אוהב אוצר כתב:ר' שלח, אם אתה כבר שם, מותר לך להשאר שם, לכתחילה!
שלח כתב:אבל אני חשבתי שרוב הפוסקים אומרים שיש מצוה לעלות לארץ ולכפות על זה, וזה היה עוד לפני הציונות והמזרחי, כמו עליית תלמידי הגר"א הבעש"ט החתם סופר ועוד
http://www.otzar.org/aspcrops/84039_336_341704705969-512014.asp
מחולת המחנים כתב:שלח כתב:אבל אני חשבתי שרוב הפוסקים אומרים שיש מצוה לעלות לארץ ולכפות על זה, וזה היה עוד לפני הציונות והמזרחי, כמו עליית תלמידי הגר"א הבעש"ט החתם סופר ועוד
http://www.otzar.org/aspcrops/84039_336_341704705969-512014.asp
ואני ידעתי שרוב הפוסקים אומרים שאין מצות ישוב ארץ ישראל בזמן הזה, רש"י ורמב"ם והשולחן ערוך, ורק מיעוטם סוברים שנוהגת גם בזמן הזה כהרמב"ן הריב"ש והרשב"ש.
משולש כתב:מ"מצוה לעלות לארץ" עד לשאלה "האם יש היתר להשאר בחו"ל" יש מרחק גדול.
בוודאי שמאז הגלות ועד היום רוב חכמי ישראל היו בחו"ל ולא עלו לא"י גם כשהיה אפשר.
משולש כתב:אני לא מבין.
אתה מביא ראיה שאסור מזה שלא כתבו שמותר?
משולש כתב:ידוע על הרבה רבנים שהורו לתלמידיהם לא לעלות לא"י. (כמו שגם בגמ' היו אמוראים שאסרו על תלמידיהם לעלות לא"י).
משולש כתב:אולי זכור לי בשם הגר"א (או תלמידיו) שצריך להיות בדרגה מתאימה כדי לגור בפלטרין של מלך. והיו גדולים שעשו הכנות גדולות ורק בסוף ימיהם קמו לעלות לא"י.
משולש כתב:גם לפני תש"ח עלו אלפי יהודים לא"י, כך שלא נכון לומר שלא היה אפשר. (מלבד תקופה קצרה כשהבריטים הגבילו את העליה).
ידוע על הרבה רבנים שהורו לתלמידיהם לא לעלות לא"י. (כמו שגם בגמ' היו אמוראים שאסרו על תלמידיהם לעלות לא"י).
בברכה המשולשת כתב:יעויין בקול התור בפנים (ולא בציטוטים מקוטעים)
אליעזר שלום כתב:משולש כתב:גם לפני תש"ח עלו אלפי יהודים לא"י, כך שלא נכון לומר שלא היה אפשר. (מלבד תקופה קצרה כשהבריטים הגבילו את העליה).
ידוע על הרבה רבנים שהורו לתלמידיהם לא לעלות לא"י. (כמו שגם בגמ' היו אמוראים שאסרו על תלמידיהם לעלות לא"י).
היהודים שעלו לפני תש''ח באמת סבלו הרבה הרבה יותר ממה שסבלו בשאר הארצות
אפי' שגם בחו''ל לא ליקקו דבש
אפשר לומר שמבחינה גשמית ואפי' מבחינה רוחנית מימות החורבן ואפי' קצת מקודם לכן מעולם לא היה אפשר לחיות בארץ
ע''פ תוס' בכתובות
משולש כתב:אליעזר שלום כתב:משולש כתב:גם לפני תש"ח עלו אלפי יהודים לא"י, כך שלא נכון לומר שלא היה אפשר. (מלבד תקופה קצרה כשהבריטים הגבילו את העליה).
ידוע על הרבה רבנים שהורו לתלמידיהם לא לעלות לא"י. (כמו שגם בגמ' היו אמוראים שאסרו על תלמידיהם לעלות לא"י).
היהודים שעלו לפני תש''ח באמת סבלו הרבה הרבה יותר ממה שסבלו בשאר הארצות
אפי' שגם בחו''ל לא ליקקו דבש
אפשר לומר שמבחינה גשמית ואפי' מבחינה רוחנית מימות החורבן ואפי' קצת מקודם לכן מעולם לא היה אפשר לחיות בארץ
ע''פ תוס' בכתובות
בהתחלה הבאת "סבלו" ובסוף גם "לא יכלו לחיות".
א. גם היום היהודים בארץ סובלים יותר מהיהודים בחו"ל הרבה יותר.
ב. גם לפני תש"ח היו חיים בשלום ובשלווה מבחינה גשמית ועוד הרבה יותר מבחינה רוחנית. ודווקא רבים מאלו שהיגרו לא"י היה בגלל קשיים בארצות מוצאם. (ראה כאן לדוגמא: http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7% ... 7%A0%D7%94 )
ג. מימות החורבן לא היה אפשר לחיות בארץ??? ריב"ז, ר"ע, רבי טרפון, רבי יהודה הנשיא, רבי מאיר רבי יהודה רבי יוסי רבי שמעון רבי אלעזר ועוד מאות ואלפי תנאים הקדושים ותלמידיהם לא יכלו לחיות בא"י??? ואחריהם בזמן האמוראים כמה עלו לא"י וכמה היו שם? ואיפה חיו קהילות המוסתערבים במשך מאות שנים? ואיפה חיו מרן הב"י, האריז"ל, הרמ"ק, ה'חרדים', רבי שלמה אלקבץ, ועוד אלפי גדולים שחיו בא"י לפניהם ולאחריהם.
יד לפה כתב:שלח. אל תתרגש מהתקפות, בסופו של דבר הרבה מהאשכולות מתפתחים לא רע..
למרות האופי המיסרוחניקי שלהם..
משולש כתב:בברכה המשולשת כתב:יעויין בקול התור בפנים (ולא בציטוטים מקוטעים)
אני מוחה על כבוד הרב משה שטרנבוך שליט"א שכתב את מה שהבאתי לעיל.
מענין מאוד שמכל אלו שהזכרת לא נשאר כמעט כלום לעומת חו''ל שנשאר מהם המשך עד המלחמה
אוצר החכמה כתב:מענין מאוד שמכל אלו שהזכרת לא נשאר כמעט כלום לעומת חו''ל שנשאר מהם המשך עד המלחמה
איפה נשאר המשך? בספרד המגרשת? בצרפת? באשכנז המתבוללת? ברוסיה הקומוניסטית?
אני דיברתי בעיקר על צפת וכדו' איזה קהילה נמשכה מהמחבר עד ימינו
וגם בטבריה מה נשאר מר' חיים אבולפיה או מויטבסק קאליסק וכדו' עד ימינו
בכל תקופה עבר מרכז התורה ממקום למקום ולצערינו בחלק מהמקומות לא נשארו כמעט ת"ח.
בא"י מזמן הב"י ועד היום היו ת"ח וגדולי עולם רוב הזמן, בתחילה בעיקר ספרדים ואח"כ גם אשכנזים.
משולש כתב:ר' משה שטרנבוך כתב מאמר שלם בנושא של ספר קול התור, (ובפרט בהוצאה המעוותת של ר' כשר) בין הדברים הוא גם מפקפק אם יצא מבית מדרשו של הגר"א. (ר' דוד צבי הילמן אמר ש'הריבלינים כתבו את הספר קול התור')
הוא מתייחס גם לשישים ריבוא שציטטת, והוא אומר שאם כן הרי כבר היו שישים ריבוא בהקמת המדינה, ואיפה הגאולה?
והוא מסביר שוודאי הכוונה של הגר"א (אם זה באמת ממנו) שיבואו שישים ריבוא יהודים צדיקים בכוונה לקרב את הגאולה, ולא במטרה לפרוק עול בפרהסיא לעיני כל העולם. שזה מרחק את הגאולה יותר מהכל.
(ראיתי שיש גם ספר של ר' ישראל אליהו וויינטרוב "התקופה בסערת אליהו" שמבאר דעת הגר"א על הדור האחרון, אבל לא ראיתי את הספר).
משולש כתב: מיעוט דמיעוט של יראים ושלמים בקום המדינה .
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים