איש רגיל כתב:יש סגולה להוציא את הנשים מהחדר כדי לזרז יציאת נשמה לגוסס המתייסר.
איש רגיל כתב:יש סגולה להוציא את הנשים מהחדר כדי לזרז יציאת נשמה לגוסס המתייסר.
אמסטרדם כתב:איש רגיל כתב:יש סגולה להוציא את הנשים מהחדר כדי לזרז יציאת נשמה לגוסס המתייסר.
וכי מותר להרוג בדרך סגולה?
עיין רמ"א יו"ד סי' של"ט סעיף א', וכן אסור לגרום למת שימות מהרה כגון מי שהוא גוסס זמן ארוך ולא יוכל להפרד וכו' אבל אם יש שם דבר שגורם עיכוב יציאת הנפש וכו' מות ר להסירו משם דאיב"ז מעשה כלל אלא שמסיר המונע, עכ"ל. ועולה מן הדברים שמותר להסיר דברים שמעכבים המיתה [ואדרבה, אסור ליתנם מלכתחילה, ע"ש בסעיף א'], ומשמע אפי' הוא דבר טבעי [צ"ע מה ההבדל בין טבעי לסגולה לגבי עיכוב מיתה], וא"כ אפשר להוציא הנשים, [לכאו' רק אם לא ירגיש בזה]. -ועי' בבית לחם יהודה שהביא מס' חסידים לא לצעוק בשעת המיתה כי זה גורם לנשמה לחזור.אמסטרדם כתב:להוציא המפתח מתחת הכר לא מובן כ"כ דהא עצם ההגעה בהגוסס אסור.
אי הוה יציאת הנשים דבר טבעי היה זה נחשב מעשה גמור [למיטב ידיעתי] אך יען שזה ענין סגולי יש להסתפק, די"ל סברא דאינו דומה לשאר סוגולות שאוסר הצי"א דשם ענין הסגולה הוא קירוב המיתה [?] אבל יציאת הנשים נראה דהיינו שכבר בא עת פטירתו מהעולם ואלא שיש מניעה מצד הנשים???............ [אולי לזה היה כונת שמח].
מי אמר שיש דברים טבעיים, ואם ישנם, הלא שפתי הרמ"א ברור מללו 'דאיב"ז מעשה כלל אלא שמסיר המונע'. אכן צ"ל דזהו דוקא בגוסס, אבל ודאי שאסור לנתק חולה ממכשירים, [וכ"כ בס' דברי סופרים, והחילוק פשוט, שבגוסס נחשב שהנשמה עומדת לצאת אלא שיש מעכב ממנה לצאת, אבל בחולה גם אם הוא מסוכן וצריך מכשירים לחיותו מ"מ נחשב חי והמכשירים עוזרים לו לחיות וניתוקו ה"ז כמצמצם שחייב משום רוצח].אמסטרדם כתב:לפו"ר צ"ע א - מהן הדברים הטבעיים המעכבים את יציאת הנשמה, ב - למה אין משום רציחה בהוצאת אותם.
מן השורה כתב:עי' בבית לחם יהודה שהביא מס' חסידים לא לצעוק בשעת המיתה כי זה גורם לנשמה לחזור.
ארזי ביתר כתב:שמעתי פעם, שכשילדים נמצאים בשעת הגסיסה של הוריהם, הם מעכבים את הנשמה מעלייתה השמימה, וגורמים ייסורים לנפטר.
האם אי מי מחו"ר פורום דנן, יודע מקור לכך?
מן השורה כתב:יל"ע איך הותר לקסטינר ליטול את ספוגי הצמר מעל ליבו של רחב"ת, הרי זה לא מסיר המונע [ליציאת הנשמה] גרידא, אלא עי"כ האש תשרפנו, וצ"ע.
פייביש אופטובסקי כתב:ארזי ביתר כתב:שמעתי פעם, שכשילדים נמצאים בשעת הגסיסה של הוריהם, הם מעכבים את הנשמה מעלייתה השמימה, וגורמים ייסורים לנפטר.
האם אי מי מחו"ר פורום דנן, יודע מקור לכך?
האם התחדש למי מן החברים מקור לזה?
פי האתון כתב:פייביש אופטובסקי כתב:ארזי ביתר כתב:שמעתי פעם, שכשילדים נמצאים בשעת הגסיסה של הוריהם, הם מעכבים את הנשמה מעלייתה השמימה, וגורמים ייסורים לנפטר.
האם אי מי מחו"ר פורום דנן, יודע מקור לכך?
האם התחדש למי מן החברים מקור לזה?
ה'מקור' פשוט: יש ילדים שלא היו בשעת יצי"נ של הוריהם, כדי להרגיע את מצפונם הסוער, אמר להם רב/אדמו"ר פלוני: 'אדרבה טוב עשיתם לו שלא הייתם שם, הרי זה מעכב את היצי"נ...' ובלצ"ג.
ארזי ביתר כתב:שמעתי פעם, שכשילדים נמצאים בשעת הגסיסה של הוריהם, הם מעכבים את הנשמה מעלייתה השמימה, וגורמים ייסורים לנפטר.
האם אי מי מחו"ר פורום דנן, יודע מקור לכך?
אברהם שרייבר כתב:ואם בני המשפחה הם חלק מהמניין...? מה עדיף?
מה שנכון נכון כתב:כמדומני שאין ענין שיעמדו מנין ביצא"נ אא"כ הם עוסקים בתהלים ובתפלות, ובד"כ לא משכח"ל לב' הדברים יחד.
מה שנכון נכון כתב:כמדומני שאין ענין שיעמדו מנין ביצא"נ אא"כ הם עוסקים בתהלים ובתפלות, ובד"כ לא משכח"ל לב' הדברים יחד.
איש.dot כתב:איש רגיל כתב:יש סגולה להוציא את הנשים מהחדר כדי לזרז יציאת נשמה לגוסס המתייסר.
הזכרת לי מעשיה נחמדה. מספרים שבבית גור מכונות כלל הנשים בשם "נשמה", כדי לא לומר אשה. פעם נכנס יהודי ל'בית ישראל' זצוק"ל, וביקש לשוחח עמו ביחידות. יצאו המשב"קים וההויז-בחורים (אם היו כאלו), ונשארה הרבנית. המתין היהודי בשתיקה, עד שתמה הבית ישראל ושאלו - על מה אתה ממתין? ענה האיש: איך ווארט אז דער רבי'ס נשמה זאל אוועקגיין... (אני ממתין שנשמת הרבי תצא / שתצא לרבי הנשמה...).
ברשילא כתב:מה שנכון נכון כתב:כמדומני שאין ענין שיעמדו מנין ביצא"נ אא"כ הם עוסקים בתהלים ובתפלות, ובד"כ לא משכח"ל לב' הדברים יחד.
ערוך השולחן יורה דעה סימן שלט סעיף ח
וכיון שנטה אדם למות אין רשאין לילך ממנו כדי שלא תצא נפשו והוא יחידי דהנפש משתוממת בצאתה מן הגוף ואינה רואה אנשים כשרים ומה טוב אם יהיו עשרה מישראל בעת יציאת הנפש דאז פוגעת בשכינה ולבד זה מצוה לעמוד בשעת יציאת הנפש שנאמר [תהלים מט, י] ויחי עוד לנצח לא יראה השחת כי יראה חכמים ימותו וכ"ש אם הנפטר הוא גדול בתורה ומתברכין ממנו קודם פטירתו זהו ענין גדול עד מאד
מה שנכון נכון כתב:ארזי ביתר כתב:שמעתי פעם, שכשילדים נמצאים בשעת הגסיסה של הוריהם, הם מעכבים את הנשמה מעלייתה השמימה, וגורמים ייסורים לנפטר.
האם אי מי מחו"ר פורום דנן, יודע מקור לכך?
ראה בשלחן גבוה שלה, יח.
פייביש אופטובסקי כתב:מה שנכון נכון כתב:ארזי ביתר כתב:שמעתי פעם, שכשילדים נמצאים בשעת הגסיסה של הוריהם, הם מעכבים את הנשמה מעלייתה השמימה, וגורמים ייסורים לנפטר.
האם אי מי מחו"ר פורום דנן, יודע מקור לכך?
ראה בשלחן גבוה שלה, יח.
יישר כח גדול לכל המשיבים.
אגב, השולחן גבוה הוא בסימן שלט, ויש טעות בכותרת.
שבהיות הבן עומד על אביו בעת פטירתו זה יהיה חסד האב עם הבן והבן עם האב...
בעא רחמי דלהוי חולשא - כדי שיהא פנאי לבניו לבא כל אחד ואחד ממקומו להיות עליו בשעת מיתה, שכיון שרואין שנפל למטה יודעין שימות ומתקבצין ובאין.
שמח כתב:שו"ת ציץ אליעזר
ותוציאהו מייסורין ב"ב
דודי צח כתב:שמח כתב:שו"ת ציץ אליעזר
ותוציאהו מייסורין ב"ב
מה הר"ת ב"ב?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 399 אורחים