חכם באשי כתב:מיימונד,
כנראה שלא קראת את ההודעות שמעלי, שבחולין כז ע"ב, נחלקו בכך חכמים.
עדיין לא עיינתי בפנים הגמרא בחולין שם, אך לנאמר בהודעות הקודמות, קיימת כזו דעה, אז מה התמיהה העצומה שכתבת?...
אני מתעניין בפרט זה, כי מצאתי בדברי פייטן קדמון שכתב כן בפשיטות.
מיימונד כתב:אשמח אם תביא את הציטוט מהפיוט ונראה במה מדובר.
חכם באשי כתב:מיימונד כתב:אשמח אם תביא את הציטוט מהפיוט ונראה במה מדובר.
הרי הוא לפניך, ואשמח אם תוכל לבארו באופן שונה ממה שהבנתי אני ומהדיר הפיוט:
חכם באשי כתב:פירושך דחוק ביותר,
כיצד ניתן לפרש "שכינוס מי ים עם העפר השריצו כנף רננים"?!
היכן בדיוק נזכר העפר?
הפייטן (שהוא דווקא אשכנזי, שלא הקפיד על המשקל) היה מספיק מיומן כדי להזכיר את העפר, לו רצה.
חכם באשי כתב:מתיבת "כינוס" אין כל הוכחה,
שהכוונה שממֵי הים שנתכנסו (ביום השלישי לבריאה), ברא הקב"ה את העופות.
ומדוע הוצרך הפייטן להוסיף מילה זו? פשוט מאוד, מחמת האקרוסטיכון המיוחד (גם) על האלפא ביתא, ובבית המדובר אחז הפייטן באות כ.
איני בקי בתורת המשקל, אך גם לדבריך, היא היתה נדירה באשכנז, שאם לא כן, לא היה אבן עזרא תמה על רבינו תם (שפייטנינו קדום לו במעט!),
עכ"פ, מהדיר הפיוט המדובר, לא ציין שהפיוט שקול.
חכם באשי כתב:נעזוב כעת את ענין המשקל, הוא אינו קשור לענין, והנך מוזמן לפתוח אשכול מיוחד עליו.
נשוב לתוכנו של הפיוט:
מה שכתבת לעיל, שמשום שנפסקה ההלכה שבעוף מספיק לשחוט בסימן אחד משמע, שנתקבלו להלכה דברי האומר ש"עוף נברא מן הרקק",
זו מנין לך?
שמא בעלי ההלכה סמכו על דברי בר קפרא שבחולין שם, כמה שורות קודם לכן:
חולין כז ע"ב: "תני בר קפרא: 'זאת תורת הבהמה והעוף' (ויקרא יא מו), הטיל הכתוב לעוף בין בהמה לדגים; לחייבו בשני סימנין אי אפשר - שכבר הוקש לדגים, לפוטרו בלא כלום אי אפשר - שכבר הוקש לבהמה, הא כיצד? הכשרו בסימן אחד".
זקן ששכח כתב:מה עם זה?
מדרש תנחומא, פקודי, ב:
"בחמישי ברא עופות, שנא' ישרצו המים שרץ נפש חיה ועוף יעופף".
חכם באשי כתב:אכן, לכך התכוונתי.
על כל פנים, אפילו אם נסכים להנחתך, שמפסקו של השו"ע משמע, שהעופות נבראו מן הרקק, עדיין אין בידינו להסביר את שורת הפיוט הנ"ל - בשופי.
להסבר דחוק, לא הייתי צריך להעלות את שאלתי לפורום ווודאי שלא הייתי צריך להטריח את החכם מיימונד,
יותר קל לי להסבירו כפשוטו, ובהנחה שהיתה כזו דעה באחד המדרשים.
ואם זה סותר את ההלכה (וזה לא בדיוק סותר את ההלכה, וכנ"ל) - אז מה? החסרים מדרשים ואגדתות שאינם עולים בקנה אחד אם ההלכה?!
והנה, בחיפושי מצאתי במדרש אגדה, בראשית א כ:
"שרץ נפש חיה. [b]שהעופות נפשותיהם וגופם נבראו מן המים[/b]: ועוף יעופף על הארץ. לפי שהעופות נבראו מן הרקק לכך פורחים באויר, והדגים נבראו מן המים לכך פורחים במים, לפיכך הדגים באסיפה, והעופות בסימן אחד, והבהמה נבראת מן הארץ לבדה בשני סימנים".
ולפום ריהטא, ראשית דבריו סותרים להמשכם.
השווה גם פרקי דר"א, מהדו' היגר, פרק ט, ועדיין יש לעיין בביאור הרד"ל שם.
חכם באשי כתב:מיימונד,
עי' ביאור הרד"ל לפרקי ר' אליעזר, פרק תשיעי, הערה יא, שדלעת מדרש זה, אכן העופות נבראו רק מן המים!
ושם, סוף הערה י, כותב: "ודעובר גלילאי, דרשה דאגדה היא ולא מכרעא לדינא".
= סוף הויכוח (?) =
חכם באשי כתב:זקן ששכח כתב:מה עם זה?
מדרש תנחומא, פקודי, ב:
"בחמישי ברא עופות, שנא' ישרצו המים שרץ נפש חיה ועוף יעופף".
אין במדרש זה כל תוספת על הנאמר בפסוק!
זקן ששכח כתב:חכם באשי כתב:זקן ששכח כתב:מה עם זה?
מדרש תנחומא, פקודי, ב:
"בחמישי ברא עופות, שנא' ישרצו המים שרץ נפש חיה ועוף יעופף".
אין במדרש זה כל תוספת על הנאמר בפסוק!
נכון מאד. ולו היה רבי תנחומא סובר שהעופות נבראו מן הרקק, היה לו לציין זאת. לא?!
מיימונד כתב:חכם באשי כתב:מיימונד,
עי' ביאור הרד"ל לפרקי ר' אליעזר, פרק תשיעי, הערה יא, שדלעת מדרש זה, אכן העופות נבראו רק מן המים!
ושם, סוף הערה י, כותב: "ודעובר גלילאי, דרשה דאגדה היא ולא מכרעא לדינא".
= סוף הויכוח (?) =
לא ברור מה התרגשת כ"כ מדברי הרד"ל הנ"ל, ומה אתה רוצה לומר בזה...?
חכם באשי כתב:מיימונד כתב:חכם באשי כתב:מיימונד,
עי' ביאור הרד"ל לפרקי ר' אליעזר, פרק תשיעי, הערה יא, שדלעת מדרש זה, אכן העופות נבראו רק מן המים!
ושם, סוף הערה י, כותב: "ודעובר גלילאי, דרשה דאגדה היא ולא מכרעא לדינא".
= סוף הויכוח (?) =
לא ברור מה התרגשת כ"כ מדברי הרד"ל הנ"ל, ומה אתה רוצה לומר בזה...?
אולי אצלך הרד"ל הוא לא בר סמכא כ"כ, אבל אצלי הוא כן,
ואם הוא הבין מפרקי רבי אליעזר כן, דבריו מקובלים עלי.
אציע לך, כי תעיין בגוף המדרש בפרקי ר"א שם, ואף בביאורו של הרד"ל.
חכם באשי כתב:סליחה,
לא הבנתי את כוונתך.
כשהפניתי לרד"ל התכוונתי בעיקר לומר, שהוא הבין מפרקי דר"א, שהעופות נבראו מהמים. (והדגשתי זאת לעיל, באותיות בולטות).
חשובה לי הבנת הרד"ל, כי ניתן לדחוק בלשון פרקי דר"א, ולהעמידו עם הדעה הרווחת במדרשים ובחז"ל, שהעופות נבראו מן הרקק.
ועתה אני רואה, שאף הרמב"ן המצוטט לעיל, מסתייע לשיטתו שהעופות נבראו מן המים - מפרקי ר' אליעזר.
וזה הפרט החשוב לי: שמצויה דעה כזו בחז"ל.
במיוחד חשוב המקור (פרקי ר"א), מכיוון שהפייטן ממנו ציטטתי, נמשך הרבה אחרי מדרש זה.
בנוסף להנ"ל, מצאתי דעה חדשה בפירוש חזקוני, לבראשית ב יט: "במקום אחר הוא אומר שהעופות מן המים נבראו וכאן הוא אומר מן האדמה לפי שיש מיני עופות שנבראו מן המים ודירתם שם כגון צאינ"א פלוב"ן ויש עופות אחרים שנבראו מן האדמה ואינן יכולים לעמוד במים כגון תרנגולים ועופות אחרים הרבה".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים