תנא קמא כתב:משום מה לא מצאתי בפורום שום אשכול על מעלות וענייני ראש חודש בנגלה ובנסתר. אולי כדאי לפתוח אשכול לענין חשוב זה.
שאלות להתחלת האשכול.
1. למה אומרים הלל בראש חודש?
2. מהו הגדלות של היום הרי אינו יום שהיה בו נס , ולא כשבת שהיה בששת ימי בראשית??
3. מה הענין של קבלת פני רבו בחודש, הרי רואים שאמר אלישע לא חודש היום ולא שבת היום?
4. האם ענין מיעוט הירח קשור למעלת היום?
5. מהו עומק שעיר ראש חודש?
6. האם יש מקור באריז"ל שבל חודש יש בירורים חדשים?
7. מהו ביאור הצירופי הוי"ה שמכוונים במוסף?
עשוי לנחת כתב:תנא קמא כתב:משום מה לא מצאתי בפורום שום אשכול על מעלות וענייני ראש חודש בנגלה ובנסתר. אולי כדאי לפתוח אשכול לענין חשוב זה.
שאלות להתחלת האשכול.
1. למה אומרים הלל בראש חודש?
2. מהו הגדלות של היום הרי אינו יום שהיה בו נס , ולא כשבת שהיה בששת ימי בראשית??
3. מה הענין של קבלת פני רבו בחודש, הרי רואים שאמר אלישע לא חודש היום ולא שבת היום?
4. האם ענין מיעוט הירח קשור למעלת היום?
5. מהו עומק שעיר ראש חודש?
6. האם יש מקור באריז"ל שבל חודש יש בירורים חדשים?
7. מהו ביאור הצירופי הוי"ה שמכוונים במוסף?
חלק מהשאלות כאן צריך להפנות למקובלים, ואולי לא מתאים לכאן.
תנא קמא כתב:1. למה אומרים הלל בראש חודש?
2. מהו הגדלות של היום הרי אינו יום שהיה בו נס , ולא כשבת שהיה בששת ימי בראשית??
3. מה הענין של קבלת פני רבו בחודש, הרי רואים שאמר אלישע לא חודש היום ולא שבת היום?
4. האם ענין מיעוט הירח קשור למעלת היום?
5. מהו עומק שעיר ראש חודש?
6. האם יש מקור באריז"ל שבל חודש יש בירורים חדשים?
7. מהו ביאור הצירופי הוי"ה שמכוונים במוסף?
רחמים כתב:תנא קמא כתב:1. למה אומרים הלל בראש חודש?
2. מהו הגדלות של היום הרי אינו יום שהיה בו נס , ולא כשבת שהיה בששת ימי בראשית??
3. מה הענין של קבלת פני רבו בחודש, הרי רואים שאמר אלישע לא חודש היום ולא שבת היום?
4. האם ענין מיעוט הירח קשור למעלת היום?
5. מהו עומק שעיר ראש חודש?
6. האם יש מקור באריז"ל שבל חודש יש בירורים חדשים?
7. מהו ביאור הצירופי הוי"ה שמכוונים במוסף?
לגבי 7. לפי הידוע לי כוונת צירפי הוי''ה מיועדת רק לאנשים שמלאו כרסם ש''ס ופוסקים, וגם מכוונים בכל מילות התפילה את הכוונה הפשוטה של פירוש המילות. לא ?
תנא קמא כתב:1. למה אומרים הלל בראש חודש?
תנא קמא כתב:3. מה הענין של קבלת פני רבו בחודש, הרי רואים שאמר אלישע לא חודש היום ולא שבת היום?
תנא קמא כתב:2. מהו הגדלות של היום הרי אינו יום שהיה בו נס , ולא כשבת שהיה בששת ימי בראשית??
תנא קמא כתב:משום מה לא מצאתי בפורום שום אשכול על מעלות וענייני ראש חודש בנגלה ובנסתר. אולי כדאי לפתוח אשכול לענין חשוב זה.
2. מהו הגדלות של היום הרי אינו יום שהיה בו נס , ולא כשבת שהיה בששת ימי בראשית??
הוא היה אומר כתב:האם אומרים פסוקי תהילים בלילה בראש חודש?
בברכה המשולשת כתב:במע"ר איתא שאדוננו הגר"א היה לובש בערבית של ר"ח כובע של שבת
בן החבורה כתב:גם למהר"א מבעלזא זי"ע היה בעקיטשע מיוחד לר"ח
הוא היה אומר כתב:בן החבורה כתב:גם למהר"א מבעלזא זי"ע היה בעקיטשע מיוחד לר"ח
מה המקור ללבישת מלבוש מיוחד בראש חודש?
עושה חדשות כתב:קצת פסוקי נ"ך על ראש חודש -
=וַיֹּאמֶר לוֹ יְהוֹנָתָן מָחָר חֹדֶשׁ וְנִפְקַדְתָּ כִּי יִפָּקֵד מוֹשָׁבֶךָ: וְשִׁלַּשְׁתָּ תֵּרֵד מְאֹד וּבָאתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר נִסְתַּרְתָּ שָּׁם בְּיּוֹם הַמַּעֲשֶׂה וְיָשַׁבְתָּ אֵצֶל הָאֶבֶן הָאָזֶל.
=וַיֹּאמֶר מַדּוּעַ אַתְּ הֹלֶכֶת אֵלָיו הַיּוֹם לֹא חֹדֶשׁ וְלֹא שַׁבָּת וַתֹּאמֶר שָׁלוֹם.
=לֹא תוֹסִיפוּ הָבִיא מִנְחַת שָׁוְא קְטֹרֶת תּוֹעֵבָה הִיא לִי חֹדֶשׁ וְשַׁבָּת קְרֹא מִקְרָא לֹא אוּכַל אָוֶן וַעֲצָרָה: חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי הָיוּ עָלַי לָטֹרַח נִלְאֵיתִי נְשֹׂא:
=וְהִשְׁבַּתִּי כָּל מְשׂוֹשָׂהּ חַגָּהּ חָדְשָׁהּ וְשַׁבַּתָּהּ וְכֹל מוֹעֲדָהּ:
=לֵאמֹר מָתַי יַעֲבֹר הַחֹדֶשׁ וְנַשְׁבִּירָה שֶּׁבֶר וְהַשַּׁבָּת וְנִפְתְּחָה בָּר לְהַקְטִין אֵיפָה וּלְהַגְדִּיל שֶׁקֶל וּלְעַוֵּת מֹאזְנֵי מִרְמָה:
=וְהִשְׁתַּחֲווּ עַם הָאָרֶץ פֶּתַח הַשַּׁעַר הַהוּא בַּשַּׁבָּתוֹת וּבֶחֳדָשִׁים לִפְנֵי יְקֹוָק:
חלק מהפסוקים מתפרשים רק על הקרבנות, אבל חלק מוסבים גם על ביטול מלאכה או סעודה וכד'.
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:קצת פסוקי נ"ך על ראש חודש -
=וַיֹּאמֶר לוֹ יְהוֹנָתָן מָחָר חֹדֶשׁ וְנִפְקַדְתָּ כִּי יִפָּקֵד מוֹשָׁבֶךָ: וְשִׁלַּשְׁתָּ תֵּרֵד מְאֹד וּבָאתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר נִסְתַּרְתָּ שָּׁם בְּיּוֹם הַמַּעֲשֶׂה וְיָשַׁבְתָּ אֵצֶל הָאֶבֶן הָאָזֶל.
=וַיֹּאמֶר מַדּוּעַ אַתְּ הֹלֶכֶת אֵלָיו הַיּוֹם לֹא חֹדֶשׁ וְלֹא שַׁבָּת וַתֹּאמֶר שָׁלוֹם.
=לֹא תוֹסִיפוּ הָבִיא מִנְחַת שָׁוְא קְטֹרֶת תּוֹעֵבָה הִיא לִי חֹדֶשׁ וְשַׁבָּת קְרֹא מִקְרָא לֹא אוּכַל אָוֶן וַעֲצָרָה: חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי הָיוּ עָלַי לָטֹרַח נִלְאֵיתִי נְשֹׂא:
=וְהִשְׁבַּתִּי כָּל מְשׂוֹשָׂהּ חַגָּהּ חָדְשָׁהּ וְשַׁבַּתָּהּ וְכֹל מוֹעֲדָהּ:
=לֵאמֹר מָתַי יַעֲבֹר הַחֹדֶשׁ וְנַשְׁבִּירָה שֶּׁבֶר וְהַשַּׁבָּת וְנִפְתְּחָה בָּר לְהַקְטִין אֵיפָה וּלְהַגְדִּיל שֶׁקֶל וּלְעַוֵּת מֹאזְנֵי מִרְמָה:
=וְהִשְׁתַּחֲווּ עַם הָאָרֶץ פֶּתַח הַשַּׁעַר הַהוּא בַּשַּׁבָּתוֹת וּבֶחֳדָשִׁים לִפְנֵי יְקֹוָק:
חלק מהפסוקים מתפרשים רק על הקרבנות, אבל חלק מוסבים גם על ביטול מלאכה או סעודה וכד'.
אולי זה מסביר את הס"ד בהגדה של פסח - "יכול מראש חודש" ?
גאולה בקרוב כתב:על ראש חודש בהלכה יש ספר מקיף ומצויין בסידורו של הרב יעקב טננבוים שליט"א, "ראש חודש"
ויש גם קובץ "מבקשי תורה" טוב על ראש חודש.
הגריד"ס זצ"ל כתב הרבה על ראש חודש, ב"שיעורים לזכר אבא מארי" ח"א, "הזכרת ראש חודש וחוה"מ", כ-20 עמודים,
ומאמר יפה מאד ב"בסוד היחיד והיחד", מאמר "בסתר ובגלוי", ממש שפתיים יישק!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים