מה המקור לדברי חז"ל אלה?
האם יש מהאחרונים שהרחיבו על המשמעות של זה מבחינה מעשית?
אוהב אוצר כתב:שני יהודים ביחד לא מצליחים למצוא את המקורות וההרחבות?
בן החבורה כתב:יבמות סה:
משרשי המצוה לפי שיש בזה שלום וטובה בין אנשים כי כשיחטא איש לאיש ויוכיחנו במסתרים יתנצל לפניו ויתקבל התנצלותו וישלים עמו ואם לא יוכיחנו ישטמנו בלבו ויזיק אליו לפי שעה או לזמן מן הזמנים כמו שנא' ברשעים ולא דבר אבשלום את אמנון וכל דרכי התורה דרכי נועם ונתיבותיה שלום
והדק"ל מה עניין זה למצוות תוכחה.וזהו אמרם ז"ל [יבמות סה:] כשם שמצוה לומר דבר הנשמע כך מצוה לשתוק במקום שאין הדבר נשמע לפי שיהיה בענין קלון למוכיח ולא תועלת לאשר הוכח.
יוצר אור כתב:ובאר לי חכ"א בפשטות, שלכאורה תכלית מצוות תוכחה, כדי להציל השני המחטאו ועוונו, ומדין כל ישראל ערבים וכו', ומילא במקום שאם יוכיח הלה לא ישמע לו, הרי שמגדיל עוונו של החוטא, שעובר העבירה על אף התוכחה, ולכך אמרו כשם שמצוות תוכחה היא להוכיח למעט החטא, כן מצווה שלא להוכיח, במקום שיגדיל החטא לחוטא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 310 אורחים