מיימונד כתב:אנו צריכים לחפש כל תירוץ איך ליישב את זה עם המציאות. ויש הרבה תירוצים. בין המפורסמים שבהם נמצא גם התירוץ שה"אמה" הנזכרת בתורה היא אינה האמה הנמדדת בזמנינו.
בן מלך כתב:מיימונד כתב:אנו צריכים לחפש כל תירוץ איך ליישב את זה עם המציאות. ויש הרבה תירוצים. בין המפורסמים שבהם נמצא גם התירוץ שה"אמה" הנזכרת בתורה היא אינה האמה הנמדדת בזמנינו.
מיימונד כתב:בן מלך כתב:מיימונד כתב:אנו צריכים לחפש כל תירוץ איך ליישב את זה עם המציאות. ויש הרבה תירוצים. בין המפורסמים שבהם נמצא גם התירוץ שה"אמה" הנזכרת בתורה היא אינה האמה הנמדדת בזמנינו.
אלו דברי ראב"ע:
"וידענו כי התיבה גדולה מאד, גם יתכן להיות קומת נח גדולה מקומתינו, כי האמה היא כמדתו."
אמנם הרמב"ן מקשה על תירוץ זה, שאם נח היה גדול, גם החיות שבדורו היו גדולות... והדרא קושיא לדוכתא.
הרמב"ן הקשה, אבל אין קושייתו מוכרחת לכאורה, דאכתי יש לומר שנח היה גדול והחיות לא! ומדוע יש להכריח להתאים את קומת האדם לקומת החיות?
דרך אגב, יש לפרש בדרך אחרת לגמרי מהראב"ע, שהאמה שדיברה בה תורה היא אמה אחרת, לדוגמה כמו זו זו ששלחה בת פרעה (לפי המדרש "ותשלח את אמתה"... אך עיין רש"י) ולמרות שדברים אלו יכולים להשמע כהלצה... מ"מ אין הכרחיות לומר שהאמה הנזכרת בתורה היא האמה כפי מדת אמת נח אלא אמה אחרת שאינה קשורה במדת האמה של נח.
מיימונד כתב:לכאורה ברור שלא יכנסו כל הבהמות והחיות (לרבות הדינוזאורים ודומיהם) לתוך מקום כה קטן.
ומה עם התחש? ומה עם בריות רבות אחרות שהיו גדולות מימדים.
ומה עם הראם הענק??? שעליו עלה משה רבנו (דוד המלך?) וצאנו וחשב שהוא הר?
אנו צריכים לחפש כל תירוץ איך ליישב את זה עם המציאות. ויש הרבה תירוצים. בין המפורסמים שבהם נמצא גם התירוץ שה"אמה" הנזכרת בתורה היא אינה האמה הנמדדת בזמנינו.
תירוץ אחר ששמעתי פעם, שנח הכניס בעלי חיים ננסיים. כלומר הוא לא בחר את המובחרים שבהם אלא את הננסיים. ועוד כהנה וכהנה.
יאיר כתב:מיימונד כתב:לכאורה ברור שלא יכנסו כל הבהמות והחיות (לרבות הדינוזאורים ודומיהם) לתוך מקום כה קטן.
ומה עם התחש? ומה עם בריות רבות אחרות שהיו גדולות מימדים.
ומה עם הראם הענק??? שעליו עלה משה רבנו (דוד המלך?) וצאנו וחשב שהוא הר?
אנו צריכים לחפש כל תירוץ איך ליישב את זה עם המציאות. ויש הרבה תירוצים. בין המפורסמים שבהם נמצא גם התירוץ שה"אמה" הנזכרת בתורה היא אינה האמה הנמדדת בזמנינו.
תירוץ אחר ששמעתי פעם, שנח הכניס בעלי חיים ננסיים. כלומר הוא לא בחר את המובחרים שבהם אלא את הננסיים. ועוד כהנה וכהנה.
לגבי הראם ישנו מדרש ששחה ליד התיבה כל הזמן והכניס אפו לתוך התיבה וכך נשם..(ונעשה נס והמים מסביבו היו קרים ולא רותחים).
אצל בת פרעה אמתה נשתרבבה ואין זה ענין לכאן אך שייך למה שנאמר על עוג "באמת איש (עוג)".
אגב..תיבת נח נמצאה על הרי אררט ואומרים שמדתה כמידות אמה של הגר"ח נאה.
יאיר כתב:בענין סעיף ג' עיין לדוגמא בספר "נחלי באגד"..
דבר מוזר ראיתי לאחרונה..(בדומה למה שכתבת)..שידוע לי שנמצאה לפני כמה עשרות שנים ולא מזמן ראיתי (לא זכור לי היכן) ש"שוב" מצאוה (בשנה האחרונה)..
מיימונד כתב:יאיר כתב:בענין סעיף ג' עיין לדוגמא בספר "נחלי באגד"..
דבר מוזר ראיתי לאחרונה..(בדומה למה שכתבת)..שידוע לי שנמצאה לפני כמה עשרות שנים ולא מזמן ראיתי (לא זכור לי היכן) ש"שוב" מצאוה (בשנה האחרונה)..
מאוד מעניין להסתכל ג"כ בויקיפדיה ולראות כיצד אף הם 'תרמו' מחלקם לפרשה זו: http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%99%D7%91%D7%AA_%D7%A0%D7%97#.D7.97.D7.99.D7.A4.D7.95.D7.A9_.D7.A9.D7.A8.D7.99.D7.93.D7.99_.D7.AA.D7.99.D7.91.D7.AA_.D7.A0.D7.97
מיימונד כתב:ומה עם הראם הענק??? שעליו עלה משה רבנו וצאנו וחשב שהוא הר?
תוך כדי דיבור כתב:מיימונד כתב:ומה עם הראם הענק??? שעליו עלה משה רבנו וצאנו וחשב שהוא הר?
אוי לו לנח, שלא רק את בעלי החיים בדורו היה צריך להכניס לתיבה, אלא גם את מדרשי חז"ל ורמזיהם, על ידי הכת הראשונה הידועה שבדברי הרמב"ם...
דברי הרמב"ן פשוטים ובהירים, ומה שהולך פה לאחרונה (ולא רק באשכול הזה), פשוט מרפס איגרא, במחילה (ועכשיו יבואו המרפסים וישאלו "ומניין לך?!" כדרך שעשו באשכול אחר).
בראשית רבה (וילנא) פרשת נח פרשה לא
רי"א ראם לא נכנס עמו אבל גוריו נכנסו, רבי נחמיה אמר לא הוא ולא גוריו אלא קשרו נח בתיבה, והיה מתלים תלמיות כמן טבריא לסוסתא, הה"ד (איוב לט) התקשר ראם בתלם עבותו אם ישדד עמקים אחריך,
מדרש תהלים (בובר) מזמור כב
[כח] הושיעני מפי אריה ומקרני (ראמים) [רמים] עניתני. אמר ר' הונא בר אידי בשעה שהיה דוד רועה את הצאן, הלך ומצא את הראם ישן במדבר, והיה סבור בו שהוא הר ועלה עליו, והיה רועה, ננער הראם ועמד, והיה דוד רכב על קרניו, והיה גבוה עד השמים, באותה שעה אמר דוד רבונו של עולם אם אתה מורידני מן הראם הזה, אני בונה לך היכל של מאה אמה, כקרני ראם, יש אומרים לארכו מדדו, ויש אומרים לעיגולו מדדו, ומנין ששילם לו נדרו, שנאמר ויבן כמו (ראמים) [רמים] מקדשו (תהלים עח סט), מה עשה לו הקב"ה, זימן לו אריה אחד, וכיון שראה הראם את האריה, נתיירא ממנו, ורבץ בפני האריה, לפי שהאריה מלך על כל החיות והבהמות, כיון שראה דוד את האריה נתיירא הימנו, זימן הקב"ה צבי, קפץ האריה אחריו, ודוד ירד והלך לו, לכך נאמר הושיעני מפי אריה כשם שעניתני מקרני ראמים.
אתנחתא כתב:כמה דברים תמוהים:
הסתמך על עדות של אדם מפוקפק של א' שקודם התנצר ואחר התאסלם, לא נראה כאדם יציב מדאי.
חכם באשי כתב:וזה שאותו אדם המיר את דתו פעמיים, לנצרות ואח"כ לאיסלם, נראה לי, כי המוסלמים לא מוכנים לקבל יהודים אלא אם כן התנצרו קודם. כן קראתי פעם בכמה מספרי הקדמונים, ואיני זוכר היכן.
איש_ספר כתב:(רבי אתנחתא, מה פשעי וכו' כי דלקת אחרי)
בספר החדש של הידען הנפלא רד"י וויס, מגדים חדשים על בראשית יש סימן שלם על מידות האמה של התיבה אם היו כמידות נוח ובני דורו, והביא שם שיטות הראשונים בזה ודברי הרד"ל בפכ"ג סוף אות י' (בביאורו לפרדר"א) שפלפל לפי"ז בקושיא שכאן איך נכנסו כל הבע"ח וכו' ושם בסוף הסימן הביא גם דברי הרשב"ץ הנזכרים.
ולמה לא תהא קונסטטי, קושטא? היינו תורכיה?
הגהמ כתב:איש_ספר כתב:(רבי אתנחתא, מה פשעי וכו' כי דלקת אחרי)
בספר החדש של הידען הנפלא רד"י וויס, מגדים חדשים על בראשית יש סימן שלם על מידות האמה של התיבה אם היו כמידות נוח ובני דורו, והביא שם שיטות הראשונים בזה ודברי הרד"ל בפכ"ג סוף אות י' (בביאורו לפרדר"א) שפלפל לפי"ז בקושיא שכאן איך נכנסו כל הבע"ח וכו' ושם בסוף הסימן הביא גם דברי הרשב"ץ הנזכרים.
ולמה לא תהא קונסטטי, קושטא? היינו תורכיה?
טרם עיינתי במגדים חדשים אבל כבר קדמו להרד''ל הר''ן בפירושו עה''ת עמ' פו עיי''ש.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 103 אורחים