י בשו"ת יחוה דעת (עיין אבנ"ז מש"כ בזה), הביה"ל כתב ברוחב דעתו הבנה כדברי המג"א, אבל בעצם זו השיטה הכללית לקחת מקום אחד ולבנות ע"כ תלי תלים ולהתעלם מכל המקורות האחרים. כגון האוה"ח, להתעלם מכל מה שכתב האוה"ח עצמו בכמה מקומות אחרים.
ידידי, למה שא אמרו אחד מגודלי ישראל של הדורות האחרונים ובראשם החזו"א , שעצם הכיבוש והמחלמה והקמת המדינה היא עבירה, הרי חיו כאן תקופה ארוכה, אתה אומר מעיישלא'ך, והרי הסיפורים הנ"ל הם אנשים שחיו בתקופתנו וייתכן שחלקם חיים כיום, ולא נכתבו כדי לבסס השקפה זו או אחרת והוא מסל"ת ויש בזה מעשה רב.
עכ"פ אני חוזר על בקשתי לכבוד תורתו אנא הבא לי, מכל גדולי ישראל המקובלים בדור שלפנינו שחיו בטבעת הדורות האחרונים שאמרו את טענותיו שלהרבה מסטמר: הח"ח, הגרי"ח ז"פ, החזו"א הגרא"ז מלצר הגר"א קוטלר, הטשיבינער רב, האדמו"ר מצנז, האדמו"ר מגור הגרא"מ שך (שעמד בחוד החנית) וכו' וכו' אפשר למלא דף אחרי דף, ורמזו שעצם הקמת המדינה בארץ ישראל היא אסורה. ולהוי ידוע לך שמרן הגרי"ח זוננפלד שלח את פרופ' דה האן, להסכמה שבא"י תקום אוטונומי' י'הודית, ולשיטת הרבה מסטמר הדבר עצמו יש בזה איסור.

מבקש לדעת
הודעות: 364
הצטרף: ה' ספטמבר 15, 2011 4:46 am

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי מבקש לדעת » ג' פברואר 04, 2014 12:38 am

בס"ד
דרך אגב, האם עיינת באבנ"ז שהגרע"י הביא? והאם עיין ברשב"ש מה בדיוק כתב שם? והאם עיין ביחו"ד ח"ג סמ"ט שכתב שדברי המגלת אסתר תמוהים, ודחו האחרונים את דבריו בשתי ידיים?
מלבד זאת הרי ג' שבועות לדעת האו"ש ובפרט לאחר הצבעה באו"ם שהחליטו על הקמת המדינה סרו הג' שבועות, ומנין לכבודו שלאחר שהסכימו האומות, אנו צריכים להתייחס למה שיאמר מכאן ואילך זה הרי נגד הסברא הישרה, האם האומות האם אורים ותומים שמוטל עלינו לשמוע? מוטל עלינו שלא לשלוט בניגוד להסכמתם ולאחר שנתנו הסכמתם בעצם השבועה סרה, ומלבד דברי המהרח"ו בשם האריז"ל שבאלף השישי התבלטה השבועה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ג' פברואר 04, 2014 10:02 am

רבי מבקש שיחי' אני לא מבין, האם נגמרו לך הטענות שאתה צריך לסווג אותי כחסיד סאטמר ואז "שלום עלי נפשי"? (כמובן שאני רחוק מסאטמר כמזרח ממערב, (כולם פה יודעים לאיזה חוג אני שייך). אמנם משתדל יותר מזה להתרחק מהציונות ומדעותיה המקולקלות).
האור שמח אמר בצורה ברורה שמכיון שיש רשיון האומות סר פחד השבועות. אבל ברגע שמסיבה מסוימת האומות חזרו בהם, אסור לנו למרוד בהם ולכבוש בכח. (וכי מה עשו בני ישראל כשעצרו את בנין בית המקדש השני במלכות אחשורוש? כלום! הפסיקו לבנות. כי הכל צריך להיות ברשיון האומות מהתחלה ועד סוף).
בפרט שהצהרת בלפור היתה מותנית בזה שלא יגרם שום נזק לערבים בארץ. וז"ל ההצהרה:
בלפור כתב:"ממשלת הוד מלכותו רואה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ותשתדל במיטב מאמציה להקל על השגת מטרה זו, בתנאי ברור שלא ייעשה שום דבר העלול לפגוע בזכויות האזרחיות והדתיות של עדות לא יהודיות בארץ ישראל או בזכויות ובמעמד המדיני של יהודים בכל ארץ אחרת".

הרמב"ן הוא ברור כשמש, ההוכחה היחידה שלו שהמצוה נוהגת "בזמן הגלות" היא רק מזה שכתוב בגמ' "גדולה ישיבת ארץ ישראל". וכמו שהראתי את לשונו בכל הקטע הזה הוא לא מזכיר מילה אחת על כיבוש אלא רק על ישיבת הארץ.
בית הלוי לא רק שאינו נגד כל האחרונים, אלא הוא אף מסכים לכולם כמו שהביא הגרע"י כמה וכמה אחרונים.
ונשמח שתצטט יותר מקורות ברורים בתגובותיך כדי שנוכל להתווכח, קשה לי להתווכח כשאתה כותב למשל "להתעלם מכל מה שכתב האוה"ח בכמה מקומות". או "וכל האחרונים דחו דבריו בשתי ידים", ואינך מביא שום דוגמא. ואין לי שום דרך לדעת ממה התעלמתי. ואיזה אוה"ח סתרתי.
היחוה דעת ח"ג סמ"ט עוסק בנושא של כלי נגינה בהקפות. ואין כמובן שום קשר לעניינינו.
שאר המקורות שהבאת אין לי מושג מה מצאת שם שסותר את דברי, אם כן אשמח לשמוע איך.
בכבוד ובברכה.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי המעיין » ג' פברואר 04, 2014 11:22 am

לא קראתי מעולם את הצהרת בלפור ואינה מעניינת אותי. אבל מבחינת הבנת הנקרא כתוב כאן הפוך בדיוק ממה שאתה אומר. כלומר כתוב שלא ייפגעו הזכויות הדתיות והאזרחיות ולא כתוב הזכויות הלאומיות.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ג' פברואר 04, 2014 12:31 pm

א. ברור שמדינה יהודית שתקום ותעלה מליונים מאירופה ואפריקה, תדחק את רגליהם של הערבים המקומיים, גם בזכויות האזרחיות. כפי שאכן קרה לבסוף.
ב. גם אם נסכים שהצהרת בלפור מאפשרת להקים מדינה על כל שטח א"י ולהכליל גם את כל הערבים, הרי שאם הערבים לא מסכימים לזה ונלחמים נגדנו בכל תוקף, הרי שזה כבר לא נחשב "ברשיון האומות" כי גם אומות ערב הם נחשבות אומות לעניין זה. ולא יועיל מה שרוב האו"ם יחליט, כיוון שסוף סוף יש הרבה אומות שמתנגדות, ובפרט שהם בעלי הקרקעות בארץ, (מי הקנה למדינות אירופה בעלות על א"י להחליט לערבים למי שייך הבית שלהם?).

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' פברואר 04, 2014 1:11 pm

מהיכי תיתי ש"מרידה באומות" הכוונה מרידה בכל אומה שהיא? בפשטות נ"ל הכוונה לא למרוד באומות שאנו תחת ממשלתם המלאה או החלקית.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ג' פברואר 04, 2014 2:46 pm

איש-אחד כתב:מהיכי תיתי ש"מרידה באומות" הכוונה מרידה בכל אומה שהיא? בפשטות נ"ל הכוונה לא למרוד באומות שאנו תחת ממשלתם המלאה או החלקית.
כי החילוק שלך לא כתוב בשום מקום. ואתה הוא זה שצריך להביא ראיה כאשר בגמ' כתוב בסתמא "שלא ימרדו באומות" ולא כתוב "שתחת ממשלתם המלאה או החלקית". ואם כן כל אומה שמשתלטת עלינו, אסור לנו להתנגד. (כל עוד שנותנים לנו לשמור תורה ומצוות).

ויותר מזה, מי החליט שכלל ישראל נתון תחת ממשלת אנגליה? הרי כל עדה נתונה תחת ממשלה אחרת! תימן שולטת על התימנים, ליטא על הליטאים, וכן הלאה.

ועוד הרי לאנגלים אין שום זכות לשלוט עלינו, באותה מידה שלערבים אין זכות שליטה עלינו, והם השתלטו רק בכח הזרוע, אז למה לאנגלים מותר להשתלט עלינו ולערבים אסור?? ולמה כשהאנגלים משתלטים על עם ישראל אסור לו להתנגד וכשהערבים משתלטים מותר?

מבקש לדעת
הודעות: 364
הצטרף: ה' ספטמבר 15, 2011 4:46 am

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי מבקש לדעת » ג' פברואר 04, 2014 2:49 pm

בס"ד
הרב משולש
א. טעות שלי יחוו"ד ח"ג סי' ס"ט. וכתב מפורש שדחו האחרונים את המגי"א בשתי ידיים. מלבד כל האחרונים שהבאתי שלהדיא פסקו כרמב"ן כפי הפשטות. וכנראה לא עיינת באבנ"ז.
ב. מה הכוונה לדעתך להוריש את הארץ הנאמר בתורה לדעת הרמב"ן? הרמב"ן מפרשו שלא נניח את הארץ בידי זולתינו, על איזו תקופה הוא מדבר, ושוב למה להתפתל, הרי הרמב"ן כולל הכל במצוה אחת וכותב שנוהגת בכל זמן, אם אתה רוצה להמשיך לעקם בבקשה רק מי שרוצה לדעת מה כוונת רמב"ן ומאיזה פסוק אנא שיפתח את סה"מ בלשון הרמב"ן במצוה החמישית, ויראה את פשטות הדברים.
ג.אם לדעתך דיון בהבנת הרמב"ן במצות כיבוש א"י למעשה, היא השקפה 'קלוקלת' זה אומר שהעיתונות החרדית בעלת 'ההשקפה' השפיעה עליך מול לימוד נכון של התוה"ק, וחבל.
ד. מלבד זאת הרי האו"ש כתב עיקרון. ומה יש לדון בהצהרת בלפור, לאחר שהאו"ם החליט החלטה נוספת של הקמת מדינת ישראל והמועצגה"ת לא הסכימה לכך משום שהאו"ם חייב לתת את כל הארץ ליהודים.

אוצר ישראל
הודעות: 25
הצטרף: ה' ינואר 30, 2014 1:10 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר ישראל » ג' פברואר 04, 2014 3:20 pm

משולש כתב:א. ברור שמדינה יהודית שתקום ותעלה מליונים מאירופה ואפריקה, תדחק את רגליהם של הערבים המקומיים, גם בזכויות האזרחיות. כפי שאכן קרה לבסוף.
ב. גם אם נסכים שהצהרת בלפור מאפשרת להקים מדינה על כל שטח א"י ולהכליל גם את כל הערבים, הרי שאם הערבים לא מסכימים לזה ונלחמים נגדנו בכל תוקף, הרי שזה כבר לא נחשב "ברשיון האומות" כי גם אומות ערב הם נחשבות אומות לעניין זה. ולא יועיל מה שרוב האו"ם יחליט, כיוון שסוף סוף יש הרבה אומות שמתנגדות, ובפרט שהם בעלי הקרקעות בארץ, (מי הקנה למדינות אירופה בעלות על א"י להחליט לערבים למי שייך הבית שלהם?).

המדינות החברות באו"ם או שהיו חברות ב"חבר הלאומים" שלפני כן, בעצם החברות שלהן הן מחויבות לכללי הארגון וזה כולל לקבל את הכרעת הרוב גם אם אינן מסכימות לכך כי זה חלק מכללי הארגון (כמובן שהחלטות שלא מתקבלות בצורה עניינית כמו החלטות המתקבלות באו"ם גד ישראל ללא קשר האם הטענות נכונות לא שייכות לכאן), ולכן מדינות ערב והאיסלאם שהיו חברות ב"חבר הלאומים" היו מחויבות לקבל את הכרעת הרוב בועידת סאן רמו ואין משמעות להתנגדותן וואין כאן מרידה באומות לאחר הכרעת הרוב בועידת סאן רמו, ולכן ה"אור שמח" אמר שלאחר ועידת סאן רמו חזרה מצוות יישוב ארץ ישראל למקומה וכל אחד מחויב להשתתף בה, ואם יש עדיין מרידה באומות בגלל המיעוט של המדינות שהתנגדו להחלטה, אז איך אפשר לקיים את מצוות יישו הארץ? לכן בכל מקרה אין בהתנגדות של מיעוט המדינות כל מרידה לבין האומות.
ויתרה מזו, כבר הראיתי לעיל שהשבועה שלא למרוד באומות לא שייכת לעניין ארץ ישראל כי היא ארצנו ובהייתה גזולה בידי האומות ששלטו בה, ואיסור המדירה באומות היא רק בחו"ל שלא ימרדו יהודי חו"ל בשלטון האומות, אך ארץ ישראל זו ארצנו ואין איסור מרידה באומות בארץ ישראל.
ואביא הדברים מהקישור הראשון שהבאתי השייכים לנקודה זו:
לגבי השבועה "שלא ימרדו באומות האולם" פירשו זאת גדולים שונים שנאמרה לישראל בהיותם בגולה, ותוכנה שיהיו נאמנים למלכות בארץ גלותם, בכך שלא ימרדו בחוקי המלכות ע"י אי תשלום מיסים וארנונות או מרד צבאי, אך כל זה בחו"ל ולא בא"י (ראה מפרשי המדרש "עץ יוסף", רד"ל, "יפה קול" על שיה"ש רבה, פרשה ב', סעיף ז'; רש"ש הירש ב"חורב", "חובת המדינה והאזרח", סעיף ב', עמ' 437 ועוד; הגר"ח פלג'י בשו"ת "נשמת כל חי", יו"ד, סימן מ"ט, עמ' ר', ד"ה "וזה" כתב כי "השבועה שלא ימרדו באומות, היינו בשאר עניינים ובשאר ארצות [כלומר, בחו"ל ולא בא"י]; הגאון הרב חיים גריינמן ב"חידושים וביאורים למסכת כתובות", סימן י' הוסיף גם: 'להקים מלכות בחו"ל, וזה דווקא במרידה אבל ברשות שרי' [משמע מדבריו שבחו"ל מותר להקים מלכות רק ברשות, אך בא"י מותר גם שלא ברשות, שהשבועה שלא למרוד באומות קיימת רק בחו"ל, ולכן שם מותר להקים מלכות יהודית רק ברשות]).
בספר "באר לחי רואי" של הרב רפאל אליהו יצחק קצנלנבוגן, סימן ל"ד, הביא הוכחות לכך מדברי חז"ל:
בר כוכבא שמרד ברומאים עשה מבחן קבלה למי שרוצה להיות בצבאו ובדק האם הרוצים להתקבל הם אמיצים עד כדי כך שיחתכו אצבע שלהם בשיניהם. חכמים טענו נגדו: "עד מתי אתה עושה את ישראל בעלי מומין?" ולשאלתו: "וכי היאך אפשר לבודקן?", ייעצו לו שיקבל לצבאו מי שיכול לעקור ארז כשהוא רכוב על סוס, והוא קיבל עצת חכמים (ראה ירושלמי תענית, פ"ד, ה"ה ומדרש איכה רבה, פרשה ב', סעיף ד'). לכאורה, הרי היו צריכים לטעון חכמים נגד בר כוכבא שאסור כלל למרוד ברומאים שבכך עוברים על השבועה "שלא ימרדו באומות העולם", ואיך ייעצו לו כיצד לקבל חיילים לצבאו, שהרי ישתתפו במרד נגד הרומאים? אלא שאין השבועה קיימת בא"י.
בבראשית רבה פרשה ס"ד, סעיף י' מסופר שבימי רבי יהושע בן חנניה ניתנה רשות לבנות את ביהמ"ק, והיהודים החלו לאסוף כסף לכך. הכותים=השומרונים שהתנגדו ליהודים שלחו לקיסר ואמרו לו שכשייבנה המקדש, ימרדו בו היהודים ויפסיקו לשלם מיסים. אמר להם הקיסר: "מה אעשה, והלא כבר גזרתי?" ענו לו הכותים ימ"ש שיגזור על היהודים לשנות את מקום המקדש או להוסיף 5 אמות על מידות המקדש או לגרוע 5 אמות ממידות המקדש, והם מעצמם יחזרו מבנייתו. כשהגיעו הכתבים ליהודים, הם בכו ורצו למרוד בקיסר. אמר להם ריב"ח(אחרי שמושל להם משל יפה לעניין זה, ראו במקור): "דיינו שנכנסנו לאומה זאת בשלום ויצאנו בשלום". רואים במדרש שהשיקול שלא למרוד ברומאים היה שיקול צבאי, ולכאורה היה צריך ריב"ח לטעון שאסור למרוד ברומאים בגלל השבועה שלא למרוד באומות? אלא שהשבועות אינן תקפות בא"י. אמנם הרב משה מונק ב"שערים" ד', תשכ"ט, מאמר "שלושת השבועות", עמ' ג, כותב כנגד הראיה מהמדרש בבראשית רבה שהשיקול הצבאי שלא למרוד ברומאים כי אין סיכוי לנצחם ולבנות את ביהמ"ק היה בגלל שהשבועות עדיין בתוקפן, ובפרט השבועה שלא למרוד באומות. אך דבריו קשים מאוד, שאז העיקר חסר מן הספר, ואיך לא הוזכרה במדרש במפורש השבועה שלא למרוד באומות שהרי עברו על זה לפי הרב מונק?
הרב שמואל טוביה שטרן בספר השבי"ט, ירושלים תשל"א, ח"ד, עמ' קנ"ד כותב: 'השבועה שלא למרוד באומות אינו עולה על האומות שהם בא"י, כי אם ישנם אומות בא"י, יש לנו מצווה (לפי הרמב"ן) ללחום בהם ולהחזיר לנו את א"י, והשבועה לא נאמרה אלא על היושבים בחו"ל.' היהודים היושבים בחו"ל יושבים במקומות לא להם ולכן אין להם זכות למרוד באומות שהם יושבים בקרבם, בא"י האומות יושבות בארץ לא להם בגזל ובחמס ולכן ללחום בהם כדי לגרשם מהארץ אינו מרד אלא השבת הגזילה לבעליהן.
לכן ברור מכל האמור לעיל שמעשי המחתרות ניל"י, "ההגנה", האצ"ל והלח"י אינם עבירה על השבועה שלא למרוד באומות כיוון שכאמור השבועה נאמרה ליושבי חו"ל שלא ימרדו בגלותם במלכות אך לא ליושבי א"י.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ג' פברואר 04, 2014 3:33 pm

מבקש לדעת כתב:בס"ד
הרב משולש
א. טעות שלי יחוו"ד ח"ג סי' ס"ט. וכתב מפורש שדחו האחרונים את המגי"א בשתי ידיים. מלבד כל האחרונים שהבאתי שלהדיא פסקו כרמב"ן כפי הפשטות. וכנראה לא עיינת באבנ"ז.
ב. מה הכוונה לדעתך להוריש את הארץ הנאמר בתורה לדעת הרמב"ן? הרמב"ן מפרשו שלא נניח את הארץ בידי זולתינו, על איזו תקופה הוא מדבר, ושוב למה להתפתל, הרי הרמב"ן כולל הכל במצוה אחת וכותב שנוהגת בכל זמן, אם אתה רוצה להמשיך לעקם בבקשה רק מי שרוצה לדעת מה כוונת רמב"ן ומאיזה פסוק אנא שיפתח את סה"מ בלשון הרמב"ן במצוה החמישית, ויראה את פשטות הדברים.
ג.אם לדעתך דיון בהבנת הרמב"ן במצות כיבוש א"י למעשה, היא השקפה 'קלוקלת' זה אומר שהעיתונות החרדית בעלת 'ההשקפה' השפיעה עליך מול לימוד נכון של התוה"ק, וחבל.
ד. מלבד זאת הרי האו"ש כתב עיקרון. ומה יש לדון בהצהרת בלפור, לאחר שהאו"ם החליט החלטה נוספת של הקמת מדינת ישראל והמועצגה"ת לא הסכימה לכך משום שהאו"ם חייב לתת את כל הארץ ליהודים.

שלום וברכה.
א. יפה מאוד. ה'יחוה דעת' דן שם במפורש האם יש מצות ישוב א"י בימינו, ועל זה כתב שכלם חלקו על המגלת אסתר. שמצוה לעלות לא"י, מילה אחת לא מדבר על כיבוש.
את האבני נזר קראתי, ואכן גם הוא מדבר בפירוש רק על ישיבה ולא מזכיר כלל מלחמה.
ב. ברמב"ן יש שני חלקים: לכבוש את הארץ, וזה נוהג כל זמן שהבית קיים, (וכמו שהוא מביא שם ראיה שהיה נוהג בזמן דוד המלך). וחלק שני זה לגור, ועל זה בלבד הוא אומר שזה שייך גם בזמן הגלות. ואעתיק שוב את לשונו המלא בסוף ההודעה.
ג. אכן, לעבור בשאט נפש על שלושת השבועות ולמסור רבבות יהודים למטווחי הירדנים בשם "מצוה" שלא היתה ולא נבראה זה השקפה קלוקלת מאין כמותה.
ד. אכן האו"ש כתב עיקרון, והוא: השבועות זה דבר מפחיד, והפחד יסור רק כל זמן שיש רשיון האומות.

והנה ציטוט המלא מהרמב"ן: (איני אוהב להאריך, אבל נראה שאין ברירה).
השגות הרמב"ן לספר המצוות לרמב"ם שכחת העשין

הרמב"ן כתב:מצוה רביעית שנצטוינו לרשת הארץ אשר נתן האל יתברך ויתעלה לאבותינו לאברהם ליצחק וליעקב ולא נעזבה ביד זולתינו מן האומות או לשממה. והוא אמרו להם (מסעי לג ורמב"ן שם) והורשתם את הארץ וישבתם בה כי לכם נתתי את הארץ לרשת אותה והתנחלתם את הארץ. ונכפל כזה העניין במצוה זו במקומות אחרים כאמרו יתב' (דברי' א) באו ורשו את הארץ אשר נשבעתי לאבותיכם ופרט אותה להם במצוה זו כולה בגבוליה ומצריה כמו שאמר ובואו הר האמורי ואל כל שכניו בערבה בהר ובשפלה ובנגב ובחוף הים וגו'. שלא יניחו ממנה מקום. והראיה שזו מצוה אמרו ית' בענין המרגלים (שם) עלה רש כאשר דבר י"י אלהיך לך אל תירא ואל תחת. ואמר עוד (עקב ט) ובשלוח י"י אתכם מקדש ברנע לאמר עלו ורשו את הארץ אשר נתתי לכם וכאשר לא אבו לעלות במאמר הזה כתוב ותמרו את פי י"י אלהיכם ולא האמנתם לו ולא שמעתם בקולו, הוראה שהיתה מצוה לא יעוד והבטחה. וזו היא שהחכמים קורין אותה (סוטה פ"ח מ"ו) מלחמת מצוה. וכך אמרו בגמר סוטה (מד ב) אמר רב יהודה מלחמת יהושע לכבש דברי הכל חובה מלחמת דוד להרווחה דברי הכל רשות. ולשון ספרי (שופטי' יז יד) וירשתה וישבת בה בזכות שתירש תשב. ואל תשתבש ותאמר כי המצוה הזאת היא המצוה במלחמת שבע' עממים שנצטוו לאבדם שנ' (ס"פ שופטי') החרם תחרימם. אין הדבר כן. שאנו נצטוינו להרוג האומות ההם בהלחמם עמנו ואם רצו להשלים נשלים עמהם ונעזבם בתנאים ידועים אבל הארץ לא נניח אותה בידם ולא ביד זולתם מן האומות בדור מן הדורות. וכן אם ברחו האומות ההם מפנינו והלכו להם, כמאמרם (דב"ר שופטי') הגרגשי פנה והלך לו, ונתן להם הקדוש ברוך הוא ארץ טובה כארצם זו אפריקי, נצטוינו אנחנו לבוא בארץ ולכבוש המדינות ולהושיב בה שבטינו. וכן אחרי הכריתנו את העממים הנזכרים אם רצו אחר כן שבטינו לעזוב את הארץ ולכבוש להם את ארץ שנער או את ארץ אשור וזולתם מן המקומות אינם רשאין. שנצטוינו בכיבושה ובישיבתה. וממאמרם מלחמת יהושע לכבש תבין כי המצוה הזו היא בכבוש. וכן אמרו בספרי (ס"פ עקב) כל המקום אשר תדרוך כף רגלכם בו לכם נתתיו כאשר וכו' אמר להם כל המקום שתכבשו חוץ מן המקומות האלו הרי הוא שלכם או רשות בידם לכבוש חוצה לארץ עד שלא יכבשו א"י תלמוד לומר וירישתם גוים גדולים ועצומים ואחר כך כל המקום אשר וכו'. ואמרו ואם תאמר מפני מה כיבש דויד ארם נהרים וארם צובה ואין מצות נוהגות שם, אמרו דוד עשה שלא כתורה התורה אמרה משתכבשו א"י תהיו רשאין לכבש חוצה לארץ והוא לא עשה כן. הרי נצטוינו בכיבוש בכל הדורות. ואומר אני כי המצוה שהחכמים מפליגין בה והיא דירת ארץ ישראל עד שאמרו (ת"כ בהר פ"ה ה"ד וכעי"ז כתובו' קי ב, וש"נ, מלכים ספ"ה) שכל היוצא ממנה ודר בחוצה לארץ יהא בעיניך כעובד עבודה זרה שנאמר כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת י"י לאמר לך עבוד אלהים אחרים וזולת זה הפלגות גדולות שאמרו בה הכל הוא ממצות עשה הזה שנצטוינו לרשת הארץ ולשבת בה. אם כן היא מצות עשה לדורות מתחייב כל יחיד ממנו ואפילו בזמן גלות כידוע בתלמוד במקומות הרבה. ולשון ספרי (ראה יב כט) מעשה ברבי יהודה בן בתירה ור' מתיה בן חרש ור' חנניה בן אחי ר' יהושע ור' נתן שהיו יוצאין חוצה לארץ והגיעו לפלטיה וזכרו את ארץ ישראל וזקפו את עיניהם וזלגו דמעותיהן וקרעו בגדיהם וקראו המקרא הזה וירשתה וישבת בה ושמרת לעשות אמרו ישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצות שבתורה:

הגופן האדום הוא החלק שמדבר ממצות הכיבוש, והחלק הירוק הוא של מצות ישוב הארץ שהיא נובעת ממצות הכיבוש. ורק היא נוהגת גם בזמן הגלות.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' פברואר 04, 2014 3:34 pm

משולש כתב:
איש-אחד כתב:מהיכי תיתי ש"מרידה באומות" הכוונה מרידה בכל אומה שהיא? בפשטות נ"ל הכוונה לא למרוד באומות שאנו תחת ממשלתם המלאה או החלקית.
כי החילוק שלך לא כתוב בשום מקום. ואתה הוא זה שצריך להביא ראיה כאשר בגמ' כתוב בסתמא "שלא ימרדו באומות" ולא כתוב "שתחת ממשלתם המלאה או החלקית". ואם כן כל אומה שמשתלטת עלינו, אסור לנו להתנגד. (כל עוד שנותנים לנו לשמור תורה ומצוות).

ויותר מזה, מי החליט שכלל ישראל נתון תחת ממשלת אנגליה? הרי כל עדה נתונה תחת ממשלה אחרת! תימן שולטת על התימנים, ליטא על הליטאים, וכן הלאה.

ועוד הרי לאנגלים אין שום זכות לשלוט עלינו, באותה מידה שלערבים אין זכות שליטה עלינו, והם השתלטו רק בכח הזרוע, אז למה לאנגלים מותר להשתלט עלינו ולערבים אסור?? ולמה כשהאנגלים משתלטים על עם ישראל אסור לו להתנגד וכשהערבים משתלטים מותר?

הלשון "באומות" הוא מפני שגלו ישראל לכמה אומות, והיו משועבדים לאומות שונות.
האיסור למרוד באומות, הוא מפני שאנו משועבדים תחתם, כמו שאמר ירמיהו הנביא שוב ושוב לעבוד את מלך בבל. מאותה סיבה שעולי בבל "מרדו" בכותים ובנו את חומות ירושלים ברשיון מלך פרס, היינו כיוון שהיו משועבדים למלך פרס היו צריכים ממנו לרשיון, אבל לא היו משועבדים לכותים ולכן יכלו לבנות את החומות למרות כעסם של הכותים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' פברואר 04, 2014 3:46 pm

צר לי אבל אין שום רמז ברמב"ן לחילוק שאמרת.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אראל » ג' פברואר 04, 2014 3:49 pm

איני מבין כל המדובר כאן
נניח שיש מצוה לרמב"ן ליישב ארץ ישראל, אבל אם מותר בשביל כך לסכן אפילו נפש אחת מישראל?, ולא יהא מצות ישוב ארץ ישראל ככל המצות שבתורה שנאמר בהם וחי בהם ולא שימות בהם
ואילו מצות ביעור חמץ מגבולינו בפסח, אם ההיכי תמצי של השבתת חמץ מבתינו כרוכה עם סכנה כמעט ודאית כי יקום עליך הגוי השכן וירה בך באקדח, כ"כ ברור שאכן יש חיוב ומצוה לבער החמץ????
ומי שחולק על המצב כהיום ועל הסכנה שנמצינו בה על ידי אותה הישוב והכיבוש, כלום הותר לשפוך דמו של אפילו אחד מישראל וכל שכן עשרות אלפים מישראל?
אתמהה

אורות ממזרח
הודעות: 3
הצטרף: ג' פברואר 04, 2014 3:55 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אורות ממזרח » ג' פברואר 04, 2014 4:01 pm

. אכן, לעבור בשאט נפש על שלושת השבועות ולמסור רבבות יהודים למטווחי הירדנים בשם "מצוה" שלא היתה ולא נבראה זה השקפה קלוקלת מאין כמותה.


ואני שמעתי אומרים שלזלזל בדברי הרמב"ן הפשוטים ובמצוות עשה דאורייתא, ולהתלות בשלוש שבועות שהסכימו כבר האחרונים שאין בזה עניין וטעם, ועל ידי זה לשכנע מאות אלפי אנשים שלא לעלות לארץ ישראל
ולהנצל כמו שהיה בפועל שבהר ציון היה פליטה והיה קודש, ובכל מדינות הגויים אשר אתם מתפארים בשלטונם ובחסדיהם, לא נשאר כמעט יהודי חי.

זו השקפה קלוקלת מאין כמוה

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ג' פברואר 04, 2014 4:08 pm

אוצר החכמה כתב:צר לי אבל אין שום רמז ברמב"ן לחילוק שאמרת.

בוודאי שאין חילוק והמצוה לכבוש נוהגת גם בזמן הזה, אבל אין היכי תימצי כי כשאין מלך, כהן משוח, (ואורים ותומים), אסור לעשות מלחמה.
ועל זה אמרתי שלא תמצא אף פוסק ראשון או אחרון שיכתוב שיש מצוה להלחם ולכבוש את ארץ ישראל בזמן הגלות.
וגם ברמב"ן זה לא כתוב. והמילים "בזמן הגלות" כתובות רק בקטע שבו הוא עוסק במצוות ישוב ארץ ישראל.
וכן הבין הגרע"י והביא כן מכמה וכמה אחרונים לדעת הרמב"ן כמו שהבאתי לעיל.

זה פשוט מצריך אותי לקחת נשימות עמוקות בשביל לחזור ולהסביר דברים כ"כ פשוטים שוב ושוב. אני מרגיש בערך כמו ר' פרידא עם ה 400 פעם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 04, 2014 4:11 pm

אראל כתב:איני מבין כל המדובר כאן
נניח שיש מצוה לרמב"ן ליישב ארץ ישראל, אבל אם מותר בשביל כך לסכן אפילו נפש אחת מישראל?, ולא יהא מצות ישוב ארץ ישראל ככל המצות שבתורה שנאמר בהם וחי בהם ולא שימות בהם
ואילו מצות ביעור חמץ מגבולינו בפסח, אם ההיכי תמצי של השבתת חמץ מבתינו כרוכה עם סכנה כמעט ודאית כי יקום עליך הגוי השכן וירה בך באקדח, כ"כ ברור שאכן יש חיוב ומצוה לבער החמץ????
ומי שחולק על המצב כהיום ועל הסכנה שנמצינו בה על ידי אותה הישוב והכיבוש, כלום הותר לשפוך דמו של אפילו אחד מישראל וכל שכן עשרות אלפים מישראל?
אתמהה


מצוות מלחמה אינה נוגעת לגדרי פיקו"נ שכן כל עניינה הוא סכנה (כפי שכתב המנ"ח במצוות מחיית ז' אומות או מחיית עמלק)


חזור אל “דרישת ציון”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים