יאיר כתב:ברשות העתיקות עדיין לא יודעים להסביר בוודאות כיצד התגלגלו האריגים היוקרתיים הלו למערות מורבעאת. יתכן כי שהאריגים היו חלק מרכושם של פליטים יהודים מתקופת מרד בר-כוכבא, ומייצגים את מצבם הכלכלי הטוב עוד לפני פרוץ המרד.
אפשרות אחרת היא שהאריגים היו חלק מרכושם של יחידה צבאית רומית קטנה שעל-פי הממצאים התמקמה במערות מורבעאת לאחר מרד בר-כוכבא. יתכן כי אותם חיילים הביאו חלק מרכושם מחוץ לגבולות הארץ, וחלקו האחר רכשו במהלך שירותם בארץ מהאוכלוסייה המקומית היהודית.
תוכן כתב:מנין להם שהבד נצבע בארגמון הכהה-קוצים?
תוכן כתב:מנין להם שהבד נצבע בארגמון הכהה-קוצים?
לומד_בישיבה כתב:אם הבנתי אותם נכון.
טענתם שבאריג אחד ישנו ממצאים המעידים על כך שסיבי החוטים נחשפו לאור או בושלו.
וכדי להסביר את התופעה הם מבקשים להניח שהוא נצבע בארגמון קהה קוצים מה שמצריך חשיפה לאור או בישול כדי שייהפך לתכלת.
אך אין להם כל ראיה שאכן הוא נצבע בארגמון קהה קוצים.
http://www.antiquities.org.il/Article_h ... 40&id=2037
ואריג שלישי, עשוי צמר המעיד על כך שסיבי החוטים נצבעו בחשיפה לאור או בושלו לאחר צביעתם ומייצגים שימוש נוסף בחלזון הארגמן להשגת הגוון הכחול ויתכן כי לפנינו אריג תכלת שנעשה בטכניקה הדומה לעשיית התכלת שבציצית
חשיבותו של אריג זה גדולה, שכן כמעט שאין לו מקבילות בממצא הארכיאולוגי.
הצבעים נבדקו באמצעות מיכשור אנליטי מתקדם לזיהוי חומרי צבע (HPLC) על ידי ד"ר סוקניק ובסיוע ד"ר אלכסנדר ורוואק
לומד_בישיבה כתב:https://he.wikipedia.org/wiki/HPLC
עתה שראיתי בויקיפדיה שעל ידי בדיקת HPLC ניתן לדעת את מרכיביו ולא רק את הגוון כפי שסברתי בתחילה יתכן שהצדק עם הרב אפרקסתא. ולפי זה יש לנו ראיה מוחצת (במידה ונאמין להם כמובן) שהתכלת היו עושים אותו מארגמון קהה קוצים.
אך משום מה איני נוטה להאמין להם ובפרט לאחר שראיתי מה שהם כותבים שם לגבי תולעת שני שהוא מן הצמח וכידוע שהוא נגד כל הראשונים. ורק הרמב"ם תפס כן.
והבוחר יבחר.
חובב_ספרים כתב:הממצאים מעוניינים, אבל אין להם שום השלכה לגבי תכלת של ציצית, שהרי לא נמצאו חוטי ציצית אלא בד בעלמא. יתכן שזה אותו צבע שממנו צובעים תכלת של ציצית ויתכן שלא, אבל אין שום דרך לדעת את זה.
אוהב אוצר כתב:אריג כזה יכול להשמר כ"כ הרבה שנים מבלי להאכל, להרקב ולהעלות עובש?
מבקש לדעת כתב:בס"ד
לא ראיתי מה הם כתבו על תולעת שני. ואשמח אם תאמר לי היכן המחלוקת ראשונים.
חובב_ספרים כתב:הממצאים מעוניינים, אבל אין להם שום השלכה לגבי תכלת של ציצית, שהרי לא נמצאו חוטי ציצית אלא בד בעלמא. יתכן שזה אותו צבע שממנו צובעים תכלת של ציצית ויתכן שלא, אבל אין שום דרך לדעת את זה.
לומד_בישיבה כתב:https://he.wikipedia.org/wiki/HPLC
עתה שראיתי בויקיפדיה שעל ידי בדיקת HPLC ניתן לדעת את מרכיביו ולא רק את הגוון כפי שסברתי בתחילה יתכן שהצדק עם הרב אפרקסתא. ולפי זה יש לנו ראיה מוחצת (במידה ונאמין להם כמובן) שהתכלת היו עושים אותו מארגמון קהה קוצים.
אך משום מה איני נוטה להאמין להם ובפרט לאחר שראיתי מה שהם כותבים שם לגבי תולעת שני שהוא מן הצמח וכידוע שהוא נגד כל הראשונים. ורק הרמב"ם תפס כן.
והבוחר יבחר.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים