מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

הודעהעל ידי פנימי » ד' דצמבר 18, 2013 5:03 pm

שמעתי שיש דיעה ששינוי במלאכת שבת הוא רק כשיש שינוי באיכות המלאכה, כמו לכתוב ביד שמאל שהכתיבה יוצאת אחרת, או להוציא בחגורה שההוצאה היא בעייתית, אבל אם המלאכה עצמה נעשית כרגיל, אין נפ"מ שעשית אותה ביד שמאל.

ולמשל אם נרים טלפון ביד שמאל או שנדליק את האור ביד שמאל אינו נחשב שינוי.

יש למישהו מקור?

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

הודעהעל ידי מאיר סובל » ד' דצמבר 18, 2013 6:23 pm

גם אם אין ענין שתהיה תוצאה של שינוי באיכות, אבל צריך פעולה בשינוי לפחות.
יתכן שהרמה של טלפון שרגילים להרים בימים תהיה שינוי בשמאל, אבל הזזת שאלטר חשמל שעושים באצבע אחת או שתיים בלבד, ברור שכמו שלא משנה באיזו אצבע מאצבעות יד ימין ירים את החשמל, כך ממש לא משנה אם זה נעשה באצבע ביד שמאל. אין זה שינוי פעולה בכלל, ולא רק העדר שינוי בתוצאה.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

הודעהעל ידי דניאל » ד' דצמבר 18, 2013 8:16 pm

עיי' בפתיחת האגלי טל.

מלמדתורה
הודעות: 8
הצטרף: ו' אוגוסט 30, 2013 10:52 am

Re: שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

הודעהעל ידי מלמדתורה » ש' דצמבר 21, 2013 11:05 pm

בשאלה זו דנו פוסקים רבים, דעתו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל ידועה שאין להחשיב הדלקת חשמל עם מרפק כשינוי כיון שאין שינוי במלאכה עצמה. וכבר כתב כן לפני כ700 שנה המהר"ח אור זרוע בתשובתיו סימן לא וזה לשונו: 'וגם נראה לי שאין שינוי מועיל אלא כשגוף המלאכה נעשית על ידי שינוי, כמו יונק דהוי כלאחר יד וכיוצא בזה. אבל אם היה בשבת ומעמיד קדירה אצל האש כלאחר יד וכשהיא מתבשלת אין שום שינוי היה חייב'. המשנה ברורה בסי' ש"מ ס"ק כ"ב חילק בזה בין דרכי העשייה וזה לשונו: כתב החיי אדם דכל המלאכות חוץ מכותב חייב בין בימינו בין בשמאלו, והביא ראיה לזה מתוספתא פרק י', אך ברגלו בפיו ומרפקו משמע שם דפטור ואסור ע"כ.
וראה עוד בענין זה בספר מנחת אשר על מסכת שבת סימן ע"ה שדייק מדברי הבית יוסף בסי' ל"ב שגם שינוי בצורת העשייה נחשב שינוי ע"ש באריכות דברים בענין זה.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

הודעהעל ידי דניאל » א' דצמבר 22, 2013 12:48 am

מלמדתורה כתב:דעתו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל ידועה שאין להחשיב הדלקת חשמל עם מרפק כשינוי כיון שאין שינוי במלאכה עצמה.
איפה היא ידועה כך? בארחות שבת כתוב בשמו להיפך.

הצב''י
הודעות: 45
הצטרף: ג' אפריל 02, 2013 3:02 pm

Re: שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

הודעהעל ידי הצב''י » א' דצמבר 22, 2013 1:10 am

דעת הגריש"א נאמרה לענין אמירה לגוי לעשות מלאכה ע"י שינוי, שאין זה נחשב שבות דשבות [שהותר לצורך מצוה], אלא כשיש שינוי בתוצאת המלאכה, אך בלאו הכי אין זה נחשב לשבות דשבות, אך לענין עשיית ישראל במלאכה דאורייתא ע"י שינוי פשוט שבכל גווני נחשב לדרבנן אף שאין שינוי בתוצאה, כפי שמוכח ממלאכת הוצאה, שהמוציא שלא כדרכו נחשב לשינוי, אף שלא ניכר כלל על החפץ באיזו דרך יצא לרה"ר.

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

הודעהעל ידי כנסת ישראל » א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

מפורש בגמרא ע"ד א' לגבי בורר שבקנון ותמחוי שאין דרך לברור פטור.
ולכאו' תלוי כל מלאכה לפי ענינה ואכמ"ל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 457 אורחים