הגאון המפורסם ר' דוב בעריש וויידענפעלד מטשעבין זצ"ל היה רגיל לומר, שמה שאומרים העולם על הרה"ק הבאר מים חיים זצ"ל שהיתה קומתו גבוה בשב"ק מבשאר ימות החול, בפשטיות הכוונה היא שבימות החול מגודל השתתפותו בצער השכינה היתה קומתו כפופה, ובשבת קודש בהרגישו קדושת השבת כפי מדריגתו נתיישרה קומתו, וע"כ הי' ניכר ונראה לכל רואיו עם ראש גבוה מימות החול. (הגה"צ רבי אלחנן היילפרין שליט"א אבד"ק גולדרס גרין יפה שיחתן ברוקלין תשס"ה ח"ב ע' ל"ח)
זכור אזכור מה ששמעתי ממו' ש"ב האדמו"ר מנאראל שליט"א, שר' ישכר דוב מבעלזא זצ"ל אמר שהעולם טועים בזה שנגבהה קומתו של הרה"ק ר' חיים מטשערנוביץ בעמח"ס סידורו של שבת, רק שבכל ימות החול היה הולך בקומה כפופה ובשבת הלך בקומה זקופה לכבוד שבת. (הרב מנחם מנדל מוסטר, נחלת צבי ח"ט עמ' קלט)
ואולי יאבה בטובו הגביר במברגר אשר הוא מאוהבי דמני"ר
זקן ששכח כתב:וכידוע תילי תילים של סברות ופענוחים מעניינים ומרתקים נבנו על החתימה הידוע של חכמי הספרדים [בעיקר] ס"ט.
הגהמ כתב:מקור קדום יותר הוא בהקדשת הרמב"ם על הספר החתום.
עדיאל ברויאר כתב:הגהמ כתב:מקור קדום יותר הוא בהקדשת הרמב"ם על הספר החתום.
יפה!
כוונתך לנמצא בעמוד 6 בעמודי האוצר כאן: http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?175315&
התלמיד, אלעזר, נפטר בצעירותו, עליו כותב הרמב"ם ז"ל ולת' [=זכרו לברכה ולתחיה]. ואילו אביו ככל הנראה עדיין חי, ולכן הרמב"ם כותב עליו: ס"ט
איש_ספר כתב:בקובץ ע"ח באבוב פרסם הרה"ג שלמה מ"ד ועקנין שליט"א מאמר מעניין אודות מליצות חכמי הספרדים שלא הובנו לאשורם, ממרחק המקום.
אולי יואילו בעלי הקובץ לעלותו כאן.
עדיאל ברויאר כתב:הגהמ כתב:מקור קדום יותר הוא בהקדשת הרמב"ם על הספר החתום.
יפה!
כוונתך לנמצא בעמוד 6 בעמודי האוצר כאן: http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?175315&
התלמיד, אלעזר, נפטר בצעירותו, עליו כותב הרמב"ם ז"ל ולת' [=זכרו לברכה ולתחיה]. ואילו אביו ככל הנראה עדיין חי, ולכן הרמב"ם כותב עליו: ס"ט
איש_ספר כתב:איש_ספר כתב:בקובץ ע"ח באבוב פרסם הרה"ג שלמה מ"ד ועקנין שליט"א מאמר מעניין אודות מליצות חכמי הספרדים שלא הובנו לאשורם, ממרחק המקום.
אולי יואילו בעלי הקובץ לעלותו כאן.
באדיבותם.
איש_ספר כתב:כך, בכמה הוצאות חדשות: (מוצא).
וכמובן אין כאן טעות, אלא מליצה מלשה"כ: אז ישיר משה...
ובמקור (שיו"ב ממהר"י ואלי אכן בא בסימן גרשיים המורים מליצת הלשון)
מה שנכון נכון כתב:איש_ספר כתב:כך, בכמה הוצאות חדשות: (מוצא).
וכמובן אין כאן טעות, אלא מליצה מלשה"כ: אז ישיר משה...
ובמקור (שיו"ב ממהר"י ואלי אכן בא בסימן גרשיים המורים מליצת הלשון)
וכן העיר מר כאן.
מתאים יותר בהברה מרוקאית. אמנם ואלי זה לכאו' איטלקי.
וראה כאן. וי"ל שאזיל למה שהבין שזה לשון הפמ"ג/הבה"ל.
אמסטרדם כתב:טו"ז: לאו מר בירה דרב אשי חתים עליה [היכן המקור לזה?]
אגב, גם "לברך על המוגמר", היא מליצה. וכידוע, מקור הביטוי...
הגיונות כתב:באחד מקבצי עץ חיים התפרסם מאמר יפיפה אודות המליצות של החכמים ופירושם האמיתי.
זוכרני שהמאמר מעניין ומשובח. וכמדומה שכבר עלה לכאן בעבר.
ע"ז כתב שהרב ר' שמחה יואל עת היה שם בקיץ העבר שחק ע"ז שלא אסרו רק גלוח המיוחד לאיש. הנה לא ידעתי שמחה מה זו עושה, וכל שמנהג אנשים הוא לגלח בודאי אסור, וע"ז אני קורא ויספר המן לזרש אשתו שאסור ליהודי לספר אשתו בגלוח וז"פ
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 339 אורחים