איש.dot כתב:"יעקב-חיים" אצל משפחת קאהן (או קון; ההונגרית, אינם כהנים) - מצוי בעוד משפחות?
אגב, אצל הקאהנים הנ"ל (משפחת סבי ע"ה) נפוצה שרשרת של שלשה שמות שניתנת דור אחר דור - יעקב חיים, זכריה, מנחם. השם זכריה מצוי אצל עוד משפחות אשכנזיות/הונגריות?
מחולת המחנים כתב:היה בעבר צירוף מעניין של ר' זכריה מענדל, כגון בעל באר היטב ר' זכריה מענדל חתן בעל מרכה"מ ועוד, שכבר אינו מצוי היום.
איש רגיל כתב:'יחיאל מיכל' זה אותו שם או ב' שמות מצורפים?
הכהן כתב:שלמה זלמן זה גם שני שמות נרדפים (זלמן=סלומון=שלמה), אם כי אני מכיר שלמה ב"ר זלמן
איש רגיל כתב:'יחיאל מיכל' זה אותו שם או ב' שמות מצורפים?
מחולת המחנים כתב:איש.dot כתב:"יעקב-חיים" אצל משפחת קאהן (או קון; ההונגרית, אינם כהנים) - מצוי בעוד משפחות?
אגב, אצל הקאהנים הנ"ל (משפחת סבי ע"ה) נפוצה שרשרת של שלשה שמות שניתנת דור אחר דור - יעקב חיים, זכריה, מנחם. השם זכריה מצוי אצל עוד משפחות אשכנזיות/הונגריות?
היה בעבר צירוף מעניין של ר' זכריה מענדל, כגון בעל באר היטב ר' זכריה מענדל חתן בעל מרכה"מ ועוד, שכבר אינו מצוי היום.
הכהן כתב:האם גם היום מתייחסים לאותם כללים של שמות וכינויים? הרי יש שאין לו שם אחר מלבד זלמן וכדומה?
אברהם כתב:מעניין לעניין -
זקני הצדיק רבי שמחה שלמה לוין שליט"א, נקרא שמחה ע"ש האור שמח ושלמה ע"ש בעל הלשם,
וסיפר לי שמלכתחילה ביקש אביו רבי אריה זצ"ל לקרוא שמו 'שלמה שמחה', אלא שהגאון ראי"ה קוק שהיה הסנדק בברית, הורה להפוך הסדר, ולהקדים 'שמחה' ל'שלמה', באומרו ש'נגלה' קודם ל'נסתר'.
אמסטרדם כתב:ואם בהגרח"ק עסקינן - הרי יש לו שיטות ידועות בעניני שמות, לא כן?
מיללער כתב:בן החבורה כתב:באותו ענין: אנשים עם ארבע שמות אינו דבר נדיר. האם אתם מכירים אנשים עם חמשה שמות?[/quote כי ילד ילד לנו בן נתן לנו ותהי המשרה על שכמו ויקרא שמו פלא יועץ אל גבור אביעד שר שלום
מיללער כתב:מחולת המחנים כתב:איש.dot כתב:"יעקב-חיים" אצל משפחת קאהן (או קון; ההונגרית, אינם כהנים) - מצוי בעוד משפחות?
אגב, אצל הקאהנים הנ"ל (משפחת סבי ע"ה) נפוצה שרשרת של שלשה שמות שניתנת דור אחר דור - יעקב חיים, זכריה, מנחם. השם זכריה מצוי אצל עוד משפחות אשכנזיות/הונגריות?
היה בעבר צירוף מעניין של ר' זכריה מענדל, כגון בעל באר היטב ר' זכריה מענדל חתן בעל מרכה"מ ועוד, שכבר אינו מצוי היום.
זכרי' מענדל אינו צירוף רק כינוי כמ"ש הב"ש "מענדל כינוי לגרשון לזכריה למנוח"
אמסטרדם כתב:שיף כתב:[ואמנם כבר יש ספר קדמון בהרבה בשם יואל משה]
מהרמ"ע מפאנו.
קודשי ישראל כתב:איש רגיל כתב:נגעת בתת נושא חשוב, קריאת שם על שם שני אנשים יחד, שידוע על כמה גדולי ישראל שהקפידו על זה, וטעמם שהשם הוא צירוף של שני השמות יחד, כמו 'שלמה-זלמן' ולא 'שלמה' ו'זלמן'. וכעין מה שהביאו באשכול סמוך מהגרח"ק שמקפיד לומר בפסוקים לשמות אנשים פסוק המתחיל באות הראשונה של השם הראשון, ומסיים באות האחרונה של השם האחרון.
ורבים אחרים מגדולי ישראל לא הקפידו ע"ז. רבי חיים קניבסקי הוא בעצם רבי שמריהו יוסף חיים, ע"ש אביו של החזו"א ועוד מישהו.
קודשי ישראל כתב:איש רגיל כתב:אברהם כתב:מעניין לעניין -
זקני הצדיק רבי שמחה שלמה לוין שליט"א, נקרא שמחה ע"ש האור שמח ושלמה ע"ש בעל הלשם,
וסיפר לי שמלכתחילה ביקש אביו רבי אריה זצ"ל לקרוא שמו 'שלמה שמחה', אלא שהגאון ראי"ה קוק שהיה הסנדק בברית, הורה להפוך הסדר, ולהקדים 'שמחה' ל'שלמה', באומרו ש'נגלה' קודם ל'נסתר'.
נגעת בתת נושא חשוב, קריאת שם על שם שני אנשים יחד, שידוע על כמה גדולי ישראל שהקפידו על זה, וטעמם שהשם הוא צירוף של שני השמות יחד, כמו 'שלמה-זלמן' ולא 'שלמה' ו'זלמן'. וכעין מה שהביאו באשכול סמוך מהגרח"ק שמקפיד לומר בפסוקים לשמות אנשים פסוק המתחיל באות הראשונה של השם הראשון, ומסיים באות האחרונה של השם האחרון.
ורבים אחרים מגדולי ישראל לא הקפידו ע"ז. רבי חיים קנייבסקי הוא בעצם רבי שמריהו יוסף חיים, ע"ש אביו של החזו"א ועוד מישהו.
ה"ישועות מלכו" הוא רבי ישראל אליהו יהושע טרונק שנקרא ע"ש שלושה אנשים ואליהו הוא ע"ש הגר"א. הוא עצמו היה כותב רק "ישראל יהושע טרונק" כי אמר ששני השמות האלו כוללים את השם האמצעי, אך אני הקטן תמה: אם בפועל לא משתמשים בזה אז לכאורה אין לו כ"כ משמעות ולכאורה משמעות אמתית של שם שנותנים ע"ש מישהו הוא אם משתמשים בו.
אמסטרדם כתב:לענין אלכסנדר סנדר - אתה מחפש כנראה לדורות שלפני התבואת שור.
שרוליק כתב:אמסטרדם כתב:לענין אלכסנדר סנדר - אתה מחפש כנראה לדורות שלפני התבואת שור.
כלומר?
שרוליק כתב:ובכלל זה שם מאוד לא מקובל בדורות קודמים?
יגדיל תורה כתב:מענין לענין:
האם שני שמות הם הרכבה היוצרת שם חדש בן שתי תיבות, או שהם שני שמות הסמוכים זה לזה, וכגון אם הופך את הסדר האם נחשב לשם חדש או שהוא המשך לקודמו.
והאם שייך בזה מה שדנו הפוסקים לענין כתיבת שם בן שתי תיבות בשתי שורות או בשורה אחת דוקא
הכהן כתב:עשוי לנחת כתב:אבן זועקת כתב:בד"כ אלו סתם מסיבות אישיות, צירוף של שני סבים או אישים שונים.
דוגמא מעניינת ידועה; הג"ר ישראל אליהו ויינטרויב זצ"ל נקרא ע"ש הבעש"ט והגר"א! כך אומרים.
הגריש"א זצ"ל - על שם הבן איש חי והרש"ש!
מיללער כתב:בן החבורה כתב:באותו ענין: אנשים עם ארבע שמות אינו דבר נדיר. האם אתם מכירים אנשים עם חמשה שמות?[/quote כי ילד ילד לנו בן נתן לנו ותהי המשרה על שכמו ויקרא שמו פלא יועץ אל גבור אביעד שר שלום
איש.dot כתב:"יעקב-חיים" אצל משפחת קאהן (או קון; ההונגרית, אינם כהנים) - מצוי בעוד משפחות?
אגב, אצל הקאהנים הנ"ל (משפחת סבי ע"ה) נפוצה שרשרת של שלשה שמות שניתנת דור אחר דור - יעקב חיים, זכריה, מנחם. השם זכריה מצוי אצל עוד משפחות אשכנזיות/הונגריות?
אמסטרדם כתב:צירוף ישן הוא "ישכר בער" [ר' ישכר בער מזלאטשוב, ר' ישכר בער אב"ד סקאהל חותנו של מהר"ש מבעלזא] וי"א "ישכר דוב" [אדמו"ר מהרי"ד מבעלזא שנקרא ע"ש סבו הנ"ל], ושמעתי ש"בער" האו מלשון "בעריס" וכדומה שהוא תרגום של הדודאים שמהם נולד יששכר, ונמצא ש"ישכר דוב" הוא טעות כי סברו ש"בער" היינו "דוב" שנקרא באידיש "בער".
והלום ראיתי אחד מהמסכימים על ספה"ק חוקר ומקובל מהלוצאטו שחותם עצמו "ישכר המכונה בער".
אמסטרדם כתב:אבן זועקת כתב:מתי בעצם זה התחיל?
התוס' יו"ט - יו"ט המכונה ליפמן. [אני מכיר גם כיום "יום טוב ליפא" או "ליפמאן" וכן היה שמו של הקדושת יו"ט (אביו של רבינו יואל המובא לעיל) חנניה יו"ט ליפא, ואפשר שכ"ז נובע מהתוי"ט].
אמסטרדם כתב:אמסטרדם כתב:אבן זועקת כתב:מתי בעצם זה התחיל?
התוס' יו"ט - יו"ט המכונה ליפמן. [אני מכיר גם כיום "יום טוב ליפא" או "ליפמאן" וכן היה שמו של הקדושת יו"ט (אביו של רבינו יואל המובא לעיל) חנניה יו"ט ליפא, ואפשר שכ"ז נובע מהתוי"ט].
כעת מצאתי בגמרא עוד והדר שלתוי"ט היה עוד שמות מלבד "יום טוב ליפמן".
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים