ידוע כי החיות רבות מאד, ומהן גדולות מאד כפילים וכראמים וזולתם, והרמש הרומש על הארץ רב מאד. גם מעוף השמים מינים רבים אין להם מספר, וכמו שאמרו רבותינו (חולין סג ב): מאה ועשרים מיני עופות טמאים יש במזרח וכולם מין איה הם, ולעופות טהורים אין מספר. והנה יצטרך להביא מכלם שיולידו כמותם. וכאשר תאסוף לכולם מאכל אשר יאכל לשנה תמימה, לא תכיל אותם התיבה הזאת, ולא עשר כיוצא בה. אבל הוא נס, החזיק מועט את המרובה" (רמב"ן בראשית ו, יט)
אוצר החכמה כתב:השאלה היא לא על אלה שנכחדו אלא על ריבוי המינים המצוי כיום איך היו בתיבה.
הכהן כתב:השאלה גם מה נקרא מין ומה תת מין וכו', הרי אם נשאל ילד כמה כלבים היו בתיבה, הוא יאמר "שנים", אבל יש כלבים שהקשר ביניהם הוא כמו הקשר בין החתול המצוי לבן דודו הארי.
איש-אחד כתב:הכהן כתב:השאלה גם מה נקרא מין ומה תת מין וכו', הרי אם נשאל ילד כמה כלבים היו בתיבה, הוא יאמר "שנים", אבל יש כלבים שהקשר ביניהם הוא כמו הקשר בין החתול המצוי לבן דודו הארי.
בויקיפדיה מובאת ההגדרה המודרנית למין: "מינים הם קבוצות של אוכלוסיות טבעיות היכולות לקיים ביניהן קשרי רבייה ומבודדות רבייתית מאוכלוסיות דומות אחרות".
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... 7%99%D7%94)
כל הכלבים הם מין אחד. יש כעשרים וחמשה אלף מינים ידועים של יונקים עופות וזוחלים. לעומת זאת יש מאות אלפי מינים של חיפושיות...הכהן כתב:איש-אחד כתב:הכהן כתב:השאלה גם מה נקרא מין ומה תת מין וכו', הרי אם נשאל ילד כמה כלבים היו בתיבה, הוא יאמר "שנים", אבל יש כלבים שהקשר ביניהם הוא כמו הקשר בין החתול המצוי לבן דודו הארי.
בויקיפדיה מובאת ההגדרה המודרנית למין: "מינים הם קבוצות של אוכלוסיות טבעיות היכולות לקיים ביניהן קשרי רבייה ומבודדות רבייתית מאוכלוסיות דומות אחרות".
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... 7%99%D7%94)
הכלבים מתאימים על פי הגדרה זו להיות מין אחד?
עתניאל בן קנז כתב:ולעצם הדיון אודות התפתחות המינים. נראה שיש כאן איזה ערבוביא בהבנת הכותבים שלפני.
זה ברור מעל כל ספק, שהמינים שנמצאים בארץ מתפתחים ומשתנים כל הזמן!!! והדבר כמובן מוכרח מצד המציאות, וברור שהוא מוסכם ואף מוזכר בתורה.
אפשר לראות כיום אנשים שחורים (כושים), לבנים (גרמנים), חומים (הודים) צהובים (סינים) ואדומים (אינדיאנים),/ עינים מלוכסנות,וכדו' / גבוהים ונמוכים וכולם צאצאים של אדם הראשון ושל נח! כלומר שממין אדם אחד התפתחו כמה מינים של בני אדם. וברור שאף בחיות כך. [כלומר שאם בתיבה היה רק פיל אחד (סליחה שנים), ממנו התפתח הפיל האפריקאי, והפיל האסיאתי, והפיל הלבן, והפלי הננסי וכדו']. (לפי המדע כיום יתכן שלוקח יותר זמן לשינוי... ברם הרבה יש לדון בשיטת התיארוך שלהם ואכמ"ל).
התפתחות המינים של דארווין וממשיכיו, טוענת שלא רק מין מסוים התפתח והשתנה לפי הנסיבות, אלא מינים שונים נוצרו אלו מאלו. ומתחילה היה רק צורה מסוימת של חים, וממנה התפשטו במשך השנים מינים שונים ומגוונים. // זה כמובן מנוגד לדת תוה"ק. שמפורש בפסוק שהקב"ה ברא עופות למיניהם, שרצים למינהים, בהמות וחיות למינהם וכדו', ולא שהתפתחו אלו מאלו...
שאלתי היתה אודות תיבת נח. האם הכניסו לשם את כל המינים שהיו נמצאיים אז בעולם (שהתפתחו בעולם מאד בריאתו למשך כ1600 שנה - מן המין הראשון שברא הקב"ה, כפי שהובא מן ההעמק דבר), או שמא הכניסו מכל מין רק סוג אחד, ולאחר המבול התחילו המינים להתפתח שוב.
כמובן שהרד"ל וההעמק דברו על התפתחות מינים שונים לכמה תתי מינים, ולא על התפתחות מין ממין. ולכן אין לדבריהם שום שייכות לתיאוריות המדע.
אקווה שהובנתי
פנימי כתב:וכי ויקיפדיה תלמד אותנו תורה?
יש פרק שלם במסכת כלאיים מה נקרא מין נפרד של בע"ח. למה לא נאמר שלפי ההגדרה שם של מין נפרד הכניס נח את החיות?
פנימי כתב:בוודאי שזה משנה!
לשון התורה "מהעוף למינהו ומן הבהמה למינה", אז צריך לדון מה נקרא מין!
אוצר החכמה כתב:לצערי אני לא הבנתי כלום.
האם אתה מקבל את ההגדרה, המסתברת לדעתי, שכל שאינו מוליד זה מזה על כרחך ששני מינים הם?
אם כן עדיין קשה הקושיה שריבוי המינים שאינם מולידים זה מזה מעורר קושי איך נכנסו כ"כ הרבה לתיבת נוח ומה תשובת הרד"ל ע"ז לדעתך?
אם לא, מה כן ההגדרה של מין, ברור שאם נגדיר שיש בעולם רק שלושה מינים אין בעייה לומר שהיו שלשת מינים אלו בתיבה וכולם התפתחו מהם ואנו קוראים להם תתי מינים. אבל אז בעצם לא אמרת אחרת מהקודמים לך רק שינית את ההגדרה.
כל כוונתי בהערה היתה לעשות אבחנה ברורה, בין התפתחות 'מין ממין אחר', הסותרת את הבריאה, ומנוגדת לתורה.
אוצר החכמה כתב:כל כוונתי בהערה היתה לעשות אבחנה ברורה, בין התפתחות 'מין ממין אחר', הסותרת את הבריאה, ומנוגדת לתורה.
איפה מצאת שזה מנוגד לתורה. אני הייתי אומר להיפך שפשטות הגמרא בכורות דף ו פרה שילדה מין חמור ועז שילדה מין רחל מאפשרת מקרה נדיר שייולד מין אחד ממין שני, וממילא יתכן עקרונית שגם יהיה מין חדש. להיפך, לדידן שאנחנו רואים את זה כבלתי אפשרי אנו מסבירים שאין מדובר בחמור ממש מבחינה ביולוגית אלא מבחינה הלכתית וכפי שהזכירו למעלה שכללי ההלכה שונים. אבל לולי זאת היה אפשר לפרש שיכול להשתנות אפילו מין ביולוגי ע"י סיבות חיצוניות, ואולי לכן הרד"ל בכלל לא ראה בטיעון שלו טיעון חריג.
(האם לא אריסטו היה זה שטען שאין מינים משתנים? או שאני מחליף בעניין אחר?)
ברזילי כתב:כמבואר שם, הרד"ל כתב כן כדי לא להזקק לנס שהוצרך הרמב"ן לחדש (מלבד מה שנראה מדברי הפרד"א שם שמספר המינים בתיבה היה קטן מאד).
כמובן, לפי המקובל כיום במדע התפתחות מינים היא תהליך שלוקח זמן רב הרבה יותר מזה שחלף מאז המבול. אינני יודע מה היתה תפיסת הטבע של הרד"ל בענין זה, רק יש לציין שהוא נלב"ע עוד בטרם התפרסם "מוצא המינים", כך שכסביר להניח שחידש רעיון זה של אבולוציה של מינים מדעתו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 435 אורחים