פנחס ברגר כתב:דוי הסר זה לא הבית האחרון של דרור יקרא?
זקן ששכח כתב:פנחס ברגר כתב:דוי הסר זה לא הבית האחרון של דרור יקרא?
ממש לא.
ברכת המזון לנשואין:
דְּוַי הָסֵר וְגַם חָרוֹן. וְאָז אִִלֵּם בְּשִׁיר יָרוֹן. נְחֵנוּ בְּמַעְגְּלֵי צֶדֶק. שְׁעֵה בִּרְכַּת יְשׁוּרוּן. בְּנֵי אַהֲרֹן.
פנחס ברגר כתב:זקן ששכח כתב:פנחס ברגר כתב:דוי הסר זה לא הבית האחרון של דרור יקרא?
ממש לא.
ברכת המזון לנשואין:
דְּוַי הָסֵר וְגַם חָרוֹן. וְאָז אִִלֵּם בְּשִׁיר יָרוֹן. נְחֵנוּ בְּמַעְגְּלֵי צֶדֶק. שְׁעֵה בִּרְכַּת יְשׁוּרוּן. בְּנֵי אַהֲרֹן.
דוי הסר הוא על אותו אקרוסטיכון ומשקל של דרור יקרא, ונראה שהוא הבית האחרון של אותו פזמון שהיה מיועד כולו לברכת המזון. מצד שני אמר לי מישהו שיש עוד פזמונים של דונש עם אקרוסטיכון ומשקל זהה ובעיני לא ראיתי.
זקן ששכח כתב:פנחס ברגר כתב:דוי הסר זה לא הבית האחרון של דרור יקרא?
ממש לא.
ברכת המזון לנשואין:
דְּוַי הָסֵר וְגַם חָרוֹן. וְאָז אִִלֵּם בְּשִׁיר יָרוֹן. נְחֵנוּ בְּמַעְגְּלֵי צֶדֶק. שְׁעֵה בִּרְכַּת יְשׁוּרוּן. בְּנֵי אַהֲרֹן.
בן החכם כתב:אכן מסתבר שזה המשך לאותו פזמון כי שניהם נכתבו בעקבות פטירתו של בנו כמה ימים לפני חתונת בתו עם ר' נסים גאון וכמבוא בכל בו קטן (הובא בהרבה ספרים).
למשל כאןשבטיישראל כתב:בן החכם כתב:אכן מסתבר שזה המשך לאותו פזמון כי שניהם נכתבו בעקבות פטירתו של בנו כמה ימים לפני חתונת בתו עם ר' נסים גאון וכמבוא בכל בו קטן (הובא בהרבה ספרים).
האם אפשר קישור ?
תודה רבה
אבל ברוב המקומות שמבוא הסיפור הזה, לא מצוין שגם את דרור יקרא חיבר אז.בן החכם כתב:למשל כאןשבטיישראל כתב:בן החכם כתב:אכן מסתבר שזה המשך לאותו פזמון כי שניהם נכתבו בעקבות פטירתו של בנו כמה ימים לפני חתונת בתו עם ר' נסים גאון וכמבוא בכל בו קטן (הובא בהרבה ספרים).
האם אפשר קישור ?
תודה רבה
יש לי את זה בתוכנה.
מצורף:
הוד_והדר כתב:לא כתבתי עץ חיים, זה קובץ שהוציאו תלמידי הישיבה בארה"ק, כמדומה השם כרם ציון ויש שם מאמר מאחד בשם אנגלרד
אני צריך לחפש את זה בבית גנזי
חכם באשי כתב:אולי כוונתך ל'כרם שלמה'.
כת"ע משובח מאוד, שלדאבוני אינו מצוי ווירטואלית.
איש_ספר כתב:ואחריו כתב הרב יצחק זלצברג מאמר כנראה מקיף יותר, התפרסם בחוברת שיצאה לכבוד שמחת הרב מחבר אהל משה (שיינרמן). אולי אטרח להמציאו לכאן.
איש_ספר כתב:הרב שמריהו ציטרנבוים מתנגד בכל תוקף. לדבריו נותו לו חובות רבים מההוצאה של הקובץ והוא עדין מתפרנס ממכירתו קמעא קמעא. וי"א שהטעם האמתי אחר.
פנחס ברגר כתב:זקן ששכח כתב:פנחס ברגר כתב:דוי הסר זה לא הבית האחרון של דרור יקרא?
ממש לא.
ברכת המזון לנשואין:
דְּוַי הָסֵר וְגַם חָרוֹן. וְאָז אִִלֵּם בְּשִׁיר יָרוֹן. נְחֵנוּ בְּמַעְגְּלֵי צֶדֶק. שְׁעֵה בִּרְכַּת יְשׁוּרוּן. בְּנֵי אַהֲרֹן.
דוי הסר הוא על אותו אקרוסטיכון ומשקל של דרור יקרא, ונראה שהוא הבית האחרון של אותו פזמון שהיה מיועד כולו לברכת המזון. מצד שני אמר לי מישהו שיש עוד פזמונים של דונש עם אקרוסטיכון ומשקל זהה ובעיני לא ראיתי.
ישבב הסופר כתב:דוי הסר הוא על אותו אקרוסטיכון ומשקל של דרור יקרא, ונראה שהוא הבית האחרון של אותו פזמון שהיה מיועד כולו לברכת המזון. מצד שני אמר לי מישהו שיש עוד פזמונים של דונש עם אקרוסטיכון ומשקל זהה ובעיני לא ראיתי.
ישבב הסופר כתב:זקן ששכח:
אכן זאת כוונתי
זקן ששכח כתב:ברכת המזון לנשואין:
דְּוַי הָסֵר וְגַם חָרוֹן. וְאָז אִִלֵּם בְּשִׁיר יָרוֹן. נְחֵנוּ בְּמַעְגְּלֵי צֶדֶק. שְׁעֵה בִּרְכַּת יְשׁוּרוּן. בְּנֵי אַהֲרֹן.
בן החכם כתב:למשל כאןשבטיישראל כתב:בן החכם כתב:אכן מסתבר שזה המשך לאותו פזמון כי שניהם נכתבו בעקבות פטירתו של בנו כמה ימים לפני חתונת בתו עם ר' נסים גאון וכמבוא בכל בו קטן (הובא בהרבה ספרים).
האם אפשר קישור ?
תודה רבה
יש לי את זה בתוכנה.
מצורף:
מתעמק כתב:על הקישור בין 'דרור יקרא' ל'דוי הסר', יש לקחת בחשבון פרט נוסף. יש ו' שורות בשיר זה, אך רק ארבע מהם רומזים באקרוסטיכון את שם מחברם דונש, כמו כן יש שינוי במבנה החרוז, כי בשורה החמישית חורז קנא - במגינה, דבר שאינו מקובל אף לבעל אבן עזרא הלועג לחרוז לוי-נביא (בדבריו הידועים נגד הפיוטים בפירושו לקהלת ה א http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15 ... S&page=288), כל שכן לדונש המחמיר ביותר במשקלי השיר. כך שמסתבר שהן הוספה מאוחרת. נשאר רק ארבע שורות. בראשון ובאחרון מדבר אל ישראל לשמור השבת, בשני ובשלישי מדבר אל הקב"ה להחיש הגאולה (ולפי זה יש לפרש דרור יקרא לבן עם בת, שאין הכוונה להגאולה כמו שפירשו רבים - כולל הפירוש על הזמירות המצורף בקובץ הנ"ל, אלא הפייטן מדבר אל האב שיתן חופש לבנו ובתו מלעבוד בשבת כמו שנאמר לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך, ובשכר זאת וינצרכם כמו בבת). ועל פי הנ"ל נצטרך לומר שיש שורה חמישית בה חוזר אל הקב"ה, דבר האפשרי אך לא מסתבר. אך מאידך הן שורות האמצעיות הנ"ל והן דוי הסר מסתיימים בבית האחרון אודות קבלת תפלת ישראל (שעה שועת בני עמי, שמע קולי ביום אקרא, שעה ברכת בני אהרן).
מענין לענין, על פי דברי הראב"ע הנ"ל, יש הוכחה לשוללי פיוט 'אכלו משמנים', כי הגם שמיוחס לראב"ע, אך מוכרח שאינו כן, ממה שהחרוזים אינם כדעתו. שורה שניה - ברבורים אבוסים, בשפודים צלויים, וכליל לאישים, אחד מן המנויים - חורז אבוסים - אשים (שעל זה כתב שלא יצדק רק אם המחבר היה אפרתי). שורה רביעית - הקולות יחדלון, מנסוך המים, בבית היין נלין, בכל יום פעמים - חורז יחדלון - נלין (דבר שלא יוצדק רק לפני פולין שאין ניכר במבטא בין ו' לי').
ישבב הסופר כתב:הרבה דיו נשפך על פיוט דרור יקרא, ועל נוסחתו המקורי. ויש הרבה אי דיוקים בנסח שלנו, הן מצד המשקל והן בדקדוק. (למשל לפי המשקל צ"ל שבו נוחו ביום שבת ולא שבו ונוחו, וע"פ הדקדוק צ"ל הדוף קמי א-ל קנא, ולא הדוך, שלא מצאנו דכדוכת המדוכה בבנין הכבד, וכן כתוב מפורש בהדוף ה' אלוקיך אותם מפניך)
אך מה שהעלה המתעמק ויפה לו נ"י שאין חרוזים אלו מדונש כי 'אף' בעל האבן עזרא לעג לחרוזים גרועים, ולפי דבריו כל שכן שלא סבל דונש כל חרוז גרוע, אינו כן. בשירו 'לדורש החכמות' על מנחם בן סרוק בעל דבביה, השתמש כמה פעמים בחרוזים כאלו.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 0 אורחים