בגמ' יומא דף פ' ע"ב-פ"א ע"א:
אמר ריש לקיש האוכל אכילה גסה ביוה"כ פטור מ"ט אשר לא תעונה כתיב פרט למזיק א"ר ירמיה אמר ר"ל זר שאכל תרומה אכילה גסה משלם את הקרן ואינו משלם את החומש כי יאכל פרט למזיק אמר רבי ירמיה אמר רבי יוחנן זר שכוסס שעורים של תרומה משלם את הקרן ואינו משלם את החומש כי יאכל פרט למזיק
האחרונים דנו אם הפטור של ריש לקיש באכילה גסה ביוה"כ היינו הפטור הכללי של "שלא כדרך אכילתן" או שהוא פטור עצמאי ביוה"כ וכמ"ש בדברי הגמ' שנלמד מדכתיב "אשר לא תעונה כתיב פרט למזיק"
א. בספר כפות תמרים - תוספות יום הכיפורים כ' בפשטות שהפטור הוא משום שלכדר"א, והא דאשמעינן דוקא ביוה"כ משום שהיה סברא לומר שלגבי יתובי דעתיה כיון שהמזון מתעכל במיעיו גם באכילה גסה ויתהנה מזה לאח"ז יהא חייב קמ"ל היתובי דעתיה בעינן בשעת האכילה. עיי"ש
ב. במשנה למלך הל' יסוה"ת פרק ה' רצה לומר מתחלה שאכילה גסה הוא פטור דוקא ביוה"כ משום שאין בה "יתובי דעתיה" אבל עדיין מיקרי אכילה לגבי שאר איסורים שבתורה ומחייב, ולבסוף דחה ע"ז עפ"י דברי התוס' בפסחים לגבי שנים שצלו פסחיהם (מובא ג"כ בתוס' ישנים פה) שנראה משם שבאכילה גסה עדיין יצא מצות אכילת פסחים והקשו מדברי ר"ל פה ותי' ששני מיני אכילה גסה יש, ובאופן שקץ בה ג"כ לא מיקרי אכילה אפי' לגבי אכילת פסחים, ונראה משם שס"ל להתוס' שאכילה גסה הוא הפטור הכללי של שלא כדר"א וכן מסקנת המשל"מ שם*.
ג. השאגת ארי' (הובא במנ"ח מצוה רפ"ה) פסק שביוהכ"פ לא מיפטר באכילה שלא כדרך אכילתן (וכמ"ש הרמב"ם לגבי כלאי הכרם) משום שהפטור של שלא כדר"א הוא דוקא במקום שהתורה חייבה על "אכילה" אבל ביוהכ"פ שהחיוב הוא משום "לא תעונה" חייב אפי' בשלא כדר"א, ואפ"ה פטר ריש לקיש באכילה גסה שזה שונה משלכדר"א שכאן האדם קץ בה ולא מיקרי יתובי דעתיה. היינו שהשג"א ס"ל שהפטור של אכילה גסה הוא פטור עצמאי ביוהכ"פ.
ד. הרוגוצ'ובר בצ"פ הל' מא"ס פי"ד ה"י פסק בפשיטות כמ"ש השאג"א, ונקט את הקו על צד האחר, שאכילה גסה חייב בכל איסורין שבתורה ואינו פטור רק ביוהכ"פ, ונמצא לפי דברי השאג"א והצ"פ שיוהכ"פ שונה מכל איסורין שבתורה מהיפך להיפך, בכה"ת כולה פטור בשלכדר"א וחייב באכילה גסה וביוהכ"פ חייב בשלכדר"א ופטור באכילה גסה.
ה. בנו"ב תנינא או"ח ס'י קט"ו בתשובת בן המחבר הביא מ"ש אביו בצל"ח מס' ברכות דף ל"ח בענין זה, ודחה ראייתו משום שאכילה גסה לא מיקרי שלא כדרך אכילתן "הואיל ומיחשב אכילה לשאר אדם" ורק כשאוכל דבר מר ביותר או חלב חי שלכ"א לא הוי אכילה זה מיקרי שלכדר"א והיינו כסברת השאג"א והצ"פ עיי"ש.
-
דבר נפרד מכ"ז הוא כשאדם אוכל אוכלין שאינם ראוים לאכילה בכלל וכדברי המשנה להלן בדף פ"א ע"א "אכל אוכלין שאינן ראוין לאכילה ושתה משקין שאינן ראוין לשתיה ושתה ציר או מורייס פטור" שם אין הפטור משום שלכדר"א או משום לא תעונה, ופטור בכה"ת משום שלא מיקרי "דבר מאכל" בכלל ודמי כמי שאכל אבנים או עפר ובכלל זה מי שאכל מאכל שנפסל מאכילת כלב, וזה פטור גם לבי האיסור של "בל יראה" בחמץ.
ונסתפקתי עפ"י דברי הגמ' במס' ברכות דף ל"ה ע"ב "וכן אר"י אר"י שמן זית מברכין עלין בפה"ע, היכי דמי אילימא דקא שתי ליה משתה, אוזיקי מזיק ליה" ופירש"י בד"ה אוזיקי וז"ל מזיק לגופיה ואין זו אכילה שטעונה ברכה דגבי ברכה ואכלת כתיב.
ולפי"ד האחרונים שהפטור בהגמ' דילן באכילה גסה הוא משום "לא תעונה פרט למזיק" ופירש"י שבאכילה גסה מזיק את עצמו, האם מי ששתה שמן זית ביוהכ"פ יהי' פטור מטעם "פרט למזיק"?
(ועי' פה שדנו שם בגדר "מזיק א"ע באכילה")
-
*ותמהתי על דברי המשל"מ שם שאחרי שפלפל בזה כתב את ספיקתו הנודע בענין אם גם באכילת מצוה אינו יוצא יד"ח בציור של שלכדר"א, ולמה לא הביא ראי' מדבריו הראשונים בדברי התוס' שמשמע כן מפורש שאם אכל את הקרבן פסח באכילה גסה כשהוא קץ בה לא יצא יד"ח, ולסברתו שזה משום דהוי שלכדר"א יש לנו ראיה מפורשת שגם באכילת מצוה לא יצא בשלכדר"א וצ"ע.
-
אשמח לקבל הערות ומראי מקומות בהנידון